גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההכנסות עולות, ההפסדים מתכווצים: השינוי שעברה ויה בדרך להנפקה

צבר חוזים, צמיחה עקבית וסנטימנט חיובי כלפי טכנולוגיות תחבורה חכמות, מעניקים רוח גבית לוויה לקראת הנפקה בארה"ב ● מנגד, השאלה היא: האם החברה, המספקת מערכת מתקדמת לגופי תחבורה ציבוריים, פיתחה תלות גבוהה במגזר הציבורי

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ
אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ

חברת התחבורה החכמה ויה (Via Transportation) הגישה ב־15 באוגוסט תשקיף פומבי לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), צעד שמקרב אותה מאד להנפקה ראשונית בבורסת ניו־יורק, המתוכננת כבר בשבועות הקרובים. מדובר באבן דרך משמעותית עבור החברה הישראלית־אמריקאית, שפועלת מארה"ב ומספקת מערכות תוכנה ושירותים לגופי תחבורה ציבוריים ברחבי העולם.

ניתוח | "צריכה הזרמה של 40 מיליארד דולר": האם דווקא דונלד טראמפ יציל את אינטל?
תעשיית הקרנות בשיא כל הזמנים, ומוצר אחד צמח ביותר מ־700%

לפי התשקיף, הכנסות ויה במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו ב־205.8 מיליון דולר, עלייה של יותר מ־26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וההפסד הנקי צומצם ל־37.5 מיליון דולר, ירידה של כ־25% לתקופה המקבילה אשתקד. המספרים האלה מסמנים מגמה ברורה: צמיחה מהירה לצד ירידה עקבית בהפסדים, שילוב שעשוי להפוך את ההנפקה לאחת מהבולטות בגל ההנפקות הצפוי בספטמבר הקרוב.

העיתוי אינו מקרי. אחרי ניסיון כושל להנפקה ב־2021, שנגנז על רקע מלחמת רוסיה אוקראינה והאטה כללית בשוק הטכנולוגיה, בוחרת כעת ויה לצאת לציבור בתקופה שבה ענף ה־GovTech (יישום טכנולוגיות חדשניות במגזר הציבורי) זוכה לתשומת לב גוברת, והממשלות ברחבי העולם משקיעות מיליארדים בתשתיות תחבורה חכמות.

"מוח דיגיטלי" בדרכים

ההימור של ויה הוא כי השילוב בין חוסן עסקי, המבוסס על חוזים רב־שנתיים עם רשויות, לבין סנטימנט שוק חיובי כלפי טכנולוגיות תחבורה ירוקה, יאפשר לה לגייס הון בשווי של מיליארדים ולהפוך לשחקנית ציבורית. אך כאן עולה השאלה המעניינת באמת: האם התלות הגדולה של החברה בתקציבי ממשלה היא נכס שמבטיח יציבות, או אולי בעצם סיכון שיחשוף אותה לשינויים פוליטיים ולמחזורי תקציב בלתי צפויים?

ויה נוסדה בניו־יורק בשנת 2012 על ידי שני יזמים ישראלים, דניאל רמות, פיזיקאי בוגר אוניברסיטת תל אביב וסטנפורד ששירת בחיל האוויר, ואורן שובל, מתמטיקאי וכלכלן. שניהם זיהו בעיה מוכרת דאז כמעט בכל עיר בעולם: מערכות תחבורה ציבורית מיושנות, מסורבלות וקשות לתפעול, שמתקשות להתאים את עצמן לצרכים המשתנים של תושבים במטרופולינים מודרניים.

החזון שלהם היה פשוט להסבר אך מורכב לביצוע: לקחת את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לגמישה, חכמה ומבוססת דאטה, בדומה למה ש־Waze עשתה לעולם הניווט. בתחילת דרכה ניסתה ויה להיות בעצמה חברת תחבורה: היא הפעילה שירותי "שאטלים חכמים" באפלקיצה בערים בארה"ב. המודל הזה הוכיח שהטכנולוגיה עובדת, אבל הפעלת צי רכבים גדול דורשת הון עתק ותפעול מורכב, וקשה להתרחב כך בקנה מידה עולמי.

בשלב זה הגיעה נקודת המפנה: רמות ושובל הבינו שהנכס האמיתי של ויה אינו הרכבים עצמם אלא התוכנה. במילים אחרות, לא עוד חברת הפעלה תחרותית, אלא ספקית טכנולוגיה שתציע את הפלטפורמה לערים, רשויות תחבורה, מערכות חינוך ועוד.

התוכנה של ויה בעצם מאפשרת לתכנן מסלולים אופטימליים, להתאים קווים לביקוש משתנה, לשלב בין סוגי תחבורה שונים, ולעקוב אחר צי הרכבים והנוסעים בזמן אמת. כך הפכה החברה למעין "מוח דיגיטלי" שמאפשר לרשויות להפוך מערכות סטטיות ומיושנות למערכות חכמות, גמישות ויעילות. כיום היא פועלת ביותר מ־650 ערים בלמעלה מ־30 מדינות, ונחשבת לשחקנית משמעותית בתחום התחבורה הציבורית החכמה.

דומיננטית במגזר הציבורי

אחד המאפיינים הייחודיים של ויה הוא המודל העסקי שלה: כמעט כל הכנסותיה, מעל 90%, מגיעות מחוזים עם רשויות תחבורה מקומיות, עיריות וממשלות. עבור חלק מהאנליסטים מדובר בחוזקה ברורה. חוזים ממשלתיים הם בדרך כלל ארוכי טווח, יציבים, ולעיתים מגובים בתקציבים פדרליים או מדינתיים שממשיכים לזרום.

בארה"ב, למשל, נהנית ויה מרוח גבית רגולטורית־כלכלית משמעותית: חבילת התשתיות הפדרלית (IIJA) שהעביר ממשל ביידן בנובמבר 2021 כוללת 110 מיליארד דולר, שיוקצו לשדרוג מערכות תחבורה ציבורית עד 2026. גם באירופה ממשלות מקדמות תהליכי דיגיטציה וייעול בתחבורה הציבורית.

עם זאת, לצד היתרונות קיימות גם חולשות אופציונליות במודל: תקציבי תחבורה ציבורית מושפעים באופן ישיר מהאקלים הפוליטי. שינוי ממשלה, החלפת ראש עיר או מיתון עמוק עלולים לגרום להקפאת מכרזים או לביטול פרויקטים קיימים. בנוסף, המכרזים עצמם נמשכים חודשים ארוכים ולעיתים שנים, והם מתנהלים באיטיות תחת רגולציה כבדה. התחרות מול ענקיות ותיקות כמו Siemens, Thales ו־Hitachi Rail מוסיפה גם היא שכבת קושי נוספת.

השורה התחתונה היא שוויה אמנם מתקדמת בצמיחה, אך ממשיכה לפעול כמעט בלעדית תחת מסגרת ציבורית. כך, ההכנסות צומחות, ההפסדים מצטמצמים. ועם זאת, החברה עדיין לא הציגה רווח נקי.

משתלבת חזק בשוק

הנפקת ויה תתרחש ברגע שבו התחבורה הציבורית בעולם משנה כיוון, מהפעלה ידנית ומסורבלת אל עידן דיגיטלי, מבוסס נתונים. בפועל, ויה כבר שם. באירופה היא משתלבת בפרויקטים שמטרתם להחליף מערכות מיושנות בפלטפורמות מבוססות דאטה. בארה"ב, אחד התחומים הצומחים שלה הוא שוק ההסעות לבתי ספר, ענף שבו יכולות האלגוריתמים ומערכת החברה - מעניקים לה יתרון ממשי על פני מתחרים.

עוד כתבות

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, Matt Rourke

קרן העושר הנורבגית חיסלה השקעות בעוד שש חברות ישראליות

הקרן מכרה את המניות, בלי שציינה את שמן, בשל קשרים לפעילות בשטחים מעבר לקו הירוק ● בסך-הכול הסיטה קרן העושר השקעות מ-23 חברות ישראליות בחודשיים האחרונים, בשווי של כ-400 מיליון דולר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

בהרב-מיארה: החלפת המנעולים בלשכת לוין - סתירה לצווי בג"ץ

היועצת המשפטית לממשלה טוענת כי מניעת כניסתה ללשכת שר המשפטים בתל אביב היא ניסיון לפגוע במעמדה ובעבודתה המקצועית ● "האירוע המתואר סותר את הצווים השיפוטיים, ובפרט את ההוראה לפיה אין לשנות מסדרי העבודה הקיימים"

רצועת עזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

מקור דיפלומטי: תגובת חמאס הועברה לישראל

גורם בחמאס לאל-ג'זירה: "הסכמנו להצעת המתווכות לעסקה" ● ראש הממשלה ביקר היום באוגדת עזה לקראת הפעולה הצבאית ● ההצעה החלקית, כך לפי מקור פלסטיני בכיר שצוטט בערוץ אל-מיאדין הלבנוני , כוללת נסיגה ישראלית לעומק של כאלף מטרים בצפון ובמזרח הרצועה - למעט שכונת שג'אעיה ובית לאהיא ● 50 חטופים - 682 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

דנה עזריאלי, יו''ר ובעלת השליטה ורון אבידן, מנכ''ל עזריאלי הפורש / צילום: אריק סולטן, תמר מצפי

למה באמת מנכ"ל עזריאלי עוזב, וכמה הוא יקבל על 4 חודשים בתפקיד?

בשוק מעריכים כי התפטרותו של רון אבידן לאחר כהונה קצרצרה כמנכ"ל קבוצת הנדל"ן עזריאלי, נבעה מחילוקי דעות עם בעלת השליטה - שתמונה כממלאת מקום המנכ"ל לתקופה של חצי שנה ● אבידן צפוי לקבל כ-3.5 מיליון שקל על תקופתו בראשות ענקית הנדל"ן

חודש מצוין לקרנות ההשתלמות והפנסיה ביולי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מיטב בראש, אלטשולר שחם בתחתית: מה עשה הכסף שלכם בחודש יולי

במסלולים הכלליים מיטב בצמרת, אלטשולר מאכזב למרות תשואות חזקות בוול סטריט ● החוסכים ב-S&P 500 עם חודש חזק במיוחד שמחזיר אותם לתשואה חיובית קטנה מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

תל אביב ננעלה בעליות; ג'י סיטי קפצה ב-12% אחרי הדוחות, מנועי בית שמש צללה

ת"א 35 מתקדם בכ-0.8% ● מדד הבנקים קפץ בכ-2% ● מדד המחירים לצרכן ליולי נעמד בטווח העליון של הצפי, והנמיך את הסיכוי להורדת ריבית ● הפסגה בין הנשיא טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפילה את מחירי הנפט ● ועונת הדוחות בתל אביב תמשיך לצבור תאוצה, עם דיווחים של הענקיות עזריאלי, ביג וג'י סיטי

מערכת הנשק הרוסית שהגיעה לאיראן ומדאיגה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בעולם מתפלאים מהפגנה הענק בישראל אתמול, רוסיה העבירה מערכת לוחמה אלקטרונית מתקדמת לאיראן, ממשלת אוסטרליה משקיעה בנשק ישראל, והמדינה שכנה שמחזירה את שירות החובה בצבא ● כותרות העיתונים בעולם 

קניון TLV ת''א (ארכיון) / אילוסטרציה: יח''צ

הכלכלה התכווצה ב־3.5% בגלל מבצע "עם כלביא", אך הריבאונד כבר החל

למרות הירידה בתוצר עקב המערכה באיראן, תחזיות הצמיחה ל־2026 עודכנו כלפי מעלה עם סימני התאוששות בצריכה ובענף הבנייה ● איך היא תשפיע על הריבית?

הריסה ובנייה בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

עלויות הבנייה זינקו, ומיזמי פינוי בינוי הופכים לא כלכליים

פרויקטים של התחדשות עירונית שתוכננו לפני 3-4 שנים הופכים להיות לא כלכליים במציאות של זינוק בעלויות הבנייה ● יותר ויותר יזמים מבקשים מהדיירים לשנות את התמורות ברגע האחרון

מושגים לאזרחות מיודעת. תוצר מקומי גולמי / צילום: Shutterstock

הכלכלה הישראלית התכווצה בחדות? זה מה שעומד בבסיס הנתונים

נתוני התוצר שפורסמו העידו על התכווצות משמעותית של כלכלת ישראל ● זמן טוב לעשות סדר: מהו תוצר, איך מחשבים אותו, ומה ההבדל בין תמ"ג לתל"ג? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

ספינת סער 6, הובילה את המתקפה הלילית / צילום: תע''א

הספינה שנקנתה כדי להגן על אסדות הגז והמתקפה הלילית בתימן

בניסיון להגביר את הלחץ על החות'ים, חיל הים תקף לפנות בוקר תשתיות אנרגיה בתימן ● אילו כלי שיט השתתפו בתקיפה, אילו אמצעים ימיים נוספים יש לישראל, והעסקאות שנחתמו לאחרונה בתחום ● גלובס עושה סדר

וולודימיר זלנסקי, ולדימיר פוטין, דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

איך תיגמר המלחמה בין רוסיה ואוקראינה? שני תרחישים אפשריים

מטרותיו של פוטין חורגות מעבר להשתלטות על שטחים, והוא שואף לכניעתה המלאה של אוקראינה ● בשבועות האחרונים מתבהרים שני תרחישים עיקריים לסיום המלחמה: שמירה על חלק מריבונותה של אוקראינה עם גבולות מצומצמים - או הפיכתה למדינת חסות של מוסקבה ● קייב והמערב מקווים להציב גבול ברור

שמגר ואקנין, קבוצת גשם / צילום: תמר מצפי

גשם של ריבית: יזם הנדל"ן ששילם מעל 10% בגיוס אג"ח

חברת גשם למשתכן של שמגר וקנין ויוסי מזרחי השלימה גיוס של 75 מיליון שקל באג"ח ללא שיעבודים ● סדרת האג"ח הראשונה שהנפיקה עלתה בשנה האחרונה ב-12%

רון אבידן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל עזריאלי רון אבידן עוזב לאחר ארבעה חודשים בלבד בתפקיד

חברת הנדל"ן המניב עזריאלי מדווחת הערב כי רון אבידן, המנכ"ל שהצטרף אליה לפני ארבעה חודשים בלבד, החליט לעזוב את החברה "בנסיבות אישיות" ● ומה מעריכים בשוק?

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

אילוסטרציה: Shutterstock, Oleksii Fedorenko

"פגעו בתחרות": ניואפרם וחברת התרופות BMS ישלמו 44 מיליון שקל

במהלך אכיפה ראשון של רשות התחרות נגד חברת תרופות בינלאומית, נמצא כי BMS וניואפרם סיינטיפיק פעלו להקשות על תחרות בתכשיר האימנוביד נגד סרטן הדם ● עוד הוחלט במסגרת צו מוסכם עם החברות כי נושא משרה באחת מהן ישלם כ-200 אלף שקל ● ניאופרם בתגובה: עמדת רשות התחרות שגויה

אבי יעקובוביץ' / צילום: אלדד רפאלי

אחרי 12 שנים בגב־ים: אבי יעקובוביץ’ מצטרף לדירקטוריון מליסרון

המנכ"ל לשעבר של גב־ים מצטרף לדירקטוריון המתחרה ● בכירי נדל"ן ושוק ההון הגיעו לאירוע של ארכימדס שבו נאם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ● רשת מטיילים תשפץ את האכסניה באכזיב ותקים כפר נופש חדש ● וגם: מינויים חדשים בענף, כניסת שגריר לשוק הרכב ויעד תיירותי מפתיע שהפך לפופולרי ● אירועים ומינויים

מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou

מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

הכירו את ה־winwin של חברות התעופה: מכירת מיילים (נקודות) למנפיקי כרטיסי אשראי - שניתנים לצבירה ולשימוש על מגוון רכישות, שלאו דווקא קשורות לטיסות ● בחו"ל המודל הזה מגלגל עשרות מיליארדים, אצלנו הוא עדיין בחיתוליו

עבודות על כבל תת־ימי בחוף זיילנד שבהולנד / צילום: Shutterstock

500 כבלי תקשורת לעולם כולו: התלות שיכולה לחזור אלינו כמו בומרנג

למרות שהעולם הדיגיטלי נשען על תעבורה רציפה ומהירה, כ־95% מהמידע הגלובלי עוברים דרך מאות כבלים תת־ימיים בלבד - מערכת פגיעה לאיומים טבעיים ומלאכותיים כאחד ● מחקר חדש מציע שלוש חלופות טכנולוגיות שיכולות לגוון את התשתית הקריטית של הכלכלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות קלות; מדד הבנקים השיל 2%, מניית ביג קפצה

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1% ● כלכלת ישראל: ירידה בתוצר עקב המערכה באיראן ● צפי להמשך החולשה של הדולר: "המשקיעים מתמחרים את הצטרפותו של הפד לחגיגת הורדות הריבית, שרשמה כבר 88 הורדות ריבית השנה בעולם" ● משקיעי-העל ריי דליו, ביל אקמן, ביל גייטס ו-וורן באפט: אילו מניות הם רכשו, ואת אילו מכרו ● בנק אוף אמריקה: נתונים מטרידים שמזכירים את בועת הדוט-קום