גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוביל בהכנסות: כך הופך ענף הפרסום לכוכב הראשי של שוק הבידור והמדיה

תוך חמש שנים יעמדו הכנסות ענף הפרסום הגלובלי על 300 מיליארד דולר יותר מהוצאות הצרכנים, כך עולה מדוח חדש של פירמת PwC שבוחן את שוק הבידור והמדיה בכ–50 מדינות, כולל ישראל ● הכנסות הסטרימינג יעברו את אלו של הטלוויזיה ה"מסורתית" כבר ב־2027

הפרסומת החדשה של GAP בתגובה לקמפיין אמריקן איגל / צילום: מסך מיוטיוב
הפרסומת החדשה של GAP בתגובה לקמפיין אמריקן איגל / צילום: מסך מיוטיוב

הפרסום הוא ה"סופר מודל" הגלובלי החדש, שיניע את הכנסות שוק הבידור והמדיה בעתיד הנראה לעין - כך עולה מדוח רחב היקף שמפרסמת פירמת הייעוץ PwC, ומציג תחזית לשנים 2025-2029. הדוח מבוסס על נתונים שנאספו ב-53 מדינות כולל ישראל, והוא מתרכז במספר נושאים שבהם יחולו תמורות מהותיות, ובהם כאמור שוק הפרסום אל מול שוק הצריכה, התרחבות ה-OTT (טלוויזיה על גבי אינטרנט) והשפעות הבינה המלאכותית.

המיליארדר הדני שחיסל את כל החזקותיו בחברה של הראל ויזל
מדד המותגים | סמנכ"לי השיווק מסבירים: איך להיות מותג בישראל 2025

מבחינה כספית, מדובר בשוק שב-2024 גלגל 2.9 טריליון דולר, והצפי הוא שבחמש השנים הקרובות יירשם גידול איטי יחסית (3.7% בשנה לעומת 5.5% בשנה הקודמת), כך שב-2029 השוק יעמוד על 3.5 טריליון דולר. הסיבה לאיטיות קשורה בשינויים רגולטוריים ומכסים שונים, אולם במקביל תיכנס יותר ויותר טכנולוגיה לתחומי הבידור והמדיה, ייווצרו שרשראות ערך חדשות ויתבססו שחקנים חזקים חדשים - כך שלפי PwC, יהיה מדובר בקצב צמיחה שיעלה על זה של הכלכלה העולמית.

הפרסום הדיגיטלי מזנק

מהדוח עולה כי ענף הפרסום הופך למנוע צמיחה גלובלי מרכזי. כך, אם ב-2023 ההכנסות הגלובליות מפרסום היו פחות או יותר זהות להיקף הצריכה של הצרכנים, ב־2024 הן עקפו אותן, וב-2029 הפער כבר יעמוד על 300 מיליארד דולר לטובת הפרסום.

זה קורה בעיקר הודות לחדשנות הטכנולוגית שמאפשרת לפעול בטווחים יותר ויותר רחבים, ובמקביל להיות ממוקד בצרכן ולתת לו תחושה של פניה אישית. או במלים אחרות, ככל שהפרסום תופס נתח שוק הולך וגדל, הוא הופך יותר דיגיטלי יותר. אם ב-2024 עמד חלקו של הפרסום הדיגיטלי מסך ההכנסות בענף על 72%, ב-2029 הוא צפוי לגדול ל-80.4%. עם זאת, ב-PwC מזהירים כי יש לקחת בחשבון שהרגולציה עלולה להגביל את הפעילות בתחום.

לצמיחה בפרסום יש קשר ישיר לסוג הצפייה בתכנים טלוויזיוניים. ב-2024 צרכנים הוציאו על צפייה בסטרימינג (OTT וטלוויזיה בתשלום) כ-291 מיליארד דולר, ואילו ב-2029 סכום זה כבר יעמוד על 318.5 מיליארד. המהפך צפוי להתרחש בשנת 2027: באותה שנה ההכנסות של ה-OTT יעברו את אלו של הטלוויזיה ה"מסורתית".

כבר כיום שחקני הסטרימינג הגדולים, בהם אמזון, יוטיוב ו־HBO Max, מתבססים על מודלים היברידיים של הכנסות ממנויים ומפרסומות - לאחר שהבינו שהתחרות העזה, והתנגדות הצרכנים לעליות מחירים, מהווים חסם לצמיחה. הפרסום מהווה מנוע הכנסות כה משמעותי בסטרימינג, שהוא צפוי לזנק מ-169 מיליארד דולר ב-2024 ל-230 מיליארד דולר ב-2029.

גידול משמעותי צפוי להירשם גם בפרסום במשחקים דיגיטליים, וגם בפרסום במסחר המקוון (אמזון, למשל, דיווחה ב־2024 על הכנסות פרסום של יותר מ-50 מיליארד דולר). ככלל, המסקנה היא שצרכנים מוכנים לסבול פרסומות אם משמעות הדבר שישלמו מחיר נמוך יותר על ה"מוצר" שהם מקבלים.

נקודה חשובה נוספת היא שבענף נרשם גל מיזוגים ורכישות, מחברות פרסום ענק ועד גופי סטרימינג וגיימינג, במטרה לשלב נתונים, להפחית עלויות ולהתמודד עם השפעת הבינה המלאכותית.

בדוח קודם של Pwc צוין כי בתחום ה־TMT (טכנולוגיה, מדיה ותקשורת), נפח העסקאות ירד ב-11% במחצית הראשונה של 2025, אך ערכן הכולל עלה ב-20% - מה שמעיד על מעבר לעסקאות משמעותיות יותר, בעיקר מתוך רצון לבנות תשתיות AI חזקות.

השותפה החדשה

לבינה מלאכותית יש כבר כיום השפעה הולכת וגדלה על פרסום, מנועי חיפוש, משחקים והפקות קולנוע ומוזיקה. היא מקצרת את הזמן שלוקח לפתח משחקים, מסייעת בהנעת קמפיינים מותאמים אישית, וגם מאפשרת לחברות קטנות גישה לשווקי ה-CTV (טלוויזיות חכמות, סטרימינג, קונסולות משחקים ועוד).

אך אם בשלב זה היא מהווה "רק" כלי להתייעלות, ערכה האמיתי יתגלה עם פיתוחם של מודלים עסקיים חדשים. או כמו שמחדדים ב-PwC, "הבינה המלאכותית תהפוך לשותפה לחדשנות ויצירתיות - ותחולל שינוי עמוק יותר מכל טכנולוגיה קודמת בתעשיית הבידור והמדיה".

"נתוני הדו"ח מציגים בבירור מגמה שמורגשת היטב בשטח - תחום הפרסום נמצא בעיצומה של מהפכה מונעת AI, והופך למנוע צמיחה עיקרי של תעשיית הבידור והמדיה בזכות אימוץ הטכנולוגיה", אומר אבירן דלל, שותף הייטק ב-PwC ישראל.

"כאשר קצב הוצאות הפרסום גבוה כמעט פי שלושה מקצב הצריכה, מדובר באיתות ברור לעומק השינוי. זה בא לידי ביטוי בתפיסה הבסיסית של יצירת תוכן, הפצתו וצריכתו. ה-AI מאפשר יצירת פרסומות מותאמות אישית במהירות, ביעילות ובעלויות נמוכות יותר, דבר שמייצר הזדמנויות חדשות לשחקנים קטנים ולגדולים כאחד".

ומה באשר לשוק הישראלי? "מדובר בשוק הידוע בחדשנות טכנולוגית", אומר דלל, "ויש לו פוטנציאל משמעותי לניצול של המגמות האלו, במיוחד בתחומים כמו טלוויזיות חכמות, גיימינג ושיווק דיגיטלי, שבהם ניתן ליצור פרסונליזציה מדויקת ותוכן מותאם לקהלים ספציפיים.

"תחום משחקי הווידאו, למשל, מהווה דוגמה בולטת להזדמנות זו, עם תחזיות להכנסות עולמיות של 300 מיליארד דולר עד 2029. ישראל כבר הוכיחה את יכולותיה בפיתוח משחקים איכותיים, וכעת יש הזדמנות להרחיב את הפעילות וההכנסות בתחום זה דרך הפרסום".

עוד כתבות

מימין: בני רגיל, מאי אלון, איתמר מטיאש ועידן ארץ בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

"המכשול לקידום פרויקטים אגרו-וולטאיים הוא לא הכסף אלא הרגולציה"

בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס דנו נציגי האוצר, התנועה הקיבוצית והמועצות האזוריות בעתיד השימוש בקרקעות חקלאיות לאנרגיה מתחדשת

מימין: עידן גרינבאום, רוית רוסו, מיכי דרורי, רות אפריאט והלית ינאי לויזון / צילום: תמר מצפי

"רמ"י מבחינתנו זה גוף שלא עובד עבורנו אלא נגדנו"

בפאנל שנערך בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס, התמודדו נציגי רשויות, התנועה הקיבוצית ובנק דיסקונט עם השאלות על שיוך קרקעות, היטלי השבחה והעתיד הכלכלי של הקיבוצים ● המקרה של קיבוץ האון המחיש את המתח בין צורכי הקהילה לבין מדיניות רמ"י

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

האב נפטר בגיל 104 וברגע האחרון הכניס את אחד הבנים לירושה. כמה הוא קיבל?

ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א אישר קיום צוואת תעשיין שהורה לכלול בירושה גם את הבן שנישל ב־6 צוואות קודמות ● העליון קבע כי מסמכי לקוח, שהועברו בין עורכי דינו לעורכי דין זרים ולצדדים שלישיים, נהנים מחיסיון עו"ד־לקוח ● המדינה תפצה רוכשי קרקע שנאלצו להשיב חלק ממנה לבעליה המקורי, לאחר שהתברר כי רישומה בטאבו ע"ש המוכר העניק לו פי 5 מחלקו האמיתי בקרקע ● 3 פסקי דין בשבוע

עו''ד דני גבע, עו''ד רלי לשם ועו''ד דודי תדמור / צילום: איל יצהר

עם קרוב ל־900 עורכי דין: האינטרסים והקשיים בדרך למיזוג הענק בשוק

משרד מיתר ומשרד ארנון, תדמור־לוי מנהלים מגעים למיזוג שיוביל לפירמת ענק המונה מספר חסר תקדים של עורכי דין, בפער משמעותי מהמשרד הבא ברשימה ● אבל למרות האינטרסים שדוחפים למיזוג משני הצדדים, גורמים בענף מצביעים על שורה של מכשולים המציבים סימן שאלה מעל היתכנות העסקה

אבידע בכר ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

הקיבוצניק שאיבד את אשתו ובנו: "אנחנו מדינה פצועה, לא למדנו כלום"

אבידע בכר איבד את אשתו ובנו ב-7 באוקטובר, אבל הוא מתעקש להמשיך את החיים וגם לחזור לבארי • בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא תיאר את השעות הנוראיות, שרטט את הפתרון שלו לרצועת עזה וסירב לראות בעצמו משהו מיוחד: "אני רק חקלאי, קפה שחור בלי סוכר, שמקים את הבית שלי מחדש"

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

הדירות לא נמכרות, ובבנקים מוזילים את ריבית המשכנתאות

עוד לפני שבנק ישראל קיבל החלטה בנוגע לריבית במשק, הבנקים החלו להוזיל את המשכנתאות ● הסיבות המרכזיות הן הירידה בתשואות איגרות החוב הממשלתיות, התחרות בשוק וניסיון הבנקים להזרים חמצן לצד הביקוש, ברקע ההאטה החדה בקצב מכירת הדירות

יהודה מורגנשטרן בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד השיכון: "אל תקנו דירה לילד בן 15, אין סיבה להניח שהמחיר יעלה"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מרוצה מהחודשים אחרונים: "כל פעם הרימו גבה כשאמרתי שמחירי הדירות יירדו - והנה זה קורה" ● בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא גם הצהיר שהמחירים ימשיכו לרדת, והאשים את היישובים בקצב הגידול הנמוך ● האם הוא יהיה ראש רמ"י הבא?

מימין: איציק עוז, יו''ר הפניקס סוכנויות, ואורן כהן, מנכ''ל הסוכנויות / צילום: עומר עוז, נעם מורנו

סוכנויות הביטוח של הפניקס: צמיחה בקצב דו-ספרתי וגיוס חוב ממוסדיים

הפניקס סוכנויות תגייס כרבע מיליארד שקל בהנפקת ניירות ערך מסחריים ● לצורך גיוס החוב, קיבלה החברה מסוכנות S&P מעלות דירוג גבוה של "AA פלוס" לטווח ארוך, עם תחזית יציבה ● החברה מחזיקה 7% לפחות משוק הסוכנויות בישראל, וצופה השנה זינוק של עד 20% בהכנסות לכ־1.1 מיליארד שקל

חתימה על הסכם הגנת השקעות בין ישראל להודו / צילום: משרד החוץ

בצל המתח עם ארה"ב: ישראל מעמיקה את הקשרים הכלכליים עם הודו בעיתוי רגיש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום בניו דלהי על הסכם הגנת השקעות בין ישראל להודו ● הביקור מגיע בעיתוי של הסלמה ביחסי ארה"ב-הודו תחת נשיאות דונלד טראמפ, שהטיל בשבועות האחרונים מכסים בשיעור של 50% על יבוא מהודו - בין הגבוהים ביותר שהטיל על כל מדינה

יוני חנציס עם דין שמואל אלמס בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל דוראל: "ה-AI ידרוש המון חשמל, וישראל חייבת להיות שם"

יוני חנציס, מנכ"ל דוראל, השתתף בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס וקרא למדינה להאיץ את קצב הרישוי לשדות חדשים ● באשר ל-7 באוקטובר אמר: "למדנו שצריך לנהל משאב בחירום"

רן בן אור / צילום: כדיה לוי

"אנחנו מחפשים להשקיע בחברות טובות, עם פוטנציאל צמיחה מוחשי"

רן בן אור, שותף בקרן טנא, סיפר בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס על השקעות הקרן בחברות הקיבוציות השונות ● "קיבוץ לא מאוד שונה מחברה משפחתית. זו פשוט משפחה גדולה, עם יותר דעות"

פטריק דרהי, בעלי הוט, והמנכ''לית טל גרנות-גולדשטיין / צילום: יח''צ יוסי זליגר

על המדף: עד כמה פטריק דרהי מעוניין לוותר על חברת התקשורת הוט?

אחת מחברות המדיה הגדולות בישראל עומדת למכירה, לפי שווי המוערך ב-1.5-2 מיליארד אירו, וכל המתחרות עוקבות מקרוב אחרי ההצעות והמהלכים ● מי השחקניות הבולטות שכבר הגישו הצעה, ואיך זה עשוי להשפיע על שוק התקשורת? ● גלובס עושה סדר

אנליסטים מעריכים: "מלחמה עם איראן - עד סוף 2025"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: אנליסטים טוענים שהמלחמה עם איראן מתקרבת, בארה"ב מקדמים חוק שיאסור מכירת נשק לטורקיה, וספרד מעלה הילוך בצעדים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: שרון בראל, עילם בר-לב, רעיה בן אברהם, מיכל ינאי הראל ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

עוגן קיומי או מיעוט נרדף? "ההסתכלות על הקיבוצים ב-2035 תהיה אחרת"

מהו מעמדו של המותג "קיבוץ" כיום? על שאלה זו ועוד ענו בפאנל מנהלי קהילות, בשיח על חברה, קהילה, ושיתופיות בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס ● "האחריות המשותפת של חברי הקיבוץ לחייהם, לקהילה ולכלכלה שלהם זו הטרנספורמציה של השיתופיות ממודל, לערך שיתופי של עצמאות"

הדמיה של הפרויקט המתוכנן בנשר / צילום: כלל תעשיות

חיפה אאוט, נשר אין: ההצעה החדשה לקמפוס אנבידיה והאיום של ראשי הרשויות

ההצעה של המדינה להעניק לענקית השבבים הטבות ברכישת קרקע מעוררת תרעומת שעלולה להוביל לעתירות נגד המהלך ● לגלובס נודע כי החברה בוחנת הקמת מרכז פיתוח על קרקע פרטית של כלל תעשיות בעיר נשר, צעד שימנע ממנה תסבוכת משפטית

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; דריכות לקראת הצבעת אי־האמון בצרפת

מדד הדאקס מתקדם בכ-0.7% ● הניקיי זינק בכ-1.6%, על רקע הודעת ההתפטרות של ראש ממשלת יפן ● מחירי הנפט קופצים במעל 1.5% ● הזהב נסחר בשיא כל הזמנים. בגולדמן זאקס מעריכים כי מחיר הזהב יגיע ל-4,000 דולר עד אמצע 2026

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בתל אביב; מדד הביטוח נופל ב-1.7%

מדד ת"א 35 נחלש ב-0.1% ● חוקרי רשות ני"ע פשטו על משרדי חברת אוטומקס ● בניגוד לפדרל ריזרב, בנק ישראל לא בהכרח יוריד ריבית בהחלטה הקרובה ● וגם: האם הזהב בדרך לשיא חדש?

תקיפת רוסיה בקייב. מנזקי מלחמת רוסיה־אוקראינה, המתנהלת כבר שלוש שנים וחצי / צילום: ap, Efrem Lukatsky

בחסות לחצי טראמפ: תקציב הביטחון של נאט"ו צפוי לזנק עד סוף השנה ביותר מ־15%

לראשונה 31 מתוך 32 מדינות נאט"ו צפויות לעמוד ביעד המינימום של הוצאות ביטחוניות בהיקף 2% מהתמ"ג ● השאיפה, לפי דרישת ארה"ב מיוני האחרון: תקציב של 5% עד 2035 ● נראה כי זו הזדמנות עבור ישראל להגדלת היצוא הביטחוני לאירופה, חרף חיכוכים עם חלק מהמדינות

מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

מאיר שפיגלר: "המדינה לא מאפשרת לחברת החשמל להיות חלק מהתחרות"

"חברת החשמל רוצה להיות חלק ממערך ייצור החשמל כי זה אינטרס לאומי" - כך אמר מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס ● שפיגלר האשים את המדינה בכך שהיא מונעת מחברת החשמל להיות חלק מהתחרות: "בסוף היא לא יכולה להתחרות בהפקת חשמל ובתחרות על המחיר. הרגולטור אסר עלינו"

ניר צוק ובן פסטרנק (בעיגול), מנכ''ל ובעלים קבוצת Aman / צילום: תמר מצפי ניר אלון

עוד לפני השקת הבנק הדיגיטלי: ניר צוק רוצה למכור את התוכנה למתחרים

פרטים חדשים לקראת ההשקה: לגלובס נודע שצוק ואנשיו מנהלים משא ומתן מתקדם עם כמה חברות על הסכם להפצת מערכת ליבה בנקאית בשוק המקומי, כשהבולטת בהן היא אמן מערכות ● המערכת תספק שירותי ניהול פיננסי לבנקים, חברות אשראי וביטוח - כמו למשל חשבונות עו"ש מתקדמים