נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
לגלובס נודע כי ההסתדרות הודיעה ליו"ר נמל אשדוד שאול שניידר על התנגדותה להליך הנפקת מניות המיעוט בחברה. על פי המתווה שגיבש שניידר, הנמל ינפיק מניות מיעוט והעובדים יקבלו מניות אף הם. אלא שבהסתדרות דרשו התחייבות שההנפקה תבוא עם הבטחה שבעשור הקרוב הנמל לא יופרט - בקשה שאי אפשר לעמוד בה משום שהחלטות ממשלה בתוקף דווקא מציינות שהנמל יופרט בסופו של דבר.
● בתוך חודש: שרי הליכוד מנסים לאייש תפקידי מפתח בממשלה בפעילי המפלגה
● הממשלה נערכת למכרז חדש בנמל אילת: האחים נקש עלולים לאבד את הזיכיון
בינתיים, הנמל חייב להשיג כסף וזאת לנוכח העובדה שברשות החברות דורשים ממנו משיכת דיבידנד לקופת המדינה בשווי של מיליארד שקל. אם כל הסכום, או מרביתו, יימשכו בסופו של דבר - וההערכות הן שיימשכו בהקדם - לנמל לא יהיה די הון כדי לעמוד בתוכנית התחרות שלו מול הנמלים הפרטיים בארץ. לכן, לגלובס נודע כי בחברה הזהירו את ההסתדרות שיאלצו לבצע גיוס חוב כדי לעמוד בתוכנית להשקעות בתשתיות הנמל וכדי להיענות במקביל לדרישות רשות החברות.
עוד מסרים שהועברו הם שבטווח הזמן הבינוני, גם אם לא מיידית, הדבר עשוי להוביל לדבר שממנו העובדים נרתעים - הפרטה מלאה של מניות החברה.
ההערכות הפוליטיות הן שעד לבחירות וכל עוד השרים הממונים על החברה הם אמסלם ורגב, הפרטה מלאה לא תצא לדרך. בחודש מרץ האחרון הבהירו בלשכת אמסלם לגלובס שהוא לא מתנגד להפרטה ושהדרך לעשות כן בשלב הראשון היא במסגרת ההנפקה. ואולם, כעת משההנפקה ירדה מהפרק וככל שיתקרבו הבחירות, לגורמים בענף קשה להאמין שהשר יקדם מהלך של הפרטה יחד עם רגב, שהיא מתנגדת באופן עקרוני להפרטות.
נזכיר שבחוק ההסדרים האחרון במשרד האוצר ניסו לקדם החלטת ממשלה נוספת להפרטת נמל אשדוד ולהקמת צוות ייעודי לנושא, אך הדבר לא צלח. כעת, במשרד האוצר וברשות החברות צפויים לקדם מהלך של הפרטה חרף ההתכנות הפוליטית השנויה במחלוקת וחרף התנגדות חברת הנמל וההסתדרות. במקרה כזה מוערך בממשלה ששוויו של הנמל יעמוד על כ-3 מיליארד שקלים.
בממשלה טוענים שהנמל לא עומד בציפיות
זה תקופה שבמשרדי הממשלה וברשות החברות טוענים שנמל אשדוד אינו עומד בציפיות, עלויות השכר חונקות אותו, הוא אינו מקדיש מספיק לפריקת מטען כללי ואינו מוכן לתחרות. מנגד, בנמל מציינים דוחות כספיים יפים, הליכי התייעלות שונים ואת דירוגו במיקום התשיעי והגבוה במדד אמינות נמלים בינלאומיים.
הפער העמוק מתחבר לגישה הפוכה ביחס לתוצאה הנדרשת: בעוד שבדירקטוריון הנמל מקדמים הנפקת מניות, וסבורים שהנמל הממשלתי האחרון הוא צורך אסטרטגי של המדינה, ברשות החברות סבורים שנדרשת הפרטה מלאה של הנמל, כדי להביא להתייעלות ולתחרות מול יתר הנמלים, שכולם פרטיים.
בין הצדדים מתקיים עימות מקביל על בקשת המדינה לבחון משיכת דיבידנד של כמעט מיליארד שקל מחברת נמל אשדוד, בעוד שהיא טוענת שהסמכות היא בידי הדירקטוריון, בשים לב לשיקוליה העסקיים של החברה למבחן הרווח וליכולת הפירעון.