גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלוא כל הארץ בג"ץ

מאמר חדש של ד"ר אשר מעוז מבקר את עמדת 'הכל שפיט' של הנשיא ברק ומציב סימן שאלה על תפיסתו הליברלית: "הכפפת כלל הפעילות האנושית לנורמות משפטיות יוצרת מציאות אורווליאנית שבה ידה של המדינה בכל"

עמדתו של השופט אהרן ברק 'מלוא כל הארץ משפט' זכתה לתרגום ארצי יותר בדמות 'הכל שפיט' ולביקורת נוקבת, בעיקר מצד פוליטיקאים שרואים בה את הביטוי המובהק ביותר ליומרתו של בית המשפט לתחוב אפו לכל דבר ועניין. יומרה זו מפירה, לטעמם, את האיזון הנאות בין הרשויות ומסיגה את גדר ההפרדה ביניהן. הסגת גבול הגובלת, לדעתם, בחילול הדמוקרטיה.

עיקר הביקורת, אך לא רק, היא מהפוליטיקאים הדתיים. גם המתנגד המשפטי הגדול ביותר ל"מלוא כל הארץ משפט" הוא דתי - השופט מנחם אלון. ברק עורר את כעסו של אלון כבר בניכוס המטבע ההלכתי "מלוא כל הארץ...". לדידו של אלון, ההלכה היא השוררת בכל ואל לו למשפט לחרוג מהגבול הצנוע של יישוב סכסוכים, ורק כאלה שקנה מידה משפטי ברור חל עליהם. גישה זו מניבה גם את ההתנגדות הדתית לחוקה. לעם היהודי חוקה אחת והיא התורה. "מלוא כל הארץ משפט" נתפס כאיום המציע תחליף חילוני להלכה. בכך, אגב, מובן האנטגוניזם העז שמעורר ברק אצל רבנים ופוליטיקאים דתיים. חרדתם לדמוקרטיה הרי רחוקה מלעורר אמינות ומבחינתם, נתפס ברק כאיום - כמי שמציע תחליף נורמטיבי להסדרת ההתנהגות האנושית - המשפט במקום ההלכה.

* * * בכתב העת "פלילים", במאמר חדש "על גבולות השפיטות: כנסת, ממשלה, בית-משפט", מציג המשפטן ד"ר אשר מעוז מאוניברסיטת ת"א ביקורת על גישת ברק הנסמכת על שני נדבכים: "מלוא כל הארץ משפט, אך לא מלוא כל הארץ בית משפט". בכך מבחין ברק בין שפיטות נורמטיבית לשפיטות מוסדית. הצד הנורמטיבי גורס שכל התנהגות אנושית כפופה לנורמה משפטית. הצד המוסדי גורס שלמרות עובדה זו, לא כל סכסוך, מוטב וראוי לו להתברר בבית המשפט.

הבעיה כמובן היא עם השפיטות הנורמטיבית. האומנם כל התנהגות נשלטת על-ידי נורמה משפטית? גם שאלות מתחום המוסר? גם הזכות לחשוב, לאהוב, לנוע? ברק חד-משמעי: "היחסים בין אדם לחברו בתחום המוסר או החברה אינם נופלים בגדר 'חלל משפטי'. המשפט הוא בכול. אין 'חלל משפטי'. אני רשאי לחשוב ולנוע כרצוני משום שהמשפט מכיר בחירותי זו".

אלון משיב לטענה זו: "הרי אין אתה אומר שהמשפט 'מתיר' לאכול, לשוחח בטלפון, לטייל, לרוץ ולרקוד רק משום שאין הוא 'אוסר' פעולות אלה". מעוז מפתח ביקורת זו ואף מעביר אותה מהמגרש ההלכתי-משפטי של אלון היישר אל חיקו הדמוקרטי-משפטי של ברק.

מעוז: "מקובל עלינו שכאשר התאגדו בני-האדם לחברה, הם ויתרו על מקצת מן החירויות הטבעיות שהיו להם כפרטים, אולם רק במידה הנחוצה לחיים בקרב החברה המאורגנת. והנה, השופט ברק הופך מושגי-יסוד אלה על פניהם. לא עוד חומה המחסנת את הפרט מפני השלטון, אלא יד השלטון בכל. ואם אכן הפרט יכול לאכול, לשוחח בטלפון, לטייל, לרוץ ולרקוד, הוא חב טובה על כך לשלטון שלא אסר עליו בחסדו פעולות אלה. השופט ברק מוכן להכיר לכל היותר ב'הנחה של היתר' שבה נוקט המשפט בבחינת 'הכל מותר לפרט, אלא אם כן נאסר'".

מעוז סבור שדמוקרטיה ליברלית מתירה פעולות אלה, לא משום שהמשפט אינו אוסר אותן, אלא שלכתחילה הן אינן נתונות למרותו. טיעון זה מבקש להפוך את הקערה הליברלית של ברק על פניה. גישתו מוצגת לפתע כטוטליטרית. מעוז: "הכפפת כלל הפעילות האנושית לנורמות משפטיות יוצרת מציאות אורווליאנית שבה ידה של המדינה בכול".

* * * ההיסטוריה כבר הציגה מדינות רבות שביקשו לעצב מציאות אורווליאנית. ולא רק מדינות טוטליטריות. לא רק גרמניה התערבה בזכותם של גרמנים להינשא מטעמי גזע ולא רק איראן מכתיבה לנשים איך להתלבש מטעמי דת. גם הדמוקרטיה הישראלית אוסרת על רבים מאזרחיה להינשא כרצונם, לייבא מזון כרצונם או לנוע כרצונם ולא רק מטעמים תעבורתיים. לכן, לטעמי, הגישה של 'הכל שפיט' נועדה להקנות לבתי המשפט את הסמכות לבחון הפרות זכויות אדם בסיסיות אלה. אם צודק מעוז והזכויות הללו לא נתונות מלכתחילה למרות המשפט, מוטל עליו להוכיח את מחויבותו של השלטון לא לפגוע בהן. כל עוד הוא לא יכול להציב לכך בסיס עיוני, ובוודאי שלא לערוב לכך מעשית - מוטב להותיר זכויות אלה בתחומי הביקורת השיפוטית ואולי גם לייחל לביקורת אפקטיבית יותר מכפי שמציעות מערכות המשפט והשפיטה בישראל.

מעוז מבקר את האופן בו פורש ברק את יריעת השפיטות על ענייני מדיניות באמצעות השימוש בעילת הסבירות המשמשת קרדום לפשפש במעשיהן של רשויות השלטון. לשיטת ברק זהו קנה מידה אובייקטיבי שבוחן את משפטיות המעשה השלטוני ולא את תבונתו או יעילותו. אולם, כיצד ניתן להשתית אובייקטיביות על "ערכי היסוד של האומה", או על "ההשקפות המקובלות על הציבור הנאור"? מה כוחם ומומחיותם של שופטים להפיח תוכן ערכי ומקצועי במונחים אלה. ברק גורס שכל פעולה - החל ממינוי שגריר ועד יציאה למלחמה - היא שפיטה, אולם בית המשפט יתערב רק אם קיימת עילה. למשל, מינוי מושחת או החלטה של אורגן שלא הוסמך לכך בחוק. כלומר, בית המשפט לא ידחה על הסף כל עניין שהוא כבלתי שפיט, אלא יבדוק לגופו אם יש עילה להתערבותו.

* * * לכאורה הגיוני, אלא שמעוז מצביע על הנזק שעלול לצמוח מכך. למשל, העתירות שהגיש פולארד. "נכונותו של בית המשפט לדון בעתירות אשר כאלה משבשת את היחסים הראויים בין הרשות השופטת לרשות המבצעת", טוען מעוז. פולארד עתר לבג"ץ בדרישה שיורה לראש הממשלה להכיר בו כסוכן של המדינה מתוך ביטחון שהכרה כזו תאלץ את האמריקאים לשחררו. הנחה זו נדחתה בתוקף על-ידי כל הגורמים המקצועיים שטענו כי הכרזה על פולארד כמרגל ישראלי היא המעשה הגרוע ביותר שממשלת ישראל יכולה לעשות, אם ברצונה לשחררו. בסופו של דבר, שבוע לפני הדיון, קיבל פולארד את מבוקשו. כך גם לגבי עתירה אחרת שלו לקבל אזרחות. התחושה הייתה שהמדינה התקפלה תחת הלחץ שבג"ץ עומד לקבל את העתירות. בג"ץ מקפיד להצהיר בכל הזדמנות שאין הוא מחליף את שיקול דעת הרשות בשיקול דעתו-שלו, אבל כאשר הכל שפיט וחרב הבג"ץ מתהפכת מעל ראשה של הרשות, אין היא חופשייה להחליט כרצונה. לעולם תחשוש שבג"ץ יאתר חוסר סבירות בהחלטתה.

תוצאה של השפיטות היא ריבוי העתירות לבג"ץ. ניכוס טרוניות הציבור לרשות השופטת, טוען מעוז, פוגע פגיעה כפולה ברשויות האחרות: בלגיטימציה שלהן ובאחריותן הציבורית המועברת לבתי המשפט. הנזק הנלווה הוא ב"משפטיזציה": הכנסתן של הכרעות פוליטיות וחברתיות לסד החשיבה המשפטית.

כאשר הכל שפיט הופך בית המשפט לזירה חברתית, ציבורית ופוליטית. עמותות, תמהונים, אזרחים משועממים, עיתונאים, עורכי דין ובמיוחד חברי כנסת - כולם עולים לירושלים, לבג"ץ, לקדם את עניינם, לייצר כותרות ולייצר תעסוקה לפרקליטות המדינה שנדרשת להגיב. התוצאה, בסופו של יום, היא שאחוז מכריע של העתירות נדחה, אך לא לפני שבית המשפט העמיד עצמו לרשותם ולשירותם של אינספור רודפי פירסום ושרלטנים למיניהם. והכל בחסות ביטולן של זכות העמידה ותורת אי-השפיטות.« משה גורלי « מלוא כל הארץ בג"ץ « מאמר חדש של ד"ר אשר מעוז מבקר את עמדת 'הכל שפיט' של הנשיא ברק ומציב סימן שאלה על תפיסתו הליברלית: "הכפפת כלל הפעילות האנושית לנורמות משפטיות יוצרת מציאות אורווליאנית שבה ידה של המדינה בכל"

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב