נגיד הבנק המרכזי של אנגליה בצעד אגרסיבי ומפתיע: הוריד את הריבית ב-1.5% ל-3%

(עדכון) - [לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] השוק חזה הפחתה של 0.5% ; מדובר בהורדת הריבית החדה ביותר מאז 1981 ; טרישה הוריד הריבית בגוש האירו ב-0.5% ; ירידות בבורסות אירופה ; צפי לירידות בפתיחה בוול סטריט

מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), הוריד את הריבית ב-1.5% ל-3%, בשיעור החד ביותר אי פעם, כשהכלכלה הבריטית נכנסת למיתון והשווקים הפיננסיים ממשיכים להתנהל בתנודתיות. מדד פוטסי 100 של לונדון מציג ירידות שערים חדות.

"ההפחתה המשמעותית היתה הכרחית על מנת לעמוד ביעד האינפלציה של 2%", נכתב בהודעה שפרסם הבנק המרכזי. "אנחנו צופים התדרדרות נמשכת של הפעילות הכלכלית", הסביר מרווין קינג.

מדובר בהורדת הריבית החדה ביותר מאז 1981, אז הוריד הבנק את הריבית ב-2%. השוק חזה הפחתה של 0.5% בלבד ל-4%. הבנק המרכזי של אירופה צפוי לפרסם את החלטת הריבית ב-14:45, שעון ישראל.

אחרי שהשתתף בהפחתת הריבית המתואמת ב-8 באוקטובר, הבנק המרכזי של אנגליה, עשוי להמשיך במדיניות המוניטרית המקלה, גם בסוף 2008 ותחילת השנה הבאה. הליש"ט נסחרת בעליה של 0.6% ל-1.6009 דולר לליש"ט [לאתר המט"ח].

מדד המחירים לצרכן הבריטי נותר מעל היעד של 2% והתקרה של 3% ברמה של 5.2%, אך מחירי הסחורות החלשים יותר גרמו לתחזיות האינפלציה ברחבי העולם לרדת במהירות. יתרה מכך, חבר ועדת המדיניות המוניטרית דיוויד בלאנשפלאוור, החבר היוני ביותר בועדה מאז שהצטרף אליה באמצע 2006, דבק בעמדתו כאשר ציין שהוא חושב שהדפלציה מהווה בעיה גדולה בהרבה מהאינפלציה ושמדד המחירים לצרכן עשוי לרדת מ-5.2% בספטמבר ל-1% או אפילו לרמה שלילית.

בלאנשפלאוור אמר גם שיש להפחית משמעותית ובמהירות את הריבית בבריטניה. סקר חדשות בלומברג בקרב כלכלנים הראה שיש סיכוי רב יותר להפחתה של 0.5%, אך כאמור, קינג בחר בהפחתה חריפה בהרבה. "מדד החלפי הריבית של קרדיט סוייס תימחר במלואה הפחתה של 0.75%", ציינו במחלקת המחקר של TRIFX.