גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבינה המלאכותית הפכה לחזית חדשה במאבק של דיסני

ענקית התוכן נתונה בין הפטיש לסדן: מצד אחד היא רוצה להשתמש בבינה מלאכותית ביצירת הסרטים שלה, בין היתר כדי לצמצם עלויות ● מצד שני היא חייבת להגן על הדמויות האייקוניות שלה מפני אותה פלטפורמה, שמא הזכויות יחמקו מידיה ● איך הולכים קדימה ועדיין שומרים על הממלכה?

חקיין של דארת' ויידר באוקראינה. החברה שקלה לאפשר לקיים אינטראקציה עם ויידר שנוצר ב–AI / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
חקיין של דארת' ויידר באוקראינה. החברה שקלה לאפשר לקיים אינטראקציה עם ויידר שנוצר ב–AI / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

כשדיסני החלה לעבוד על גרסת לייב-אקשן חדשה של סרט האנימציה המצליח שלה "מואנה", המנהלים התחילו לשקול האם כדאי לשכפל את כוכב הסרט, דוויין ג'ונסון.

שלוש ועדות גיבשו תוכנית לאומית ל־AI, בתוך שש שנים. מה מבטיח שהפעם זה יעבוד?
ה-AI מוחקת את הטאץ' האנושי - בלי שנרגיש שמשהו חסר

השחקן היה אמור לשוב ולגלם את מאווי, חצי אל שמנמן ורב עוצמה, אך דיסני תכננה מראש ימי צילום שבהם ג'ונסון בכלל לא יהיה נוכח על הסט. לפי התוכנית, בן דודו השרירי של ג'ונסון, טאונאי ריד - שגובהו 1.90 מ' ומשקלו 113 ק"ג - יעמוד במקומו של ג'ונסון בסצנות מסוימות. דיסני תשתף פעולה עם חברת הבינה המלאכותית Metaphysic כדי ליצור דיפ-פייק של פניו של ג'ונסון, שיוטמעו על גבי ביצועי המשחק של ריד - כפיל דיגיטלי שיאפשר לג'ונסון "להיות" בשני מקומות בעת ובעונה אחת.

מה שקרה אחר כך הוכיח כיצד אותה מהפכה טכנולוגית שמעוררת חששות בהוליווד לא תתרחש בן לילה.

ג'ונסון אישר את התוכנית, אך הטכנולוגיה החדשה אילצה את עורכי הדין של דיסני לעבוד קשה כדי להבהיר כיצד ניתן להשתמש בה, אילו אמצעי אבטחה יגנו על המידע, ומהם הסיכונים המשפטיים. בנוסף, עלו חששות כי האולפן לא יוכל לטעון לבעלות מלאה על כל מרכיבי הסרט אם חלקים ממנו ייווצרו על ידי AI, כך לפי גורמים המעורבים במשא ומתן.

דיסני וחברת Metaphysic ניהלו משא ומתן במשך 18 חודשים לסירוגין בנוגע לחוזה ולעבודת הפיתוח של הכפיל הדיגיטלי. אך לבסוף, אף אחד מהצילומים הללו לא יופיע בסרט הזה, שצפוי לצאת בקיץ הבא.

אחראית ליצירות הכי יקרות מבחינה מסחרית

הדיפ-פייק של ג'ונסון הוא רק חלק קטן מרעידת האדמה הטכנולוגית שמטלטלת את הוליווד. אולפנים מעוניינים למצוא דרכים להשתמש ב-AI בתהליך הפקת הסרטים, ובו בעת להגן על עצמם מפניה. בזמן שמנהלים צופים בטכנולוגיה שמבטיחה לחסוך עשרות מיליוני דולרים בתקציבי סרטים, הם מתמודדים עם הווה שכולל אי-ודאות משפטית, תגובת נגד מצד מעריצים, וזהירות רבה כלפי כלים שנתפסים בעמק הסיליקון כתחליף לדורות הבאים של יוצרים.

האקדמיה לקולנוע עורכת סקר בקרב חבריה על אופן השימוש בטכנולוגיה. מנהלי אולפנים מבטלים ניסויים בפיתוחים חדשים מחשש להתנגשות עם איגודי השחקנים והתסריטאים, ערב משא ומתן על חוזים חדשים. ואף אולפן אינו ניצב בפני סיכון או הזדמנות כה משמעותיים כמו דיסני - הבית של דונלד דאק, בל, באז שנות אור וסטיץ' - שהפיקה במהלך המאה האחרונה כמה מהיצירות היקרות ביותר מבחינה מסחרית, והכי מוגנות מבחינה משפטית בעולם.

שיחות עם למעלה מ-20 עובדים ושותפים בהווה ובעבר מציירות תמונה של תאגיד בידור הנקרע בין ההכרח להדביק את קצב ההתקדמות של הבינה המלאכותית, לבין החששות מאופן השימוש בה. לעיתים, ההתקדמות נבלמה על ידי בירוקרטיה ודאגות ביחס לחוזה הלא-כתוב בין דיסני למעריציה - וכמובן, גם ביחס לחוזים הכתובים עם איגודים שמייצגים שחקנים, כותבים ויוצרים נוספים.

בצעדים ראשוניים, החברה שקלה להוסיף פיצ'רים לשירות הסטרימינג דיסני+ שיאפשרו למנויים ליצור קליפים משלהם מהתכנים; וכן לאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דארת' ויידר שנוצר בבינה מלאכותית במשחק פורטנייט. דיסני השקיעה 1.5 מיליארד דולר ב-Epic Games בעלת פורטנייט, בשנה שעברה. ניסיונות לשלב בינה מלאכותית בסרטים פשוט לא יצאו לפועל.

במקביל, הצוותים המשפטיים של דיסני מגוננים בקנאות על הדמויות של האולפן ונזהרים מאוד בנוגע לצעדים פנימיים או חיצוניים שעלולים להזיק למותג - דבר שהוביל את דיסני לתבוע ביוני האחרון את אחת מספקיות הבינה המלאכותית. כמו כן, עובדים שרוצים להזין מידע של החברה למערכות AI חייבים לקבל אישור מראש מוועדת AI פנימית. לפי מקור שמעורה בתהליכים, זמן התגובה של הוועדה לבקשות ירד לאחרונה ל-48 שעות.

עבור דיסני, המפתח הוא שמירה על הדמויות והסיפורים - במקביל לאימוץ הטכנולוגיה החדשה. "אנחנו קיימים כבר 100 שנה, ומתכוונים להישאר גם ב-100 השנים הבאות", אמר היועץ המשפטי של החברה, הוראסיו גוטיירז. "הבינה המלאכותית תהיה כוח משנה מציאות, אבל זה לא אומר שהיא צריכה להיות הפקר".

דווין ג'ונסון. דיפ-פייק שלא שומש / צילום: Reuters, Marco Garcia

המנכ"ל נתון ללחץ כבד לקצץ בעלויות

זו רק אחת מהסוגיות המונחות על שולחנו של מנכ"ל דיסני בוב איגר, שאמור להכריז על מחליף בתחילת 2026, אחרי כמעט שני עשורים בתפקיד. איגר נתון ללחץ כבד לקצץ בעלויות, על רקע הירידה בהכנסות מבתי הקולנוע ועלייה בביטולי מנויים לטלוויזיה בכבלים. לאחרונה איגר התמודד עם ביקורת על כך שהחברה מתקשה לחדש יצירתית, ומתמקדת יותר מדי במיחזור מותגים קיימים.

אחת הסיבות העיקריות שדיסני ויתרה על שימוש בבינה מלאכותית בסרט "טרון: ארס", שמתוכנן לצאת באוקטובר, הייתה החשש מיחסי ציבור שליליים.

מכיוון שהסרט עוסק בבינה מלאכותית, בכירים בדיסני העלו רעיון להשתמש בפועל בטכנולוגיה כדי ליצור אחת הדמויות, בתור גימיק שיווקי. לפי מקורות שמעורים בתהליך, התוכנית הייתה שהכותבים יספקו קונטקסט לדמות מונפשת - "ביט", עוזרו של הדמות הראשית - ואז תוכנת בינה מלאכותית תענה לשאלות על הסט בזמן הצילום, בקולו של שחקן.

אך המשא ומתן עם איגודי הכותבים והשחקנים התרחש באותו זמן, ובסופו של דבר דיסני זנחה את הרעיון. גורמים בחברה אמרו כי לא ניתן היה לקחת סיכון מחשש לפגיעה תדמיתית.

הגיעו עם הסוגיה המשפטית לבית הלבן

איגר וגוטיירז נפגשו עם בכירים בבית הלבן בחודשים האחרונים כדי לדון בפגיעה האפשרית של מודלי בינה מלאכותית בקניין הרוחני של החברה ובשימוש בדמויות של האולפן בדרכים לא ראויות, כך לפי אנשים המעורים בדיונים.

דיסני מתמודדת מול ענקיות כמו OpenAI וגוגל, שטוענות כי הגישה לחומרים המוגנים בזכויות יוצרים חיונית עבורן כדי להתחרות במרוץ הבינה המלאכותית מול סין - מרוץ שיש לו השלכות ביטחוניות.

בחודש יוני, דיסני ויוניברסל (של קומקאסט) נקטו את הצעד החריף ביותר עד כה להגנה על זכויות היוצרים שלהן: הן תבעו את חברת הבינה המלאכותית Midjourney בטענה שהעתיקה יצירות מוגנות בזכויות יוצרים.

"מידג'רני היא דוגמה מובהקת ל'טרמפיסט של זכויות יוצרים' - בור חסר תחתית של פלגיאט", נכתב בתלונה שהגישו ביוני. החברה לא הגיבה עדיין לתביעה.

בעיני מתחרותיה של דיסני, התביעה נתפסת כניסיון המשמעותי ביותר עד כה לבסס מסגרת משפטית בנושא AI. עובדים ושותפים לשעבר, שנאבקו מול דיסני על זכויות השימוש בדמויותיה, מכנים לעיתים את החברה בהומור, "משרד עורכי הדין הגדול ביותר בקליפורניה".

בדיסני אומרים כי הם מאזנים בין הרצון של מנהליה להתקדם במהירות בטכנולוגיית AI לבין הצורך להגן על הדמויות שלה. "התפקיד שלנו הוא לאפשר ליוצרים שלנו להשתמש בכלים הטובים ביותר של בינה מלאכותית - מבלי לסכן את החברה בטווח הארוך", אמר גוטיירז.

הבינה המלאכותית הפכה לחזית חדשה במאבק של דיסני, לאחר עשור שבו התמודדה מול תחרות קשה מעמק הסיליקון, מצד שירותי סטרימינג כמו אפל ואמזון, ונטייה הולכת וגוברת של קהל הצופים לכיוון יוטיוב של גוגל.

גוגל, OpenAI ואחרות מציעות כיום כלים לעריכת וידיאו, תמונות וסאונד שמאפשרים למעריצים להפוך למפיקים בעצמם, ולערוך דמויות ודימויים כרצונם. זה אתגר לחברה כמו דיסני, ששולטת בקניינה הרוחני באופן כה הדוק, לפי בכירים ותיקים באולפן. בתביעה נגד מיד'גני, דיסני ויוניברסל צירפו תמונות שנוצרו בבינה מלאכותית של כמה מהדמויות האהובות ביותר שלהן, כולל המיניונים ודארת' ויידר.

המנהלים בדיסני ערים היטב לקצב ההתקדמות של הבינה המלאכותית.

בריטריט הניהולי השנתי של דיסני באורלנדו, שנערך מוקדם יותר השנה, הציג רוב ברדו, סגן נשיא בכיר בלוקאס פילם של דיסני, מצגת שהראתה את קצב ההתקדמות המהיר של כלי AI גנרטיביים, חלקם אף מסוגלים ליצור תמונות וסצנות שבמבט ראשון נראות איכותיות כמו הפקות מקצועיות.

ברדו הציג קליפים שיצר אמן, בהם נראה דרואיד נוחת על כוכב לכת ומציג מה שהוא רואה שם. הוא הסביר שהאמן יצר את הקליפים לראשונה בסתיו, ואז שוב רק כמה חודשים לאחר מכן - והצביע על קפיצה מרשימה באיכות, כך לפי אחד הנוכחים במפגש.

מנכ''ל דיסני בוב איגר, אתגר למחליף / צילום: ap, Jordan Strauss/Invision

מי הבעלים של ריקוד בין דארת' ויידר לספיידרמן?

באופן מסורתי, דיסני נמנעה מלתת לדמויות שלה להופיע יחד על מוצרים, קל וחומר שלא לערבב ביניהן כפי שמעודדים כלים מבוססי AI. לדוגמה, כאשר נסיכות כמו סינדרלה והיפהפייה הנרדמת מופיעות על אותו מוצר, כמו קופסת אוכל או פוסטר, המעצבים מחויבים למקם את מבטן בכיוונים שונים - כדי ליצור אשליה שהן פועלות כל אחת ביקום נפרד.

לקח שנים עד שהחברה אפשרה לדמויות דיסני, כמו C-3PO ממלחמת הכוכבים ואריאל מבת הים הקטנה, לקיים אינטראקציה זו עם זו במשחקי וידיאו.

החשש של דיסני מאובדן שליטה על הדמויות והנרטיבים שלהן היה מוקד לדיונים בעבודה עם אפיק גיימז (Epic Games), החברה שעומדת מאחורי פורטנייט, שבו משתמשים עשרות מיליונים מדי חודש. דיסני רואה במשחקים פלטפורמה קריטית לגידול דורות של מעריצים.

פורטנייט ממזג פרנצ'ייזים שונים לכדי יקום סיפורי אחד, שבו באטמן יכול להתקיים לצד לארה קרופט וכלתו של פרנקנשטיין. דיסני מתכננת יקום משלה (שם הקוד הפנימי: "Bulldog") שישתלב בפורטנייט, ויאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דמויות כמו גיבורי מארוול ויצורים מהסרט "אווטאר", כך לפי מקורות שמעורים בתוכנית.

ישנם מנהלים באפיק גיימס שהתלוננו על קצב קבלת ההחלטות האיטי של דיסני, בשל הצורך באישורים ממספר רב של מחלקות, כך על פי אנשים שמתמצאים בתהליך. ניסיון לאפשר לשחקנים לקיים אינטראקציה עם דארת' ויידר שנוצר בבינה מלאכותית נתקל בבעיה: בתוך דקות מהשקת הבוט, שחקנים מצאו דרך לגרום לו לקלל - בקולו המוכר של ג'יימס ארל ג'ונס. אפיק פתרו את הבעיה בתוך חצי שעה. לפי החברה, עשרה מיליון שחקנים דיברו עם ויידר לפחות פעם אחת.

על המיזם המשותף מפקח ג'וש ד’אמארו, ראש מחלקת הפארקים והנופש של דיסני, שמופיע ברשימת המועמדים הפנימיים לרשת את איגר. ד’אמארו מקפיד לשמור על קשר עם מנכ"ל אפיק טים סוויני, כולל ביקורים תכופים במטה החברה בקארי, צפון קרוליינה, אחד המקורות סיפר על טיולים משותפים.

עוד נטען כי בכירים בדיסני הביעו חשש לקראת ההשקה הצפויה של המיזם, שלא תתרחש לפני סתיו 2026, באשר לשאלה מי הבעלים של תכני מעריצים שמבוססים על דמויות דיסני. לדוגמה, אם שחקן פורטנייט יוצר ריקוד בין דארת' ויידר לספיידרמן שהופך ויראלי ביוטיוב - מי הבעלים של הריקוד הזה?

חששו מידיעה שעלולה "לקחת את הקסם"

החששות בנוגע לבעלות נוגעים גם לסרטי קולנוע. בחוזי אפקטים ויזואליים רגילים, החברה שיוצרת את האפקטים מעבירה את זכויות היוצרים לאולפן. אבל כשמדובר ביצירה שנוצרה בבינה מלאכותית, ההעברה המשפטית של זכויות אינה כל כך פשוטה, לפי עורכי דין.

בהיעדר תקדים משפטי, האולפנים חוששים מתרחיש עתידי שבו לא תהיה להם בעלות על כל מרכיבי הסרט. אף עורך דין לא רוצה להיות זה שאחראי לאובדן כזה.

הסיכון גבוה במיוחד עבור חברה שיש לה הרבה דמויות ידועות. גוטיירז אמר שדיסני אינה רוצה שמודלים של AI ישלמו עבור השימוש בדמויות שלה, ואז יניחו שיש להם חופש מלא להשתמש בהן.

"אנחנו רוצים שדארת' ויידר יהיה אך ורק של דיסני. אין לנו עניין לוותר על השליטה בדמויות שלנו או בקניין הרוחני שלנו בתמורה לצ'ק", אמר גוטיירז.

בחלקים מסוימים בתעשייה, הטכנולוגיה מתקבלת בברכה ככלי חסכוני ויעיל יותר.

בסדרת האנימציה של אמזון "House of David", שמבוססת על דמותו המקראית של דוד המלך, היוצר ג'ון ארווין התגאה בכך שהטכנולוגיה סייעה לו ביצירת רצפים שלמים בפרקים, עזרה שהוא תיאר כ"אלוהית".

אולפני Lionsgate, שאחראים על זיכיון "ג'ון וויק", הכריזו בשנה שעברה על הסכם רישוי עם חברת הבינה המלאכותית Runway, במסגרתו קיבלו מודל AI מותאם אישית שישמש אותם בהפקות. A24, האולפן שמאחורי הסרט זוכה האוסקר "Everything Everywhere All at Once", היה בין הראשונים שהשתמשו ב-AI של Runway ואף שכר מומחה לשעבר מאדובי כדי לגבש אסטרטגיה בנושא.

אבל בתעשייה יש גם פחד אמיתי מהטכנולוגיה, פחד שמבקרים רואים בו נאיביות.
על סטים מסוימים, צוותי אפקטים ויזואליים מתבקשים כבר ביום הראשון לא להזכיר את המונח "בינה מלאכותית". שחקנים שעוברים סריקה מלאה לצורך יצירת כפיל דיגיטלי רשאים להביא נציג מהאיגוד המקצועי של שחקנים (SAG-AFTRA) שישגיח על התהליך.

מעל כל החלטה גדולה של אולפן בנוגע לטכנולוגיה הזו מרחפת השאלה של החוזה החדש עם איגוד השחקנים, שצפוי להיחתם מחדש בשנה הבאה. מנהלים חוששים לבצע מהלך שיכעיס את האיגוד או שיתברר כבלתי אפשרי משפטית לפי תנאי החוזה החדש.

בסרט "Here" שיצא ב-2024 מטעם סוני ופורש סיפור על פני עשורים שלמים, נעשה שימוש ב-AI גנרטיבי כדי להצעיר את השחקנים טום הנקס ורובין רייט. הטכנולוגיה איפשרה להם לראות את הדימוי שלהם כצעירים בזמן אמת. אבל - כך לפי אדם שהיה מעורב בהפקה, כשהיה צורך לקדם את הסרט, המפיקים התחילו לדאוג מתגובה שלילית על כך ששם גדול כמו הנקס יידרש לדבר בפומבי על השימוש בבינה מלאכותית.

הנקס התבדח על כך במהלך הופעה ב"לייט שואו עם סטיבן קולבר", וביקש מלהקת הבית לנגן רצף תווים מבשר רעות בכל פעם שהוא השתמש במונח בינה מלאכותית. "כולם נבהלים", הוא אמר.

ההיסטוריה של דיסני עצמה מלמדת איך אולפנים התמודדו עם צמתים טכנולוגיים בעבר. כשדיסני שכרה את פיקסאר לייצר קומץ תמונות גרפיות ללהיט שלה מ-1989 "בת הים הקטנה", המנהלים שמרו על השילוב בסוד, מחשש לתגובה שלילית מהמעריצים אם אלה יגלו שלא כל פריים בסרט האנימציה צויר ביד. ידיעה כזו, חששו המנהלים, עלולה"לקחת את הקסם".

עוד כתבות

אופיר ארליך / צילום: אסף רביבו

עם שני אקזיטים מאחוריו, הוא היה יכול להרשות לעצמו לצאת לפנסיה מזמן

עד היום לאופיר ארליך אין תואר ראשון, אך זה לא מפריע לו לגייס מיליונים ולעשות אקזיטים לחברות שלו ● גם כעת, כשהוא מנהל את חברת EON, העוסקת בגיבוי ענן, הוא עושה הכול בדרכו הייחודית: "יצאנו לדרך בלי מצגת, בלי שם חברה, בלי עובדים, בלי מוצר ובלי מכירות. גם היום, לאחר גיוס נוסף לפי 1.4 מיליארד, אין לנו מצגת"

גם זה קרה פה / צילום: עודד קרני

מעמד הביניים ישלם יותר: הגזירה שתחתוך לכם לפחות 400 שקל מהתלוש

הקיצוץ בדמי ההבראה מספר סיפור מוכר: כשהמדינה זקוקה לכסף, הנטל נופל תמיד על אותן כתפיים ● לכיבוש עזה יש גם מחיר כלכלי שלא מדברים עליו מספיק ● ובמשרדי הממשלה מוכיחים שהסאטירה עליה לגמרי מוצדקת ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המרוץ לממש כמה שיותר הטבות ביום ההולדת / צילום: Shutterstock

האנשים שמקדישים שעות של תכנון קפדני באסטרטגיה מדויקת, לחגיגות יום ההולדת

החברים בקהילה של אוכלי חינם תחרותיים בארה"ב מתכננים במשך חודשים איך ישיגו כמה שיותר מתנות והנחות ביום הגדול ● "למשך שבוע, זה הפך למשרה מלאה כמעט", אמרה אחת מהן, שבילתה לפחות 40 שעות בנהיגה ברחבי קליפורניה כדי לגרוף חינמים

צילום: אורנה בן יוסף

החלה ישיבת הקבינט: אלפים מפגינים בדרישה ל"הסכם כולל"

נתניהו: "המבצע אינו בלתי-הפיך. מוכנים לשקול עצירה אם חמאס יסכים לתנאים של ישראל" ● דיווח: ארה"ב מתכננת לצמצם את הביקורת על הפרת זכויות אדם בישראל ● טראמפ לא מתנגד לכיבוש הרצועה - ויאפשר לישראל מרחב פעולה ● מפגינים חסמו את איילון, מכתזית הופעלה בבגין: 5 פעילי מחאה נעצרו ● 50 חטופים - 671 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

ג'וש האמר / צילום: ויקיפדיה - Elekes Andor

אחד השמרנים המשפיעים בארה"ב משוכנע: הגנה על ישראל היא הגנה על המערב

ג'וש האמר, עורך בכיר במגזין Newsweek ובין הקולות הבולטים בזירת השמרנות האמריקאית, מאמין שהתמיכה בישראל הפכה למבחן מוסרי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הפערים הבין־דוריים בגישה לישראל ועל האנטישמיות החדשה שפושה גם במחנה השמרני ● ומה טראמפ הבין בנוגע למדיניות החוץ האמריקאית?

ליאת הר-לב וד''ר הילה קורח בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

אירנה, הילה ו"דן" שוב משגרים את בנק הפועלים למקום הראשון באהדה

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע היא של מותג המזגנים טורנדו, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין הבינה המלאכותית של סופר־פארם מתברג במקום הרביעי הן בזכירות והן באהדה

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Jeff Chiu

כמו לדבר עם מומחה: OpenAI הכריזה על GPT-5 וטוענת שהוא חזק, מהיר ושימושי יותר

המודל החדש זמין לכולם, כולל המשתמשים החינמיים ● המנכ"ל סם אלטמן אמר כי לדבר עם המודל החדש זה כמו לדבר עם מומחה ברמה של דוקטור ● ההשקה הזו תהיה הפעם הראשונה שהמשתמשים החינמיים יקבלו גישה למודל חשיבה

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מחר בבורסה בתל אביב: שתי מניות יחגגו, שתיים אחרות חוזרות עם פערים שליליים

ברקע הסלמה אפשרית מול עזה, שבוע מסחר משמעותי צפוי להיפתח בת"א: הבנקים ידווחו על תוצאותיהם הכספיות ויפורסמו מדדי המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב ● המניות הדואליות חוזרות מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי, אלביט ונייס צפויות להוביל את הירידות ● והבורסה האמריקאית בדרך לסכם רבעון חזק

עמודי האינסטגרם של ''מתחת לרדאר'' ו־yominews / צילום: צילומי מסך

ממים ופתיונות זעם: האינסטגרם החליף את המהדורה המרכזית

מדי יום, וביתר שאת מאז תחילת המלחמה, עמודי חדשות אלטרנטיביים עם מאות אלפי עוקבים מתווכים את המציאות לדור הצעיר כמעט באופן בלעדי ● הם משתמשים בהומור, שפה יומיומית ולרוב גם ללא פילטרים או צנזורה ● אלא שהמהפכה הזו אינה חפה מסכנות: האלגוריתם נוטה להציג בעיקר תכנים שמעוררים תגובה רגשית ומחריפים את הקיטוב - ומעל לכל מרחפת השאלה מי, אם בכלל, אחראי לאמינות המידע

עסקאות השבוע / צילום: אייל ימיני

"עשו קנייה חכמה": בכמה נמכרה דירת גג עם 5 חדרים שזקוקה לשיפוץ בבת ים?

בבת ים נמכרה דירת גג בשטח של 119 מ"ר, עם גג בשטח של 75 מ"ר, תמורת 2.35 מיליון שקל ● הדירה נמצאת בבניין שנבנה בתחילת שנות ה־90, וזקוקה לשיפוץ ● הנכס עמד ריק כשנה

חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO

בהשראת ישראל: הפתרון של טורקיה לשיגור כטב"מים מתאבדים

חברת רוקטסאן הטורקית חושפת מערכת שיגור חדשה המבוססת על מודל גרמני־ישראלי ● פקיסטן זונחת את מסוקי הקוברה האמריקאים לטובת דגם תקיפה סיני ● וטייוואן משתפת פעולה עם סטארט־אפ אמריקאי בתחום הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

למרות העליות הקלות היום, הבורסה סגרה שבוע שלילי

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1%, ירד השבוע ב-2.5%, מדד הבנייה ירד ב-7% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● האם הירידה בפרמיית הסיכון של ישראל נבלמה? ● מבול של דוחות בקרב הישראליות בוול סטריט, איזו מניה דואלית תקפוץ בת"א? ● התחזית האופטימית לחברת השבבים הישראלית

מהפך בבורסה / איור: גיל ג'יבלי

השינוי בימי המסחר יוצא לדרך ולא כולם מרוצים

רשות ניירות ערך נתנה את האישור הסופי, והחל מינואר 2026 תיישר הבורסה בת"א קו עם מקבילותיה בעולם, ותעבור למסחר בימי שני עד שישי ● בחדרי המסחר כבר ערוכים, הסוחרים ייאלצו לשנות הרגלים ומה יקרה למחזורי המסחר?

בילי ג'ואל בהופעה בקרדיף בשנה שעברה. לא פתור / צילום: Reuters, Images via Reuters Connect

הדוקו על בילי ג'ואל הוא כמו המוזיקה שלו: מופת של סטוריטלינג

המשפחה שברחה מהנאצים והניסיונות האובדניים היו יכולים בקלות לצבוע את הסרט החדש על הזמר האהוב בצבע צהוב ● אבל טיפול מכבד מצד HBO, הימנעות מסקנדלים והופעות אורח מהללות של פול מקרטני וסטינג הפכו את הסרט להצלחה

דייויד בואי בהופעה בברלין ב–1987, שנחשבת לאירוע שתרם לנפילת החומה / צילום: Reuters, Peter Homann

על יום השנה לחומת ברלין, סמל האיוולת בתרבות הפופולרית

חומת ברלין הייתה יותר ממבנה – היא הפכה לסמל עולמי של פחד, דיכוי ופיצול, שנחרט כדימוי יציב לרוע אידיאולוגי ● מפינק פלויד ועד דייוויד בואי, יום השנה לנפילתה הוא תזכורת להשפעה הדרמטית שהייתה לה על התרבות הפופולרית

רשות המסים / צילום: איל יצהר

שני עובדי רשות המסים מואשמים בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים

לפי כתב האישום, שני עובדים בפקיד שומה נצרת קיבלו 335 אלף שקל וסייעו לנישומים לקבל במרמה החזרי מס בסך 4.9 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; טראמפ הקפיץ את מטבעות ומניות הקריפטו

נאסד"ק עלה ב-0.3% וננעל בשיא ● פיירפליי, מניית חקר החלל טסה ביומה הראשון במסחר ● בגולדמן זאקס מעריכים שחברות שבבים יגדילו את השקעותיהן בארה"ב כדי להימנע מהמכסים ● בלומברג: מושל הפדרל ריזרב כריסטופר וואלר הוא אחד המועמדים המובילים לתפקיד יו"ר הפד ● אינטל ירדה על רקע הקריאה של טראמפ למנכ"ל החברה להתפטר ● מספר המובטלים בארה"ב עלה לשיא של ארבע שנים

טלטלה בשווקים / עיבוד: NEO MEDIA, רווח הפקות - ויקיפדיה

המניות שנסחרות בתמחור בלתי נתפס בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בעלי העניין בת”א שמימשו מניות במיליארדים ● פלנטיר, טסלה ופאלו אלטו מובילות את רשימת המניות היקרות בוול סטריט ● הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● וגם: ממשלת נורבגיה בוחנת את השקעותיה בישראל

הממשק הישראלי של סטארלינק

סטארלינק של אילון מאסק תתחיל לספק הערב שירות בישראל

החברה הגיעה לישראל באופן שמזכיר את טסלה: המכירות נעשות ישירות דרך האתר ללא תיווך של יבואן ● סטארלינק תציע לישראלים אינטרנט מהיר במהירות שנעה בין 40 ל-200 מגהבייט לשנייה ● לפי רמת המחירים, ספקיות התקשורת בישראל יכולות להישאר רגועות

ארנון שפירא / צילום: שאולי לנדנר

בלי שיווק אגרסיבי או קמפיין מתוחכם: המותג שיצר להיט

ארנון שפירא, מנכ"ל יוניליוור ישראל, מסביר כיצד מחלקת השיווק של היינץ הגיבה במהירות לשיח במדיה החברתית והשיקה מהדורה מוגבלת ● ומה הקשר לטיילור סוויפט?