גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי יגיעו המטוסים של וויזאייר? פרטים חדשים על המהלך שמטלטל את הענף

לגלובס נודע כי בכוונת וויזאייר לפתוח את בסיס הפעילות בישראל כבר לקראת הקיץ הבא ● החברה תקצה 3 מטוסים שיחנו קבוע בנתב"ג ושואפת להגיע ל־60 טיסות ביום ● בוויזאייר מעוניינים להתחרות מול החברות הישראליות גם על טיסות לבלקן, לאמירויות ולמזרח הרחוק

מטוס של וויזאייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס של וויזאייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock

בכירי חברת וויזאייר ההונגרית הגיעו לישראל ונפגשו עם בכירים במשרד התחבורה, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית. לגלובס נודע כי הפגישה הניבה שורה של מסקנות והתלבטויות ששופכות אור על המהלך שעתיד לטלטל את שוק התעופה הישראלי שנסמך ברובו על החברות הישראליות.

בלעדי | עוד 60 טיסות ביום: פרטים חדשים על המאבק שמסעיר את עולם התעופה
עם עצירה בלרנקה: חברת התעופה שמקדימה את החזרה לישראל

נזכיר שמזה מספר שנים חברת הלואו קוסט ההונגרית, וויזאייר, מנסה להקים בסיס פעילות בישראל אך נתקלה בסירוב של הרגולטורים בענף. בשנה האחרונה במשרד התחבורה נוקטים בקו אחר, שנועד להכשיר את המהלך ושרת התחבורה מירי רגב אף מנסה לרשום את המהלך כהישג הבולט של הקדנציה שלה, לאחר שלא הצליחה לרשום לזכותה הישגים בתחום התחבורה.

כך בחודש מאי הכריזה השרה רגב על כוונתה לקדם פתיחה תקדימית של מעין "בסיס" של חברת התעופה בנתב"ג. בסיס פעילות כזה מאפשר לחברה לקבוע את ישראל כנקודת המוצא והסיום של טיסותיה - כלומר, לא עוד טיסות הלוך־חזור, אלא נוכחות של מטוסים וצוותים בישראל, שמאפשרת לחברה להפעיל סבבים תפעוליים רבים יותר וליהנות מסלוטים יקרי־ערך (זמני טיסה והמראה שמחולקים לחברות לפי הקיבולת של שדה התעופה), וכך לבסס אחיזה בשוק המקומי.

כיום יש לחברות התעופה המקומיות יתרון יחסי בכך שהמטוסים שלהן "לנים" בישראל ויכולים לנצל את הסלוטים הראשונים והאחרונים ביום, שמועדפים על־ידי הנוסעים. אם וויזאייר תקים בסיס בישראל, היא תוכל ליהנות מאותם תנאים ולהפוך לשחקנית דומיננטית בשעות הביקוש. היא גם תוכל להמשיך ולהיות חברה זרה, כך שלא תחול עליה רגולציה מחמירה של החברות הישראליות - דוגמת הסדרי ביטחון קשיחים ותיאומים עם אל על שהיא לא רק חברה מתחרה, אלא גם ספקית שירותי האבטחה בענף.

משרד התחבורה תומך

לצד תמיכת גורמי המקצוע במשרד התחבורה במהלך, ברשות התעופה האזרחית (רת"א) מסתייגים ממנו וטוענים, כמו גם בחברות התעופה הישראליות, שהדבר יוביל לפגיעה בהן. ואולם, בענף מזכירים שהחברות טענו לפגיעה גם טרם החלה רפורמת "שמיים פתוחים" שהביאה להורדת מחיר משמעותית לצרכנים ומוסיפים כי הציבור הישראלי לא צריך לסבסד את חוסר היעילות במבנה החברות על ידי מחירי כרטיסי טיסה מופקעים, כך שלא מן הנמנע שהדבר יעלה בסגירה ובאיחוד של חברות וכן בהתייעלות.

בכל אופן, נראה שלמרות ההתנגדויות של החברות וכן של ועד העובדים הדומיננטי של אל על, בכוונת שרת התחבורה ומנכ"ל משרדה, משה בן זקן, לקדם את המהלך. מזה תקופה ארוכה שאנשי רגב מנסים להדביק לה הישגים בתחומי משרדה. ואולם בשעה שהציבור הישראלי סובל מפקקים ומתאונות דרכים היא אינה מצליחה להביא בשורה בתחום, שלמעשה הדרדר בשנותיה במשרד.

למגינת ליבם של אנשיה, הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית, שהגיעה עם התייקרות משמעותית למי שלא זכאי להנחה, לא מיצבה אותה כ"כחלוניסטית" (כפרפראזה על רפורמת כחלון בסלולר). גם נכונות משרד האוצר לתקצב רכבת לקרית שמונה בתמורה להחלת אגרות גודש לא נתפסה כהישג של השרה משום שמדובר בפרויקט שיבשיל בעוד שנים ארוכות. גם ההסדרה בנמלים עליה חתמה יחד עם משרד האוצר לא נתפסה בציבור כ"רפורמה" משמעותית, למרות שהצליחה לחולל תחרות. כעת, אם תצליח לעמוד בלחצי הוועדים והחברות, היא עשויה, לפי התומכים במהלך הנרקם עם וויזאייר, לחולל תחרות עזה במחירי הטיסות לישראלים, או לפי המתנגדים להוביל לאובדן חברות ישראליות.

שלושה סבבי טיסות ליום

כאמור מעלה, במשרד התחבורה התכנסו בשבוע שעבר בכירי חברת וויזאייר יחד עם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן וסמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה במשרד שתומך במהלך, אור ליביס; מנהל נתב"ג, מנהל שדה תעופה רמון, וישי דון יחיא מרת"א שכאמור מביעה לו התנגדות. בפגישה עלה שבכוונת וויזאייר לפתוח את בסיס הפעילות בישראל כבר לקראת עונת הקיץ הבאה שתתחיל באפריל 2026 עם שלושה מטוסים שמקום חנייתם הוא ישראל. במשרד התחבורה לוחצים להתחיל עוד קודם לכן.

במהלך הפגישה ברת"א ניסו להסביר להונגרים ששינוי תקנות הרעש בהתאם לתקינה האירופית תגביל אותם בטיסות ליליות, אך בוויזאייר הגיבו כי הם מתכננים להגיע עם מטוסים חדשים מדגם איירבאס 321neo, שהם שקטים יותר, ככה ששינוי התקנות דווקא יפעל לטובתם.

כן עלה שבנתב"ג מצליחים למצוא סלוטים לכניסה הדרגתית של המטוסים, אך לא ברור כמה טיסות הם יניבו משום שיש צורך גם בשריון נתיב הטיסה ונחיתה במדינות היעד, אבל בענף מעריכים שבכל יממה ייצאו לפחות שלושה סבבי טיסות ע"י כל מטוס - אחרת הפעלתם לא תהיה רווחית. כפי שפורסם בגלובס, החברה שואפת להגיע לכ־60 טיסות ביום.

כמו כן, אם המתווה אכן ייצא לפועל, וויזאייר תגייס צוותים ישראלים שיוכשרו באקדמיית החברה בהונגריה. הקצוות שנותרו פתוחים כעת הם התחייבויות וויזאייר שבמקרה של מצב חירום ביטחוני החברה תמשיך לטוס. במשרד התחבורה דורשים ערובות גדולות יותר מאשר התחייבותו של מנכ"ל וויזאייר לשרת התחבורה לפיה כל עוד אל על תטוס - גם וויזאייר תטוס.

בנוסף, בחברה מעוניינים בטווח הזמן הרחוק להתחרות מול החברות הישראליות לא רק על הטיסות לאירופה אלא גם לבלקן, לאמירויות ולמזרח הרחוק. אולם לשם כך, וויז אייר תצטרך לרשום חברת בת ישראלית שתהיה כפופה לרגולציה בתחום הביטחון לרבות הסכם צוותי ביטחון מול אל על, צעד שעדיין לא ברור אם תרצה לעשות.

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים / הדמיה: אול אין

המכירות של הדירות החדשות צנחו ב-20%, והעיר ששומרת על המקום הראשון בעסקאות

לפי הלמ"ס, מלאי הדירות החדשות למכירה מגיע לכמעט 83 אלף, ולפי קצב המכירות, ייקח ליזמים 31 חודשים עד שיצליחו להיפטר מכולן ● בחודשים מאי-יולי 2025 נמכרו כ-21,640 דירות, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

רפאל בז'רנו / צילום: Jefferies

הוא בן 41, בן להורים ישראלים, בכיר בעולם ההשקעות, וזה מה שהוא חושב על עתיד השווקים

רפאל בז'רנו, ראש תחום בנקאות ההשקעות ושווקים פיננסיים בג'פריס, הוא אחד האנשים הכי בכירים בג'פריס העולמי ● בז'רנו מספר מדוע למרות נטישה של משקיעים זרים, "העניין בטכנולוגיה ישראלית מעולם לא היה גדול יותר", ומספק תחזית אופטימית לשווקים ולסקטורים מומלצים

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשב הכללי: "שליש מעובדי המדינה ילכו הביתה בעקבות מהפכת ה-AI"

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מעריך כי מהפכת הבינה המלאכותית תייתר כשליש מעובדי מטה הממשלה – כ-20 אלף איש – ומזהיר כי ללא הטמעת טכנולוגיות חדשות השירות הציבורי עלול להישאר מאחור ולבזבז כספי ציבור

מה מלמד אותנו נאום ה–82% של סמוטריץ'? / צילום: צילום מסך יוטיוב

מה מלמד אותנו נאום ה-82% של סמוטריץ'?

נאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מזכיר את הלקח המצמרר של דרום אפריקה: הלבנים הוזמנו להציע חלוקה הוגנת, אך מנהיגם העדיף את חזון האפרטהייד הגדול - והם הפסידו הכול

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

פרשת מאי גולן שנחשפה בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה גולן

בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה לשיוויון חברתי בירושלים - ועצרה עו"ד מוכר ששימש בעבר כיועץ הפרלמנטרי שלה • במהלך פשיטה על ביתה של היועצת לשרה - נתפסה מעבדת סמים • במשטרה החליטו: השרה גולן תזומן לחקירה היום אחר הצהריים

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

צעירים בעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto

הצצה לראש של הצרכנים הבאים שיניעו את הכלכלה הישראלית

בני הדור ה־Z בישראל בגילאי 16-28 מעדיפים לבקר בחנויות פיזיות, נעזרים בכלי בינה מלאכותית כדי לקבל החלטות קנייה, ומאמינים למשפיענים לא פחות מאשר לחברים ולבני משפחה - כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת ויזה ● והכי חשוב: אל תגעו להם בסמארטפון

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

אשר דהן, תומר וינגרטן, רפי עמית / צילום: מתוך לינקדאין, יח''צ, רענן טל

החברה הקטנה מיקנעם שזינקה ב-800% בשלושה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית חברת Wearable Devices, המפתחת מכשירים לבישים מבוססי-AI, טסה בכ-800% בימים בודדים, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד ● קמטק זינקה לאחר שהודיעה על הנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%, בהיקף של 425 מיליון דולר ● וסנטינל וואן קפצה לאחר שהודיעה על רכישת חברת AI אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א מתחזקות; מדד הביטוח מזנק במעל 2.5%

ת"א 35 עולה ב-0.9% ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● השקל נחלש הבוקר מול הדולר, 3.339 שקלים לדולר ● באופנהיימר מעלים את מחיר היעד של טאואר ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

קטאר בנתה "חיל אוויר עצום ביחס למדינה קטנה", אז למה היא לא תוקפת את ישראל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר פיתחה במשך עשור את הצבא שלה, אך הוא לא הצליח למנוע את התקיפה הישראלית; הסיבה שטראמפ לא לוחץ על נתניהו לסיים את המלחמה; והחרמות באקדמיה בעולם נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד עסקת אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● אולם החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות