צעצועי אלקטרוניקה לשעת משבר

תערוכת CeBIT 2009 הציגה את המגמות האלקטרוניות שיאפשרו לארגונים לחסוך

כלל ידוע בעולם התערוכות המסחריות קובע, שהלחץ של מארגני התערוכות עומד ביחס ישיר למספר ההודעות האופטימיות שהם משגרים לעיתונות. מארגני תערוכת CeBIT 2009, שהסתיימה בשבוע שעבר בהאנובר בגרמניה, למשל, הפציצו את המדיה בצרורות של מסרים שמהם ניתן היה להבין כי מדובר בהצלחה מסחררת. אבל הסטטיסטיקה, שפורסמה בתום התערוכה, מלמדת על מציאות אחרת. מספר המבקרים בתערוכה השנה פחת ב-20% לעומת השנה שעברה ומספר המציגים פחת ברבע, אם כי המארגנים ממשיכים לטעון כי "מספר העסקאות המסחריות שנסגרו בתערוכה והקשרים העסקיים שנוצרו היה גדול מתמיד".

אבל, למרות שהמיתון חלחל השנה גם לתערוכת הטכנולוגיה הגדולה והחשובה בעולם, עדיין יש מקום לאופטימיות. קצב הפיתוח הטכנולוגי של תעשיית האלקטרוניקה והמחשבים לא מגלה שום סימן של קיפאון ואת מקום האמריקנים והיפנים, שמורידים פרופיל, תופסים כוחות עולים מטייוואן, קוריאה וסין. יתר על כן, במקום תחומי מוצרים, שחינם סר, עולים ופורחים תחומים אחרים, שיכולים לחסוך לארגונים כסף רב בעיתות מצוקה והידוק חגורה.

פחות טיסות

דוגמה טובה לטכנולוגיה שהעניין בה גובר בתקופת המיתון, היא טכנולוגיה לקיום שיחות ועידה מרחוק. התחום עצמו הוא ותיק אולם כיום, כאשר חברות חושבות פעמיים לפני שהן מאשרות כל כרטיס טיסה למנהל ומספר הטיסות העסקיות פוחת, הנושא הופך להיות חם.

למזלם של מנהלי הכספים בארגונים, החידושים האחרונים מאפשרים כיום להפוך את השיחה מרחוק לתחליף איכותי וראוי לדיונים פנים אל פנים.

בסביט התנהל השנה סימפוזיון, שהתמקד במעבר של עולם העסקים מהמונח המיושן "שיחת ועידה מרחוק" (teleconferencing) למונח העדכני "נוכחות מרחוק" (telepresence). המונח מתייחס לאינטגרציה של ציוד אודיו, וידיאו באיכות HD גבוהה ותקשורת רחבת פס, שיכולה לאפשר לבני-שיח, שנמצאים במדינות שונות, לנהל אינטראקציות אינטימיות ואינטואיטיביות ברמת אבחנה שלא התאפשרה בעבר.

הציוד מיועד להעניק בין השאר הבחנה באינטונציות הדקות של בן-השיח בסיוע איכות שמע גבוהה מאוד, זיהוי מדויק של שפת הגוף ורמזים פיזיים שמשדרים בני-השיח - מצמוצים, זיעה - באמצעות מסכי HD ואפילו - כך לפחות טוענים העוסקים בתחום - העברה של "הנוכחות" והכריזמה של האישיות ממש כמו בעת ישיבה משני צידי שולחן הדיונים.

פיתרונות כאלה כבר מתחילים לחלחל כיום לארגונים גדולים ובתערוכה הוצגו מערכות משולבות, שכוללות מספר מסכי HD בגודל 52 אינץ' ומעלה, משולבים זה לזה צד, יחד עם מודמים ודוחסי/מפענחי וידיאו, שיכולים להעביר על קו טלפון או ADSL רגיל שיחות אודיו/וידיאו באיכות HD. כרגע מדובר ברזולוציה של 720 פיקסלים בקצב של 60 פריימים לשנייה, אולם יש כבר תוכניות לשדרג לרזולוציה של 1,080 פיקסלים.

חלק מהפתרונות משלבים אפילו מערכות ביומטריות, שמסוגלות לזהות את גובה העיניים של הדוברים והנוכחים ולהתאים את זווית הצילום כך שהנואם יוכל ליצור "קשר עין" עם בני-שיחו המרוחקים. מערכות כאלה עודן יקרות יחסית, אם כי קרוב לוודאי שחיסכון של כמה עשרות או כמה מאות כרטיסי טיסה במחלקת ביזנס יכול לקזז את עלותם משמעותית.

הבשורה ב-CeBIT הייתה, שה"נוכחות מרחוק" מתחילה להפוך כיום לזמינה אפילו לעסקים קטנים ולמשתמשים ביתיים. חברת FaceVision הציגה טלפון בטכנולוגיית DECT, שמאפשר לקיים שיחות וידיאו באיכות HD על רשת פס רחב ביתית מקובל. את השיחה ניתן לבצע באמצעות חיבור הטלפון למסך ה-HD הביתי והטלפון תומך גם ביישומי צ'אט דוגמת Gmail צ'אט.

חברה אחרת בשם Unidata, הציגה טלפון אלחוטי נייד, שלטענתה יכול לספק שיחה חזותית באיכות HD באמצעות רשתות Wi-Fi. הטלפון מצויד במסך 2.8 אינץ', הוא מאפשר הקלטה והרצה של קטעי וידיאו באיכות גבוהה, מתפקד כנגן MP4 ולטענת היצרנית, יש לו סוללה נטענת ל-3 שעות שיחת וידיאו.

גם ענפים מסוימים של המחשוב האישי זוכים להתפתחות מואצת בתקופת מיתון. מחשבי ה-Netbook, למשל, שבתחילת דרכם סווגו בתור "מחשבים למתחילים מעוטי תקציב, שמסתפקים במינימום ביצועים", כובשים בהדרגה נתח גדל והולך משוק המחשוב הנייד.

הסיבה היא המחיר הנמוך והחשיבה הכלכלית החדשה, שמכתיב המצב: במקום להוציא 1,800-2,000 דולר כדי לצייד עובדים במחשב נייד עסקי מהדור האחרון, שמספק 75% מהצרכים האמיתיים בדרכים, אפשר להסתפק במחשב נטבוק ב-500 דולר, שמספק 90% מהצרכים.

סוללות חזקות יותר

יצרניות מחשבי הנטבוק עצמן עושות מאמצים לא מבוטלים להתאים את עצמן לצרכים של הלקוחות העסקיים החדשים. חברת MSI הטייוואנית למשל, הציגה בתערוכה דור חדש של מחשב ה-Wind המצליח שלה, שהדגש בו מושם על אורך חיי הסוללה. המחשב מדגם ECO-U110 מצויד במפרט דומה לזה של קודמו - מסך 10 אינץ', מעבד אטום, דיסק קשיח של 160 ג'יגה וכדומה - אולם לטענתה, הוא מסוגל לספק כעת עד 8.5 שעות הפעלה רצופות על סוללה בת 6 תאים. כל זאת תוך שמירה על משקל של 1.2 קילו ומחיר (באירופה) של כ-480 אירו.

Acer מנסה לכוון ללקוחות העסקיים, שמתייחסים למחשב שלהם כאמצעי להצגת מצגות ניידות ועתירות קטעי וידיאו בפני לקוחות. התשובה שלה היא הנטבוק החדש X120, שהייחוד שלו הוא במסך רוחבי גדול יחסית עם פורמט תצוגה של 4:3 או 16:9. סוני אמנם הייתה הראשונה, שהשיקה נטבוק עם מסך בפורמט רוחבי, אולם מחירו של המחשב של אייסר נמוך באופן משמעותי והמסך שלו גדול מזה סוני. גם האייסר החדש מצויד בסוללה גדולה יחסית, שמספקת זמן הפעלה של כ-4 שעות.

Asus, החלוצה בתחום הנטבוק, הציגה דגם מוכן לייצור עם מסך מגע מסתובב, בגודל 8.9 אינץ'. המסך המסתובב מאפשר להשתמש במחשב הקטן כתחליף למחשב Tablet ובזכות מודולים מוטמעים של תקשורת סלולרית מדור 3, WiMAX ו-Wi-Fi גם כתחליף לטלפון חכם ומכשיר תקשורת להעברת דואר אלקטרוני. יש לו גם מודול GPS מובנה, שמאפשר להשתמש בו כמכשיר ניווט.

ומה לגבי כונן תקליטורים פנימי? זה, כנראה מיותר ויהפוך למיותר עוד יותר כאשר ייכנס לתוקף תקן החיבור USB 3.0, שהוצג בתערוכה במסגרת ההכנות להשקתו. התקן יאפשר לייצר התקני זיכרון נשלפים וזולים דוגמת דיסק-און-קי עם מהירות העברת נתונים גדולה פי 10 מזו של ה-USB 2.0 הנוכחי. במילים אחרות ניתן יהיה לצפות באמצעות התקני הזיכרון של הדור הבא בסרטים באיכות של תקליטורי בלו-ריי, גם במטוס. וזה השימוש הנפוץ ביותר בניידים העסקיים.