היכונו לעליות חדות

עד סוף השנה יחזיר שוק המניות כ-2/3 מירידת 2008, אך לא יגיע לשיאיו משכבר

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס

עד סוף 2009, שוק המניות העולמי צפוי להחזיר כשני שלישים מירידות 2008, אם כי לא יגיע לשיאים שרשם בקיץ 2007. שוק המניות בארץ, צפוי לתת תשואת חסר שמקורה בעיקר בנזק שנגרם מהלחימה בדרום, במדיניות הממשלה הבאה שתיבחר ובקצב שבו "תיכנס לעיניינים", ובפעולות בהן ינקוט ממשל אובמה אותן פרטתי כתבתי בטור קודם.

לפנינו גרף של המדדים ת"א 25 (כחול) ומדד S&P500 (אדום) הנחשב למייצג המגמה העולמית. בחלקו השמאלי מוצגות תוצאות 2008 ובימני התחזית ל-2009.

טל עבדה תחזית 2009


מאז פתיחת השנה אנו עדים לעליות מתונות בשווקים הפיננסיים, שנובעות משילוב אפקט השנה החדשה, כניסתו של אובמה והתקווה לשינוי שהוא מפיח במשקיעים. לעומתם המשבר בשווקים הריאליים ממשיך להחמיר, האבטלה עולה והתפוקות צונחות.

אבל גם העליות בשווקים הפיננסיים לא צפויות להימשך זמן רב. החששות מהדו"חות הכספיים השנתיים ל-2008 שיפורסמו החל מחודש פברואר, בשילוב התפכחות מאידיליית אובמה הכל-יכול, צפויה לשנות את הסנטיטמנט בשוק ואת המגמה כלפי מטה.

בעונת הדוחות השוק ישוב להיות תנודתי יותר, הסיכון יעלה והמגמה תחזור להיות שלילית עד לחודש אפריל, שבו צפוי השוק להגיע לתחתית חדשה. עד אפריל צפויים השוק העולמי והמקומי להתנהג באופן דומה.

באפריל צפוי גם השוק העולמי להתחיל להציג סימני התאוששות. ההערכות ברבעון שלישי ב-2008 היו שכ-80% מהלוואות הסאב-פריים שלא יוחזרו כבר הופרשו לחובות אבודים ומגולמים בדוחות. ההערכה היא שהדוחות השנתיים שיתפרסמו בסוף הרבעון הראשון יגלמו אחוז גבוה יותר של נזקי המשבר, יכללו גם ביטוי לנזקי המעגל השני והשלישי, כמו הפסדים עקיפים שנובעים מהמשבר. הנחת המשקיעים בסוף הרבעון הראשון תהיה שעיקר הנזק כבר מגולם, ונזקים עתידיים לא יהיו מהותיים דיים ליצירת משבר נוסף.

בישראל, לעומת זאת, הירידות ימשכו, הדישדוש יתארך, וההתאוששות תתחיל מאוחר יותר, (כפי שהצגתי בגרף) ותהיה תלויה גם בהשלכות הכלכליות הלחימה בדרום ובמידת ההתערבות של הממשלה הבאה ומדיניותה הפיסקלית עליה כבר כתבתי בעבר. התרחיש הסביר יצור נטל הוצאות גדול על ישראל, יקשה על תהליך ההתאוששות ויעקב אותו עד לתחילת המחצית השנייה של 2009. התפתחיות חיוביות יקרבו אותנו למגמות בעולם.

המגמה החיובית בעולם, שהחלה ברבעון השני, תתפתח לאט, כשעוד ועוד משקיעים ייבנו מחדש את אמונם בשווקים, ויוצרים ביקוש גדל והולך. לקראת סוף השנה צפויים לתמוך בביקושים גם ניצני שיפור בשוק הריאלי. אמנם התנודיות צפויה להישאר גבוהה, אך המגמה העיקרית, גם אם לא תהיה ברורה בהתחלה, צפויה להיות חיובית.