מרכז הבנייה ומנהליו נקנסו ב-150 אלף שקל על שימוש חורג בקיבוץ געש

הורשעו ב"ביצוע שימוש רחב היקף ובאופן חסר תקדים בשטח של כ-2,500 מ"ר לצורך שימוש מסחרי שנועד להפקת רווחים"

קנס שני תוך שבוע על עבירות של שימוש חורג ללא היתר ובניגוד לשימוש המותר בקרקע בקיבוץ געש: מרכז הבנייה הישראלי ושניים ממנהליו נקנסו היום (ה') ב-150 אלף שקל בגזר דין שניתן במסגרת תיק פלילי בבית משפט השלום בנתניה.

כזכור, בתחילת השבוע פורסם שקיבוץ געש וחברת סקום, מקבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, נקנסו ב-75 אלף שקל כל אחד בגין עבירה של שימוש חורג בקרקע חקלאית לצורכי מסחר בהפעלת חנות "צומת ספרים". הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז ציינה בטיעוניה לעונש שמרכז הבנייה הישראלי, יו"ר המרכז ערן רולס, והמנכ"ל קובי לנגלייב, "הורשעו בביצוע שימוש רחב היקף ובאופן חסר תקדים בשטח של כ-2,500 מ"ר לצורך שימוש מסחרי שנועד להפקת רווחים. הלכה פסוקה היא שהענישה בגין שימוש כזה צריכה להיות מחמירה ומרתיעה במיוחד במקרה בו השימוש נעשה אך ורק לצורך הפקת רווחים".

ניסיונות הסדרה

השטח המדובר מושכר למרכז הבנייה הישראלי. בדיון צוין שמחומר הראיות בתיק עולה שהשימוש בשטח נעשה זה תקופה ארוכה מאוד, כשכתב האישום הוגש ב-2005, בעוד השימוש נעשה עוד לפני כן ונמשך עד היום, למרות הגשת כתב האישום. הוועדה המחוזית ציינה שבהתאם לחוק, אם סופרים את הימים שעברו, "בגין עבירה נמשכת נוכל להגיע לקנסות של מיליונים". בנסיבות אלה ביקשה הוועדה מביהמ"ש להטיל על הנאשמים קנס מרתיע שמשקף את היקף העבירה, את מהותה ואת העובדה שנעשתה לצורך הפקת רווח. עוד ביקשה הוועדה להוציא צו הפסקת שימוש שייכנס לתוקף תוך מספר חודשים.

עו"ד יריב שפרונג, בא כוחם של מרכז הבנייה הישראלי, רולס ולנלגלייב, עתר להקלה בעונשם וציין כי "יש לקחת בחשבון שלכל אורך ההליכים, וגם היום, נעשו ונעשים ניסיונות להסדיר תכנונית את כלל המתחם בו הנאשמים בסך הכול שוכרים חלק מזערי מתחומי השטחים באותו האזור. לפי מיטב ידיעתי צפויה החלטה בערר ככל שנוגע לאתר כולו בחודשים הקרובים".

רולס ציין בתגובה: "נקלענו לסיטואציה בין בעלי הנכס לבין הוועדה המחוזית, שאנחנו מאמינים שתיפתר". השופטת אביבה טלמור ציינה שהעבירות שנעברו חמורות, ושמדובר בשימוש בהיקף משמעותי ביותר שבוצע ללא היתר כדין. ואולם היא התחשבה בעובדה שלנאשמים אין הרשעות קודמות ושמדובר באנשים נורמטיביים שפועלים רבות בהתנדבות למען הקהילה. השופטת הוציאה צו איסור שימוש חורג שייכנס לתוקף תוך שנה. כן היא קנסה את מרכז הבנייה הישראלי ב-100 אלף שקל, את רולס ב-25 אלף שקל או 180 ימי מאסר תמורתם ואת לנגלייב ב-25 אלף שקל או 180 ימי מאסר תמורתם.