אטיאס - ולא שטייניץ: הוסרה תוכנית האוצר להצפת שוק הדיור ב-70 אלף דירות; חוק הדיור הציבורי יבוטל

כך חשף שרון גמבשו, המשנה לממונה על התקציבים באוצר, בדיון בוועדת הכלכלה ■ התוכנית שבוטלה - פורסמה ברעש גדול ע"י האוצר רק בתחילת יוני השנה ■ ח"כ מירי רגב: "זו בעיה אמיתית של אלפי זוגות, האוצר שם עלינו פס - רובינו איננו ילדים של אלה שגרים במגדלי אקירוב"

תכנית משרד האוצר להצפת המדינה בקרקעות לבניית לפחות 70 אלף יחידות דיור חדשות בשנה ירדה מהפרק, כך חשף שרון גמבשו, המשנה לממונה על התקציבים במשרד האוצר, במסגרת דיון בוועדת הכלכלה בכנסת הבוקר (ד').

לדברי גמבשו, "שר השיכון ביקש ישיבה בראשות ראש הממשלה. הוא הניח תכנית ממשלתית חלופית דומה לשלנו. התקיים דיון נפרד בעניין זה ותכניתו של אריאל אטיאס אושרה. ולכן, מרבית הצעדים שהצענו - הוסרו, לבקשת ראש הממשלה. ברמה הטכנית, התכנית שלנו הוסרה ברובה".

גמבשו גם חשף כי חוק הדיור הציבורי, שנועד לאפשר לדיירי הדירות הציבוריות בישראל לרכשן בעלות נמוכה מאוד (כ-15% מערך הדירה), יבוטל במסגרת חוק ההסדרים. הדיון הסוער בוועדת הכלכלה התקיים רגע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה, ובלט בה העדרו של יובל שטייניץ, שר האוצר, שאמור היה להשתתף. כמו כן, ולמרות שלא נכלל בלו"ז הועדה, רבים ציפו שינכח בישיבה גם שר בינוי והשיכון, אריאל אטיאס.

חברי הוועדה זעמו על כך שתכנית האוצר להצפת המדינה בקרקעות בוטלה בדלתיים סגורות. כמו כן, תקפו חברי הכנסת את שר האוצר, על שביטל את השתתפותו בדיון ברגע האחרון, ואת הממשלה על כך שלא שלחה ולו שר אחד לדיון.

"זו בעיה אמיתית של אלפי זוגות. האוצר שם עלינו פס", אמרה ח"כ מירי רגב בדיון על מחירי הדיור בארץ. "זו בושה וחרפה. לא מעניין את הממשלה דיור. עד שלא תקום עיר אוהלים בארץ הזו - הממשלה לא תתעורר. רובינו איננו ילדים של אלה שגרים במגדלי אקירוב. אפילו בתקופת סלאח שבתי, בשנות ה-50 היה לאן לחזור, לדירה בשיכון".

יו"ר הועדה, ח"כ אופיר אקוניס אמר: "זוהי אמירה ברורה של הממשלה".

ח"כ עמיר פרץ קרא לנעול את הישיבה: " קובעי המדיניות אינם. לשרים אין תשובות ולכן הם התחמקו מלבוא".

בנושא פתרונות למצוקת הדיור ומחירי הדירות, אמר גמבשו: "הממשלה, על משרדיה, מבינה ויודעת שיש בעיה ושצריך לטפל בה. את התכנית שלנו אנחנו פרסמנו לפני חודש בהמשך לעבודת מטה ארוכה. כללנו בה מספר צעדים שאמורים לתמוך בהגדלת ההיצע בטווח הבינוני והארוך. אין פתרונות קסם מהיום למחר".

ח"כ כרמל שאמה אמר כי "משק הדיור בישראל הוא כמו חולה שמגיע לבית החולים עם מחלה קשה. אבל כואב לו עכשיו. הסרת החסמים התכנוניים והתקציביים היא פתרון לטווח הבינוני והארוך. זה לא עוזר בגרם למי שלא מצליח לשאת בנטל היום. סיוע בשכר דירה - זה מה שצריך להעניק".

לדברי שאמה, "מינהל מקרקעי ישראל מעביר מיליארדים של עודף מתקציבו למדינה". הוא פנה אל גמבשו ושאל: "לא מצאתם לנכון להעביר אפילו 10% מהכספים הללו. אנשים כבר לא רוצים לקנות דירה, אלא רוצים מקום לגור. שכר הדירה עלה ב-800 אלף שקל עד 1,000 שקל לחודש בשנתיים האחרונות. העליה הזו אכלה להם את כל הסיוע".

בצהרים, מסר משרד הבינוי והשיכון בתגובה לדיון בוועדת הכלכלה כי אטיאס "לא הוזמן לישיבת הוועדה הבוקר (אלא נציגי משרדו), אבל הביע את רצונו להגיע לדיון בהשתתפות שר האוצר. עם זאת, לאור קיום ישיבת קבינט במקביל לישיבת הוועדה, לא הגיע שר הבינוי והשיכון לוועדה, בה הוא כבר השתתף במספר דיונים".

בנושא תכניות משרדי האוצר והשיכון להורדת מחירי הדיור, נמסר ממשרד השיכון כי "ככל הנראה, בעקבות התנגדות מינהל התכנון במשרד הפנים, האוצר משך את תכניתו". במשב"ש מדגישים כי "לא הייתה כל התנגדות שלנו לתכנית ולא נתנגד לכל תכנית שתגביר את קצב תכנון ושיווק הקרקעות בישראל לטובת כלל האוכלוסייה והזוגות הצעירים בפרט".

עוד מבהיר דובר המשרד, כי "תכנית משב"ש אינה חלופית ואינה קשורה לתכנית האוצר, אלא תכנית עצמאית להסרת חסמים. זאת, לצד הצעות נוספות שהעביר שר הבינוי והשיכון למשרד האוצר ונדחו על ידו, כמו סבסוד משכנתאות באמצעות השתתפות המדינה בהחזרי משכנתא לרכישת דירה ראשונה בבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית, פטור ממע"מ על דירה ראשונה בפריפריה וביטול הטבות המס לדירות להשקעה". כמו כן, מסר דובר משב"ש כי משרדו מתנגד לביטול חוק הדיור הציבורי.