גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרזי המטרו מתחילים, ומנכ"ל נת"ע מבטיח: "עבודות בהיקף שעוד לא ראינו"

חברת נת"ע יצאה במכרזים לביצוע השלב הראשון של המטרו ● בראיון לגלובס מספר המנכ"ל, איתמר בן מאיר, איך מושכים חברות מהעולם לפרויקט, ומתייחס למתיחות ביחסים מול חברות מסין: "אין הגבלות לגבי השחקנים שמשתתפים" ● ומה עם לוח הזמנים?

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע / צילום: קלמי נתיב
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע / צילום: קלמי נתיב

מכרזי הענק להקמת המטרו, בעלות של 65 מיליארד שקל, יצאו השבוע לדרך. מדובר בפרויקט הגדול ביותר שמתוכנן להתבצע בישראל, באומדן עדכני של 180 מיליארד שקל, פי עשרה מהעלות של הקו האדום בגוש דן. הוא כולל חפירות של עשרות קילומטרים שיבוצעו בתוך 12 שנים, בהיקפים שלא נצפו בישראל עד כה.

המכה שמתכננים במשרד התחבורה ליבואני הרכב הגדולים, וההטבה שבדרך
חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

מבחינת התועלת הכלכלית של הפרויקט, על פי הערכה בממשלה זו תגיע ל-30 מיליארד שקל בשנה, והוא ישנה לא רק את אופן ההתניידות במטרופולין, אלא גם את קו הרקיע של גוש דן כולו.

ביום ב' יצאה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) להליך המיון המוקדם לחפירה ולהקמת תחנות בשלב הראשון בפרויקט, הכולל 78 ק"מ של מנהרות כפולות, מתוך 150 ק"מ, והקמת 59 תחנות. הליך זה נועד לבחור חברות שיהיו במאגר הקבלנים של נת"ע לביצוע הפרויקט, ואלו יתחרו על מכרזי ביצוע.

"קיצור לוחות זמנים"

בראיון לגלובס מספר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע: "זהו מכרז בינלאומי שפונה גם לשחקנים מקומיים וגם לשחקנים בינלאומיים, לבוא ולהציג את עצמם כמועמדים. אחרי שנסיים את התהליך, תהיה לנו בעצם רשימה סגורה, וכאשר נתחיל להזרים את חבילות העבודה לשוק במסגרת פרויקט המטרו, התמחור יבוצע רק במסגרת אותה רשימה סגורה. התהליך נבנה כך כדי לקצר לוחות זמנים, כי כל הבחינה של עמידה בתנאי הסף תבוצע קודם. בסך הכול נזרים 12 חבילות ביצוע".

מה זה אומר 12 חבילות ביצוע? באילו סכומים מדובר?
"את 65 מיליארד השקלים פירקנו ל-12 מקטעים, שהמכרזים הקטנים בהם יהיו בסך כ-3 מיליארד שקלים והגדולים ב-10 מיליארד שקלים; אלה היקפי עבודות בסדרי גודל שהמשק הישראלי הישראלי עדיין לא חווה. אנחנו לא מתכוונים להקים חבילה אחת, להקים אותה ורק אז להוציא את החבילה השניה. אנחנו נוציא חבילות במקביל בסדרי גודל מאוד משמעותיים, ולכן אנחנו נצטרך פה באמת את השחקנים - גם הבינלאומיים וגם המקומיים - הגדולים ביותר והטובים ביותר".

לדברי בן מאיר, במהלך הכנת המכרזים החברה התמודדה גם עם טעויות עבר. "אנחנו הולכים על שלב מקדים 'נושם'. אנחנו נבחר את הקונסורציומים הראשונים שיגשו, ובתום שנה אנחנו מתכוונים לפתוח את זה שוב, ולאפשר גם לשחקנים נוספים להצטרף לרשימה, נוסף על השחקנים הקיימים שיוכלו לבצע התאמות ודיוקים. בתום השנה השנייה תהיה עוד נקודת הצטרפות. אנחנו רוצים כמה שיותר שחקנים".

איך תתמרצו חברות לגשת כבר עכשיו כדי לייצר ודאות?
"לשחקנים שיגשו קודם מובטח שהם יהיו אלה שביניהם אני מתמחר את החבילות הראשונות, כי אלו יוצאו עוד לפני תום שנה מהיום. ברבעון הרביעי של שנת 2026 כבר יוצאו כאן מכרזי ביצוע. זה מעבר לפינה. לכן, מי שיהיה חכם וייגש כבר עכשיו, יוכל לתמחר עבודות בעוד פחות משנה".

בן מאיר מדגיש שלמכרז הנוכחי החברה באה "צנועה" יותר. "אנחנו אומרים שכל קונסורציום יכול להכיל עד שלוש חברות, אבל אנחנו לא קובעים להן מה יהיה שיעור האחזקה, למעט העובדה שלכל שחקן צריכה להיות השפעה של לפחות 20% באחזקה. יכולים גם לגשת חברות לבדן, והניסיון הרלוונטי יכול להיות של קבלן משנה".

"לא האמינו שנעמוד בזה"

בן מאיר נכנס לתפקידו בספטמבר בשנה שעברה, לאחר שהיה מנכ"ל קבוצת דרייב ומנכ"ל חברת נתיבי איילון. מאז הוא קבע לוחות זמנים חדשים להשלמת קווי הרכבת הקלה, היה מעורב בהסכם להארכת הקו האדום לראשון לציון וקבע תוכנית תלת-שנתית לקידום המטרו.

לפני שנכנסת לתפקיד היו רבים שסברו שלא תעמדו בלוחות הזמנים. מה עשיתם כדי לצמצם פערים, ובעצם לעמוד ביעד של הוצאת המכרזים האלה?
"היה לנו חשוב לתת ודאות לשוק, ולהבהיר שהפרויקט הזה יצא לדרך. זה מסר שבא לידי ביטוי בכמה דברים: העבודות לקידום הזמינות כבר עכשיו נעשות באמצעות קבלנים מקומיים. אלו עבודות במאות מיליוני שקלים, שמבוצעות בשטח. דבר שני, הנחנו כמה אבני דרך שעכשיו אנחנו מתאבדים עליהן, בהן מועד פרסום המכרז הנוכחי, ובשנה הבאה נוציא כבר מכרזים של שלב אינפרא 2 (בניית מערכות החשמל והתקשורת, א' ז') ובמקביל חבילות הביצוע.

"היו הרבה שצקצקו ולא האמינו שנצליח עד סוף השנה הזאת לעמוד ביעד. אני כן אומר לך שהייתה פה הירתמות של האוצר והתחבורה ורשות החברות".

לא חשבתם לדחות את המכרז? חברות זרות יגיעו? עד לפני כמה חודשים נחתו פה טילים.
"אין ספק שהמציאות שחווינו בשנה האחרונה היא מאוד מורכבת. אבל אני חייב להתוודות שגם בחריש שעשינו בכל העולם יצאנו מעודדים. זה פרויקט בסדר גודל שהוא בטופ 3 העולמי. גם חברות אירופיות לא יוצאות בראש חוצות, אבל בשיחות בארבע עיניים הם מעוניינים להיות חלק. בפגישה שלי עם נשיא יונדאי בדרום קוריאה, הוא אמר לי שהוא רואה בישראל יעד להתפתחות החברה שלו. גם הסכמי אברהם פותחים לנו יעדים נוספים ואני אופטימי".

בחודש אפריל האחרון ביטלה המדינה במפתיע מכרז מול חברה סינית לאספקת קרונות לקו הכחול בירושלים, על רקע לחצים אמריקאיים. אך בן מאיר מדגיש, כי "אנחנו נרצה לראות כמה שיותר שחקנים מכל העולם משתתפים במכרז הזה, ואין לנו כרגע שום הנחיות או הגבלות לגבי השחקנים שמשתתפים במכרז הזה".

למרות האופטימיות של בן מאיר, כשמדובר בחברות סיניות שנשלטות על ידי ממשלת סין, התמונה מורכבת יותר. המדיניות הישראלית אינה מובהקת, ולכאורה אין בעיה עם התקשרות עם חברות סיניות, אך אלה מתמודדות פחות במכרזים וגם זוכות פחות מבעבר. השיא הגיע באפריל עם ביטול מכרז הקרונות. למעשה, מאז לא ברור לאיש בממשלה ובחברות הביצוע האם ניתן להתקשר עם חברות אלו ובאיזה אופן, בהעדר מדיניות ברורה. זאת, לצד היתרון במחיר שחברות אלו מספקות.

"לא רק פרויקט תחבורה"

חשש נוסף שעלה בשנתיים האחרונות הוא שבשל הוצאות המלחמה הכבדות, הממשלה תיסוג מכוונתה לממן את העבודות בשנים הקרובות. על רקע כך אומר בן מאיר, כי מדובר בפרויקט לא רק תחבורתי. "בתקופות כאלה, שהמדינה שלנו חווה כעת, זהו מחולל צמיחה מטורף. הוא הולך להזרים מאות ואלפי מקומות עבודה. זה נכון גם לעיריות ולהתחדשות עירונית. הפרויקט הזה ישנה את קו הרקיע של גוש דן, ולעיריות הולך להגיע גל צונאמי נדל"ני ענק. בשנה הבאה אנחנו נקים יחד איתן מנהלות מטרו ברשויות".

האם אתה יכול להגיד שהפרויקט הזה הוא עובדה מוגמרת? הרי שנים רבות לפני שהתחילו להקים את הקו האדום היו עבודות לקידום זמינות ומכרזים.
"כשאתה יוצא למכרז בינלאומי בסדר גודל כזה, אתה מעניין את השחקנים הגדולים ביותר בשוק בעולם התשתיות, והוא יהיה נקודת מפנה. אני באמת חושב שפרויקט המטרו יצא לדרך הלכה למעשה".

התחייבתם לפתוח את המטרו ב-2037. רבים חושבים שזה לא ריאלי. אתה מאמין שזה אפשרי?
"אני והצוות נעשה הכול כדי להביא את הבשורה הזאת כמה שיותר מהר למטרופולין גוש דן. אנחנו במדינה שתמיד יש בה הפתעות, אבל אני כן יכול להבטיח שאני והצוות שלי עם סכין בין השיניים".

זו עדיין לא נשמעת כמו התחייבות ל-2037.
"כרגע אני ממוקד במשימות לשלוש השנים הקרובות,להוציא לפועל את המכרזים, להביא את השחקנים הטובים ביותר שאפשר. מצד שני, אני גם יודע שזה לא יהיה אחראי עכשיו לבוא ולהגיד שביוני 2037 המטרו נפתח, זה לא רציני".

עוד כתבות

חיים כצמן / צילום: יונתן בלום

"היסטריה לא מוצדקת": חיים כצמן חזר לקנות מניות, והמשקיעים נבהלו

חברת הנדל"ן המניב מימשה בשנים האחרונות נכסים ביותר מ-5 מיליארד שקל כדי להוריד את המינוף ● דווקא כעת, כשהכריזה על מהלך לרכישת מניות והנפקת חלק מפעילותה בפולין, המניה שוב הגיבה בנפילה של כ–20% ● מקורב לחברה: "זו היסטריה לא מוצדקת"

מפעלי ים המלח של איי.סי.אל (כיל) / צילום: Shutterstock

מאחורי הקלעים של ההסכם: מה גרם ל־ICL להתגמש מול האוצר

חברת המינרלים ויתרה על זכויות וצנחה במניות, אך קיבלה את קציר המלח במיליארדים ותתכונן למכרז החדש ב־2030, בו המציעים המתחרים יפתחו במחיר של כ־12 מיליארד שקל ● בשוק מעריכים: למרות הצניחה הראשונית במניה, הסיכוי של ICL לשמור על הזיכיון נותר גבוה

טסט לרכב / צילום: Shutterstock

חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

חוק ההסדרים מציע לבטל את חובת הטסט השנתי לרכבים שיובאו לישראל החל משנת 2023 ● במקום זאת, מוצע לקיים טסט רק בשנה הרביעית, השישית והשמינית שחלפו ממתן רישיון הרכב, כלומר כל שנתיים ● הסיבה: המציעים תולים את הגורמים לתאונות דרכים ב"גורם האנושי", ולא בתקלות ברכב

ג'ון בולטון חושף: "ההחלטה של האו"ם שאחראית לשנאת ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן מתכוננים לסבב לחימה נוסף נגד ישראל, פירוק חיזבאללה עובר דרך הפסקת המימון של טהרן, הפוליטקאי האירי שהסתבך בגלל ביקור בישראל, והמאמר של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן לשעבר לגבי ההחלטה האנטישמית של האו"ם לפני 50 שנה ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי BBC / צילום: Reuters, SOPA Images

בשל טענות על הטיה מגמתית חמורה: מנכ"ל ה-BBC וראשת מחלקת החדשות התפטרו מתפקידם

השניים התפטרו הערב בעקבות ביקורת חמורה שהופנתה כלפי ה-BBC על הטיה מכוונת של נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ● המנכ"ל הפורש ציין במכתב הפרידה שלו: "כמו כל הארגונים הציבוריים, ה-BBC אינו מושלם"

פטריק דרהי / צילום: Studio Alterego

הישראלית שצללה משווי של מעל מיליארד דולר לפחות מ־70 מיליון

חברת אאוטבריין רכשה בקיץ שעבר את Teads במיליארד דולר, על מנת להרחיב את פעילותה ולהציע פתרון מלא ללקוחותיה ● ביום חמישי האחרון פרסמו דוחות חלשים לחברה לרבעון השלישי של השנה, ובתגובה מנייתה צנחה ביותר מ־50% ● אחד המפסידים "על הנייר" מהירידה בשוויה של החברה הוא המיליארדר פטריק דרהי, בעלי אלטיס - קבוצת התקשורת שמכרה את Teads לאאוטבריין

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

לאחר שאיבדה שליש מהשווי בהנפקה: דוחות חיוביים לאיטורו

פלטפורמת המסחר בניירות ערך וקריפטו רשמה הכנסות של 215 מיליון דולר מעמלות מסחר ועקפה את תחזיות הרווח ● מחיר היעד הממוצע של אנליסטים למניה משקף פרמיה של כמעט 77% על מחירה בנאסד"ק

טראמפ, ואנס ורוביו בארוחת ערב עם מנהיגי חמש מדינות מרכז אסיה בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Nathan Howard

עסקאות הנשק יעלו מדרגה: האינטרס הישראלי בכניסת קזחסטן להסכמי אברהם

ההכרזה על כניסתה של קזחסטן להסכמי אברהם, מדינה שכבר מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל מאז שנות ה־90, עוררה שאלות רבות ● אלא שהמהלך עשוי לשפר את הסיווג הביטחוני שלה - ובכך לאפשר לפתוח שוק חדש לתעשייה הביטחונית הישראלית

המתקנים היבשתיים של צינור הגז נורד סטרים 2 בגרמניה / צילום: ap, Michael Sohn

החשוד האוקראיני, ההסגרה מאיטליה והחשש מדעת הקהל בגרמניה: פרשת נורד סטרים מסתעפת

פרשת נורד סטרים, שכללה פיצוץ מסתורי של צינורות הגז בים הבלטי, אותתה על תחילת הסוף של עידן השגשוג הכלכלי הגרמני ● כעת, הגרמנים מנסים לברר את הפרטים, כשרוב תשומת-הלב ניתנת לחשוד אוקראיני ששוהה באיטליה ● ולמרות זאת, נראה כי המשפט לא יגרום לתסיסה ציבורית, והממשלה כבר מקימה קרן חדשה לתמיכה בצרכים של אוקראינה

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Lev Radin/Si

"לפחות 2,000 דולר לכל אזרח": ההבטחה החדשה של טראמפ

בפוסט שפרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא כתב כי:"דיבידנד של "לפחות 2,000 דולר" ישולם לרוב אזרחי ארה"ב ממקורות ההכנסה של הממשל מהמכסים שהוטלו" ● במקביל, בית המשפט העליון של ארה"ב בוחן את החוקיות של מדיניות המכסים הנרחבת של טראמפ, שאותה הוא מצדיק מכוח חוק הסמכויות הכלכליות במצב חירום בינלאומי

רכבים חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

המכה שמתכננים במשרד התחבורה ליבואני הרכב הגדולים, וההטבה שבדרך

ענף הרכב מסיים שנה קשה, אולם אל אי-הוודאות בשוק עשויות להצטרף בשנה הבאה כמה רגולציות תחרויות ומינהלתיות ● על הפרק: הגבלות על יבואנים גדולים, פתיחת השוק ליבוא רכבים משומשים ושינויים בתקינה ● זוהי מפת השינויים הנבחנים שעשויים לעצב מחדש את הענף

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

טאואר וקמטק עקפו את תחזיות השוק, ניו מד איכזבה

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● ירידה בהכנסות מגז הובילה את הדוח המאכזב של ניו מד אנרג'י, המניה נפלה ● גם קמטק צנחה, לאחר שפרסמה דוחות טובים מן הצפוי, אך התחזית שסיפקה עמדה בקנה אחד עם צפי האנליסטים ● טאואר רשמה מכירות בהיקף של 395.7 מיליון דולר, גבוהות מעט מהתחזיות, וזינקה בשיעור דו־ספרתי

מטבעות דיגיטליים

בוול סטריט קרנות הביטקוין הפכו ללהיט. בארץ הן בקושי מגייסות משקיעים

קרנות שעוקבות אחרי מטבעות קריפטו היו אחד הטרנדים החמים בארה"ב בשנתיים האחרונות, אבל כשעשו עלייה, הן לא הצליחו לשחזר את ההצלחה ● פחות מ־300 מיליון שקל יושבים בקרנות הקריפטו הישראליות, והתשואות מאכזבות ● בענף מסבירים: "המוסדיים טרם נכנסו לתחום"

גיל שרון / צילום: רמי זרנגר

גיל שרון בוחן עם מוסדיים השתלטות על הוט מובייל לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

הקבוצה הגישה הצעה ראשונית לא מחייבת לבנק ההשקעות רוטשילד, שמנהל את מכירת הוט מובייל שבשליטת הוט של פטריק דרהי ● הסיבה למכירה נוגעת לחובות הגדולים של חברת אלטיס המחזיקה בהוט ● בישראל חברות הסלולר נחשבות לסחורה לוהטת

בנק מזון בארה''ב, חשש מאי־חלוקת מזון לזכאים בשל השביתה / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט עשה הלילה צעד משמעותי. האם השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה מתקרבת לסיומה?

הממשל האמריקאי הגיע לציון דרך עגום לאחר שהשבתת השירותים הפדרליים נמשכת יותר מ־36 ימים רצופים - שיא היסטורי ● במוקד המחלוקת: שתי המפלגות לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לסדר העדיפויות התקציבי ● הלילה הסנאט אישר שלב ראשון בעסקה חדשה ● מהם התסריטים האפשריים להמשך? ● גלובס עושה סדר 

תוכנית דירה במגדלי הדקל באשדוד, של קבוצת קלוד נחמיאס / צילום: קבוצת נחמיאס

היזמים מרוצים, אך הרחבת הממ"דים עלולה לעכב פרויקטים חדשים

תיקון לחוק מאפשר להרחיב ממ"דים ל־18 מ"ר, ולהוסיף להם גם שירותים ומקלחת, עם פטור מסוים מהיטל השבחה ● אלא שלצד היתרונות לדיירים, עולים גם חששות מהשפעת השינוי על עיצוב הדירות ומדחיית פרויקטים בגלל צורך להחזיר אותם לאישורי הוועדות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר מבטיחים הקלה במס הכנסה. התנאי: החזרת הגזרה שנעלמה לפני 25 שנה

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● אחת ההצעות הבולטות: הגדלת הנטו במאות שקלים לחודש, לבעלי שכר של מעל 16 אלף שקל ● אלא שההקלה מותנית בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות - צעד שנוי במחלוקת שמטרתו לממן את אובדן ההכנסות מהמהלך

בורסת נאסד''ק, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט, על רקע הציפיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי

הנאסד"ק קופץ בכ-1.8%, בעקבות התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב ● מניות הטכנולוגיה והשבבים מובילות את העליות • וורן באפט צפוי לפרסם היום את מכתב הפרידה שלו • מניות הקוונטים זינקו בכ-2,000%, עכשיו שואלים שאלות קשות

הדר גולדין ז''ל / צילום: N12

משפחת גולדין: "רק צה"ל הביא את הדר בחזרה לארצו"

אימו של סגן הדר גולדין: "עברנו הרבה אכזבות. היה אפשר להחזיר אותך בקורונה" ● יממה לאחר שחמאס דווח על איתורו של סגן הדר גולדין ז"ל ברפיח, סגן גולדין שנפל במבצע צוק איתן ונחטף, זוהה במכון לרפואה משפטית ● לאחר 765 ימים: סמ"ר איתי חן הובא למנוחות ● עדכונים שוטפים

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

אחרי הכניסה למדד ת"א 35: נקסט ויז'ן מדווחת על זינוק של 56% ברווח

החברה הביטחונית המשיכה להציג צמיחה משמעותית בהכנסות שעלו ב-62% ברבעון השלישי ● אחרי קיטון קל ברבעון הקודם, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן חזר לעלות ועמד על כ-124 מיליון דולר