פערי הוותק בין מורים בישראל הם מהגבוהים ביותר במערב, וההסכם הקיבוצי של האוצר מול ארגון המורים פועל לצמצם אותם • כיצד יתמודדו במערכת החינוך עם מחסור במורים במקצועות הנדרשים, וכמה שנים צפויות לעבור ללא איומי שביתה? • גלובס עושה סדר
רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, עולות שוב טענות על מחסור חמור במורים • אלא שהנתונים מראים כי בעשורים האחרונים שיעור המורים גדל מהר יותר ממספר התלמידים • בעוד שבמקצועות כמו אמנות יש אינפלציה, בפיזיקה ובמתמטיקה המצב בעייתי • מודל שכר מסובך ואחוז נשירה גבוה מקשים על הפתרונות
אל מול הנהגת ארגון המורים, הממשלה צריכה לדרוש את פתיחת המו"מ • לא רק יותר או פחות תוספות, אלא שינוי יסודי בשיטת התגמול
מערכת החינוך נשארה אי־שם בשנות ה־50 של המאה הקודמת וחייבת להתקדם, להתחדש ולעבור הפרטה שתביא לתחרות בין מוסדות ההוראה
מרואיין: רם בלינקוב • מה הוא עשה השנה: הוביל את המדיניות הכלכלית של המדינה • על מה הוא מדבר: המו"מ עם המורים "יכול להיות שלא היינו הכי מוצלחים, ויתרנו על יותר", העודף בהכנסות המדינה "רצינו להשתמש, החוק לא מאפשר" ויחסי העבודה באוצר ועם הפוליטיקאים: "פקידי האוצר לא מפחדים"
על רקע המו"מ על שכר המורים, השיח הציבורי מתמקד בפערים בין מורים חדשים לוותיקים • במבט עולמי, מורים חדשים אכן משתכרים הרבה פחות מעמיתיהם בשיא הוותק, וגם צריכים לעבוד הרבה יותר שנים כדי לסגור את הפער • אבל זה לא ההסבר היחידי לנשירה מהוראה
המו"מ הקיבוצי של הסתדרות המורים מול האוצר רחוק מלהסתיים, ויש לממש את תקופת חודשי הקיץ נכונה כדי שהשביתה לא תישנה בתחילת שנת הלימודים
שכר המורים בישראל הוא פונקציה של ותק, השכלה ותפקידים • ניתן לפתח מנגנוני התקדמות למורים ולא להוביל וליזום מהלכים שנמצאו ככושלים במדינות אחרות
שר האוצר החליט על רפורמה ללא תיאום עם שרת החינוך • ארגוני המורים לא מוכנים לפשרות לפני שיקבלו העלאה • באוצר חותרים לקבוע סטנדרטים שיאפשרו גמישות ניהולית לקראת הסכמי השכר הבאים • וגם: אם יש מחסור במורים, למה הם מתקשים לקבל משרה מלאה?
מערכת החינוך בישראל מעדיפה לקדם כוח אדם בינוני ולתקוע כעובדה מוגמרת מורים שהיו אמורים לפרוש מזמן לגמלאות • יש הרבה מה לעשות כדי למשוך צעירים ומוכשרים למערכת החינוך, סכסוכי עבודה זו לא הדרך
בניגוד לטענות מטעות של ארגוני המורים, החוליים העיקריים של המערכת אינם השכר והמחסור במורים, אלא הקיבעון בתקציב ובניהול
במתכונתו הנוכחית ארגון המורים דואג בראש ובראשונה לעצמו, כלומר פועל לשימור כוחו • שימור הכוח שלו עובר דרך ההכרה בנחיצות שלו, נחיצות שקיימת כל עוד מעמד המורה נמוך • במילים אחרות, עלייה במעמד המורה עומדת בניגוד לאינטרס הקיומי שלו. הגיע הזמן לשינוי
מערכת שלא מעוניינת בחקירה עצמית כדי לקדם למידה או לשם עדכון הידע הקיים והתאמתו לעולם המשתנה בו אנו חיים, נשארת במקרה הטוב מיושנת ובמקרה היותר מצער - דוגמטית ופרימיטיבית • בהתחשב במצבה הבעייתי של מערכת החינוך בישראל - חקירה, למידה והתפתחות צריכים להיות ראשונים במעלה מבחינת הארגון
לפי השר גלנט, לימודי חודש יולי ייוחדו לסגירת פערים במקצועות היסוד והם יהיו חלק מתוכנית בת 4 חלקים המיועדת לכיתות א'-יא' • בנוסף אמר שר החינוך כי הוא הנחה את כל הגורמים לפתוח בצורה מלאה את מערכת החינוך החל מיום שלישי הקרוב
ארגוני המורים והגננות הפכו את השביתה לכלי היחיד בכל מאבק אליו הם יוצאים, אלא שכדי שמחאה תצליח היא זקוקה ללגיטימציה ציבורית, אותה ניתן להשיג גם באמצעות הפגנות ומחאות • כשכל סכסוך עבודה הופך מיידית לשביתה, אמון הציבור בשובתים הולך ופוחת
קובי בר-נתן מזהיר כי תשלום שכר מלא למורי העל-יסודי, שלא ילמדו תשעה ימים נוספים בחופש הגדול, הוא בלתי חוקי וייחשב לחריגת שכר
הסתדרות המורים וארגון המורים הם שניים מהארגונים החזקים ביותר כיום בישראל • חוסר היעילות של משרד החינוך, המעורר שוב ושוב כעס ציבורי, נובע במידה רבה מההכרח להתחשב בדרישותיהם של הארגונים הללו, המהווים מונופולים על כוח-האדם בהוראה בשל עוצמתם הארגונית והפוליטית
השותפות החדשה תאגד כ-150 אלף משקי-בית • הרעיון במיזם הזה הוא להגדיל את כוח הקנייה של המועדון המאוגד אל מול ספקים, כאשר עמיתי המועדונים יוכלו לממש הדדית את ההטבות שמציעים שני המועדונים • בנוסף יתקיימו ירידי צרכנות משותפים
ועדי המורים מנצלים את סמיכות הזמנים לבחירות כדי לסחוט כסף עבור עובדים הזוכים לפנסיה תקציבית
האיום של ארגוני המורים להשבית את בתי הספר בשבוע הבא מתבסס על עילות בלתי חוקיות