גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

הגלגול החשמלי המודרני של רנו 5, רנו 5 2025 קומפורט, אינו זול, ופונה בעיקר למי ששומר פינה חמה בלב לדגם ההיסטורי ● אבל מאחורי העיצוב זו חשמלית עירונית שימושית, מודרנית ונעימה לנהיגה נמרצת

רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ
רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ

בעולם השיווק הנוסטלגיה היא נכס שיכול להוסיף ערך למגוון רחב של מוצרים. אבל בתעשיית הרכב היא גם כרוכה בהימור לא קטן. בעוד שכמה מהפרויקטים "הנוסטלגיים" ביותר בעולם הרכב, כמו הפיאט 500 החדשה והגלגול המודרני של המותג "מיני", זכו להצלחה בינלאומית מכובדת, אחרים נכשלו ונעלמו ברקע.

מבחן דרכים | הפלאג-אין הסינית החדשה מרווחת ומתומחרת היטב, אבל יש מקום לשיפור
הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

ההימור של רנו על פרויקט התחייה של ה-5 הוא גדול במיוחד. מצד אחד זוהי מחווה לאחת המכוניות המצליחות בהיסטוריה של החברה, שמכרה מיליוני יחידות מתחילת שנות ה-70 ועד 1996. מצד שני היא מכוונת כיום לצרכני כלי רכב חשמליים, שחלקם עוד לא נולדו כאשר היא נמכרה. מבחינתם זו עוד מכונית חשמלית קומפקטית ואופנתית, שצריכה להתחרות על בסיס יחס תועלת-מחיר.

עיצוב חיצוני

מעצבי הרכב שמרו על קווי המתאר האייקוניים ודמויי הטרפז של רנו 5 המקורית, עם פרופורציות קצרות וגבוהות, ומכסה מנוע שטוח ואופקי. במכסה הזה משולב כעת מעין מסך תצוגה חיצוני, שמציג בתאורת LED את מצב הרכב.

גם הפנסים משלבים בין עיצוב רטרו לתאורה ממוחשבת ומתוחכמת, ואילו הגריל המשופע והנוסטלגי מסתיים כעת בפגוש עמוק ועתיר זוויות, שעליו פנסי ערפל רבועים ועתידניים.

פרופיל הצד מכיל שלל רמזים למקור, כמו למשל עמודי גג אחוריים, שעוצבו להיראות דקיקים כמו פעם, גג שטוח וידיות גדולות עם עיצוב רטרו בדלתות הקדמיות, לצד ידיות נסתרות בדלתות האחוריות, שגורמות לרכב להיראות כאילו יש לו רק שתי דלתות. יש גם כנפיים קדמיות בולטות החוצה כמו ברנו 5 טורבו ההיסטורית, ואת המסע במורד דרך הזיכרונות משלימה דלת אחורית שטוחה כמעט, עם פנסים אנכיים צרים. רק החישוקים הגדולים והמודרניים של הגרסה הבכירה רחוקים מאוד מהמקור. כך או כך, היא נראית גדולה ויקרה ממה שניתן לצפות מרכב שאורכו פחות מ-4 מ'.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים מצליח לשלב היטב בין טכנולוגיה עדכנית למחוות נוסטלגיות. המושבים הקדמיים עמוקים ומכוסים בספוג עבה ונוח ובאריג נוסח שנות ה-80, והכניסה אליהם קלה יחסית, בזכות הגג הגבוה והשטוח. הכניסה למושב האחורי קצת יותר מאתגרת, בשל דלתות צרות יחסית.

מרחב הפנים מלפנים סביר גם לנוסעים גבוהים, אבל מאחור מרחב הרגליים נדיב פחות, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים באורך 2.54 מ' בלבד. ניתן להושיב על המושב האחורי שני מבוגרים במידות בינוניות ואולי עוד ילד ביניהם. יש בפלח מתחרות מרווחות יותר.

תא הנוסעים די עמוק, ויכול להכיל 326 ליטר, מספיק למטען עירוני טיפוסי. עם זאת, סף ההטענה גבוה ונדרש מאמץ כדי למקם מאחור מטענים כבדים. הראות לכל הכיוונים טובה ויש גם מצלמה לנסיעה לאחור, אם כי היינו שמחים למצלמות היקפיות ולרזולוציה טובה יותר.

חובבי הגישה המינימליסטית, ששולטת כיום בשוק, יצטרכו להסתגל להנדסת האנוש. מערך הפיקוד עדכני וכולל לוח מחוונים דיגיטלי נאה, שלצידו מסך פיקוד מרכזי בתצורה אופקית. שניהם לא גדולים במיוחד אבל הם חדים, מגיבים בזריזות וממשק האנוש שלהם מתוכנן היטב.

מערכת ההפעלה היא על בסיס גוגל לרכב, וכוללת פיקוד קולי מהטובים שפגשנו, כזה שחוסך נבירה בתפריטים, ומזהה יעדי ניווט בשפה העברית. לצד המערך האולטרה-מודרני הזה יש לא מעט פריטי רטרו, כמו שלל מתגים פיזיים לשליטה בפונקציות חיוניות, ולא פחות מארבעה מוטות תפעול על עמוד ההגה - ביניהם מוט הילוכים דקיק, שעיצובו נועד להזכיר את מוט התיבה הידנית בדגמי עבר של רנו. חבל רק שהוא קרוב מדי למוט השליטה במגבים; לא אחת הפעלנו אותם במקום את ההילוכים, ולהיפך.

מערכת המיזוג יעילה ומותאמת היטב לאקלים המקומי. רמת האבזור אינה מקיפה כמו אצל הסיניות; אין מושבים חשמליים, גג שמש או פתיחה חשמלית לתא המטען. רמת הגימור טובה, אבל משטחים רבים בסביבת הנהג והנוסעים מרופדים באריג מחומר ממוחזר, עם טקסטורה נוקשה ומחוספסת. זה קרוב לליבם של הלקוחות "הירוקים" של אירופה, אבל פחות ללקוחות בישראל. בידוד הרעשים מצוין.

מנוע וטווח חשמלי

ה-5 מגיעה לישראל עם מערכת הנעה בסיסית שכוללת סוללה של 40 קילוואט-שעה עם טווח של עד 306 ק"מ, ומנוע בהספק 120 כ"ס. אנחנו לקחנו למבחן את הגרסה הבכירה, עם מנוע בהספק 150 כ"ס וסוללה של 52 קילוואט, עם טווח של עד 407 ק"מ.

בפועל הביצועים והטווח מושפעים ממצבי התכנות, שיש ביניהם הבדלים די קיצוניים. המצב החסכוני מפגין יעילות אנרגטית מרשימה, ומאפשר להשיג טווח די קרוב לנקוב, אבל במחיר של תגובה די עצלה של דוושת התאוצה והגבלה משמעותית של מהירות הנסיעה הבין-עירונית.

המצב הנורמלי מרגיש "חי" יותר, אם כי הביצועים שלו עדיין די מתונים. מצב הנהיגה הספורטיבי משחרר הרבה מומנט ותאוצות משעשעות, ומאפשר לצבור מהירות בקצב נאה על הכביש המהיר ובעליות, אבל הוא נוגס בטווח די באגרסיביות - כדי 25% פחות מהנקוב במזג אוויר חם.

מערכת מחזור אנרגיית הבלימה כמעט לא מורגשת בהשוואה לדגמים אחרים בשוק, אבל בסך הכול נראה, שהגרסה החזקה לא תתקשה למלא את רוב דרישות הביצועים-טווח של נהגי עיר או פרברים בישראל, שמגיחים מדי פעם לנסיעות בין-עירוניות. ספק אם זה המצב גם בגרסת הבסיס עם הסוללה הקטנה.

על הכביש

הרנו 5 של שנות ה-80 הייתה מכונית מהנה לנהיגה, עם משקל נוצה והיגוי ישיר, שאפשר להשתעשע איתה על כבישים מתפתלים למרות מתלים רכים מאוד. לחשמלית המודרנית כמובן יש מבנה הנדסי שונה, והיא שוקלת כ-1.5 טונות, אבל עדיין המהנדסים עשו מאמצים לא קטנים לשמר את המורשת.

ההיגוי, במיוחד במצב הספורטיבי, מהיר ומדויק, והמכונית מגיבה בצייתנות לפקודות הנהג, גם אם הן לא שקולות במיוחד. נטיית הגוף בפניות מזערית, אחיזת הכביש מרשימה ועל הכביש המהיר ה-5 יציבה כמו מכונית גדולה, בזכות מרכז כובד נמוך. רק הבלמים מרגישים חדים ומלאכותיים מדי. בעיר היא מצטיינת בזכות קוטר סיבוב מזערי וממדים קומפקטיים. נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים, עם ספיגה בוגרת של זעזועים, אבל נהיגה על אספלט עירוני משובש עדיין מרגישה די נוקשה.

מחיר

המחיר של רנו 5 החשמלית בדגם הבסיס עומד על כ-169 אלף שקל, והגרסה הבכירה שבה נסענו עולה כ-177 אלף שקל. מי ששופט מכונית לפי ממדים, מרווח פנים וטווח נסיעה, ימצא בטווח המחיר הזה סיניות, ואפילו קוריאניות, שמציעות תמורה גבוהה יותר משמעותית. אבל ה-5 החשמלית היא מכונית יעילה, מודרנית ומהנה לנהיגה בעיר ומחוצה לה, ויש לה קסם שקשה לעמוד בפניו, לפחות למי שהעביר עם ה-5 המקורית פרקי חיים זכורים לטובה - כולל כותב שורות אלה. אז אל תצפו לאובייקטיביות.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קיה EV3

165 עד 170 אלף שקל, עיצוב עכשווי מאוד ותא נוסעים מרווח ומודרני. ממדיה גדולים יותר, ותא המטען בנפח 460 ליטר. מנוע בהספק 204 כ"ס וטווח עד 432 ק"מ

קיה EV3 / צילום: יח''צ

מיני "ACEMAN"

חשמלית עירונית מודרנית ששומרת על עיצוב הרטרו הבריטי. לגרסת הטווח הארוך הספק של 218 כ"ס וטווח של עד 406 ק"מ. המיני משווקת בארץ במחיר החל מ-234 אלף שקל

מיני ''ACEMAN'' / צילום: יח''צ

עוד כתבות

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

מה גרם למניית דוראל לזנק בחדות בבורסת ת"א?

מניית דוראל זינקה ביותר מ-17% ביום המסחר, בעקבות התוצאות החיוביות של הדוח שלה לרבעון השלישי של 2025: עלייה של יותר מ-50% בהכנסות, מגוון רחב של פרויקטים עתירי הון בארה"ב, וצפי לביקוש גבוה במיוחד ● בחצי השנה האחרונה מניית דוראל יותר מהכפילה את עצמה

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

למרות שחתם על חוזה שכירות: משרד עוה"ד פישר לא יעבור למגדל ביונד

משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן החליט לוותר על המעבר ולהישאר במגדל עזריאלי טאון ● רמ"י והרצליה חתמו על הסכם גג, במסגרתו יושקעו בעיר יותר מ-5.5 מיליארד שקל ● רק עם 60% הסכמה: זו רפורמת ההתחדשות העירונית שמקודמת בחוק ההסדרים ● וגם: שתי תוכניות לשכונות ענק עשו צעדים משמעותיים ● חדשות השבוע בנדל"ן

מגן אור, מערכת קרן הלייזר הישראלית / צילום: דוברות משרד הביטחון

ישראל לא לבד: המדינה האירופית שמתקרבת למערכת לייזר להגנה

למרות הביקורת על ישראל, נורבגיה רוכשת את טנקי ליאופרד החדשים שמצוידים במערכת מעיל רוח של רפאל ● שמונה חברות דיפנס-טק ישראליות הציגו בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה באסיה ● בריטניה קידמה חוזה לפיתוח מערכת דראגון פייר ● רוסיה החלה להשתמש בדגם איראני מתקדם של חימוש משוטט ● וגם: אוקראינה ויוון חותמות על הסכם לייצור כשב"מים משותף ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה חיובית בתל אביב; דוראל זינקה ב-17%, אל על ושופרסל נפלו

ת"א 35 הוסיף 0.5% ות"א 90 עלה ב-0.9%  ● אל על נפלה על רקע ההתקדמות להקמת בסיס ווייזאייר בישראל ● דוראל זינקה לאחר הדוחות, ושופרסל נפלה ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

אירופה נסחרת במתינות, המסחר המוקדם בוול סטריט הושבת בעקבות תקלה

תקלה באחד ממרכזי הנתונים של בורסת שיקאגו (CME) גרמה להשבתה של המערכת: מחירי החוזים העתידיים על WTI, אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים וה־S&P 500 - לא עודכנו ● היום יתקיים יום מסחר מקוצר בוול סטריט ● שער הביטקוין מראה מגמת שיפור מתונה ועומד על 91 אלף דולר

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר / צילום: Reuters, Nina Liashonok/Ukrinform

"חמאס לא יפורז, איראן לא למדה את הלקח": מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר בראיון בלעדי

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר, היה מעורב עמוקות בעיצוב הסכמי אברהם • בראיון מיוחד לגלובס הוא מדבר על הסיכויים לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית, מתייחס ליחסים עם טראמפ, וחושף: "האיראנים עדיין מנסים לחסל אותי"

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

טילי ספייק מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

אירופה מזנקת, בעוד אמריקה יורדת: רבעון שיא לרפאל

צמיחה של 14.5% במכירות לכ־1.59 מיליארד דולר מתחילת השנה, וצמיחה של 17.6% לכ־4.46 מיליארד דולר, כך עולה מדוחות הרבעון השלישי של רפאל ● זהו רבעון שיא בהיבט הרווח הנקי: 95.23 מיליארד דולר, זינוק של 39.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

כוחות צה''ל בלבנון, באוקטובר / צילום: דובר צה''ל

נתניהו נוטה להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון. באוצר תוקפים: ״יוביל למסים חדשים״

לכולם ברור שהתקציב שהיה לפני המלחמה יגדל באופן דרמטי, אולם בין משרד האוצר למערכת הביטחון נרשמו פערים של עשרות מיליארדים ביחס לתקציב ● ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי בכוונתו להוביל החלטה להגדלת תקציב הביטחון ב-350 מיליארד שקל במשך עשור ● גורמים במשרד האוצר: לא ברור איך בכוונת נתניהו לגשר על הפערים האלה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

דיווח: איראן העבירה סכומי עתק לחיזבאללה במהלך השנה דרך דובאי

הוול סטריט ג'ורנל חושף את מנגנון העברת הכספים מאיראן לחיזבאללה בשנה האחרונה ● דיווחים בלבנון: צה"ל ממשיך את התקיפות ● כוח של צה"ל ומג"ב ירה בשני מבוקשים במהלך מעצר - האירוע תחת חקירה ● דיווח: צוות של הצלב האדום והזרוע הצבאית של חמאס מחדשים את החיפושים אחר חלל חטוף ● הרמטכ"ל זמיר אישר את גרף הלחימה של צה"ל לשנת 2026, במסגרתו משרתי המילואים צפויים לבצע כ-60 ימים ● עדכונים שוטפים

שר האוצר יורם ארידור. פעולותיו חקקו בתודעה את המושג ''כלכלת בחירות'' / צילום: נתי הרניק, לע''מ

לתשומת ליבו של סמוטריץ': מה קרה לשר האוצר שהציף את המדינה ביבוא לפני הבחירות?

הפחתת מכסים סיטונאית, הקלה על נוטלי משכנתאות ושורה ארוכה של מענקים ● הגדלת הפטור ממע"מ בשנת בחירות החזירה אותנו לצעדים הבולטים שביקשו להקל על הציבור - דווקא לפני פתיחת הקלפיות ● איך נראתה כלכלת הבחירות בעבר, והאם היא בכלל נשאה פרי?

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

עמיר אהרון, מנכ''ל מחלבות גד / צילום: זוהר שטרית, עמית פרבר דניאל לילה סטיילינג

דוח ראשון למחלבות גד לאחר ההנפקה: עלייה במכירות לצד ירידה ברווחים

מחלבות גד החלה להסחר בבורסה בת"א בספטמבר 2025 ● המכירות ברבעון השלישי גדלו בכ-4.2% והסתכמו בכ-185 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי ירד והסתכם בכ-49.7 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-11.3 מיליון שקל לעומת כ-13 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה