גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ
עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

עשרות אלפי כלי רכב "חכמים" ומקושרי רשת, שנעים על כבישי ישראל, עשויים להיות חשופים לתקלות ולמתקפות סייבר, בשל היעדר רגולציה מקומית מסודרת על עדכוני תוכנה מרחוק (OTA). כך עולה מבדיקות שערכו גורמי הגנת סייבר בישראל, בין השאר עבור מערכת הביטחון.

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה
בלעדי | יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים. העדכונים הללו כוללים לרוב שיפורים בממשק התפעול, עדכוני מפות והוספת פונקציות נוחות, אולם לעיתים קרובות גם עדכון ותיקון תקלות תוכנה למערכות הבטיחות והנהיגה ברכב, שנשלטות על ידי מעבדים.

אין מעקב על התיקונים

חלק מהעדכונים האלה עונים טכנית על ההגדרה של קריאה לתיקון בטיחותי ("ריקול"), אולם בניגוד לקריאה לתיקון תקלות פיזיות, שעליהן היצרנים מחויבים לדווח פומבית לנהגים ולמשרד התחבורה, אין כיום מעקב אילו תיקונים בטיחותיים מתבצעים באמצעות תוכנה.

בעבר בחן אגף הסייבר במשרד התחבורה את הנושא, ואף ביצע בדיקות מול יבואני הרכב, אולם הנושא לא הניב עד כה רגולציה סדירה. זאת למרות ביקורת של מבקר המדינה בנושא, שפורסמה כבר בשלהי 2022.

חלק מהיצרנים, בעיקר המערביים, דורשים כיום אישור פרטני של הנהג לכל התקנה של עדכון OTA ברכב. אולם אחרים מבצעים את העדכון "ברקע", לעיתים כשהנהג אינו ברכב.

מבדיקת גלובס עולה, כי לכל יצרן ויבואן בישראל יש מדיניות שונה לגבי מסירת מידע ביחס לעדכונים. רק שני יצרנים, BYD וטסלה, מפרסמים באתר שלהם בעברית פירוט של כל עדכון תוכנה. יצרנים ויבואנים אחרים מסתפקים במידע שמעביר היצרן למערכת המולטימדיה ברכב, או בקישור לאתר היצרן בחו"ל, אם קיים.

רגולציה ממשלתית לפיקוח על עדכונים מרחוק ברכב קיימת כיום בסין, ומתחילה להיות מיושמת גם בארצות הברית ובאיחוד האירופי, שבהן חדירה של כלי רכב "חכמים", בעיקר מתוצרת סין, נמוכה משמעותית מאשר בישראל.

להיעדר רגולציה יש גם השלכות על בטיחות הסייבר של כלי רכב. ד"ר הראל מנשרי (Menashri), ראש תחום הסייבר ומרצה בכיר ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ בעבר, אומר לגלובס כי "רכבי ההווה והעתיד, ולא רק חשמליים, הם במידה רבה 'מחשבים ממונעים', וניתן לפגוע בפעולתם התקינה בדרכים שונות על ידי הטענת פוגעני סייבר בנקודות שונות לאורך חיי הרכב, וקישוריות OTA מייצרת למעשה גורם סיכון בעייתי יותר".

לדבריו, העובדה כי כיום אין רגולציה מערכתית ממשלתית בנושא, מאפשרת ליישם תרחישי תקיפה רבים, שעלולים להביא לפגיעה פיזית מול נוסעי רכב ואולי אף לפיגוע אסטרטגי, כמו קוד שיעצור מספר מכוניות בזמן נסיעה בכביש הומה והכרחי, ועקב כך ייצור פקק תנועה בזמן מלחמה, או פגיעה נקודתית ברכב ממשלתי ושל בעלי תפקידים רגישים אחרים.

פוגענים בשלב הייצור

מנשרי אומר, כי המתודולוגיה הסינית בנושא, שמגובה בחקיקה, מייצרת סיכונים להתקנה של פוגענים בשלבי הייצור, ואף לעדכוני תוכנה "בעייתיים" המגיעים מהיצרן. אולם תקשורת OTA מאפשרת פגיעה גם על ידי גורמי סייבר נוספים, שאינם בהכרח היצרן או ממשלת סין.

לדברי ד"ר מנשרי, "חייבת להתקיים רגולציה מדינתית שתנסה למנוע את הסיכונים הללו, ותאפשר פעילות הגנתית בראייה מערכתית-מדינתית. היא צריכה לחייב מנגנוני פיקוח לבחינת מערכות התוכן באמצעים מדינתיים עוד בשלבי הבאת הרכב לתקינה בארץ, ובחינות מדגמיות של כל רכב. בין השאר נדרשים יצירת מנגנוני אימות בדוקים לזהויות הרכב ושרתי העדכונים, בחינה של עדכוני תוכנה למציאת פוגענים תחת מטרייה ממשלתית ומתן התרעות רלוונטיות לנוהגים ברכב. 

אוטו חן נכנסת לתחום המשאיות החשמליות

חברת אוטו חן, שמייבאת את רכבי מקסוס לישראל, צפויה להיכנס עוד השנה לתחום היבוא של משאיות חשמליות. המשאית הראשונה שתיובא היא eDELIVER 75, במשקל כולל של עד 7.5 טונות ועם כושר נשיאת מטען של עד כ-4.5 טונות. המשאית מיועדת בעיקר לחלוקה באזורים עירוניים צפופים, שבהם קיימות תקנות רעש וזיהום מחמירות. היא מצוידת בסוללה בקיבולת 120 קילוואט עם טווח של עד כ-260 ק"מ ותמיכה בטעינה מהירה. המחיר עדיין לא ידוע.

במקביל החלה החברה לשווק בישראל את הטנדר החשמלי eTerron 9, שמיועד להתחרות בפלח המתרחב של טנדרים חשמליים בישראל. הרכב מיועד לפלח רכבי העבודה של מתחת ל-3.5 טונות, והוא נמתח לאורך 5.5 מ' ולגובה 1.87 מ', וניצב על בסיס גלגלים באורך 3.3 מ'. מלבד ארגז מטען אחורי באורך 1.56 מ', לרכב יש גם תא אחסון קדמי בנפח 236 ליטר, והוא מורשה לשאת מטען במשקל עד 650 קילו ולגרור עד 3.5 טונות.

eTerron 9 / צילום: יח''צ

לרכב יש קבינה כפולה לחמישה נוסעים ומערך בטיחות מקיף. מערכת ההנעה כוללת שני מנועים בהספק 442 כ"ס, הנעה כפולה וסוללה של 102 קילוואט-שעה, עם טווח של עד 432 ק"מ ב-WLTP. האחריות היא לחמש שנים על הרכב ולשמונה שנים או 200 אלף ק"מ לסוללה. המחיר נע בין 290 ל-310 אלף שקל.

הערכות בענף הרכב: ביטול הסכם הסחר עם אירופה ישפיע באופן שולי על היבוא, אבל עלול להוביל לקפיצת מחירים

אם יתממש התרחיש של ביטול הסכם הסחר החופשי בין האיחוד האירופי ובין ישראל, השפעתו על שוק הרכב הישראלי תהיה נקודתית ומוגבלת. כך עולה מהערכות ראשונות בענף יבוא הרכב. במסגרת ההסכם הקיים, כלי רכב שמיוצרים באיחוד נהנים בישראל כיום מפטור ממכס בגובה 7%, שעשוי להתבטל כעת כצעד גומלין של ישראל. אולם בענף אומרים, כי בשנים האחרונות נרשמה ירידה חדה בהיקף יבוא הרכב מאירופה, בהשוואה ליבוא כלי רכב ממדינות אחרות. בחודשים ינואר-אוגוסט 2025 עמד חלקם של כלי הרכב מתוצרת אירופה על כ-28% בלבד, לעומת נתח של כ-31% לכלי רכב מתוצרת סין.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

לאחרונה החלו גם מספר יבואנים גדולים של מותגים מהמזרח הרחוק לנתב את היבוא של דגמים מבוקשים בישראל, שיובאו עד כה ממפעלים באירופה, לכלי רכב בתקינה אמריקאית, שמיוצרים במזרח. בין השאר מיובאים כיום מקוריאה דגמים כמו קיה ספורטג' ויונדאי טוסון, שבעבר יוצרו באירופה, ואילו טויוטה החלה לייבא החודש את קורולה סדאן מיפן, כתחליף לטורקיה.

עם זאת, בענף אומרים כי ההשפעות הלא-ישירות של תרחיש ביטול הסכם הסחר עשויות להיות משמעותיות, ובראשן היחלשות משמעותית של השקל ביחס למטבעות היבוא, ובאופן ספציפי ביחס לאירו. בימים האחרונים כבר נחלש שער השקל משמעותית ביחס למטבע האירופי, ואם המגמה תימשך ותתעצם, היא עשויה להוביל להתייקרות של כלי רכב שישוחררו ממכס בשבועות הקרובים.

עוד כתבות

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף, ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבן מירן, המינוי של טראמפ לפד הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי מורגן

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

איך בריטים, יפנים, תאים וצרפתים נפטרים מראש ממשלה באמצע הדרך

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית