גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיון אצל מירי רגב על הרחבת פעילות וויזאייר התלהט, והבכיר יצא בזעם

לגלובס נודע כי דיון במשרד התחבורה בנוכחות השרה רגב, על הקמת בייס בנתב"ג של חברת התעופה ההונגרית וויזאייר, התלהט והסתיים ביציאה של מנכ"ל רשות התעופה האזרחית מהחדר ● במוקד - ויכוח עם מנכ"ל רשות שדות התעופה על סדרי עדיפויות: תחרות מול דאגה לחברות הישראליות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

האפשרות שלחברת התעופה וויזאייר תינתן האפשרות להקים בסיס בנמל התעופה בן גוריון ממשיכה להסעיר את הרוחות. לגלובס נודע כי דיון סוער אצל שרת התחבורה מירי רגב הסתיים ביציאה מפתיעה ובטריקת דלת של שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א).

ברקע עומדת הכוונה להכניס את וויזאייר לארץ, כדי להגביר את התחרות ולהוריד מחירים; ומהצד השני - חשש לפגיעה בחברות הישראליות. בסוף הפגישה הוחלט לקדם את הנושא, אך עדיין יש פערים מול חברת התעופה עצמה.

וויזאייר חוזרת לישראל: לאיזה יעד תוכלו להוזיל את הטיסה בעד 80%?
בלעדי | וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית

וויזאייר ההונגרית מעוניינת כבר כמה שנים להקים בייס בנתב"ג. כלומר, מקום שבו היא לא רק תפעיל טיסות הלוך וחזור, אלא ממש תוכל להחנות את המטוסים שלה, וכך תוכל להתחרות עם החברות הישראליות על הסלוטים המועדפים עליהן.

כיום יש לחברות התעופה המקומיות יתרון, בכך שרק המטוסים שלהן חונים בישראל, ובכך הן יכולות לנצל בתחילת היום ובסופו את הסלוטים שמועדפים על הנוסעים. אם וויזאייר תקים בסיס כזה בישראל, גם היא תוכל ליהנות מהתנאים המשופרים הללו, וכך תהפוך לשחקנית דומיננטית שתוכל ליצור תחרות בשעות השיא בנתב"ג.

תחרות על שעות השיא

בתגובה לכך, במשרד התחבורה מתכננים רפורמה רחבה יחסית, שתגביר את התחרות בענף התעופה, שבו המחירים (ואיתם רווחי החברות) מזנקים בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז פרוץ המלחמה. במסגרת הרפורמה מתכננים לפתוח את נתב"ג כבייס לחברות תעופה זרות, כמו גם להנהיג מחיר דיפרנציאלי של אגרות שדה התעופה לחברות. בצורה כזאת, שעות השיא, המבוקשות יותר, יעלו יותר משעות השפל.

בצורה כזאת מקווים לאזן את התחרות הקשה שיש היום על שעות השיא החביבות על הנוסעים, ולהגדיל את יעילות הקיבולת של נתב"ג.

נוסף על כך, במשרד מתכוונים לדרוש מוויזאייר תנאים נוספים: העסקת צוותים שמורכבים ברובם מישראלים, התחייבות לטוס בזמן מלחמה, טיסות קבועות מנתב"ג לאילת, הקמת בסיס הפעילות משדה התעופה רמון וטיסות ליעדים פופולריים במחסור, כמו בנגקוק וניו יורק.

וויזאייר, שמתמקדת בטיסות קצרות יחסית, תידרש לשם כך לחכור מטוסים שיכולים לטוס ליעדים ארוכי-טווח. חלק מהדרישות כרוכות בשאלה האם החברה תקים חברה-בת ישראלית, או תמשיך לפעול מישראל כחברה זרה.

בוויזאייר דורשים מנגד שהבייס יוקם בנתב"ג, ומבקשים לאפשר לה להקים מרכז לתיקון מטוסים שיוכל לשמש חברות מלבד וויזאייר בישראל - תנאי שכעת נמצא במחלוקת מול משרד התחבורה. כמו כן, החברה מתכננת להקצות כמות גדולה של מטוסים, דבר שעלול לגרום לתחרות עזה על הסלוטים המבוקשים.

לפי גורמים במשרד התחבורה, על אף הפערים וויזאייר מציגה גמישות ומראה עניין במהלך.

שתי עמדות מנוגדות

בדיון שנערך אתמול (ב') בנושא במשרד התחבורה הוצגו שתי עמדות מנוגדות: האחת של שרון קדמי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, שמכירה ביתרונות אך חוששת מתלות בגורם תעופה זר בזמני חירום ומשברים, ומעוניינת להסדיר את הנושא מול וויזאייר, כאמור. מהצד השני, שמואל זכאי, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, שחושש יותר מפגיעה בחברות הישראליות.

במהלך הפגישה, ולאחר שהרוחות התלהטו - כך מספרים גורמים לגלובס - זכאי הציג את עמדתו באריכות, ויצא מהחדר.

לגבי החשש להשלכות על חברות התעופה, נראה כי יש דברים בגו, אך גורמים במשרד התחבורה מעירים כי זו השלכה טבעית של תחרות, וייתכן כי תידרש קונסולידציה בשוק הישראלי, למשל איחוד בין חברות כמו ישראייר וארקיע.

אל על, המלכה הבלתי מעורערת של שוק התעופה כיום, כנראה תשרוד גם את זה, כפי ששרדה את הסכם "השמיים הפתוחים" מול האיחוד האירופי לפני 12 שנה. כל עוד וויזאייר תתחייב לטוס גם בזמני חירום, ההערכות הן שבשורה התחתונה מהלכים כאלה יהיו לטובת הצרכן.

מנגד, אם המלחמה תסתיים, וחברות התעופה הזרות יחזרו באופן טבעי, ההיצע יגדל, והמחירים יירדו גם בלי שוויזאייר תקים בסיס בישראל. המתנגדים חוששים כי במצב כזה, כשירידת המחירים תתרחש ממילא, ישראל תאבד את חברות התעופה הישראליות, שהוכיחו את עצמן כנכס אסטרטגי חשוב שמאפשר להשיב ישראלים ארצה בטיסות חילוץ, גם במצבי חירום כמו מלחמה עם איראן.

כמו כן, בחברות התעופה הישראליות חוששים ממצב שבו חברות ענק, כמו האמירתיות למשל, ילכו בעקבותיה של וויזאייר. במצב כזה גם אל על תהיה בסכנה.

ההצעה להקים בסיס בישראל הוצעה עד כה לחברות הלואו קוסט ריינאייר ואיזי ג'ט, ולגלובס נודע כי ריינאייר האירית כבר השיבה בשלילה.

"טיעונים ענייניים בלבד"

בפגישה, בסופו של דבר, הוחלט להתקדם מול וויזאייר, אך כרגע דבר אינו בטוח. בספטמבר, עם ביקורו המתוכנן של מנכ"ל וויזאייר יוזף ואראדי, צפויה פגישה עם השרה רגב ונציגי משרדה, כדי להגיע להסכמות. זאת, כדי להבטיח שפתיחת הבייס בישראל תועיל לתחרות מצד אחד - ומצד שני תענה על הקשיים שמעלים במשרד התחבורה לגבי רציפות השירות בזמן חירום ועוד דרישות.

ממשרד התחבורה נמסר כי "במטרה להגביר את התחרות ולהוריד את מחירי הטיסות, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את מנכ"ל המשרד משה בן זקן לקדם את הקמת בסיס התעופה לחברות לואו קוסט זרות בישראל, ובכוונתו להיפגש עם מנכ"לי החברות שהביעו עניין בכך. לגבי הטענות על עזיבות: התיאור שקרי - לא היה ולא נברא. הוצגו עמדות שונות, כיאה וכמקובל בדיונים מקצועיים".

מרשות שדות התעופה נמסר כי "בדיון נשמעו טיעונים ענייניים ומקצועיים בלבד. ההחלטה בנושא היא בידי משרד התחבורה".

עוד כתבות

ד''ר אורן כספי,  מנהל יחידת אי ספיקת הלב ברמב''ם והמרכז הקרדיווסקולרי / צילום: ניצן זוהר, רמב''ם

רמב"ם מוביל ניסוי חדשני לטיפול גנטי באי ספיקת לב. בקרוב גם כולסטרול?

הניסוי ברמב"ם הביא לראשונה לישראל טיפול מבוסס עריכה גנטית באי־ספיקת לב, שאינה נובעת ממקור גנטי ● במקביל למחקר שנמשך בבית החולים, בעולם כבר עובדים על תרופות דומות להפחתת כולסטרול ● מדובר בפוטנציאל לשוק חדש וגדול לטיפול במחלות לא גנטיות

פתיחת הדיוטי פרי בנמל התעופה בחיפה / צילום: רמי שלוש

הדיוטי פרי נפתח, האם חברות התעופה יגיעו? השדה בחיפה רחוק מלממש את הפוטנציאל

בנמל התעופה הצפוני נחנך השבוע בפתיחה חגיגית דיוטי פרי ● אייר חיפה כבר מפעילה ממנו טיסות לאירופה, אך בשל אתגרים לוגיסטיים יתקשו לפעול ממנו חברות תעופה מתחרות ● כמה עולה לטוס מחיפה והאם זה משתלם יותר מנתב"ג?

דליה מגידו + אודי גלבוע / צילום: איל יצהר

היזמים דליה מגידו ואודי גלבוע מנפיקים את נאסוס בניו יורק

נאסוס של ד"ר דליה מגידו ואודי גלבוע, שפיתחה שיטה למתן תרופות דרך האף, מפתחת היום תחליף בתרסיס לאפיפן לאלרגיה ● השלימה אמש גיוס של 10 מיליון דולר בבורסה של ניו יורק, לפי שווי של 75 מיליון דולר אחרי הכסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיאים בעקבות פרסום מדד המחירים; אינטל זינקה ב-5%, מטא ב-3%

נעילה מעורבת באירופה ● האינפלציה בארה"ב ביולי עומדת על 2.7% - מתחת לצפי, אך אינפלציית הליבה הציגה את הזינוק הגבוה ביותר מזה חצי שנה ● אינטל עלתה בעקבות הפגישה בין טראמפ למנכ"ל שלה ● טראמפ מאיים לתבוע את יו"ר הפד ● תשואות האג"ח הקצרות בארה"ב ירדו בעקבות דוח אינפלציה לחודש יולי

רוני על-דור, מנכ''ל ונשיא סאפיינס / צילום: גל חרמוני

40 שנות פעילות, משברים ואפילו הסדר חוב: הדרך של חברת התוכנה מחולון לאקזיט ענק

חברת התוכנה מקבוצת פורמולה נמכרת לקרן האמריקאית אדוונט, בפרמיה של יותר מ–60% על מחיר המניה בשבוע שעבר ● המרוויחים הגדולים — בעלת השליטה פורמולה והמנכ"ל רוני על–דור ● בעבר נדרשה סאפיינס להסדר חוב שכלל דחיית תשלומים לנושיה

צילום: Shutterstock

טיפול חדש לאלצהיימר אולי מתחבא בתרופה שכולם מכירים

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בנו לאורך עשור "תיק" אשר מקשר בין המחסור בליתיום לבין אלצהיימר ● עם זאת, ישנם מחקרים המראים כי אנשים מבוגרים, שיהיו קהל היעד אם התרופה תפותח לאלצהיימר, רגישים במיוחד להשפעות החומר

רן עוז, מנכ''ל ישראכרט / צילום: יח''צ ישראכרט

אחרי העברת השליטה: מנכ"ל ישראכרט רן עוז פורש

רן עוז, מנכ"ל קבוצת ישראכרט בכ-4 השנים האחרונות, הודיע היום לדירקטוריון החברה על כוונתו לסיים את תפקידו בחודשים הקרובים ● לאחרונה דווח שאחד המועמדים הבכירים שעשוי לקבל את תפקיד המנכ"ל הוא מנכ"ל מזרחי-טפחות משה לארי ● מוקדם יותר פרסמה החברה דוחות רבעוניים בהם סיכמה את הרבעון בהפסד

מטוס אל על בשדה התעופה רמון / צילום: מבצעים רמון

אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת

המכרז להפעלת הקו לאילת יצא מספר חודשים לאחר הודעת משרד התחבורה על תוספת טיסות אל על לאילת החל מחודש מאי ● בפועל, אל על לא הודיעה רשמית על הפעלת הקו ממועד זה, ומאז היא עדיין בוחנת את האפשרות

מנכ''ל בנק הפועלים, ידין ענתבי ומנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: ענבל מרמרי, אורן דאי

שני בנקים מחלקים 2.6 מיליארד שקל כדיבידנד: אלה גופי הגמל שירוויחו מכך

לאומי והפועלים הציגו תוצאות שיא ברבעון השני: רווח מצרפי של יותר מ–5 מיליארד שקל, שמחציתו יחולק כדיבידנד ● בין המרוויחים הגדולים: ציבור החוסכים בהפניקס, מנורה, כלל והראל ● מידרוג על העלייה בהפרשה להפסדי אשראי: "תוצאות טובות מאוד, עם כוכבית"

מנכ''ל בנק ירושלים, יאיר קפלן / צילום: רמי זרנגר

כרטיסים נטענים וירידה בהפרשות סידרו לבנק ירושלים זינוק של 54% ברווח הנקי

עיקר הגידול בהכנסות הבנק מריבית הגיע מהסקטור העסקי וממגזר הניהול הפיננסי ● ההכנסות של בנק ירושלים ממגזר משקי הבית, שמהווה כמחצית מהכנסות הריבית, נטו דווקא להצטמצם ב-11%

דוד פורר - מבעלי השליטה בבזק, יובל כהן - יו''ר קרן פורטיסימו, אבי גבאי - מנכ''ל ומבעלי מניות פרטנר / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, ינאי יחיאל

טייקוני התקשורת החדשים: בעלי השליטה בבזק, פרטנר וסלקום הרוויחו מאות מיליונים

עלייה של מעל 50% במניית בזק בשנה האחרונה סידרה לבעלי השליטה, דוד פורר וקרן סרצ'לייט, רווח של מיליארד שקל על הנייר ● מניות פרטנר וסלקום הכפילו את מחירן, ובעלי ההון שרכשו בהן את השליטה בשנים האחרונות כבר מורווחים מאות מיליוני שקלים על השקעתם

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, Matt Rourke

הנורבגים מכרו בזול? למה בשוק ההון דווקא מרוצים מהמהלך האגרסיבי של הקרן

הקרן שינתה את הקריטריונים הכלכליים שלה באופן שאִפשר לה למכור החזקות ב־11 חברות ישראליות ● המהלך לא כלל את המניה הביטחונית נקסט ויז'ן או את הבנקים ● ההערכה בשוק: מדובר בהזדמנות למוסדיים לקנות בזול

קובי פרידמן (ימין) ויונתן פרי (שמאל) / צילום: אורנה חלף

חברת סייבר אלמונית מתל אביב נמכרת ב-305 מיליון דולר

פיינדינגס תימכר לדיג'ינקס הבריטית בתמורה ל-305 מיליון דולר, לאחר שגייסה 15 מיליון דולר בלבד ● פיינדינגס פיתחה מערכת שסורקת את מערכות הספקים בארגונים בעלי שרשרת אספקה ארוכה ויכולה לאבחן בעיות בתחום הציות תוך זמן קצר ● החברה מייצרת הכנסות של מיליוני דולרים ועל פי ההערכה חצתה את רף ה-10 מיליון דולר בקצב ההכנסות השנתי (ARR)

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-1%, AMD עלתה ב-5%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● האתריום מזנק ב-10% לשיא חדש ● נעילה חיובית באירופה ● טוקיו טיפסה ב-1.3% לשיא חדש ובפעם הראשונה אי-פעם ננעלה מעל 43,000 נקודות ● סימילרווב הישראלית עקפה את הצפי בדוחות הרבעון ועלתה במסחר המאוחר ● מחר תיפתר התעלומה: מהי ההשקעה הסודית של באפט? הניחוש של בארונ'ס • האזהרה החריפה של ענקית ההשקעות: המסיבה בוול סטריט עומדת להסתיים ברע

דירה להשכרה. כבר לא השקעה מובנת מאליה / צילום: איל יצהר

לכמה ישראלים יש יותר מדירה אחת, ולמה המשקיעים בורחים מהשוק

כ־18% מבעלי הדירות בישראל הם משקיעים, בעלי שתי דירות לפחות ● אבל מה שהיה תחום לוהט במשך שנים, מציג סיבוב פרסה חד ● הרבעון השני של 2025 היה אחד מהגרועים ביותר מבחינת רכישת דירות ע"י משקיעים, בעיקר כאלה שכבר שנים קונים ומוכרים פה נדל"ן

מנכ''ל בנק הפועלים, ידין ענתבי / צילום: יונתן בלום

בנק הפועלים הרוויח 2.5 מיליארד שקל ברבעון; יחלק גם הוא דיבידנד ענק

בנק הפועלים רשם עלייה של 14% בשורת הרווח הנקי, שהסתכם ברבעון השני ב-2.5 מיליארד שקל ● בדומה לבנקים לאומי והבינלאומי, גם הפועלים יחלק מחצית מהרווח הנקי כדיבידנד - 1.27 מיליארד שקל ● התשואה על ההון שרשם הבנק הייתה גבוהה ועמדה על 16.7%

מייסדי פינדינגס, קובי פרידמן (ימין) ויונתן פרי / צילום: אורנה חלף

"היו סבבי גיוס שהשתבשו": מייסד חברת הסייבר המסתורית מדבר על האקזיט

חברת הסייבר האלמונית פיינדינגס נמכרה השבוע במפתיע לחברת הפינטק הבריטית דיג'ינקס ● קובי פרידמן, מנכ"ל החברה, מספר על סבבי גיוס שהשתבשו ואיך גדלים מתחת לרדאר

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

תוצאות בנק לאומי: רווח נקי של 2.6 מיליארד שקל, מחציתו יחולק כדיבידנד

מדובר ברווח הגבוה ביותר במערכת הבנקאית ● התשואה על ההון שהציג בנק לאומי עמדה על 16.2% ברבעון השני, שיפור מול 15.9% ברבעון המקביל אשתקד ● הדיבידנד יעמוד על 1.3 מיליארד שקל

מודיעין עילית. העלייה בהכנסות לא בהכרח מגיעה לתושב / צילום: Shutterstock

רוב הערים בישראל התחזקו כלכלית - אבל הפערים בין יישובים במרכז דווקא גדלו

מדד החוסן הכלכלי של הרשויות המקומיות שופך אור על המצב הכלכלי של השלטון המקומי בעשור האחרון ● 82% מהרשויות המקומיות שיפרו את מצבן הכלכלי - אבל רשויות קטנות ובינוניות נשארו מאחור, והגידול בהכנסות לא תמיד מתבטא בהגדלת ההשקעה בתושבים

רוני על-דור, מנכ''ל ונשיא סאפיינס / צילום: גל חרמוני

פורמולה תרשום רווח ענק: מוכרת את סאפיינס לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר

סאפיינס, ספקית פתרונות הטכנולוגיה לתחום הביטוח המנוהלת ע"י רוני על-דור, נרכשת ע"י קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Advent בעסקה של 2.5 מיליארד דולר ● שווי העסקה משקף פרמיה של 47.5% למחיר הנעילה של סאפיינס אמש בנאסד"ק ● הרווח של פורמולה יעמוד על 775 מיליון דולר לפני מס