רצף של ניסיונות למנות אנשי ליכוד למשרות אמון ולחברות הממשלתיות יכול ללמד, לפי מקורות בממשלה, שהשרים מריחים את בואן של הבחירות ומתקשים לספק הצלחות מהירות לפעילים שמתדפקים על דלתותיהם.
● בלעדי | הממשלה נערכת למכרז חדש בנמל אילת: האחים נקש עלולים לאבד את הזיכיון
● האיחוד האירופי דן בהשעיה חלקית של ישראל מתוכנית הורייזון
הדמות המרכזית המזוהה עם גישה זו היא השר דוד אמסלם, האחראי על החברות הממשלתיות. בשבוע שעבר פרסם משרדו תזכיר חוק שנועד לעגן מהפכה, ועיקרה ביטול נבחרת הדירקטורים, שליטה על הוועדה לבדיקת המינויים שאמורה להיות עצמאית וצמצום ההגדרה של זיקה פוליטית לשר הממנה רק לחברות בגוף הבוחר של המפלגה, וגם אז המועמד יחוייב בצינון של חצי שנה בלבד.
הניסיון שהצליח
גורמים בממשלה ששוחחו עם גלובס מסבירים שההיתכנות להעברת החוק עד לבחירות לא גבוהה, אך אמסלם מנסה לגרוף הון פוליטי באמצעותו ולאותת לפעילי מפלגתו שהוא עושה מאמץ לקדם את המינויים. בתחילת הקדנציה אמסלם הבטיח שורה של מהלכים ובהם ביטול נבחרת הדירקטורים. "אני מגיש אנשים מהחבר'ה, התפקיד שלי זה להגיש אנשים שאני מכיר ומעריך", הוא אמר בראיון לרשת ב' באוגוסט 2023.
כעת לגלובס נודע שאמסלם מקדם את מועמדותו של בני כשריאל, יו"ר סיעת הליכוד במרכז השלטון המקומי שכיהן בעבר כראש עיריית מעלה אדומים, לתפקיד יו"ר חוצה ישראל - חברת תשתית שברשות החברות בכלל רצו לאחד עם חברת נתיבי איילון. מה שצפוי להציל את החברה הוא המינוי שמקדם עבורה השר.
כשריאל כבר הוזכר בעבר כמועמד מטעם שרים בליכוד לתפקידים דיפלומטיים - תחילה כשגריר באיטליה ולאחר מכן בהונגריה - אך מועמדותו לא הבשילה. שמו עלה גם כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל נגה.
בתוך כך, לאחרונה מונה מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר, עידן דוד (40), ליו"ר חברת נתיבי איילון, האחראית על תקציבים של כשלושה מיליארד שקלים בשנה. המינוי נעשה גם הוא ביוזמת השר אמסלם.
פחות כאב ראש
זירה שבה השרים יכולים להוציא לפועל מינויים עם פחות כאב ראש היא זו של המשרות המוגדרות כמשרות אמון - בראשן תפקידי המשנה למנכ"לים במשרדים הממשלתיים. ואולם גם מועמדות לתפקיד כזה נבחנת ונבדקת לפי פרמטרים של ניסיון, כשירות וזיקה פוליטית.
כך, לגלובס נודע כי שרת התחבורה מירי רגב השלימה את מינויו של שמעון סוויסה, ראש מועצת חצור הגלילית לשעבר מטעם הליכוד, לתפקיד משנה למנכ"ל משרד התחבורה. סוויסה הפסיד בבחירות המקומיות האחרונות לראש המועצה הנוכחי מיכאל קבסה, ועתה צפוי לשמש כסגנו של מנכ"ל המשרד משה בן זקן - אף הוא איש המפלגה, ולשעבר ראש המטה של רגב. המהלך מגיע לאחר תקופה שבה ניסתה רגב להציג קו ממלכתי ומקצועי יותר במינויים בשיתוף פעולה עם משרד האוצר, בין היתר בעקבות תחקיר "המקור" שעסק בנעשה במשרדה.
במקביל, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל ניסתה אף היא למנות מקורב לתפקיד משנה למנכ"ל משרדה - אך לפי גורמים המכירים את הפרטים הוא לא עבר את ועדת המינויים בנציבות. מדובר במשה בנימין פרץ, חבר מועצת העיר נתיבות, שהומלץ בעבר על ידי ראש העיר יחיאל זוהר לתפקיד מנהל קשרי ממשל בקק"ל, ללא הצלחה.
מלשכת השרה מירי רגב נמסר בתגובה: "שמעון סויסה מונה לתפקיד משנה למנכ"ל משרד התחבורה, לאחר שהוועדה למינויים בכירים בנציבות שירות המדינה בחנה את מועמדותו ואישרה אותו פה אחד, תוך שקילה של כלל השיקולים הרלוונטיים, לרבות זיקתו הפוליטית. סויסה הוא איש עשייה עתיר ניסיון בשלטון המקומי. ניסיונו הרב צפוי לתרום רבות לחיזוק הקשר של המשרד עם הרשויות המקומיות ברחבי הארץ".
מטעם השר אמסלם והשרה גמליאל לא נמסרה תגובה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.