גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלים שמייצרים טילים בעשירית מחיר ורוצים להתחרות ברפאל

בשקט בשקט מתגבשת בתל אביב תעשייה חדשה: יזמי הייטק צעירים מפתחים טילים ומיירטים מוזלים, שנועדו להתמודד עם רחפנים ונחילי כטב"מים - איום שהולך ומשתכלל ● מאחורי הקלעים מדובר במרוץ יקר, חשאי ורווי סיכונים - שבו גם טעות קטנה אחת עלולה למחוק שנים של פיתוח

מיירט ''טמיר'' משוגר מסוללת כיפת ברזל (בעיגול: המשקיע פיטר ת'יל) / צילום: דוברות משרד הביטחון
מיירט ''טמיר'' משוגר מסוללת כיפת ברזל (בעיגול: המשקיע פיטר ת'יל) / צילום: דוברות משרד הביטחון

יזמי הייטק ישראלים הפכו כבר מזמן לאורחים קבועים במשרד הביטחון ובמפא"ת - מפקדת פיתוח אמצעי לחימה - עם רחפני תקיפה ומערכות שליטה ובקרה שמאתגרים את הדומיננטיות של הענקיות הביטחוניות בשוק. כעת, גל חדש של חברות צעירות שהוקמו בשנה האחרונה תופס נישה שנראית יקרה ומסוכנת הרבה יותר: פיתוח של טילים ומיירטים בעיקר לשימושים קצרי טווח, כמו יירוט של כטב"מים, טנקים, משוריינים או משגרים.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | הניסוי הצליח, והעסקה של ענקית הנשק הישראלית יצאה לדרך
מקרון ניסה לפגוע בתעשיות הביטחוניות הישראליות, אבל נכשל

האם לחברות הסטארט־אפ יש סיכוי אמיתי להתחרות בהצלחה בחברות כמו רפאל או התעשייה האווירית, שמאחוריהן הצלחות כמו טיל הנ"ט ספייק ומיירטי הטמיר המשמשים את כיפת ברזל? מלחמת חרבות ברזל הבהירה היטב את חוסר הסימטריה שבמחירים בין המיירטים הישראלים, שעלותם נעה בין עשרות אלפי דולרים למיליונים, לבין עלותם של האיומים המעופפים - בדרך כלל רחפנים או כטב"מים שעולים אלפי דולרים בודדים. כשאין מיירט זמין בסביבה, מוזנקים מטוסי קרב לצורך יירוט המטרות, באמצעות טילים יקרים אפילו יותר. הענקיות הביטחוניות לעיתים מוותרות על פתרונות זולים שדורשים פיתוחים מהירים, או שאינן מסוגלות להוריד את המחיר שהן דורשות בגלל מבנה העלויות הכבד - וכך נוצר ואקום שאליו נכנסים יזמים צעירים.

על פי הערכות בענף, הפיתוחים של החברות הצעירות יעלו כעשירית מחיר לכל קטגוריה. בעוד שמיירט טמיר עולה כ־150 אלף דולר, מיירט חכם מקביל צפוי לעלות כ־15 אלף דולר. החיסכון המשמעותי יותר הוא בהגנה מפני טילים היפרסוניים, שיירוט שלהם יוזל מ־50 מיליון דולר ל־1-2 מיליון דולר.

תחת מעטה חשאיות: גם ת'יל בפנים

בישראל פעילות לפחות שלוש חברות פרטיות וצעירות שמתנסות בפיתוח טילים מוזלים מסוגים שונים, רובן אלמוניות. המסקרנת שבהן היא קובננט (Covenant) של היזם והמשקיע מייקל קאופמן, מנהל השקעות בקרן של משקיע־העל פיטר ת'יל. קאופמן עלה לישראל ומנהל כאן חברת בת של חברה אמריקאית בשם Covenant Industries, כך על פי רשם החברות.

על פי ההערכה בתעשייה, מי שעומד מאחורי ההשקעה בחברה הוא ת'יל עצמו באמצעות קרן פאונדרז פאנד, שגם מושקע בסטארט־אפים נוספים בתחום הביטחון וכן בחברות המצליחות והצומחות ביותר בתעשייה: יצרנית הטילים והמל"טים אנדוריל ויצרנית מערכות השו"ב פלנטיר. ת'יל מקורב מאוד לגורמים בממשל האמריקאי ובפנטגון, והוא מתחזק קשרים טובים גם עם מערכת הביטחון הישראלית. בשנה שעברה צולם לצד ראש מפא"ת דני גולד, כאשר בא לביקור בישראל כדי לחתום על הסכם בין פלנטיר למשרד הביטחון.

קובננט שומרת על חשאיות מירבית, היא לא מחזיקה באתר אינטרנט ומנהליה חומקים מהתקשורת. גם היזם משה באום, ישראלי המתגורר בטקסס שעבד בעבר כמהנדס מכונות בכיר בספייס אקס, טסלה ואפל, עובד על פיתוח רקטות דלק מוצק לטווחים קצרים ומטרות מדויקות - בעיקר נגד רחפנים או נחילי רחפנים. על פי PitchBook, החברה, ששמה Wild West Systems, גייסה סיבוב הון ראשוני בהובלת המשקיע הישראלי אלכסנדר לזובסקי.

החברה המשותפת שגייסה 300 מיליון דולר

חברה נוספת בתחום היא אייפקס (Aphex) של מושיק כהן, לשעבר מנהל קבוצה בחטיבת הטילים והחלל של התעשייה האווירית. בחברה פיתחו מעין קופסת בקרה חכמה שמאפשרת להסב פצצות, מיירטים או אפילו רחפנים לחכמים יותר על ידי שילוב חיישנים ומערכת ניווט מתוחכמת לצורך יירוט של איומים קצרי טווח. לאחרונה, הסבה החברה פצצת JDAM למיירט אווירי, כזה שניתן לירות אותו על כטב"מים או רחפנים גם ממטוסי קרב - ולהחליף את טילי היירוט היקרים בפצצות זולות שעלותן כ־50 אלף דולר בלבד.

בימים האחרונים הקימה אייפקס חברה בת משותפת לה ולחברת ויז'ן ווייב האמריקאית - חברת דיפנס־טק קטנה שהוקמה בקיץ האחרון על ידי הישראלי נועם קניג, תושב ונקובר שמתמחה בשנים האחרונות בבניית מיירטים, ושמוזגה באמצעות SPAC באוגוסט. כיום היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 140 מיליון דולר. לגלובס נודע כי החברה המשותפת גייסה יותר מ־300 מיליון דולר מנציגי משפחת רוקפלר וקרן ההשקעות של מייסד גוגל סרגיי ברין, לפיתוח מיירט מבוסס רחפן לאיומים קרובים - כמו טילי נ"ט, רחפנים או כטב"מים.

עיקר הקושי: רישוי, אישורים ושטחי אימון

חברות הטילים הפעילות בישראל נוטלות סיכון משמעותי בבוחרן לפעול בתחום. פיתוח טיל הוא משימה מורכבת שאורכת זמן רב ודורשת מומחיות טכנית רבה, אך עיקר הקושי כרוך בהשגת רישיונות ואישורים מספקים ובהשגת שטחים לאימונים. לא בכדי בוחרות רוב חברות הדיפנס־טק להתמקד תחילה במוצרי תוכנה, כפי שעושה למשל חברת קלע של היזמת חמוטל מרידור, לשעבר מנכ"לית פלנטיר ישראל.

על מנת לפתח טיל נדרשים הסטארט־אפים לתהליך מורכב הכולל תחילה סיווג של המוצר שלהם כ"ציוד ביטחוני" או "דו־שימושי" באגף פיקוח יצוא במשרד הביטחון, וכן להוציא רישיון פיתוח וייצור טילים, במסגרתו יש מספר תהליכים מורכבים הכוללים את שלב הפיתוח ורק לאחר מכן את אישור שלב הייצור. לאחר מכן עליהן להשיג רישיונות מיוחדים במשרד לאיכות הסביבה, בהם רישיון מפעל נפיצים, היתר רעלים, סיווג חומרים נפיצים, וכן אישורי איכות סביבה וסייבר בדבר עמידה בתקני איכות ובקרה בינלאומיים. לבסוף, הם נדרשים לאישור יצוא באפ"י עבור כל לקוח בנפרד ועבוד כל מדינת יצוא. כדי למכור לכוחות הביטחון בישראל, עליהם לקבל הסמכה מבצעית ולעבור ניסויי ירי בשטחי צה"ל לצורך קבלת התעודות הרלוונטיות.

אלא שגם פיתוח הטיל הטוב ביותר עשוי שלא להספיק: כדי להצליח נדרשות החברות לפתח מערכות תוכנה מורכבות שיפעלו בתיאום מושלם עם החומרה, ולעמוד בתהליכי בדיקות מורכבים - כך שכל טעות עלולה להחזיר את פיתוח הטיל לאחור ולגרום לנזקים של מיליוני דולרים.

האם יש לסטארט־אפים סיכוי אל מול חברות כמו רפאל, התעשייה האווירית, או לחלופין אל מול הסטארט־אפים האמריקאים שגייסו מאות מיליוני דולרים לפיתוח טילים - בהם קסטיליאון האמריקאית שגייסה 350 מיליון דולר בהובלת קרן לייטספיד לפיתוח טילים היפרסוניים מוזלים, או מאך מקליפורניה שגייסה לאחרונה 100 מיליון דולר כדי לייצר טילי שיוט מוזלים? ככל הנראה הסיכויים לכך נמוכים, אך חברות שיתמקדו בשכבות התוכנה והבינה המלאכותית ולא בתחום החומרה, יהיו בעלות סיכויי הצלחה גבוהים יותר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: ap

לאחר דוח התעסוקה החלש, חשש מהאטה כלכלית בארה"ב: נעילה אדומה בוול סטריט

בחודש אוגוסט נוספו לשוק העבודה האמריקאי 22 אלף משרות בלבד - נתון חלש במיוחד מול צפי לתוספת של 75 אלף משרות ● חששות המשקיעים מהאטה כלכלית בארה"ב שלחו את המדדים המרכזיים בוול סטריט לירידות ● נעילה אדומה באירופה ● מחירי הנפט בירידה

ארוחה במשק 28 / צילום: יערה יעקובי

סדרת יינות, חוות פטריות וקובה בפיתה: חבל הארץ שכדאי לבקר בו

חוות פטריות בשלל טעמים ומרקמים, אמן זכוכית עם דמיון פרוע, קובה חמוסטה ויקב משפחתי עם סדרת יינות ששווה טעימה ● ביקור ביישובי חבל עדולם

''אז בקיצור''. בלי לגעת בסכסוך / צילום: באדיבות נטפליקס

היוצר שמומחה באיזון בין כאב והומור יצר סדרה משובחת שעושה שירות טוב ליהודים

"אז בקיצור" האנימציה החדשה של היוצר האמריקאי היהודי המצליח מציבה במרכזה משפחה יהודית ●  דווקא בזמן של  אנטישמיות ועיסוק במלחמת ישראל-עזה הסדרה מאפשרת לצופים לקחת אתנחתה מהפוליטיקה ולהתמסר ליהדות באופן אחר

אביב שפירא / צילום: באדיבות XTEND

בגיל 22 הוא כבר ניהל ניסויי טילים, היום הוא מוכר רחפני תקיפה לצה"ל וחולם על הנפקה

על סטארט־אפ ה־VR שהקים הוא זכה פעמיים באמי, ואז מכר אותו לאינטל ● ואת חברת הגיימינג שלו הפך לספקית רחפנים, שמשמשים היום 32 מדינות וגם את צה"ל: "זה התחיל כפלטפורמת שליטה למפעילי רחפני מרוץ. אפילו סבתא שלי ז"ל, אז בת 99, הצליחה להטיס רחפן כזה" ● שיחה קצרה עם אביב שפירא, מייסד Xtend

גם זה קרה פה / צילום: עמירם גיל, שלומי יוסף, גיל אליהו - הארץ

אמריקן איגל הוכיחה שקמפיין טוב יכול לשנות את כל התמונה העסקית

סידני סוויני מרימה את אמריקן איגל ● למה לתת לזדורוב פיצוי של מיליונים ● והתגובות הבעייתיות למבקר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שקיעתו של הרחוב הכי הומה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

אחד הרחובות החשובים של תל אביב נקלע למשבר עסקי: "הכל רע כרגע"

עבודות הרכבת הקלה, ריבוי פרויקטי התמ"א ויוקר המחיה הגובר הפכו את אבן גבירול מרחוב שוקק חיים לאזור גווע ושומם ● העסקים מדווחים על צניחה בהכנסות, מוסדות מיתולוגיים נסגרים, ועל פיצוי אין מה לדבר ● האם יש סיכוי שהוא יחזור לתקופת הזוהר ביום שאחרי ומה צפוי להישאר ממנו?

פטראוס ואובמה באפגניסטן. 20 שנות מלחמה הסתיימו בכישלון חרוץ / צילום: ap

מה התועלת בשליחת עוד ועוד חיילים לשטח? הלקח של אובמה מאפגניסטן

אובמה חשב שדייוויד פטראוס יסלול את הדרך לניצחון באפגניסטן. לאחר 2,500 הרוגים ו־4 טריליון דולר הוא נזכר בשיר על "האישה שבלעה סוס ומתה בסוף"

מכוניות נפרקות בנמל חיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

הסתערות על משרד התחבורה, וכולם רוצים לייבא בעיקר את הדגם הזה

מסירות כלי הרכב מתוצרת סין בישראל ממשיכות לשבור שיאים, לאחר שבחודשים ינואר–אוגוסט הסתכמו המכירות מתוצרת סין ב–66,295 יחידות ● רפורמה שאושרה לפני חודש בכנסת, הביאה בשבועיים האחרונים לגידול חד במספר הבקשות לקבלת רישיון יבוא עקיף שהוגשו במשרד התחבורה ● חברת אוריון השיקה את המותג AION של ענקית הרכב הסינית GAC עם שלושה דגמים חשמליים ● השבוע בענף הרכב

פיצה / צילום: דוד מויאל

כל חובב פיצה ימצא את מה שהוא אוהב במסעדה הזו ברעננה

"דולצ'ה" מציעה פיצות נאפוליטניות משובחות ממחמצת ופסטות בעבודת יד. אחותה החדשה, "אמריקן דולצ'ה", מתמקדת בגרסה האמריקאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

2 גזרות משמעותיות יירדו מהשולחן? מאחורי האיום של סמוטריץ'

שר האוצר התייצב היום לצד המגזר העסקי, ושיגר איום לנגיד בנק ישראל - "אם לא תוריד את הריבית, אני אוריד את המסים" ● צריך לקחת את הדברים של סמוטריץ' בפרופורציה, כאשר הוא בעיקר מתכוון להורדת המשקולות שהוא עצמו השית עלינו בתחילת השנה ● בינתיים, הציבור עוד עשוי לצאת קירח מכאן ומכאן

למה האמריקאים כבר לא עושים סקס / צילום: Shutterstock

תשישות, דאגות כלכליות והתמכרות למסכים: למה האמריקאים כבר לא עושים סקס

נשואים, רווקים, צעירים, מבוגרים - מחקר חדש קובע שהאמריקאים עושים פחות סקס מאי פעם ● הטלפון מנצח תקשורת עם בני הזוג והיציאה לדייטים הפכה למטלה שוחקת ● "זו תגובת 'הילחם או ברח' מוגברת בגלל הכאוס בעולם", מעריכים בתחום ● כיצד אפשר לסיים את הבצורת?

מה באמת עושה לנו הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

מחקרים חדשים מגלים: מה עושה הבינה המלאכותית למוח

בשנה האחרונה התפרסמו כמה מחקרים שהתבססו על סריקות מוח של נבדקים כדי להבין איך המהפכה הטכנולוגית הגדולה של זמננו משנה אותנו, ומה זה אומר לגבי העתיד ● מהמחקר שמזהיר מניוון של האוכלוסייה לניסוי שהוכיח: אנחנו עדיין מעריכים יצירה אנושית יותר מיצירה של AI

סרח מ''המומינים''. בברוקלין חששו שיתפרש כגזענות, ברשתות קראו: ''צדק לסרח!'' / צילום: צילום מסך

הפוליטיקלי קורקט שוב מכה: הפעם סרח ומרגרט אטווד חטפו

סערת ה־PC הגיעה גם לעמק המומינים:  בברוקלין הסירו את דמותו של "סרח" מתערוכה מחשש שתתפס כגזענית ● ההסרה מעוררת דיון רחב על הקו האדום של התקינות הפוליטית הנע בין הגנה על קבוצות מיעוט לבין צנזורה של קלאסיקות תרבותיות

האחים אסף ונדב פתאל / צילום: משה אפנזר

האחים פתאל מגיעים לאירוע ראשון כמנכ"לים של רשת המלונות המשפחתית

האחים אסף ונדב פתאל הגיעו להשקת מלון הבוטיק "נוצ'ה" בירושלים, האירוע הראשון שלהם כמנכ"לים החדשים של הרשת ● וגם: מנכ"ל חדש לאיטונג

הדרכה על כתיבת ערכים בוויקיפדיה / צילום: ap, Susan Haigh

אנטישמיות והטיות אנטי-ישראליות: הקונגרס פתח בחקירה נגד ויקיפדיה

ועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקאי החלה בחקירה חריגה נגד קרן ויקימדיה, המפעילה את ויקיפדיה ● הסיבה: טענות שלפיהן מדינות זרות וגורמים פוליטיים ניצלו את הפלטפורמה הפתוחה כדי לקדם תעמולה, וגם להכניס נרטיבים אנטי–ישראליים ואנטישמיים

לק ג'ל / צילום: Shutterstock

גם בישראל: נאסר לשימוש מרכיב בלק ג'ל מחשש שפוגע בפוריות

עד כה הופנתה תשומת-הלב בעיקר למנורות ה-UV המשמשות לייבוש, אך כעת מסתבר כי גם החומרים בלק עצמו חשודים בפגיעה בבריאות ● באילו מדינות ובאילו תעשיות החומר עדיין מותר לשימוש, והאם גם גברים המשתמשים בלק צריכים להיזהר? ● גלובס עושה סדר

מפעל אלומיניום בסין / צילום: Shutterstock

משרד הכלכלה הודיע על ריכוך בהיטל ההיצף על אלומיניום מסין

בסוף החודש היה מתוכנן להיכנס לתוקף היטל "היצף" על יבוא אלומיניום מסין ● כעת, משרד הכלכלה החליט לרכך את החלטתו, ולהחריג מספר מוצרי אלומיניום מהרשימה, ולדחות את ההחלטה הסופית לתחילת נובמבר הקרוב ● התאחדות התעשיינים בתגובה: "מצרים על ההחלטה לדחות שוב את כניסת הערובה הזמנית לתוקף ומצפים שהתהליך כולו יושלם במהרה"

ליקוי מאורות: מיתוסים ששמעתם על הירח


אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אין לה "צד אפל", והיא לא משפיעה על התנהגותכם. אז למה ייחסו תכונות כאלו ללבנה?

ZEEKR 7X / צילום: יח''צ

אצל יצרן מערבי רכב כה מרשים ומושקע היה עולה כפול

הסינית החדשה ZEEKR 7X לא מושלמת מבחינה דינמית, אבל רמת האבזור, הטווח והתמחור של גרסת הלונג ריינג' מציבים איום ממשי על טסלה Y ● מבחן דרכים

עופר ינאי, בעלי עופר ינאי / צילום: נועם גלאי

עופר ינאי הסכים להגביל את שכרו עם מנכ"ל נופר הנכנס לנדאו לצורך אישור המוסדיים

ביום שני יתכנסו בעלי המניות של נופר לאשר לעמי לנדאו עלות שכר שנתית של 9 מיליון שקל ומענק הצטרפות של 2 מיליון שקל ● לנדאו התחייב להחזיר שליש מהמענק אם יעזוב את התפקיד עד סוף 2027 ● התגמול של לנדאו ושל ינאי המשמש כממלא מקום מנכ"ל, לא יחרוג מ-11.5 מיליון שקל ביחד