גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תושבים נגד הרחבת דרך אם המושבות בצפון פ"ת: "חשש כבד ביותר לנזק תמידי"

תושבים משכונת אם המושבות בפתח תקווה מתנגדים להרחבת הכביש העובר בסמוך לשכונה, שתהפוך את הכביש לדו־מסלולי ותלת־נתיבי וכוללת גשר מיתרים גדול ● לטענתם, התכנון מקודם "במעמד צד אחד" ומתעלם מזכויותיהם ● העירייה: "ביצוע הפרויקט פורסם באופן עקבי, מפורט וברור עוד משנת 2018"

שכונת אם המושבות בפתח תקווה / צילום: Shutterstock
שכונת אם המושבות בפתח תקווה / צילום: Shutterstock

קבוצת תושבי שכונת אם המושבות בצפון פתח תקווה מתנגדת לתוכנית להרחבת כביש אם המושבות הראשי העובר בסמוך לשכונה - והגישה עתירה לבית המשפט רגע לפני שהעבודות יוצאות לדרך.

קבוצת התושבים, שהתאגדה תחת "עמותת תושבי אם המושבות למען איכות חיים וסביבה", טוענת לתכנון שיסב להם נזק רב, שקודם ללא עיגון סטטוטורי ותוך התעלמות מזכויותיהם.

עיריות תל אביב וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה
מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

מדובר באחד הכבישים הראשיים בסביבת העיר פתח תקווה, המקשר למעשה בין ראש העין לרמת גן. חלק גדול ממנו עובר בשטחה של פתח תקווה מצפון, בסמוך לגבול שכונת אם המושבות (הדר המושבות) שבה מתגוררים אלפי תושבים.

התכנון, אשר נמצא בשלבים אחרונים לקראת ביצועו בשטח, כולל הרחבה של הכביש לכביש דו־מסלולי תלת־נתיבי, עם נתיבי תחבורה ציבורית ועם הפרדה מפלסית שתתבצע באמצעות גשר מיתרים גדול.

העותרים: "תכנון פוגעני ודורסני"

התושבים העותרים טוענים, באמצעות עורכי הדין ורד מאירוביץ' סייג, דקלה מוסרי טל ודורון טל, כי "מדובר בתכנון פוגעני ודורסני שפירושו הרס השכונה, פגיעה עצומה באיכות חייהם של תושבי השכונה, בבריאותם ובזכויותיהם הקנייניות החוקתיות".

לטענתם, הצעדים המתוכננים צפויים להשפיע "באופן דרמטי" על איכות חייהם של תושבי השכונה, בשל מפגעי רעש עצומים, פגיעה באור השמש ובזרימת האוויר, מפגעי זיהום אוויר חמורים, מפגע נופי, פגיעה בשבילי הליכה ובשבילי אופניים, פגיעה אנושה בחיבוריות של השכונה והאטה עד חסימה של הכניסות והיציאות ממנה.

התושבים דורשים לבטל את ההחלטות לקידום התכנון להרחבת הכביש בשל "חוסר סבירות קיצוני", וטוענים כי הוא "מקודם במעמד צד אחד ותוך התעלמות מוחלטת מזכויות התושבים. לפרויקט אין עיגון סטטוטורי, והוא קודם בחוסר סמכות ובניגוד לדין, על סמך מידע חלקי ושגוי ומבלי שבוצעו הבדיקות הדרושות, מבלי שנשקלו כל השיקולים הרלוונטיים, ומבלי שבוצע לגביהם האיזון הראוי. התכנון קודם ללא שקיפות, בהיעדר מסמכים רשמיים, תוכנית מפורטת ולכל הפחות תוכניות ביצוע".

העותרים מסכמים וטוענים כי הפרויקט יביא ל"פגיעה הרסנית ובלתי מידתית שמשמעותה ירידה באיכות החיים וחשש כבד ביותר לנזק תמידי. מפגעים קשים ורבים אלה מהווים פגיעה קרדינלית בקניינים של תושבי השכונה".

העתירה הודגשה נגד עיריית פתח תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, נגד נתיבי איילון המקדמת את הפרויקט מטעם משרד התחבורה ונגד משרד התחבורה עצמו. כלל הצדדים הגישו את תגובתם לבית המשפט.

העירייה: "פיתוח שהתושבים משוועים לו"

עיריית פתח תקווה ציינה בתשובתה לבית המשפט כי "הפרויקט מביא לידי מימוש תוכניות מפורטות תקפות הקובעות את מערך הדרכים הצפוני של העיר פתח תקווה, ומהוות דין לכל דבר ועניין זה 30 שנים. ביצוע הפרויקט פורסם באופן עקבי, מפורט וברור במשך שנים, עוד משנת 2018.

"כבר בשלבים מוקדמים של הפרויקט, לפני שנים, התארגן אותו מיעוט תושבים המתנגד לפרויקט ומורכב ממי שמתגוררים בצמידות לתוואי הדרך, קיבל מידע מלא על התקדמותו של הפרויקט והביע את עמדתו. מטרתם היא לבלום את הפיתוח הצפוי והידוע מראש, תוך שרוב־רובם של תושבי השכונה, רבבות במספר, משוועים לו ומצפים לו בכיליון־עיניים.

"הפרויקט צפוי להקל על הלחץ התנועתי שחווים תושבי השכונה. הוא מאפשר להם גישה צפונית ישירה וטובה יותר לאזורי התעסוקה בעיר, כמו גם לשער הצפוני שלה. הוא מייצר חיבור ישיר ומהיר, כולל נת"צ, למרכז תחבורה ציבורית מרכזי סמוך בקריית אריה".

בתשובה לפניית גלובס עדכנה דוברות עיריית פתח תקווה כי "בדיון הראשון שנערך בנושא החליט בית המשפט לדחות את הבקשה לצו ביניים, ובכך איפשר לנתיבי איילון לצאת לדרך עם עבודות השדרוג בציר אם המושבות. זאת בהתאם לתוכניות שאושרו - תוכנית המתאר, תוכניות התנועה, תב"ע ועוד.

"הפרויקט נחשף לציבור עשרות פעמים מאז שנת 2019, במסגרת פרסומים עירוניים, פגישות עם תושבים, דיונים מקצועיים ועוד. מדובר בפרויקט תחבורתי אסטרטגי, שמטרתו לשפר באופן משמעותי את רמת השירות לנוסע. הפרויקט צפוי לתת מענה לכשל התחבורתי הקיים כיום, טרם פיתוח האזור עם בניית אלפי יחידות דיור והרחבת אזורי התעסוקה, ולהקל על עומסי התנועה בציר, תוך יצירת חלופה מיטבית לשימוש ברכב הפרטי".

נתיבי איילון: "פרויקט בעל חשיבות רבה"

חברת נתיבי איילון ציינה בתגובתה לבית המשפט כי "מדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה - הן לתושבי המקום, הן לטובת יצירת קשר בין אזורי התעשייה והתעסוקה בפתח תקווה והן לשם חיזוק התחבורה הציבורית. הפרויקט הוא חלק מרשת צירי העדפה של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, המתנהל זה שנים בשקיפות מלאה ותוך יידוע הציבור, ותואם את המערכת הסטטוטורית הקיימת. לפרויקט יש בסיס סטטוטורי מוצק.

"העותרת מבלבלת בכוונת מכוון בין ההליך הסטטוטורי, אשר הסתיים לפני שנים, לבין הליך הרישוי, שהושלם ועומד בימים אלה ממש לביצוע.

"למיטב ידיעתה של חברת נתיבי איילון, העבודות נשוא הפרויקט, כמו הפרויקט כולו, החלו להתבצע לאחר הליך שיתוף ציבור ארוך וממושך שבוצע על־ידי עיריית פתח תקווה. נתיבי איילון ערכה מפגש תושבים מקוון במאי 2025, וביוני 2025 השתתפה בישיבה שאליה הוזמנו כלל התושבים.

"האינטרסים שאותם בחרה לקדם העמותה הם אינטרסים צרים העומדים בסתירה לאינטרס הציבורי. עיכוב התוכנית יביא לכך שנתיבי איילון לא תוכל לספק מענה ראוי לתושבי העיר פתח תקווה - לא בראייה של תחבורה ציבורית, לא במענה ליציאת רכבים פרטיים מהשכונה, לא בהיבטי פיתוח העיר ולא בקישוריות לאזורי התעסוקה".

משרד התחבורה: "העתירה הוגשה בשיהוי כבד"

משרד התחבורה ציין בתגובתו לבית המשפט כי מדובר בפרויקט "בתחום זכות דרך בתוכניות תקפות, לכן אין מניעה לבצע אותו ללא היתר בנייה. החוק לא דורש יידוע ציבור, אולם העירייה וחברת נתיבי איילון יידעו את התושבים על הפרויקט, לרבות בכנס שנערך כמה חודשים לפני תחילת ביצועו.

"העיתוי שבו הוגשה העתירה נעשה בשיהוי כבד, ערב תחילת העבודות, שכן לעותרת נודע על העבודות הצפויות לכל המאוחר במאי 2025, אך הגישה את העתירה רק בתחילת אוגוסט 2025. הפרויקט מצוי בשלבים מתקדמים מאוד, לאחר מכרז וחתימת חוזים עם קבלנים, וצו תחילת עבודות צפוי להינתן בטווח הזמן המיידי".

העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים. הדיונים בנושא כבר החלו, וטענות הצדדים נשמעו, אך החלטה בנושא טרם ניתנה.

עוד כתבות

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: גבע טלמור

יוחננוף מתרחבת לשדות: רוכשת כ-107 דונם בנס ציונה לגידול עצמי של פירות וירקות

הרשת תשלם על הקרקע כ-27 מיליון שקל, ובנוסף תשלם 5.1 מיליון שקל לצד שלישי כדמי ייזום ● מטרת הרכישה היא לבצע שימוש חקלאי בקרקע, הכולל גידול של מוצרי פירות וירקות שיוחננוף רוצה למכור בסניפיה, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשרשרת האספקה

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בארץ": החשדות, הנחקרים והמעצר של יו"ר ההסתדרות

שוחד, מרמה והפרת אמונים - פרשת "יד לוחצת יד" מטלטלת את המשק ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד נעצר בחשד שקיבל לכאורה כסף וטובות הנאה מסוכן הביטוח עזרא גבאי ● ביהמ"ש קבע כי בר־דוד יישאר במעצר עד 10 בנובמבר מחשש לשיבוש חקירה ● המשטרה: מדובר ב־13 פרשיות שחיתות, שכל אחת מהן יכולה לעמוד בפני עצמה, עם מעל 300 נחקרים ומעורבים

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

מחלקת בשר בסופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock

260 אלף שקל בחודש: השכר הפנומנלי של גילדת שוחטי הבשר

כמעט 60% מבשר הבקר בישראל מגיע ממדינות שונות בעולם, כאשר היבואנים נדרשים לממן צוותי שחיטה כשרה בחו"ל ● בשנים האחרונות מתמעט מספרם של השוחטים, ואין הכשרות לדור עתיד - מה שמאפשר להם לגבות שכר גבוה במיוחד, שמגולגל למחיר שמשלם הצרכן הסופי

ניר דוד / צילום: אלעד גוטמן

600 מיליון שקל ל-15 שנה: בזק חתמה על הסכם חדש עם גילת טלקום

חברת גילת טלקום ממשיכה את התנופה בפעילות האינטרנט והענן, וחתמה עם בזק על הרחבת השימוש בקווי הסיבים האופטיים שלה ● ההסכם, שתקף ל-15 שנה תמורת יותר מ-600 מיליון שקל, צפוי גם להרחיב משמעותית את בסיס ההכנסות של בזק

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י, ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סטיבן א. סמית' בקמפיין פאפאיה / צילום: יח''צ

הפרזנטור החדש של חברת ההייטק הישראלית פאפאיה

אחרי שפרשן הכדורסל האמריקאי המפורסם סטיבן א. סמית' נתפס משחק סוליטר בגמר ה-NBA, גייסה אותו חברת ההייטק הישראלית פאפאיה כפרזנטור אליפות הסוליטר העולמית שהיא מארגנת ● כעת היא עולה בקמפיין חדש מבוסס AI, וההשקעה במהלך כולו נאמדת במיליוני דולרים ● אירועים ומינויים

קים קרדשיאן לובשת SKIMS / צילום: יח''צ

סקימס של קים קרדישיאן בדרך לישראל בשותפות עם קבוצת אירני

מותג ההלבשה התחתונה והמחטבים של קים קרדשיאן יושק ב-10 בנובמבר באתר פקטורי 54, ובמהלך דצמבר יחל להימכר גם בסניפי הרשת במתכונת "חנות בתוך חנות" ● במהלך חמש השנים הקרובות צפויות להיפתח בישראל 10-14 חנויות של SKIMS ● לפי ההערכה, ההשקעה של קבוצת אירני במהלך תגיע לכ-65 מיליון שקל

קמפיין וולט שעלה בסוף השבוע / צילום: צילום מסך

פניתם לוולט וקיבלתם הודעה שהנציג דובר אנגלית? זו הסיבה

בחודשים האחרונים מצאו באפליקציית המשלוחים פתרון לעומס הפניות: חלקן מנותבות לנציגי שירות הממוקמים בגאורגיה, שלא תמיד מתקשרים היטב עם הלקוחות ● לפי החברה, שמעסיקה כ־1,400 נציגי שירות בישראל, מדובר בעיקר בזמן אירועי ספורט גדולים ובערבי חמישי

רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי

חרף התנגדויות תושבים: תוכנית "מרחב מנורה אלנבי" אושרה על ידי הוועדה המקומית של ת"א

תוכנית "מרחב מנורה אלנבי", שכוללת הקמת מגדל בן 45 קומות בין רחובות יבנה, אלנבי ויהודה לוי, אושרה בשבוע שעבר ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א ● בין ההתנגדויות שנדחו: טענות על עומסי תנועה משמעותיים ופגיעה במשכירי הדירות והעסקים באזור

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

מה אומרת חוקת ההסתדרות על מעורבות היו"ר בפלילים?

לפי חוקת ההסתדרות, במקרה ש"הוגש כתב אישום נגד יו"ר ההסתדרות בגין עבירה שיש עמה קלון, יפנה יועמ"ש ההסתדרות לראשות השיפוט בתביעה להשעייתו" ● לפיכך, כרגע אין מניעה מיידית מבר-דוד להמשיך לשאת בתפקידו בגדר נחשד בפרשה; תהליך כזה יתחיל אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום בשחיתות שתוגדר כעבירה שיש עמה קלון

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

המועמדים לראשות עיריית ניו יורק, מימין לשמאל: זוהרן ממדאני, קרטיס סליווה ואנדרו קואומו / צילום: Reuters, Angelina Katsanis/Pool

הבחירות בניו יורק: טראמפ חוצה את הקווים ותומך באנדרו קואומו

נשיא ארה"ב הודיע כי הוא תומך באנדרו קואומו, יריבו לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית, על פני המועמד הרפובליקאי קרטיס סליווה שמפגר בסקרים: "אם הבחירה היא בין קומוניסט לדמוקרט רגיל, אני אעדיף את הדמוקרט" ● הזהיר כי אם המועמד הדמוקרטי סוציאליסטי זוהרן ממדאני ינצח בבחירות בניו יורק, הוא "ישקול למנוע תקציבים פדרליים מהעיר"

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

חמאס: מצאנו חלל חטוף במזרח שכונת סג'עייה, מתנהלים כעת הליכים למסירתו לידי ישראל

הרמטכ"ל זמיר סופד לאל"מ חממי: "שילוב מדויק של עוז רוח וקור רוח" ● בעזה: הצלב האדום ומחבלי הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת סג'עייה, בחיפוש אחר החטופים החללים ● דיווח בעיתון המזוהה עם חיזבאללה: נשיא לבנון ז'וזף עאון קיבל מסרים של אי שביעות רצון מהאמריקאים לגבי בקשתו שצבא לבנון יתעמת עם צה"ל ● עדכונים שוטפים

קניות בקניון / צילום: גיא חמוי

מחכים למבצעים: בכל ענפי המשק הבולטים נרשמה ירידה במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על ירידה בכמות העסקאות, בעיקר בפריפריה - בצפון ובדרום

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

סוני יוצאת מפעילות השבבים בישראל: מפצלת החוצה את אלטייר שרכשה לפני עשור

מרכז פיתוח השבבים של סוני בישראל, התמחה בשנים האחרונות בשבבי תקשורת עבור רשתות תקשורת LTE ודור חמישי במיוחד לתחום שרשראות האספקה ● סוני, שרכשה את אלטייר סמיקונדקטור לפני עשור, תחזור להתקיים כישות עצמאית, כאשר סוני תיהפך לבעלת מניות בה

אילוסטרציה / אילוסטרציה: Shutterstock, olesia_g

3,000 עסקים ישראלים ישתתפו בשופינג IL שיתקיים השבוע

שליש מהעסקים באירוע שיזמה גוגל גם מייצרים בישראל - הנתון הגבוה ביותר בשנים האחרונות ● כ-100 מצהירים על סכנת סגירה מיידית בשל המלחמה

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock, Komenton

חברת התעופה שתחדש בשנה הבאה את טיסותיה לישראל

החזרה של אייר אינדיה נחשבת משמעותית וחשובה, משום שהיא מחברת את ישראל לנמל תעופה עם קישוריות ליעדים רבים למזרח ● אייר אינדיה תפעיל חמש טיסות שבועיות בקו ת"א-דלהי בימים ראשון עד חמישי, והטיסה תארך בממוצע כחמש וחצי שעות

כך הבחירות לראשות ניו יורק הפכו למלחמה על המזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך מסקרים בעולם את הדלפת הסרטון על ידי הפצ"רית, באוסטרליה מפגינים נגד נשק ישראלי, איך ממדאני משך את הקולות הפרו-פלסטינים בניו יורק, והסנטור האמריקאי שמזהיר מאנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם