גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שבו הצרכנים הפסיקו לחפש תשובות, והתחילו לשאול שאלות

בעידן שבו גולשים מבקשים תשובות מכלי AI יותר משהם מחפשים בגוגל, מותגים חייבים לעבור שינוי תפיסתי ● במקום להתעסק בעצמם, עליהם להתמקד במה שהלקוח רוצה לשאול

הדרכים החדשות לגרום לצרכנים להכיר מותג / צילום: Gemini
הדרכים החדשות לגרום לצרכנים להכיר מותג / צילום: Gemini

הכותב הוא שותף ומנהל הדיגיטל בקבוצת הפרסום ברוקנר-יער-לוי

הצורך לתרגם את מחשבותינו למילות מפתח היה מאז ומעולם פשרה והתאמה של עצמנו למגבלות הטכנולוגיה. באופן טבעי אנחנו חושבים בשאלות מורכבות, כמו "מהם ההבדלים בין האייפון החדש לדגם הקודם" או "מה יותר משתלם כלכלית רכב חשמלי או בנזין?". עליית העוזרות הקוליות, ביניהן סירי ואלקסה, הייתה השלב הראשון שאפשר לנו לחזור לדבר בצורה טבעית, אך השימוש בהן התמקד בעיקר בפעולות נקודתיות.

המושג החדש שכל מנהל שיווק צריך להכיר: וייב מרקטינג
סמנכ"לי השיווק מסבירים: איך להיות מותג בישראל 2025
דעה, אמיר גיא | סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

השינוי העמוק יותר הוא לא טכנולוגי, אלא חברתי, וזהו המעבר מאמון במכונה לאמון בקהילה. הדורות הצעירים, ובמיוחד דור ה-Z, גדלו לתוך עולם מוצף במידע, ופיתחו ספקנות בריאה כלפי אלגוריתמים אנונימיים. עבורם, המלצה אותנטית מאדם אמיתי באינסטגרם או בטיקטוק אמינה יותר מאתר שמופיע במקום הראשון בגוגל. הם לא מחפשים סמכות טכנית, אלא הוכחה חברתית.

לתוך עולם שבו הציפיות של הצרכנים משתנות במהירות, נכנסה הבינה המלאכותית הגנרטיבית. המוביל שבהם, ChatGPT, היה הכלי הראשון שהנגיש תשובות ישירות למיליונים והפך לנקודת האל-חזור. ברגע שהצרכן חווה את הקלות בקבלת תשובה מסוכמת ומנוסחת היטב, החזרה לחיפוש הרגיל החלה להרגיש מיושנת.

הטכנולוגיה הזו לא נשארה סגורה באפליקציה אחת. ההצלחה המסחררת פתחה את הסכר, ותוך זמן קצר השוק הוצף במתחרים. פתאום, שמות כמו Gemini, Perplexity, Claude ו-Grok הפכו לחלק מהשיח.

עבור רובנו, ההבדלים ביניהם עדיין מרגישים מינוריים ובאים לידי ביטוי בתחושה, אישיות וסגנון תשובה, מאשר הבדל מהותי. אך המשמעות העמוקה יותר היא שקבלת תשובה ישירה באמצעות שיחה הפסיקה להיות ייחודית לאתר אחד, וחיפוש הפך ליכולת מובנית, שזמינה תמיד לענות על השאלה הבאה שלנו.

לזהות את השאלות

השינוי בהתנהגות הצרכנים אינו תאורטי, אלא מציאות עסקית מדידה. עלייתם של מנועי חיפוש מבוססי AI שיבשה את התנהגות החיפוש המסורתית, בכך שהיא מספקת תשובות ישירות ומבטלת את הצורך של משתמשים ללחוץ על קישורים שמובילים לאתרי מותג.

סקר של חברות הייעוץ והמחקר Bain&Company ו-Dynata מגלה כי כ-80% מהצרכנים מסתמכים על תשובות ישירות בלפחות 40% מהחיפושים שלהם, מה שמפחית משמעותית את התנועה האורגנית לאתרים. המסקנה ברורה: המטרה של מותגים כבר לא יכולה להיות רק לגרום לצרכן להגיע לאתר שלהם, אלא להיות חלק מהתשובה עצמה.

כאן בדיוק נולד הצורך באופטימיזציה למנועי תשובות (AEO), או כפי שהוא מכונה לעתים אופטימיזציה למנועים גנרטיביים (GEO). כלומר, התאמה של תוכן רלוונטי שיוביל לכך המותג שלנו יופיע כתשובה ישירה של הבינה המלאכותית. אם SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש) עוסק בלהיות "רלוונטי" למילת מפתח, ה-AEO/GEO עוסק בהוכחה שהמותג שלנו הוא התשובה האמינה והמדויקת ביותר לשאלה.

הדרך לשם מתחילה בשינוי תפיסתי: במקום להתמקד במה שהמותג רוצה להגיד, יש להתמקד במה שהלקוח רוצה לשאול. אסטרטגיה מעשית היא לזהות את השאלות הנפוצות ביותר שהלקוחות שואלים לאורך מסע הרכישה שלהם. את השאלות האלה ניתן לזקק מתוך הדאטה הקיימת כבר בארגון, מניתוח שיחות במוקד השירות ועד להודעות ברשתות החברתיות ונתוני החיפוש באתר.

השלב הבא הוא לייצר לכל שאלה תשובה קונקרטית ומהימנה, ולהפיץ אותה בשני ערוצים מקבילים: גם בנכסי המותג וגם באתרים חיצוניים מובילים. אנחנו צריכים להיות המקור לתשובה, אך גם לדאוג שיצטטו אותנו. אזכור מאתר מוביל מסמן לבינה המלאכותית שמדובר במקור אמין. בסופו של דבר היא אינה מחפשת פרסומות, היא מחפשת ידע. מותג שהופך למקור ידע אמין בתחומו, הוא מותג שה-AI ילמד לצטט.

האתגר הוא לא רק להיות חלק מהתשובה, אלא לוודא שהתשובה שתופיע תהיה מדויקת, מהימנה ומלאה, כזו שמשרתת את האינטרס המותגי ופוגשת צורך צרכני אמיתי.

כדי לעמוד באתגר הזה, נדרש מודל מדידה חדש. השאלות הישנות, כמו "באיזה מקום הופעתי?", מפנות את מקומן לניתוח עשיר הרבה יותר. לדוגמה, האם המותג הוזכר, מהו "שיעור ההופעה" שלו (Share of Answer), לצד אילו מתחרים הוא הופיע, והחשוב מכול - מה היה הסנטימנט. המטרה הסופית אינה רק להיראות, אלא להוביל את השיחה ולוודא שהסיפור שהבינה המלאכותית מספרת הוא בדיוק הסיפור שלנו.

האתגרים לעשור הקרוב

השאלה לאן פנינו עדיין פתוחה, והסיפור עדיין נכתב. אנו צועדים לעתיד שבו סוכני AI אישיים ישולבו בדפדפן הגלישה שלנו, יבצעו עבורנו משימות מחקר אוטומטיות ויציגו לנו רק את התוצאה הסופית.

מכאן עולות כמה שאלות, כמו איך ייראה עולם הפרסום כשמודעות ישתלבו בשיחה, כיצד ישתנו ההרגלים שלנו, והאם מחקר עצמאי יהפוך לנחלתם של מעטים בלבד. מה שבטוח הוא שמותגים יצטרכו לפעול אחרת ממה שהכירו עד היום, כדי להבטיח את מקומם בשיחה החדשה.

עוד כתבות

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

מעצרם של הפצ"רית ושל התובע הצבאי לשעבר הוארך: "חשש לשיבוש לפחות ב-2 פעולות חקירה"

הדיון על הארכת מעצר תומר-ירושלמי וסולומש התקיים בדלתיים פתוחות, הפצ"רית נכנסה לאולם הדיונים לא אזוקה • החוקרת הציגה לשופטת דוח סודי והבהירה: "מדובר בפרשה לא פשוטה" • עורך דינה: "אין שום סיבה להניח שהפצ"רית תשבש חקירה" • הסיבה להארכת המעצר: שיבוש ומסוכנות • הציטוטים מהדיון

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

המחוזי קבע כי פסק הבוררות שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, בנוגע לסכסוך בין היהלומן דן גרטלר לאנשי העסקים מנדי ומשה גרטנר, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין - אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין "לשם השלמתו" ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים, אך מתחה עליו ביקורת לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

מצעד של קבוצת פוליסריו, התנועה לשחרור סהרה המערבית / צילום: ap, Guidoum Fateh

תפקידה של ישראל בעסקה שתצייד את מרוקו במטוסי F-35 אמריקאים

הממלכה הצפון־אפריקאית מעוניינת לרכוש מארה"ב מטוסי קרב בשווי 17 מיליארד דולר, ברקע המתיחות בסהרה המערבית ● לפי דיווחים, ישראל לא מתנגדת לעסקה ותשתף פעולה בהליך ● הרצון להתחמש מסביר את "השקט התעשייתי" שהפגינה מרוקו במהלך המלחמה

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה. והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת, יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על איזה נכסים ההטבה חלה ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

מנכ''ל OpenAI סם אלטמן ומנכ''ל אמזון אנדי ג'סי / צילום: ap

38 מיליארד דולר: עסקת הענק של אמזון עם OpenAI

ענקית הבינה המלאכותית של סם אלטמן נפרדת ממיקרוסופט ופונה לאמזון בהסכם ענק לרכישת שירותי ענן ב־38 מיליארד דולר ● המהלך נועד להתמודד עם המחסור בכוח מחשוב לעיבודי AI ● מניית אמזון מזנקת ב־10%

סטיבן א. סמית' בקמפיין פאפאיה / צילום: יח''צ

הפרזנטור החדש של פאפאיה

אחרי שפרשן הכדורסל האמריקאי המפורסם סטיבן א. סמית' נתפס משחק סוליטר בגמר ה–NBA, גייסה אותו חברת ההייטק הישראלית פאפאיה כפרזנטור אליפות הסוליטר העולמית שהיא מארגנת ● כעת היא עולה בקמפיין חדש מבוסס AI, וההשקעה במהלך כולו נאמדת במיליוני דולרים ● אירועים ומינויים

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בת"א, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה כי האלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון היא הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה כי אישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

בניין גב־ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש בולם פשרה שהותירה את משקיעי גב־ים ללא פיצוי

בעל מניות בגב־ים הגיש תביעה ייצוגית בטענה כי מכירתה לנכסים ובניין קיפחה את הציבור ● הוסכם כי נכסים ובניין תתרום 4 מיליון שקל לחיילים, אך ביהמ"ש מתנגד: "הקבוצה לא מקבלת דבר"

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים 

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

ארז צדוק / צילום: פרטי

מנהל תיקים ביום, סופר בלילה: העלילה החדשה של ארז צדוק

ארז צדוק, בעלי בית ההשקעות אביב המתמחה בהשקעות הוגנות, מוציא ספר חמישי ושומר על אופטימיות: "תהיה פה צמיחה כלכלית, וכולנו רואים את זה עכשיו. בהשוואה לדורות הקודמים, אנחנו בני מזל"