גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שתי החברות הישראליות שנמצאות בעמדת זינוק טובה להטמיע את המהפכה הבאה ברכבים שלכם

הייפ הבינה המלאכותית לא פוסח על תעשיית הרכב, כשרק לאחרונה אילון מאסק החל להכניס את מודל ה־AI לרכבי טסלה ● עוד לפני כן הטעימו כמה יצרנים את ChatGPT במערכות ● ומי שתי הישראליות שצפויות לנצל את המגמה?

המרוץ ל-AI מגיע לשוק הרכב / אילוסטרציה: Shutterstock
המרוץ ל-AI מגיע לשוק הרכב / אילוסטרציה: Shutterstock

בחודש החולף נסקה מניית טסלה לשיאים חדשים, לאחר עלייה של 94% מאז השפל בחודש מאי השנה. אבל למרות העלייה הדרמטית, שלקחה את טסלה לשווי דמיוני של 1.38 טריליון דולר - כמעט כמו כל יצרני הרכב בעולם גם יחד - האנליסטים ממשיכים להתלהב.

שלושה מושגים שכדאי להכיר לפני שקונים רכב חדש
בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

רק בשבוע שעבר פרסמו עוד שני גופי השקעות בינלאומיים גדולים סקירות אולטרה-חיוביות על טסלה. הראשון היה דויטשה בנק, שפרסם סקירת רוחב תחת הכותרת "העלייה יוצאת הדופן של טסלה", תוך העלאת מחירי היעד למניה. אחריו העניק גם Wedbush המלצה חמה למניה, וצפה שהערך של טסלה עשוי להגיע לשני טריליון דולר כבר באמצע 2026.

נראה, שהאנליסטים לא מוטרדים מירידה של 36% במסירות טסלה באירופה בחודש אוגוסט, למרות שכלל מסירות כלי הרכב החשמליים באירופה זינקו באותו חודש ב-30%. הם נוטים להתעלם גם מהלך הרוח הציבורי נגד טסלה במדינות רבות; או מההתחזקות הדרמטית של המותגים הסיניים, הן בסין והן באירופה; או מביטול הטבות המס לרכב חשמלי בארצות הברית לקראת סוף השנה.

לאופטימיות תורם, כרגיל, "הרעש" התקשורתי הבלתי פוסק שמייצר אלון מאסק - לאחרונה הייתה זו חבילת שכר בגובה טריליון דולר שהובטחה לו ורכישה פרטית של מניות החברה בהיקף של מיליארד דולר.

אבל מעבר לכך קיימת בקרב האנליסטים תמימות דעים שתוספת הערך העתידית לחברה טמונה בפעילות ה-AI שלה, שנרתמת כיום לטובת פרויקט הרכב האוטונומי לצד פיתוח תוכנות AI מתקדמות לרכב.

שתי פריצות דרך

טסלה אינה הראשונה שמשלבת בינה מלאכותית בדגמים סדרתיים. כבר לפני שנתיים הודיעו כמה יצרנים שהטמיעו בכלי רכב סדרתיים את אפליקציית ChatGPT במערך הבידור והמידע, והכניסו מערכות זיהוי קוליות מבוססות AI. אבל עד כה זה היה בעיקר גימיק שיווקי.

ההתקדמות הרצינית בתחום "הבינה המלאכותית על גלגלים" מתחילה בזכות שתי פריצות דרך, שמתרחשות כמעט במקביל. הראשונה היא פיתוח "מעבדי קצה" (EDGE) קומפקטיים עם צריכת כוח נמוכה, שמאפשרים להאיץ עיבודי בינה מלאכותית חזקים בתוך הרכב, ללא צורך בחיבור אלחוטי בין הרכב למעבדים "בענן", או במחשבי-על על צ'יפ, כפי שהיה עד כה.

הפיתוח השני הוא הופעת אפליקציות AI "קלות", שמותאמות במיוחד למעבדי קצה כאלה, ויכולות לרוץ עצמאית ברכב (בין השאר) ללא צורך בחיבור לענן.

כרגע ה-AI צפויה להשתלב בכלי רכב סדרתיים בשני תחומים מרכזיים. הראשון הוא מערכות בטיחות חכמות, שיאפשרו נהיגה "כמעט אוטונומית". כאן ה-AI מספקת יכולת גבוהה של עיבוד מידע, שמגיע מהחיישנים ההיקפיים של הרכב, דוגמת מצלמות רדארים ולידאר, כדי לזהות בזמן אמת סיטואציות תנועה מורכבות. כאמור, עד כה יכולות כאלה דרשו צ'יפים "כבדים" ורעבים לכוח, דוגמת מעבדי-העל של אנבידיה ומובילאיי.

מעבדי הקצה החדשים אמורים להשיג תוצאות דומות או טובות יותר, אבל עם צריכת כוח נמוכה יותר ובמחירים נגישים יותר - עשרות דולרים, עד מאות בודדות, במקום אלפים. בטסלה זה עשוי לקרות כבר בחודשים הקרובים, אם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה, FSD, תצלח את משוכות הרגולציה ותיכנס לייצור המוני.

יישום אחר של AI ברכב, שקרוב יותר ללב המשתמשים והצרכנים, הוא העשרת חוויית השימוש והשהייה ברכב. זה אומר לימוד של העדפות המשתמשים ברכב, באמצעות זיהוי קולי וביומטרי, וההתאמה אישית של פונקציות כמו המוזיקה המועדפת, מצב בקרת אקלים, זיהוי סגנון הנהיגה של הנהגים ויכולת ניהול שיחה דו-צדדית בשפה טבעית עם המחשב ברכב. ויהיו גם יישומי AI "כבדים" יותר, כמו ניתוח עומק של המצב המכני של הרכב והמלצות על תחזוקה מונעת, עוד לפני שנגרם נזק לרכב - מעין מוסכניק צמוד.

הסינים מובילים

בינתיים ההטמעה של הטכנולוגיות הללו בכלי רכב סדרתיים היא איטית יחסית, והסיבה היא שהקפיצה הגדולה ב-AI התרחשה רק בשנה-שנתיים האחרונות, ואילו מחזור הפיתוח הממוצע של דגם רכב חדש אורך כשנתיים-שלוש. אבל החל מהשנה הבאה נתחיל לראות דגמים סדרתיים רבים עם מעבדים ויישומים של בינה מלאכותית, בדגש על כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים".

מי שקופצים למים העמוקים הם יצרני הרכב הסינים, שכבר מטמיעים יישומי AI בדגמי רכב חדשים ממודל 2025. בתחילת השנה, למשל, הודיעו עשרות יצרני רכב סינים, כמעט בו-זמנית, על הטמעת אפליקציית DeepSeek הסינית במאות אלפי כלי רכב מדגמי 2025 ואילך. בינתיים החידוש מיועד בעיקר לשוק הסיני, אבל בקרוב יקבלו אותו מאות אלפי כלי רכב בעולם בעדכוני OTA.

בשורה התחתונה מהפכת הבינה המלאכותית ברכב, שאנחנו נמצאים בפתחה, אמורה לשדרג את הבטיחות, הרווחה וניצול הזמן בדרכים של רוכשי הרכב בעולם.

אבל חשוב לזכור שאין מתנות חינם. אומנם כרגע מהוות מערכות ה-AI החדשות לרכב מקדם מכירות בתעשיית הרכב, בסין לפחות. אבל יישומי ה-AI ברכב גם משפרים משמעותית את יכולת איסוף ועיבוד המידע של יצרני הרכב וגורמי צד ג' באמצעות שלל חיישנים חזותיים וקוליים ברכב ומחוצה לו.

המידע יכול לשמש לצרכים מסחריים, או לצרכים ביטחוניים-אסטרטגיים, תלוי לאן הוא מגיע. לפיכך, מי שמתייחס לרכבו בתור שלוחה ניידת של המשרד, ומעביר בעת הנסיעה מידע עסקי או ביטחוני רגיש, יצטרך להביא את זה בחשבון. אפילו אפליקציות תקשורת מוצפנות, שמשמשות להעברת מידע רגיש בטלפון, אינן חסינות בפני בינה מלאכותית, שמתוכננת לזהות קול, לנתח שיחות ובתיאוריה אפילו לקרוא תווי פנים ותנועות שפתיים ולתרגם אותם לטקסט.

הצד הישראלי של התחום

שתי חברות ישראליות נמצאות בעמדת זינוק טובה לנצל את מהפכת ה-AI ברכב, אבל שתיהן נתקלות בגורמים מעכבים. הראשונה היא מובילאיי, שנחשבת מובילה טכנולוגית בתחום הרכב האוטונומי, אבל מקבלת ציונים די נמוכים בכל הנוגע ל"טיפוח" המניה שלה ושיווק יכולות ה-AI שלה לאנליסטים ולמשקיעים.

רק בתחילת השנה היא החלה להציף את יכולותיה הלא מבוטלות בתחום, אבל בטון נמוך יחסית. לפיכך היא החמיצה את ה"הייפ" הענק של ה-AI בשוק ההון, שדוחף לשיא את מניות טסלה המתחרה וחברות נוספות. אבל אנחנו מהמרים שבתערוכת CES הקרובה בינואר גם היא תעלה על הגל ותציג פריצות דרך, שעשויות לשדרג את האטרקטיביות שלה עבור רוכשים פוטנציאליים אם אינטל תחליט למכור את חבילת המניות שלה כמקשה אחת.

החברה השנייה, שפעילותה בתחום הרכב נמצאת עדיין כמעט מתחת לרדאר, היא HAILO, שמתמחה בפיתוח צ'יפים להאצת יישומי AI במכשירי קצה. בשנה שעברה היא רשמה פריצת דרך, כשהצ'יפים שלה שולבו במערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS) של יצרן סיני גדול, והיא ככל הנראה חתומה על חוזים עם יצרניות נוספות. הפעילות הזו תיחשף אם וכאשר היילו תצא להנפקה בשנה הבאה, אבל הבעיה העיקרית היא ההימור שלה על תעשיית הרכב הסינית. יש שם הרבה כסף, אבל בתקופה של מלחמה טכנולוגית-פוליטית בין המעצמות, אספקת שבבי AI מתקדמים לסינים היא סוגייה שהמשקיעים הגדולים במערב בורחים ממנה כמו מאש.

עוד כתבות

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Yuki Iwamura

טראמפ מתפאר שסיים "שבע מלחמות", אבל המשברים הבאים כבר מעבר לפינה

מן המזרח התיכון דרך הים הבלטי ועד אמריקה הלטינית, נשיא ארה"ב לא החליט איפה לנטרל את המרעום ואיפה להפעיל אותו - והוא עשוי להתקשות בבחירת המשברים הנוחים לו להתערבות ● ענייני חוץ בוערים מעסיקים את טראמפ, אבל קשה כמובן לדעת מה באמת בוער לו

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Angelina Katsanis

טראמפ: "מקווה לסגור עסקה בפגישה מחר עם נתניהו"

טראמפ: מטרת התוכנית - לא רק הפסקת המלחמה בעזה אלא תוכנית שלום כוללת למזרח התיכון ● נתניהו לפוקס ניוז: "עובדים עם הצוות של טראמפ על תוכנית 21 הנקודות, מקווה שנצליח להתקדם" ● יום לפני פגישת טראמפ-נתניהו, תוכנית הנשיא לסיום המלחמה נחשפת ● באופן רשמי: כל עיצומי האו"ם נגד איראן נכנסו לתוקף בעקבות הפעלת מנגנון הסנאפבק ● 48 חטופים, 723 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

בניין שנפגע מטיל איראני בחיפה / צילום: ap, Baz Ratner

"זה לא התחדשות עירונית. זו הריסה של מרקמים, בכפייה ועל סטרואידים"

עמותת במקום והאגודה לזכויות האזרח הגישו עמדתן בעניין תזכיר החוק לשיקום נזקי מלחמת "עם כלביא" ● לשיטתן, אין להפוך את השיקום לפרויקט של התחדשות עירונית, שכולל גם מבנים שלא ניזוקו ● מנכ"לית במקום: "התחושה שלי היא שמנצלים הזדמנות על חשבון האנשים שנפגעו"

אוניית מכולות ליצוא / צילום: Shutterstock

החידה האירית: מה הוביל לירידה חריגה ביצוא שבבים מישראל לאירופה?

יצוא הסחורות הישראלי לאיחוד האירופי נחתך ב-4 מיליארד שקל מתחילת השנה, והירידה נובעת כמעט כולה מנפילה של יותר מ-50% ביצוא לאירלנד - המתבסס על שבבים ● מומחים: "דברים כאלה קרו בעבר, אך בכל זאת מדובר בנתון יוצא דופן"

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

נוחי דנקנר בהתייחסות נדירה: זה האשם בפרשה ששלחה אותי לכלא

במסמך שהגיש לביהמ"ש טוען נוחי דנקנר, בעל השליטה לשעבר בקונצרן אי.די.בי, כי אומנם הוא הורשע לצד איתי שטרום בהרצת מניות סביב "הנפקת החברים", אך היה זה שטרום שיזם והוציא לפועל את פעולות המסחר במניה – ולכן אין להטיל על דנקנר את רוב האחריות לפרשה

אנדרו קואומו וזוהראן ממדאני. מי ינצח בבחירות בניו יורק? / צילום: AP, Frank Franklin

ראש העיר הפרו ישראלי פרש מהמירוץ: מי ינהיג את ניו יורק?

שני מועמדים מרכזיים נותרו במירוץ לראשות עיריית ניו יורק ● מצד אחד נמצא זוהרן ממדאני הדמוקרט, שנחשב אנטי ישראלי, ומהצד השני נמצא אנדרו קואומו המתון - שרץ בצורה עצמאית

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

אהרון פרנקל יוצא למהלך שישפיע על כל המשק הישראלי ומשקיע בו סכומי עתק

חודשים ספורים אחרי שמכר נתח גדול מהחזקותיו, אהרן פרנקל מגדיל בחזרה את האחיזה במאגר תמר, ברצף של עסקאות ענק ● בסביבתו מעריכים שהפעם הוא לא הגיע לסיבוב פיננסי, אלא עם אג'נדה - להשוות את שיעורי הגז המיוצא לחו"ל, כך שיהיו דומים לאלה בלוויתן

בטורקיה מודאגים: ישראל רוכשת קרקעות בקפריסין

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: מה יקרה בפגישה בין נתניהו וטראמפ היום, בטורקיה עוקבים אחרי ההתקרבות של ישראל וקפריסין, והסנקציות החדשות על איראן הן מכה כלכלית קשה ● כותרות העיתונים בעולם 

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

אחרי רצף ביטולי עסקאות: אלביט זכתה בחוזה בשווי 120 מיליון דולר

אחרי רצף ביטולי עסקאות שנעשו בתעשייה הביטחונית לאחרונה, אלביט הודיעה על זכייתה בחוזה בסך כ-120 מיליון דולר לאספקת מל"ט מדגם הרמס 900 ללקוח בינלאומי ● מה יכולות המל"ט, כמה כבר רכשו אותו, ולמה למרות הכול הלקוחות הבינלאומיים לא מוותרים על החברות הישראליות?

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

טראמפ: "הכול ייפתר"; נתניהו: "צעד קריטי לסיום המלחמה"

טראמפ אישר שישראל הסכימה למתווה האמריקני לסיום המלחמה: "אני מודה לנתניהו שהסכים לתוכנית" ● רגע לפני תחילתה של מסיבת העיתונאים פרסם הבית הלבן את "תוכנית 21 הנקודות" של טראמפ לסיום המלחמה בעזה ● רה"מ התקשר לראש ממשלת קטאר והתנצל על "הפגיעה בריבונות הקטארית" במסגרת הניסיון הישראלי לחסל את צמרת חמאס בדוחא ● 48 חטופים, 724 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

אחרי שהמוסדיים דחו את תנאי השכר של מנכ"ל נופר אנרג'י: עופר ינאי ממנה את עצמו למנכ"ל

לאחר שהמוסדיים דחו את מינויו של עמי לנדאו למנכ"ל של חברת האנרגיה המתחדשת, בעקבות מחלוקת לגבי תנאי השכר שביקש, ינאי החליט למנות את עצמו למנכ"ל ● בעוד שעצם המינוי לא דורש אישור של המשקיעים המוסדיים, המחזיקים ברוב מניות החברה, תנאי השכר שהוא יבקש כן ידרשו את אישורם

מיונז קראפט וקטשופ היינץ בסופרמרקט בניו יורק (בעיגול: וורן באפט, מאדריכלי המיזוג) / צילום: Shutterstock

מה גרם לפרידה בין ענקיות המזון קראפט והיינץ, ומה חושבים בשוק הישראלי

המיזוג בין חברות הענק האמריקאיות, שיצא לדרך לפני כעשור בקול תרועה, סבל מהיעדר חדשנות ותגובה איטית למגמות השוק, לצד פערים בתרבויות הארגוניות ● המומחים מסבירים מה כדאי ללמוד מהכישלון, ומה הסיכוי שאחת מהן תצא למיזוג אחר

מיכאל גרוסמן, מנכ''ל נקסט ויז'ן / איור: גיל ג'יבלי

המוסדיים יתנו אור ירוק? בנקסט ויז'ן רוצים להעניק למנכ"ל אופציות בשווי 15 מיליון שקל

אחרי שהשלימה גיוס ענק ממשקיעים זרים ולקראת כניסתה למדד ת"א 35, בחברת המצלמות לרחפנים ולמל"טים רוצים להקצות למנכ"ל אופציות בפעם השנייה השנה ● המהלך דרוש את אישור המוסדיים, שבעבר הערימו קשיים על ניסיונות דומים

ביולוגיה סינטטית / צילום: Shutterstock

"כשהנכדים שלנו ישמעו שאנשים מתו מסרטן, הם יחשבו שזה מוזר"

ד"ר ליאור ניסים, מראשוני המדענים הישראלים בתחום הביולוגיה הסינתטית, מאמין שהעתיד טמון בה ● לדבריו, בעזרת ביולוגיה סינתטית, לא בטוח ש"עוד חמישה-שישה דורות מהיום בני אדם ייראו כמונו, יתפקדו כמונו, יחשבו כמונו" ● וכבר היום יש לתחום המחקר תרומה משמעותית בחקר מחלות כמו סרטן

אנימאווינגס משיקה קו חדש בישראל / צילום: Shutterstock

חברת תעופה החדשה שתציע עוד טיסות ליעד המבוקש

חברת התעופה הרומנית אנימאווינגס תפעיל שלוש טיסות שבועיות בקו תל אביב–בוקרשט החל מה־5 באוקטובר ותצטרף לתחרות על הקו הפופולרי ● כרטיסי הטיסה הראשונה שתמריא יימכרו במחיר התחלתי של 339 יורו הלוך-חזור, כולל כבודת יד, הושבה ושירותי בידוק

דירה במודיעין נמכרה ב־2.15 מיליון שקל / צילום: נבו טרבלסי

דירת 3 חדרים נמכרה באחד המחירים הנמוכים בעיר

בשכונת הנביאים בעיר מודיעין, נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 83 מ"ר תמורת 2.15 מיליון שקל, מהנמוכים שידעה העיר בשנה האחרונה ● האם הפער בין שטח הדירה בארנונה לשטח הרשום ברשות המסים מצדיק את המחיר?

מה גודל החוב של ישראל, וכמה הוא עולה לה?

מאז המלחמה ישראל גייסה חוב של חצי טריליון שקל, ויש לזה מחיר כבד ● מהו חוב ממשלתי, על כמה הוא עומד, וממה הוא מורכב? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

למה סוכן הביטוח רוצה להזיז את הכסף שלכם דווקא עכשיו / צילום: צילומי מסך

הסוכן יקבל טיסה לאיביזה או כרטיס למונדיאל: השיטה שתעביר את החסכונות שלכם דירה

בשבועות האחרונים חברות הביטוח משווקות במרץ בקרב הסוכנים מבצעי סוף שנה נדיבים ● טיסות ליעדים אקזוטיים, כרטיסים לחוויות בלתי נשכחות לכל המשפחה ועמלות של אלפי שקלים הם רק חלק מהתגמול החריג שמקבלים בימים אלה סוכני הביטוח עבור העברת כספי הלקוחות שלהם בגמל ובפנסיה ● גלובס חושף את המחירונים של חברות הביטוח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחד צלח, השני מסובך: התפתחות במינויים של סמוטריץ' לאוצר

המנכ"ל שהביא סמוטריץ' לאוצר, אילן רום, צלח עתירה בבג"ץ נגד מינויו ובכך למעשה הוסר האיום המשפטי מעל כהונתו ● מנגד, איוש תפקיד ראש אגף התקציבים מהרן פרוזנפר מצוי עדיין בקשיים, בטענה להפרת החובה החוקית לייצוג נשים בתפקידים בכירים ● לאן זה הולך מכאן?

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

הרפורמה באספקת החשמל: המכרז בדרך לשינוי, ואלו המרוויחות

רשות החשמל צפויה להכריע היום על שינוי במכרז לרכישת חשמל זול: ככל הנראה, ספקים פרטיים יוכלו להגדיל משמעותית את מאגר הלקוחות הביתיים, אך התעריף לשאר הצרכנים עלול לעלות