גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בואינג, תע"א מאחורייך!

אחרי הפשלות עם הלביא, סין ושנה שתע"א מעדיפה לשכוח, צובעת עסקת הפלקון עם הודו סומק בלחיי ראשיה וגם של מופז וירון. הפעם תפרו הכל בשיטה הלא-ישראלית * המערכה הבאה: הפרטת תע"א

בתחילת השבוע שעבר, זמן קצר לפני שיצא לניו-דלהי הודו, לטקס החתימה של עסקת הענק לאספקת מטוסי הפאלקון להודו, בהיקף של 1.1 מיליארד דולר, ישב מנכ"ל התעשייה האווירית (תע"א), משה קרת, עם חברי ההנהלה הבכירים בחברה. קרת דיבר איתם על שנת העסקים הרעה שעברה על התעשייה האווירית ב-2003.

מאזן החברה, שצפוי לראות אור עד סוף החודש, לא צפוי להיות מלבב. מרבית המדדים הראו ירידה של 6%-7.5%. ההתקשרויות החדשות ירדו בכ-200 מיליון דולר והמכירות ירדו בכ-150 מיליון דולר לעומת שנת 2002. סך התקשרויות של תע"א צפוי להגיע לפיכך, ל-2.8 מיליארד דולר, וסך ההזמנות לכ-1.9 מיליארד דולר.

השנה הסתיימה אמנם ברווח, אך הוא נמוך יותר מן הרווח ב-2002, שעמד על 33 מיליון דולר. "2003 הייתה שנה קשה מאוד", אמר קרת בישיבה. "היינו מעדיפים לשכוח אותה. 2004 מתחילה עם החתימה הצפויה על עיסקת הפלקון. זוהי מקפצה לשנה טובה יותר".

הנתונים הקשים לשנת 2003, המתפרסמים כאן לראשונה, עומדים בצילם של נתוני השנה הקודמת, 2002 שהייתה שנת שיא בביצועי התעשיות הביטחוניות הישראליות. סך המכירות באותה שנה היה 4.1 מיליארד דולר. עבור התעשייה האווירית הייתה 2002 שנה יציבה. מכירותיה עמדו על 2.062 מיליארד דולר (9.8 מיליארד שקל), ירידה של כ-1% לעומת המכירות בשנת 2001, שעמדו על 2.089 מיליארד דולר.

ההזמנות החדשות מלקוחות עמדו על היקף שיא, של 3 מיליארד דולר (14.25 מיליארד שקל), שהם גידול של 4% לעומת 2001. צבר ההזמנות של החברה הגיע בסוף 2002 לרמת שיא, עד אז, של 4.5 מיליארד דולר, לעומת צבר הזמנות של 3.8 מיליארד דולר בסוף 2001. הרווח הנקי של התעשייה האווירית בשנת 2002 הסתכם ב-33 מיליון דולר. ירידה של 54% לעומת 2001, שהמכירות בה הסתכמו ב-73 מיליון דולר.

הנאשם העיקרי בהאטת ביצועי התע"א, בדומה לכל דבר רע בשוק התעופה בשנים האחרונות, הוא המשבר בתעופה האזרחית העולמית לאחר הפיגוע האווירי במרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר 2001. "אם בשנת 2000 מכרנו 30 מטוסי-מנהלים מדגמי גלאקסי ואסטרה, הרי שבשנת 2003 מכרנו 10 מטוסים בלבד", אמר גורם בכיר בתע"א ל"גלובס".

בחישוב פשוט, אם מחיר מטוס מנהלים נע בין 18 ל-20 מיליון דולר, הרי שבשנים קודמות מכרה התעשייה האווירית בכ-600 מיליון דולר רק מטוסי-מנהלים. אך ב-2003 עמדו מכירות מטוסי המנהלים על 200 מיליון דולר בלבד.

"מפעל המטוסים האזרחיים שלנו נפגע קשה", אמר הגורם הבכיר, "וכך גם מפעל ש.ה.ל, שעוסק בבניית כני-נסע וחלקי גוף של מטוסים אזרחיים. גם מפעל בדק מטוסים נפגע מהאטת שיפוץ המטוסים בעולם. יש ירידה כמעט בכל הפרמטרים של תע"א".

לפייס את בכירי הצבא הסיני

גורם נוסף שאותו ניתן להאשים הוא הקיצוץ בתקציב הביטחון. הרכש של משרד הביטחון עבור צה"ל, שעמד על כ-500 מיליון דולר בשנה, נפגע ופחת משמעותית בשנה שעברה, בעיקר בעסקי ההתקשרויות החדשות, והוא צפוי להמשיך ולרדת גם השנה. בתע"א מעריכים, כי הקיצוץ בתקציב הביטחון יביא להפחתה של כ-100 מיליון דולר בהזמנות השנה, לכ-400 מיליון דולר. מדובר בירידה של כ-20% מהיקף הייצור עבור מערכת הביטחון הישראלית, ובכ-5% מסך המכירות של תע"א.

הפרויקטים המרכזיים שיבוטלו הם בתחום הלוויינות והחלל, האחזקה והשיפוץ של מטוסים ומסוקים. כך לדוגמה החליט חיל האוויר להשביח בעצמו את מסוקי היסעור שלו ביחידה לאחזקה אווירית (יא"א).

כלומר, בשנת 2005 צפויות המכירות למערכת הביטחון לקטון עוד יותר. מבחינה זאת היה הייצוא הצבאי של תע"א לחו"ל בבחינת קרש-הצלה לחברה.

מלבד קרת וחברי ההנהלה שלו, העלתה חתימה על העסקה הגדולה ביותר בתולדות הייצוא הביטחוני - 1.1 מיליארד דולר היקפה - סומק על לחייהם של כמה בכירים נוספים במערכת הביטחון: שר הביטחון, שאול מופז, ומנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, שיגרו מיד הודעות ברכה לתעשייה האווירית: "מדינת ישראל ומשרד הביטחון רושמים היום נקודת שיא נוספת בהישגי התעשיות ובייצוא הביטחוני".

המנכ"ל ירון כינה את עסקת הפלקון "פריצת-הדרך המשמעותית ביותר בייצוא הביטחוני הישראלי", וציין כי היא "תורמת לכלכלת ישראל ומחזקת את מעמד התעשייה הביטחונית הישראלית בשוק העולמי".

את דבריו של ירון ניתן להבין גם על רקע הכישלון המהדהד, שנרשם בעסקת הפלקון הקודמת של תע"א - עם סין. את העסקה ההיא, למכירת שלושה מטוסי פלקון, טירפד המימשל של ביל קלינטון בשנת 2000, לאחר חילוקי דעות וויכוח צורם עם ישראל.

האמריקנים טענו, כי סין היא יריב פוטנציאלי במזרח הרחוק, וכי מטוסי ההתראה מתוצרת ישראל ישמשו לבסוף ליירוט ולהפלת מטוסים אמריקניים. ישראל טענה, כי הודיעה לאמריקנים על קיום הפרויקט עוד בתחילתו, בשנת 1995, בשיחות האסטרטגיות החצי-שנתיות בין המדינות, וכי ההודעה עברה בשתיקה.

גורמים ביטחוניים בישראל מאשימים עד היום את האמריקנים בשיקולים זרים ובכפייה של אינטרסים עיסקיים של התעשיות הביטחוניות שלהם על ישראל. "בואינג לא מוכרת נשק ומטוסים לסין, וגם אנחנו נאלצים לא למכור", אמר גורם ביטחוני.

זמן קצר לפני הנסיעה לשיחות עם יאסר ערפאת בקמפ-דיוויד, נאלץ ראש הממשלה, אהוד ברק, להורות על ביטול "עסקת הפלקון הסיני". המטוס הראשון, שעמד כמעט מוכן בחצר התעשייה האווירית בנתב"ג, פורק ממערכות המכ"ם והמודיעין המתוחכמות והוחזר לסין. ירון יצא לסין כדי לפייס את בכירי הצבא ומשרד ההגנה הסיני.

בסופו של דבר זה עלה לישראל ביוקר והיא שילמה לסין 350 מיליון דולר, מהם 200 מיליון דולר שהשקיעו הסינים בפרויקט קודם לכן, וכ-100 מיליון דולר פיצויים.

הפעם עבדו בשיטה הלא-ישראלית

היחסים הביטחוניים עם סין ספגו נזק גדול והחלו להשתקם רק לאחרונה. לפני כמה חודשים פורסם בארצות-הברית, כי תע"א מכרה לסין כמה עשרות יחידות של מזל"ט התקיפה `הארפי`, בהיקף של 50-60 מיליון דולר. על-פי דיווח במגזין "דיפנס-ניוז", העניק באחרונה האגף לסיוע ולייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) 10 רישיונות לחברות ישראליות לשיווק מוצרים ושירותים ביטחוניים לסין.

בין המוצרים - רובה הסער תבור, מערכות לאימון טייסים, מערכות תקשורת ומעקב מתקדמות ומגוון רחב של מל"טים. ישראל אף מציעה לאמן נציגים של צבא סין באקדמיה ללימודים ביטחוניים מתקדמים וללוחמה בטרור של תע"ש. מפקד זרוע היבשה של צה"ל, אלוף יפתח רון-טל, ביקר בסין בסוף 2003 ואילו המנכ"ל ירון עומד לצאת לסין השנה בראש משלחת ביטחונית גדולה לתערוכה צבאית.

ואם בענייני נקמות מתוקות עסקינן, בעלי הזיכרון הארוך בתעשיות הביטחוניות זוכרים את הלחץ האמריקני לביטול פרויקט הלביא, שהמכ"מ המתקדם שפותח עבורו בחברת אלתא היה תחילתו של פרויקט מטוסי ההתראה הישראליים. בישראל זוכרים גם, כי בתחילת שנות ה-80, סירבה ארצות-הברית למכור לה את מטוסי ההתראה מסוג `אוואקס`.

אלתא החלה לעסוק במכ"מים בשנת 1977, בשלבים הראשונים של פרויקט הלביא. המכ"מ הראשון הציג יכולת להביט למטה, ומאוחר יותר פותח מכ"מ שמסוגל להביט ל-360 מעלות. מכ"מ זה היה הבסיס למכ"מ מטוס ה`קונדור`, דור מוקדם יותר של ה`פלקון`, שנמכר ב-1995 לצבא צ`ילה, וגירסה אחרת שלו מותקנת אף במטוסי הבואינג 707 (`ראם`) של חיל האוויר הישראלי.

הגירסה הקרקעית של אותו מכ"מ היא ה"אורן ירוק", המשמש את סוללות מערכת ההגנה המבוססת על הטילים הבליסטיים `חץ`, ששניים מסוגו מופעלים בשתי סוללות ה`חץ` של חיל האוויר בפלמחים ובעין שמר, ואחד נוסף - נמכר בחשאי להודו בתחילת שנת 2000, והוא מופעל על-ידי ההודים בגבול פקיסטן.

את עסקת הפלקון עם הודו החלו לתכנן לפני קרוב לעשר שנים, והיא ותיקה כמעט כמו העסקה הסינית. אלא שעסקה זו לא טורפדה על-ידי הממשל האמריקני. בכירי משרד הביטחון הקפידו הפעם לתאם מראש כל שלב בעסקה, מה שמחליש מעט את הטענות האמריקניות על התנגדות למכירה מסיבות ביטחוניות ולאו דווקא משיקולי הגנה פסולים על התעשייה האמריקנית.

הפעם, הכל עבד בשיטה הלא ישראלית - כמעט לפי הספר. בשבוע שעבר אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את קיום העסקה כדי למנוע מצב של אי-הבנות מצערות. אישור העסקה בקבינט נעשה על-פי דרישת תע"א, כדי לקבל ערבויות מן הממשלה לפיצוי מלא על נזקים אפשריים שייגרמו לה אם העסקה תבוטל מסיבות מדיניות כאלה ואחרות.

החלק הבא בעסקת מופז-נתניהו

מערכת הפלקון מכניסה את התעשייה הישראלית לליגה הלאומית של מטוסי הביון וההתראה, לצד היריבה, ששותפה עם תע"א בעסקים אחרים, חברת בואינג. לצד ההצלחה של תע"א בשיווק המערכת להודו, לסין ולצ`ילה, רשמה גם בואינג שורת הצלחות: בשנים האחרונות גברה מערכת האוואקס שלה במכרזים של משרד ההגנה האוסטרלי ושל משרד ההגנה הטורקי.

ניתן להכליל ולומר, כי ככל שצבא מסוים בנוי יותר על טכנולוגיה ועל ציוד אמריקני, כך גובר מאוד הסיכוי שיבחר ב`אוואקס`. לפני כארבעה שבועות נפתחה תחרות על מכירת ארבע מערכות פלקון לדרום-קוריאה. תע"א הציעה את מערכת הפלקון על פלטפורמה של מטוס גאלפסטרים, בדומה למטוסים החדשים שרכש חיל האוויר. בואינג הציעה את האוואקס.

הצבא הדרום-קוריאני מבוסס כולו על טכנולוגיה, ציוד ודוקטרינה אמריקנית, כך שהסיכויים של תע"א לזכות במכרז לא טובים. "אנחנו מדברים על תעשייה ועסקים, אבל הכל משולב גם בשיקולים מדיניים, בהמון כסף ובפרנסה של עשרות אלפי אנשים אצלנו ובארצות-הברית. לכל עסקה השלכות מדיניות רבות משקל והמעורבות של הממשלות גבוהה מאוד", הסביר גורם ביטחוני.

לקרת, שישוב בימים הקרובים מהודו, יחד עם סמנכ"ל-השיווק שלו, שמעון אקהויז, וראש סיב"ט, יוסי בן-חנן, יש סיבות אחדות לאופטימיות: ההודים, שהם היום הלקוח הביטחוני החשוב והגדול ביותר של התעשיות הביטחוניות בישראל, מתעניינים ברכישת מאות מל"טים מסוג `הארון`, לשלוש זרועות הצבא שלהם, בנוסף על אלה שכבר רכשו, ואף לייצרם בהודו. עסקה זו עשויה להכניס לתע"א סכום של כמה מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות.

קרת הגיע עם ההודים לסיכום עקרוני להשבחת הצי המתיישן של כ-300 מטוסי מיג-29 שהם מפעילים, אם כי הפרויקט עדיין לא "הותנע". ההודים חתמו בשנה שעברה גם על עסקת-המשך לרכישת טילי ים-ים מדגם `ברק` בהיקף של 60 מיליון דולר.

"עסקת הפלקון תהיה עבורנו `בוסט` רציני מאוד", אומר בכיר בתע"א. "לבד מאלתא, שמייצרת את המכ"מ ואת מרבית המערכות, העסקה תיתן דחיפה גם למפעלים נוספים של תע"א, שישתתפו בפרויקט ושהיו בין הנפגעים העיקריים של המיתון בשוק התעופה: מפעל ההנדסה ומפעל הייצור".

על רקע הקשיים ועסקת הענק, מסיימת תע"א בימים אלה עוד משבר לא פשוט: קרת, שהודיע לפני כחודש על פרישה צפויה בשל מה שהוא מכנה "תאריך עגול", גיל 70, הודיע לשר הביטחון, שאול מופז, כי יישאר עוד שנתיים בתפקיד. להסכמה קדם מכתב-הוקרה, ששיגר מופז ושבו ציין את הערכתו ואת התרומה החשובה של קרת.

באופן לא מקרי, נפתרה בשבוע שעבר הבעיה שהייתה אחת הסיבות שהביאה את קרת לבקש לסיים את תפקידו: השרים מופז ובנימין נתניהו, החליטו לסיים את סאגת מינוי היו"ר לתע"א, שנמשכת כבר שנה וחצי, ושבזכותה הוארכה כהונתו של היו"ר היוצא, אורי אור, בכל ישיבת דירקטוריון מחדש.

נתניהו ויתר על מועמדותו של השר לשעבר, משה ארנס, והסכים למינויו של השר לשעבר אביגדור קהלני, שצפוי להיכנס לתפקידו בשבועות הקרובים, מיד לאחר שיעבור בהצלחה את ועדת רביבי.

החלק הבא של עסקת מופז-נתניהו יהיה, כנראה, הפרטת תע"א. במסגרת ההבנות שקדמו לתוספת התקציב, בסך 2.6 מיליארד שקל, לתקציב הביטחון, הסכים מופז להפריט את התעשייה האווירית, ולבצע הנפקה של 20%-30% ממניותיה עד סוף השנה.

אם הפרטת תע"א אכן תבוצע, משרד הביטחון יקבל תוספת תקציב בגובה של 15% מתמורת ההנפקה. אם משרד הביטחון לא יבצע את חלקו בסיכום, הוא ייקנס ב-300 מיליון שקל בתקציב 2005.

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%