גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב חדש, הרבה יותר מס: נתונים חדשים מגלים פער עצום בין ישראל לאירופה

מס הקנייה הממוצע לכל רכב חדש בישראל גבוה בעשרות אחוזים לעומת מדינות אירופה - כך מגלים נתונים שמפרסם מרכז המחקר של הכנסת ● עוד עולה כי הכנסות המדינה ממיסוי רכב זינקו בשנים האחרונות ב־23%

רכב חדש, הרבה יותר מס / צילום: Shutterstock
רכב חדש, הרבה יותר מס / צילום: Shutterstock

בימים אלה עוסקים הרגולטורים בישראל בגיבוש מהלכים פיסקאליים, סביבתיים ותחרותיים, שיעצבו החל מהשנה הבאה את שוק הרכב הישראלי וישפיעו גם על כיסם של הצרכנים. כל המהלכים הללו מנומקים ב"טובת הציבור" אבל יורשה לנו להמר, שהם לא יורידו במאום את יוקר המחייה של רוכשי ומשתמשי הרכב. אולי אפילו ההפך. הסיבה לכך היא התמכרות של המדינה להכנסות ממסים על רכישת כלי רכב ועל השימוש בהם, ששוברת שיאים משנה לשנה.

הנתונים שמגלים: זה הרכב המשומש המבוקש בישראל
החל מ-130 אלף שקל: פולקסווגן ויונדאי יחשפו דגמים חדשים כדי להתחרות בסיניות

בשבועות האחרונים קיבלנו הצצה אל מאחורי הקלעים על היקף ההכנסות הללו, על עומק התלות של המדינה בהן ועל הפער בינינו לבין העולם באמצעות שני מחקרים רשמיים. הראשון הוא השוואה בין מיסוי הרכב בישראל ובאירופה, שפרסם בסוף יוני מרכז המחקר של הכנסת; השני הוא סקירה שנתית של שוק הרכב, לשנת 2024, שפרסמה רשות המסים במהלך אוגוסט.

תיאבון גדול להכנסות

נדלג היישר לשורה התחתונה. על פי מחקר הכנסת, האומדן של סך המסים שנגבו מכלי רכב בשנת 2023 היה 53.2 מיליארד שקל, גידול של 23.2% בהשוואה ל־2018. מתוך סכום זה מס הקנייה על רכב חדש הסתכם בכ־14.5 מיליארד שקל (עלייה של 28.4%), המע"מ על ערך הייבוא של כלי הרכב וחלקי החילוף ועל המסים, לרבות מס קנייה ומכס, הסתכם ב־11.7 מיליארד שקל (עלייה של 32.2%), הבלו על הדלק הניב למדינה 20.5 מיליארד שקל (עלייה של 11.6%), ההכנסות מאגרות הרכב הסתכמו בכ־5.6 מיליארד שקל, והשאר היו הכנסות ממכס.

אפילו הנתונים שומטי הלסתות הללו הם רק חלקיים ואינם כוללים את המע"מ על הרווחים של היבואנים/מוכרים ועל מרווח השיווק שלהם. נתונים אלה מהווים סוד מסחרי. הנתונים שהבאנו כאן אינם כוללים גם את ההכנסות ממס שווי השימוש, שנגבה מכ־300 אלף בעלי רכבי חברה צמודים, ומניב לאוצר בסביבות 5 מיליארד שקל בשנה. אם מוסיפים את הנתונים הללו מגלים, שב־2023 נסקו ההכנסות ממיסוי על רכישת רכב ומהשימוש בו לסך של כ־58 מיליארד שקל וזאת למרות, שהמכירות בשוק הרכב החדש שמרו באותה שנה על יציבות.

המחקר המשלים של רשות המסים מגלה שב־2024 חלה עלייה נוספת בהכנסות המדינה ממסי יבוא רכב ובעיקר בהכנסות ממס הקנייה. אלה הסתכמו באותה שנה בכ־16.8 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ־6.4% לעומת 2023 ושיא של כל הזמנים. בסה"כ "תרמו" נהגי ישראל לקופת האוצר בשנה שעברה קרוב ל־60 מיליארד שקל כולל ההכנסות ממס שווי השימוש.

השפעה על יוקר המחייה

המחקר של הכנסת מגלה עד כמה משמעותית השפעתם של המסים הללו על יוקר המחייה של הנהגים. בשנת 2023 סך ההכנסות ממסים בממוצע לרכב, כולל דלק, היה כ־71 אלף שקל או כ־87% מערך ייבוא הרכב, עלייה של 39% לעומת 2016. במונחים של מס קנייה בלבד, כל רכב חדש שנמכר ב־2024 "תרם" לאוצר כ־44 אלף שקל לרכב ולמרות שזו ירידה קלה לעומת 2023, בשל משקלם הגבוה יותר של כלי רכב חשמליים, זה עדיין סכום מרשים.

המחקר של הכנסת גם השווה את הנתון הנ"ל ל־13 מדינות מובילות באירופה וגילה, שמס הקנייה הממוצע לכל רכב חדש, שנרכש בישראל ב־2023, היה גבוה ב־72% לעומת הממוצע ב־13 המדינות באירופה. לשם השוואה, האזרח הישראלי משלם כמעט פי שלושה יותר מס קניה לרכב מאשר ביוון.

גם במיסוי הדלק ישראל עוקפת את אירופה בסיבוב. שיעור מס הבלו הממוצע על ליטר בנזין 95 בישראל היה באותה שנה על 60.6%, גבוה ב־2023 ב־22.3% לעומת הממוצע באירופה ושני רק לדנמרק, שמטילה מס דלק כבד מסיבות סביבתיות. המס הזה בלבד הכניס למדינה באותה שנה כ־23 מיליארד שקל, עליה של 10%, וזאת למרות הנחות הבלו הזמניות שניתנו.

גם אגרות הרכב הן מקור הכנסות משמעותי. על פי מחקר הכנסת, ב־2023 הן הסתכמו בסכום נאה של 5.6 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים והעלייה לא נבלמה כאן. ביולי השנה פרסם הכלכלן הראשי דוח, שהראה כי הכנסות המדינה מאגרות רכב ב־2024, שנגבו על ידי משרד התחבורה, זינקו ל־6.08 מיליארד שקל. ב־2025 הן צפויות לקבל דחיפה נוספת של כ־400־600 מיליון שקל בזכות העלייה החדה באגרות הרישוי על רכב חשמלי, שנכנסה לתוקף בינואר 2025. בשורה התחתונה בהשוואה לענפים צרכניים אחרים, ענף הרכב הישראלי הוא השיאן המקומי בחליבת מסים וקרוב לוודאי שגם שיאן עולמי.

הסגמנט החשמלי מאיים

לנוכח נתוני הגבייה, שהשפעתם על יוקר המחייה של בעלי ומשתמשי הרכב היא כה מהותית, ניתן היה לצפות - או לקוות - שעורכי המחקרים ימליצו למקבלי ההחלטות לפעול להקטין נטל המס לטובת הפחתת יוקר המחייה.

אבל מחברי המחקרים ממליצים דווקא לנקוט בצעדים שימנעו ירידה בהכנסות לנוכח תמורות "מדאיגות" בשוק הרכב הישראלי כגון עלייה במספר כלי הרכב החשמליים, שאינם צורכים דלק עתיר מיסוי. עורכי מחקר הכנסת כותבים כי בשנת 2023 משקל הכנסות המדינה ממסים על הדלק בישראל היו כ־1.46% מהתוצר לעומת 1.32% בממוצע 13 מדינות אירופה.אולם בו זמנית מציינים בדאגה שאחוז כלי הרכב המחושמלים שנרכשו בישראל ב־2023 (חשמלי מלא, פלאג־אין והיברידי), עמד על כ־41% מכלל המסירות לעומת כ־32% בממוצע של 13 מדינות באירופה.

אותו המחקר מציין כי "ההשפעה של מעבר לכלי רכב חשמליים על המצב הפיסקלי בישראל גבוהה יותר לעומת מדינות אחרות". לכן, "המעבר לכלי רכב חשמליים מצריך הפעלת כלי מדיניות במטרה לעודד את המעבר לשם עמידה ביעדי הפחתת פליטות מצד אחד, וקיזוז אובדן הכנסות ממסים מצד שני. הממשלות עשויות לפעול בכמה ערוצים ביחד ולחוד ובהם מיסוי כלי רכב חשמליים לפי פרמטרים כגון מרחק נסיעה; אגרות על טעינה; והתאמת מסים אחרים הקשורים לכלי רכב או יצירת מס חדש כדי להעלות את סך הכנסות המדינה ממסים על כלי רכב".

גם הדוח של רשות המסים מאמץ מסקנה דומה: "מטרת מסי קנייה על רכב היא הכוונת יבוא כלי הרכב לתחומים בעלי נזקים חיצוניים מופחתים, בפרט בתחום זיהום האוויר והתאונות... הטבות המס לכלי רכב בעלי הנעה חשמלית או היברידית, שימשו גם כאמצעי סיוע למוצר ינוקא… אך כעת יעוד זה מאבד מהרלוונטיות לאור החדירה הרחבה של כלי רכב אלה לשוק". כלומר, אין מקום להמשך הטבות המס והתמריצים לרכב ירוק. לא במס קנייה ולא במיסוי ירוק.

בשורה התחתונה המחקרים הללו מתווים מגמה ברורה: המיסוי הנגבה מכ־4 מיליון בעלי רכב בישראל, מתוכם כ־3.6 מיליון בעלי רכב פרטי, הוא בבחינת "כמעיין המתגבר" ולמדינה אין שום כוונה לוותר אפילו על חלק ממנו, אלא רק להגביר את השאיבה ממנו. כל שאר הנימוקים "הציבוריים" למיסוי כמו הגנת סביבה, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, מלחמה בגודש או שיפור התחרות הם רק בבחינת "רעש לבן".

עוד כתבות

סקר חדש: היקף התמיכה הבלתי נתפס של צעירי ארה"ב בחמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: החות'ים מאיימים להסלים את העימות אחרי חיסול הבכירים, סקר חדש ומטריד על היקף התמיכה של צעירי ארה"ב בחמאס על פני ישראל, ואיך ישראל ידעה איפה התרחשה הפגישה האיראנית הסודית ביוני ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

"לא היה דבר כזה": הנתון החריג של שופרסל והשאלה - האם הלקוחות נוטשים?

מה עובר על הקמעונאית הגדולה בישראל? ברבעון האחרון הרווח קפץ, אבל ההכנסות צנחו בחדות - בניגוד למגמה בענף ● בשופרסל הסבירו כי מדובר בתוצאה של מהלכי התייעלות, אך ספקים, אנליסטים ומתחרים טוענים כי הרשת סובלת מנטישת לקוחות המונית בשל העלאות מחירים תכופות, וכי "האחים אמיר בלחץ מטורף"

צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 בספטמבר הגיע. למשקיעים זו כנראה בשורה לא כל־כך טובה

לפי פול סיאנה מבנק אוף אמריקה, מאז 1927 מדד S&P 500 ירד ב־56% מהזמן בספטמבר, ובממוצע ב־1.17% ● למה זה ככה? הסיבות מגוונות

רקטת אקסטרא של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

לאחר זינוק של מאות אחוזים: הקרן שתשקיע בסקטור החם של ת"א

בית ההשקעות אי.בי.אי משיק קרן שתאפשר למשקיעים להיחשף למניות הביטחוניות בת"א ● אחרי עליות תלת ספרתיות בענף בשנה האחרונה, יש מי שמעריך שלמניות הללו יש עוד לאן לעלות: "אם בעבר הייתה ישראל סטארט–אפ ניישן, הרי שכיום היא גם דיפנס ניישן"

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מפוצלת בשאלה אם להטיל סנקציות על ישראל בשל המלחמה

במסגרת פסגה בקופנהגן, האיחוד האירופי שוקל סנקציות חדשות נגד ישראל, ובהן גם השעיית הסכם הסחר החופשי ● גרמניה הביעה התנגדות מוחלטת למהלך כזה, ואיטליה הביעה התנגדות לרוב הסנקציות המוצעות ● אל ציר המדינות הדורשות צעדים מחמירים נגד ישראל, הצטרפו בפסגה בקופנהגן מדינות כמו שבדיה, דנמרק והולנד

גל קרובינר, שחר דניאל, ארז צימרמן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ

הישראלית שזינקה בחדות למרות הדוחות החלשים, וזאת שהתאוששה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מניית זוז פאוור קפצה למרות דוחות חלשים ● מניית פאגאיה קפצה בחמישי וירדה בשישי, יתכן שעל רקע דיווח על מכירת מניות מצידו של נשיא החברה ● וגם: אלארום התאוששה לאחר הנפילה בעקבות הדוחות

העלמת הכנסות / אילוסטרציה: Shutterstock, Andre Boukreev

חשוד שהשיג במרמה קצבאות ביטוח לאומי, והעלים הכנסות של מיליוני שקל

רזיאל דהאן, העוסק בתחום של ייעוץ וגישור קבלי ואף מתארח מעת לעת בתוכניות טלוויזיה, חשוד כי השיג במרמה קצבאות שונות מהביטוח הלאומי תוך שהוא מציג את עצמו כאדם עם מוגבלות, וכן לא דיווח על הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

טראמפ רוצה להחזיר את השוק לימי המאה ה-19? זו לא בשורה טובה למשקיעים

מצד אחד, נשיא ארה"ב חוגג עסקאות מוצלחות מבחינתו עם אינטל וקבלת נתחים ממכירות השבבים של אנבידיה ו-AMD לסין ● מצד החברות, המשמעות של הפרקטיקה הזו, שרווחה במאה ה-19, היא דילול בעלי המניות הקיימים והקטנת חלקם ברווחים העתידיים

מאהר ביטאר / צילום: Reuters, Amr Dalsh

"אימת הסייבר ההתקפי הישראלי": הבכיר בארה"ב שאיבד את הסיווג הביטחוני

מאהר ביטאר, ששימש כיועץ בממשל האמריקאי לענייני מודיעין, היה בעל גישה לסודות הרגישים ביותר של ארה"ב ● במקביל הוא דחף להגבלות חסרות תקדים על חברות סייבר ישראליות ולשלילת ויזות מעשרות עובדים ובני משפחותיהם ● כעת סיווגו נשלל ע"י ממשל טראמפ

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים ביטוח / צילום: נטי לוי

הרבעון החזק של חברות הביטוח: מנורה עם תשואה להון של 38.5%

חברת הביטוח, שבניהולו של מיכאל קלמן, סוגרת את עונת הדוחות החזקה של החברות בתחום ● הפרמיות עלו ברבעון ב-2% בזמן שהרווח הכולל זינק כמעט פי ארבעה

פיתוח חיישני אינפרא אדום במעבדות של חברת SCD / צילום: חברת SCD

משרד הביטחון רוכש חיישני אינפרא אדום מחברת SCD הישראלית

היקף העסקה עומד על כ-380 מיליון שקל, והיא מתמקדת בהרחבה משמעותית של מתקני תשתיות הייצור של חברת SCD

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

מתחרה במחיר המניה: הרווח של ארית תעשיות זינק ביותר מ-1,500%

החברה הביטחונית ממשיכה להציג נתונים חזקים והמניה מגיבה עם תשואה של 360% מתחילת השנה ● בעל השליטה צבי לוי שווה כבר כ-2 מיליארד שקל על הנייר

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, David Zalubowski

החל מהלילה: מחיר הדלק יעלה ב-9 אגורות

לאחר ירידה ממושכת, מחיר הבנזין בשירות עצמי יעלה הלילה ב-9 אגורות, ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר ● משרד האנרגיה: "עליית המחיר נובעת בעיקר מעליית מס הבלו, שינוי בשער הדולר ועלייה במחיר הנפט העולמי"

המנהרה הארוכה ביותר בישראל שנכרית במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים / צילום: רכבת ישראל

מה עומד מאחורי עזיבתה של ענקית התשתיות הקנדית WSP את ישראל

חברות ההנדסה והייעוץ הקנדית WSP הודיעה על סגירת משרדיה בישראל בשל "שינוי ארגוני" ● בענף התשתיות מעריכים כי לחץ בינלאומי הוביל לצעד, ומזהירים מפני ירידה במספר השחקנים הזרים לקראת מכרזי המטרו

חברת BYD הסינית / צילום: ap, Ng Han Guan

חברת BYD הסינית הציגה ירידה של 30% ברווח ברבעון, והמניה צללה

בתחילת השבוע הציגה חברת BYD הסינית, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, את הדוח שלה לרבעון השני, ובמרכזו ירידה של 30% ברווח בהשוואה לרבעון הקודם ● בתגובה צנחה מנייתה בכ-8% בתחילת המסחר, אם כי התאוששה מעט לאחר מכן

תמי אוחנה-קול, מנכ''לית מיכפל / צילום: מאי כהן , סטודיו Mayko

ההנפקה החדשה שמקדמת פורמולה תייצר שתי מיליונריות חדשות

פורמולה מבקשת להנפיק את חברת שירותי השכר לפי שווי של 900 מיליון שקל – כמעט פי 5 מזה שבו השקיעה בה ● מנכ"לית מיכפל, תמי אוחנה-קול, צפויה להחזיק מניות בשווי 27 מיליון שקל ומנהלת הכספים מאיה שטרית בכ-9 מיליון שקל

פנחס פוזיילוב / צילום: פוטו ניסים

הסכם המימון שחשף: היהלומן בן ה־97 שמחזיק ב-14 דירות בשדה דב

פנחס פוזיילוב, ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל, נמנה עם בעלי הקרקע בשדה דב שחתמו על הסכם מימון של 1.15 מיליארד שקל עם חברת ברקת ● הפסל לזכרם של משפחת ביבס שנתרם למגדל העמק ● וקבוצת פתאל ממנה מנכ"לים חדשים ● אירועים ומינויים

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

אלפי שקלים הנחה על מכונית חדשה: עוד גל של מבצעי "אפס ק"מ" בדרך

המשבר בענף הרכב מעמיק: אלפי כלי רכב חדשים נרשמו בסוף אוגוסט ברישוי עצמי של היבואנים, לאחר שלא הצליחו להימכר בתום 12 חודשים ממועד ייצורם ● המשמעות: בחודשים הקרובים צפוי להיפלט לשוק גל חדש וגדול של רכבי "אפס קילומטר" במחירים מוזלים

שופטי בית המשפט העליון האמריקאי. במרכז: הנשיא ג'ון רוברטס / צילום: Reuters, Jack Gruber

שופטי העליון בארה"ב יצטרכו להכריע: האם המטרה מקדשת את המכסים

בית משפט פדרלי לערעורים קבע כי טראמפ אינו מוסמך להשתמש בחוק כדי להטיל מכסים על עשרות ארצות, אך כי בעיניו המכסים האלה מועילים לשלומה של ארה"ב ולרווחתה ● לא רק שאלה של מכסים עומדת בפתחם של שופטי העליון כעת, אלא עצם התנהלותו של טראמפ

העבודות על הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר

באופן חריג: המדינה תשלם בונוס של 5 מיליון שקל לזכיין הרכבת הקלה בירושלים

זכיין הרכבת הקלה בירושלים יקבל באופן חריג בונוס על עמידה בלוחות הזמנים ● יד מדרכי יצאה ביוזמה חדשה במסגרתה ציורים של ילדים מעוטף עזה יופיעו על צנצנות ובקבוקי הדבש של המותג ● היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה מציינים 60 שנה ● אירועים ומינויים