גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock
מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה מעוניין לשלם לבעלי "המספר הירוק" 4 מיליארד שקל בתמורה ללגליזציה של תחבורה שיתופית דוגמת "אובר". אולם בפועל, מדובר בסכום גדול במיוחד ביחס לגודל השוק, בזמן שמדינות רבות כמו בריטניה וערים שונות בארה"ב כלל לא טרחו לפצות את הנהגים כלל על כניסת אובר לשוק, ומדינות אחרות עשו זאת דרך היטל על הנסיעות באפליקציות החדשות. סכומים דומים ניתנו על פתיחת תחרות בשווקים אחרים, כמו שוק החשמל - אך מדובר בשוק גדול ומשפיע הרבה יותר על המשק. הנושא נמצא עדיין בדיונים מול האוצר, שכנראה ידרוש להגביל את הסכום.

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה
פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

כדי להפעיל מונית בישראל, נדרשת "זכות ציבורית" (הנקראת "מספר ירוק"). ניתן לקנות אותה מהמדינה, בעלות של כ־250 אלף שקל, או לרכוש אותה בשוק מבעל מספר אחר. נכון ל־2023, יש בישראל כ־25 אלף רישיונות כאלה. חלק ניכר מהמספרים הירוקים מושכרים הלאה כנכס מניב לכל דבר בעלות חודשית של בין 1,200 ל־1,400 שקל.

כמה בעלי מספרים משכירים אותם? לא ניתן לדעת משום שעל פי דוח מבקר המדינה בנושא "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אינה מפקחת על נושא שכירת רישיון. בהיעדר אסדרה בנושא, בעל רישיון להפעלת מונית עלול להשכיר את רישיונו לאדם אחר, אשר אינו עומד בתנאים שנקבעו בפקודה לקבלת רישיון להפעלת מונית ודבר ההשכרה אינו נבחן על ידי ועדת המוניות ואינו מתועד באגף רישוי ומשק לשעת חירום שברשות הארצית לתחבורה ציבורית".

משמעות נוספת היא ש"לשוכרים של רישיון הפעלה, שאינם נהגי מונית, וכפועל יוצא מכך אינם עוברים הכשרה לרישיון מסוג D1, קיימת דרך פשוטה לעקוף את הבקרות הקיימות". כך שבפועל, רבות מההגבלות על איכות נהגי המוניות אינן ניתנות לאכיפה.

תמריץ נוסף לרפורמה הוא מחיר המונה, שהוא המחיר המפוקח עבור הנסיעה במונית. אך בדיקת משרד התחבורה מגלה שרבים מהנהגים אינם מצייתים לה.

בניגוד לכך, אפליקציות שיתוף נסיעות כמו "אובר" ומתחרותיה מאפשרות לכל אחד להסיע נוסעים בתמורה לתשלום גמיש על פי הביקוש וההיצע לאותו רגע. זאת בדומה למודל השליחים של "וולט", שמאפשר להגדיל ולהקטין את כמות השליחים הפועלים בכל רגע על פי הצורך בהם.

על חשבון משלם המסים

במדינות רבות שירותי תחבורה שיתופית נכנסו לשוק מזמן, אולם ישראל היא אחת המדינות בהן בעלי המספר הירוק זוכים למעין מונופול על ההסעות. על פי התוכנית שהועלתה במשרד התחבורה, מונופול זה יתבטל. בתמורה, המדינה תקנה את המספרים הירוקים בתעריף של 200 אלף שקל לכל אחד. בנוסף, כל בעל מספר ירוק שיחליט שלא למכור את המספר, יקבל פיצוי מהמדינה של 50 אלף שקל. בסך הכול, משערים במשרד התחבורה, העלות הכוללת תגיע ל־4 מיליארד שקל למשלמי המסים. חשוב להדגיש שהפיצויים צפויים להגיע גם למי שהשקיע במספר ירוק, ולא נוהג בפועל.

אולם כאמור לא בכל מקום ניתן פיצוי כלשהו לנהגי המוניות: בבריטניה, למשל, אובר נכנסה כבר ב־2012 בעזרת רגולציה שנקבעה ב־1998, וזאת ללא כל פיצוי לנהגי המוניות. אך ב־2024 נהגי המוניות בלונדון הגישו תביעה ייצוגית על סך 250 מיליון ליש"ט על הפרות, לכאורה, של הרגולציה על ידי אובר. התביעה כיום עדיין תלויה ועומדת. גם בערים רבות בארה"ב ובקנדה אישרו כניסה של אובר ללא פיצוי לנהגים כלל.

לעומת זאת, באוסטרליה דווקא פיצו את הנהגים: סידני הציעה 20 אלף דולר אוסטרלי (כ־42 אלף שקל) לכל רישיון - הרבה פחות מ־200 אלף השקלים שמוצעים בישראל. המימון של הפיצוי הגיע לא ממשלמי המסים, אלא מהמשתמשים באובר, דרך היטל של דולר אוסטרלי אחד (2.1 שקלים) על כל נסיעה. עם זאת, פרובינציות אחרות ביבשת הציעו פיצויים גבוהים יותר, כל אחת בהתאם למצב הפוליטי בה.

נהנים מאי־תחרות

ככלל, ישנה נטייה לפצות מונופולים ישנים כאשר פותחים שוק לתחרות, שכן הם רכשו נכס בכסף רב מהמדינה (או ממי שקנו ממנה אותו לפני כן) - וכעת שווי הנכס מופחת משמעותית בשל הפתיחה לתחרות. בנוסף, יש הגורסים כי קיימת סיבה פוליטית לפיצוי, מאחר ולבעלי מונפולים יש לעיתים כוח פוליטי והשפעה.

כך גם במשק החשמל, המדינה פיצתה את חברת החשמל ועובדיה ב־7 מיליארד שקל עם הפתיחה לתחרות ב־2018. זהו סכום גבוה יותר (ששווה היום אפילו יותר בשל האינפלציה) מהמוצע לבעלי המספרים הירוקים, אך שוק החשמל שווה 35 מיליארד שקל בשנה, וגדול פי כמה משוק המוניות, ששוויו עומד על 6.5 מיליארד שקל בשנה, כולל שירותי היסעים כמו לבתי ספר. לכן בפועל באופן הפיצוי לבעלי המספרים הירוקים יהיה גבוה יותר.

במונחים היסטוריים, מדובר בפיצוי גבוה ביותר למי שנהנים כיום ממצב לא־תחרותי. עם זאת, הרפורמה עדיין נמצאת בדיונים, וכאמור, סביר מאוד שבאוצר יהיו מעוניינים לצמצם משמעותית את הסכום שיינתן כפיצוי. זאת מאחר ולא ברור האם החיסכון שיווצר לצרכנים כתוצאה המהפתיחה לתחרות שווה פיצויים גבוהים כל כך לבעלי המספרים הירוקים - שרבים מהם כלל אינם משמשים נהגים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: יוסי כהן, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

המס החדש על הבנקים מתקרב לחקיקה, אבל גם באוצר לא בטוחים ביתרונות

הצוות הבין־משרדי שהקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המליץ בדוח הסופי שלו להטיל מיסוי דיפרנציאלי על רווחים חריגים ● בצמרת האוצר חלוקים בין המנכ"ל וסגנו שמקדמים את מהלך המיסוי, לבין אגף התקציבים ובנק ישראל שטוענים כי מדובר בצעד בכיוון הלא נכון

העיתונאי שלומי אלדר / צילום: צילום מסך יוטיוב

אול־אין פונה לחברה הערבית עם מחלקת פודקאסטים חדשה

בית הפודקאסטים אול־אין מקים מחלקה ייעודית לחברה הערבית בעקבות התחזקות ההאזנה בקרב צעירים וביקוש גובר מצד מפרסמים ● המרכז הארצי החדש להצלת צבי הים במכמורת נפתח לפעילות בהשקעה של 30 מיליון שקל ● ושורת מינויים חדשים בבזק, במשרד הפרסום מנצ' ובאיילון ביטוח ופיננסים ● אירועים ומינויים

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

הבלגן ב־i24NEWS: זעם בעלי המניות, קיצוצי התקציב וחוסר הוודאות באולפנים

ההודעה על העברת הבעלות ב־i24NEWS מחברת אלטיס ארה"ב לידיים הפרטיות של משפחת דרהי הכניסה את עובדי ומנהלי ערוץ החדשות לבלבול רב ● הסערות בחודשים האחרונים סביב החברה־האם, כולל תביעה מול JP מורגן, עשויות ללמד מה עומד מאחורי המהלך

"שונא היהודים הנתעב ביותר של 2025": הזוכה בתואר אנטישמי השנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המדינה הערבית שהפכה לשותפה של ישראל בתעשייה הצבאית, איראן מגיבה לאיומים של ישראל בתקיפה נוספת, בניו יורק טיימס מסקרים את המלחמה על קרקעות פלסטיניים באיו"ש, וטאקר קרלסון "זכה" בפרס אנטישמי השנה ● כותרות העיתונים בעולם

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

המהלך של רשות ני"ע שירחיב את האכיפה למנהלים בחברות פרטיות

ועדת האכיפה המינהלית הטילה עיצומים של כמיליון שקל על חברה פרטית לקנאביס רפואי בשל טעויות בדוחות ● בהחלטתה קבעה הוועדה כי לראשונה סמנכ"ל הכספים ורואה החשבון המבקר נושאים באחריות לכשל ● ההחלטה עשויה להשפיע על לפחות 10% מהחברות בבורסה

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

מייק האקבי, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הבכיר האמריקאי מאיים: "כנראה שאיראן לא הבינה את המסר"

ניסוי הטילים באיראן והאיומים: "נגיב באופן נחרץ לכל פעולה עוינת" ● ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הקמת ועדת החקירה הפוליטית לחקר אירועי ה-7 באוקטובר ● צה"ל חיסל מחבל חיזבאללה שפעל לשיקום תשתיות צבאיות בדרום לבנון ● דיווח: הרמטכ"ל זמיר התקשר למפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ואמר לו כי ישראל מודאגת מתרגיל הטילים של משמרות המהפכה באיראן ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

המכס האמריקאי על ישראל יישאר 15%: "זה האפס החדש"

גובה המכס הכללי שיוטל על סחורות מישראל לא ישתנה לעומת השלב הקודם של תוכנית המכסים האמריקאית ● החידוש בהכרזה צפוי להיות בהחרגות ובהקלות שיינתנו למוצרים מענפים מסוימים - כגון תעשיות ביטחוניות ויהלומים ● בכירה במשרד הכלכלה: "ישראל כבר הלכה כברת דרך גדולה לכיוון האמריקאים; מקווה שנצליח להשיג הקלות נוספות"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

וול סטריט בעליות קלות; הזהב בשיא חדש

בורסות אירופה בירידות קלות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

נאוויטס פטרוליום / צילום: נאוויטס פטרוליום

עם הנפט ממפרץ מקסיקו גם המזומנים יזרמו? רגע האמת של נאוויטס מגיע

לאחר שסיפקה למשקיעים תשואה פנומנלית של יותר מ–1,500% מאז ההנפקה, שותפות האנרגיה בראשות גדעון תדמור משאירה מאחור את שלב פיתוח המאגרים עתיר המזומנים, ונכנסת להפקה מאסיבית ויצירת תזרים חופשי ● האם מחירי הנפט מותירים למניה עוד אפסייד? ● מדור חדש

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרי שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

שר הכלכלה החליט: הגבלה על יבוא אלומיניום. האם האוצר יטיל וטו?

החלטת השר ברקת מגיעה בעקבות תלונות בתעשייה המקומית על יבוא זול מדי שמציף את השוק המקומי ● בענף הבנייה עלולים לסבול מעליות מחירים, וסוכני מכס מתלוננים על פער בין ההנחיות הרשמיות לבין המימוש בפועל ● האם שר האוצר סמוטריץ' יבטל את המהלך, כפי שעשה עם הקנאביס הרפואי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock

דוח חדש חושף: שיא כל הזמנים להיקף הגיוסים בדיפנס טק הישראלי

היקף ההשקעות והאקזיטים עלה ב-2025, אך מספר סבבי הגיוס ירד, וההון מתרכז בעסקאות גדולות בתחומי הסייבר וה-AI ● גם בנטרול סבבי ענק, היקף הגיוסים בסייבר בשנה החולפת גבוה מזה של 2021

מכלית נפט בחופי ונצואלה / צילום: Reuters, Humberto Matheus/Sipa USA

טראמפ מאיים להרוס את "צי הצללים" של ונצואלה, ו־8 מיליארד דולר בסכנה

העימות בין ונצואלה לארה"ב מסלים לאחר שהכוחות האמריקאים מנעו ממכליות נפט להמשיך בדרכן, כחלק מהמצור שהטיל טראמפ ● כלכלנים מזהירים: אכיפה מחמירה תגביר את המחסור במזון ובדלק במדינה ותגרום להחרפת האינפלציה

הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992 / צילום: Shutterstock

השיא ה־60: הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992. מה קרה אחר־כך?

מדד ת"א 35 שבר ביום ראשון את השיא ה־60 מתחילת השנה. כך, שנת 2025 קטפה את התואר השנה עם הכי הרבה שיאים מאז השקת מדד הדגל ב־1992 ● גלובס בדק מה קרה בהיסטוריה אחרי שנים כל־כך טובות בבורסה. ולמה שיאים לא תמיד מגיעים יחד עם תשואות גבוהות

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

ביהמ"ש קיבל את בקשת המשטרה: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות עד מרץ 2026

לטענת המשטרה, ארנון בר-דוד רקם מנגנון שוחדי שמטרתו לעשות במשאבי ההסתדרות כבשלו ● השופטת דורית סבן-נוי קבעה כי החזרתו לתפקידו כיו"ר ההסתדרות תקל עליו לבצע עבירה דומה, ויהיה בה כדי לאפשר השפעה על עדים ושיבוש של החקירה ● בנוסף, ביהמ"ש האריך ב-90 יום גם את ההגבלות על עזרא גבאי, החשוד המרכזי הנוסף בפרשה

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי