נשיא אפקה: "הקניית מיומנויות היא לא עניין רק למהנדסים, אלא לכל מקצוע ולכל מערכת החינוך"

פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה ויו"ר ות"ת הנכנס, בכנס מיומנויות המחר של גלובס ואפקה: "ה-AI מחייב להעצים את המיומנויות, ובראשן חשיבה עצמאית וביקורתית" • לדבריו, "יש לעבור מרצף חינוכי מבוסס הקניית ידע לרצף חינוכי מבוסס הקניית מיומנויות" • "אני מאוד מוטרד מהמיצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה בקרב החברה הישראלית"

פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה, בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף
פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה, בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף

"יש לעבור מרצף חינוכי מבוסס הקניית ידע לרצף חינוכי מבוסס הקניית מיומנויות" - כך אמר היום (ג') פרופ' עמי מויאל, נשיא אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, בפתיחת כנס מיומנויות המחר של גלובס, אפקה וקרן טראמפ. מויאל ייכנס בשבוע הבא לתפקידו החדש כיו"ר הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה).

כנס מיומנויות המחר | סמנכ"לית משרד החינוך: הטמעת ה-AI תלויה בשת"פ עם המורים

מויאל דיבר על הצורך בשינוי הרצף החינוכי הלאומי ל-STEM (תחום בין-תחומי של Science, Technology, Engineering, Mathematics), וציין כי להערכתו, בעתיד 20% מהמועסקים יהיו אנשי STEM, והיתר יצטרכו להיעזר בהם. "אנחנו כבר 200 שנה באקדמיה יודעים להעביר ידע; להכניס מיומנויות - זה שינוי עמוק. התובנה המרכזית שלי היא שהקניית מיומנויות היא לא עניין רק למהנדסים, אלא לכל מקצוע ולכל מערכת החינוך", הוסיף.

לדברי מויאל, "כישורים" היא מילת-על הכוללת ידע, מיומנויות וגישות. "כולם מדברים על מיומנויות לשוק התעסוקה. אני מסכים, אבל לא רק. צריך אותן לתפקוד מיטבי בחברה משתנה; לא הכול שוק תעסוקה. חייבים להכשיר דור צעיר שיש לו מיומנויות, ובראש ובראשונה חשיבה ביקורתית. אנחנו צריכים ללמוד כל הזמן, ולא רק במערכת החינוך ובאקדמיה".

הרצף החינוכי הנדרש

מויאל המשיך: "כניסת ה-AI רק מעצימה את החשיבות של המיומנויות. אם נתבסס על ChatGPT ולא נחשוב - אנחנו נתנוון. בראש ובראשונה יש צורך בחשיבה עצמאית וביקורתית, אחרת כולנו נדקלם אותו הדבר. אם אנחנו מתמודדים במבחנים הבינלאומיים, אנחנו צריכים להכין את התלמידים; אם לא מכינים אותם, למה להתמודד? מצבנו במבחנים הללו איננו מרנין, אנחנו מתחת לממוצע ה-OECD ויורדים מול המדינות המפותחות".

מויאל אמר כי אין צורך לענות במפורש על השאלה האם הרצף החינוכי מקנה את הכישורים הדרושים, שכן התשובה ברורה. "בשל הפער בין הצורך לבין קצב השינוי, סקרים בארה"ב מלמדים שרמת האמון בחינוך הציבורי וברלוונטיות של האקדמיה הולכת ויורדת. המעסיקים בארה"ב רוצים תואר אקדמי, מיומנויות, התנסות במהלך הלימודים וגישות.

"לכן צריך לספק ממשק בין האקדמיה לבין החברה במהלך הלימודים. צריך לעבור מרצף חינוכי מבוסס הקניית ידע לרצף חינוכי מבוסס הקניית מיומנויות. חייבים לעבוד ביחד: מערכת החינוך, הצבא, האקדמיה, שוק התעסוקה. צריך להגיע לדמות בוגר מוסכמת, מה אנחנו רוצים שיהיה לבוגר תיכון. המשאב היחיד שיש לנו הוא ההון האנושי, וחייבים לתת לו חינוך מיטבי ורלוונטי".

"אל תקנאו בי"

לקראת תפקידו כיו"ר הות"ת, אמר מויאל: "אל תקנאו בי. ערימת הנושאים שעל השולחן שלי מטורפת: אתגרים בינלאומיים, חרם שקט, חרם גלוי, קיצוצים תקציביים ועוד ועוד. וזה בנוסף לאתגרים הרגילים שיש לנו בהשכלה הגבוהה: כניסת ה-AI, הלימוד הדיגיטלי ובעיקר הרלוונטיות של התואר האקדמי.

"אני מאוד מוטרד מהמיצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה בקרב החברה הישראלית. זה מנוע הצמיחה המרכזי של ישראל, אנחנו מכשירים את כל ההון האנושי, המדענים שלנו מפתחים את הפיתוחים שייצאו החוצה".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב וקרן טראמפ