דאבוש: ההסדרים שהוצעו לא מאפשרים הארכת זיכיון לערוץ 10

למרות הידיעות על סיום סאגת ערוץ 10, טרם הוצגו ההסדרים הסופיים בנושא ■ גם לאחר שיושג הסדר, יהיה צורך להגיש בקשה לוועדת הכלכלה של הכנסת שתאשר את הארכת המועד להארכת הזיכיון, שתוקפו פג בסוף יולי

למרות הידיעות על סיום הסאגה של ערוץ 10, טרם הוצגו ההסדרים הסופיים בנושא - וזאת למרות שהיתה דרישה מוקדמת לסיימם עד היום (א') בשעה 10:00 בבוקר.

מועצת הרשות השנייה בישיבתה היום צפויה להכריז על השהיית המכרז בעוד מספר ימים. ל"גלובס" נודע כי גם לאחר שיושג הסדר, יהיה צורך להגיש בקשה לוועדת הכלכלה של הכנסת שתאשר את הארכת המועד להארכת הזיכיון, שתוקפו פג בסוף יולי.

בכל זאת מכרז?

ביום רביעי בלילה העבירה יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, מכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ; לשר התקשורת, משה כחלון; ולסגן יו"ר ערוץ 10, מודי פרידמן; בו הבהירה כי עד כה ההסדרים שהוצעו לא מאפשרים הארכת זיכיון.

דאבוש הבהירה כי עד היום היה על הצדדים להעביר לרשות הצעות להסדר שיאפשרו קביעה כי ישראל 10 קיימה את מחוייבויותיה - או לחילופין תודיע הממשלה כי בכוונתה לפעול לתיקון החוק, כך שיוארך זיכיונה של ישראל 10 ב-3 חודשים נוספים שיאפשרו את המשך המשא-ומתן.

דאבוש הבהירה כי אם לא יתקיים אחד מהשניים, המועצה תפרסם מכרז לערוץ 10. עתה ברור לצדדים כי לא ניתן להאריך את הזיכיון ב-3 חודשים - דבר שמצריך חקיקה, מה שאיננו בר-ביצוע.

הנושאים שבהם טרם הועברה הצעה המאפשרת גיבוש הסדר סופי הם דמי הזיכיון והתמלוגים, התוכן והקולנוע. בעניין דמי הזיכיון ביקשה דאבוש לקבל טיוטה מתוקנת של משרד האוצר בדבר ההסדר, וזאת לאחר שמהאוצר נמסר לרשות השנייה כי הקרן לעידוד הפקות מקור שמתוכננת לקום על-ידה לא תהווה ערובה לחיובי ישראל 10.

עוד דורשת דאבוש כי ההסדר יותנה בהבהרה כי הכספים שיוקצו לרשות השנייה ישמשו אותה לצרכיה תוך שמירה על עיקרון עצמאות הרשות, ויוחזרו לאוצר רק כנגד פירעון החוב על-ידי בעלי ערוץ 10.

עוד מבקשת דאבוש כי ישראל 10 תעביר תשלום מיידי של יתרת הכספים שלא יידחו על פי ההסדר (כ-10 מיליון שקל, י.ג).

בעניין התוכן הבהירה דאבוש כי על ישראל 10 להציג ביצוע בפועל של דרמה וסרטי תעודה או נכונות להפקדת ערבויות בנקאיות אוטומטיות וכיסוי החובות בסך כולל של 54 מיליון שקל מעבר למחוייבויות השנתיות הקבועות.

כמו כן, בעניין הקולנוע הובהר לצדדים כי אין מדובר בבן חורג, וכי על ערוץ 10 להציג כוונות להפקדת ערבות בנקאית אוטונומית לכיסוי החוב בגין הקולנוע. עתה נעשה ניסיון שהאוצר יגדיל את ההלוואות שיינתנו על-ידיו לערוץ 10, כך שיכללו גם את נושא הקולנוע.

תוכנית הסיוע לערוץ 10: הזרמה עקיפה של עשרות מיליונים מכספי ציבור

בין הסעיפים המרכזיים בטיוטת ההסכם שהושג בין משרד האוצר, משרד התקשורת והרשות השנייה לבין ערוץ 10 עומדים דחיית תשלום חובות עד 2012, קיצוץ של 15% בשכר הטאלנטים, הקדמת הרפורמה בשוק התקשורת והקמת קרן בסך 60 מיליון שקל ליצירה הישראלית.

לפי המתווה, תשלום חובות של ערוץ 10 בגין תמלוגים ודמי זיכיון, בהיקף של עד 37 מיליון שקל, יידחה עד לינואר 2012 - דחייה שמותנית בכך שהערוץ יעמוד בכל אחד מ-4 הפרמטרים שנקבעו לו: אי-חלוקת דיבידנדים, צמצום משכורות, אי-החזר הלוואות בעלים בתקופה זו ותשלום ריבית פיגורים.

החזר לרשת וקשת

לגבי צמצום משכורות, ישראל 10 תתחייב לבצע הפחתה בהוצאות שכר עובדיה המשתכרים שכר ברוטו העולה על פי שלושה משכר הממוצע במשק (מעל כ-23 אלף שקל), כאשר הפחתת השכר תהיה בשיעור של כ-15% בממוצע לעומת השכר ששולם להם בשנת 2008, וזאת במהלך כל תקופת דחיית התשלומים.

כתוצאה מההקלות שניתנו לערוץ 10, האוצר נאלץ לאפשר גם לערוץ 2 פריסה של עד 37 מיליון שקל, אך רק לגבי היקף החובות שצברו עד 2009, ללא חובות חדשים. כמו כן, האוצר יעמיד לרשות השנייה הלוואה בסך 24 מיליון שקל על חשבון דמי הזיכיון שערוץ 10 צריך לשלם בגין חובות עבר, כאשר מתוך סכום זה תשיב הרשות השנייה את הכספים לרשת, לקשת, לטלעד ולתחנות הרדיו האזוריות, שמימנו באותה תקופה את פעילות הרשות ללא ערוץ 10.

תוקם קרן לעידוד יצירה מקורית

לגבי השינוי המבני בשוק התקשורת הוסכם כי עד נובמבר 2009 תסתיים החקיקה בדבר הרפורמה בשוק השידורים (מעבר מזיכיונות לרשיונות), שתיכנס לתוקף בינואר 2012.

עוד עולה ממסמך הטיוטה כי בכוונת האוצר והתקשורת להקדים את "ברית המועצות" (הגוף המאוחד של מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין), שכן ככל שהיא תוקדם - כך יקלו על הזכיינים בכל הקשור לדמי הזיכיון. על-פי התכנון, "ברית המועצות" תוקם כבר ב-2010.

כמו כן סוכם כי תקום קרן בהיקף 60 מיליון שקל המיועדת ליצירה ישראלית. הקרן תמומן במחציתה (30 מיליון שקל) על-ידי משרד האוצר, והיתרה תתחלק שווה בשווה בין ערוץ 10 לערוץ 2, כאשר מנגנון הקרן והקצאת הכספים ייקבעו יחד עם הרשות.

עוד נקבע כי תקנות הכספים יתוקנו כך שיידחה המועד להעברת סכומי התמלוגים שנצברו ברשות השנייה לאוצר המדינה עד למועד המעבר, וזאת בסכום שלא יעלה על 20 מיליון שקל. במהלך התקופה האמורה תהיה רשאית הרשות השנייה להשתמש בסכום האמור לכיסוי הוצאותיה. בנוסף, יתוקנו התקנות בהתאם לטיוטות שהעביר משרד התקשורת לאישור משרד האוצר בעבר באשר לגובה דמי הזיכיון.

משרד האוצר יקצה לרשות השנייה סכום של עד 24 מיליון שקל למימון פעילות שוטפת, בהתאם לצרכים ומועדים שיוסכמו בין משרד האוצר לרשות השנייה, זאת בשל הדחייה בתשלום חובות בשל דמי זיכיון בהתאם לסיכום זה. מלוא הסכומים ששילם בעל בזיכיון לרשות השנייה בשל חובותיו לדמי זיכיון יועברו לאוצר המדינה.