8 כללים לשיפור המוטיבציה של העובדים

בארגון המודרני תמריץ כספי כבר לא מוביל את העובדים להישגים ■ עו"ד דן פינק, חוקר מוטיבציה בארגונים בינלאומיים, מסביר מה עובד ואיך זה קשור לשינוי במעמד המנהלים

1. לא עוד שיטת "המקל והגזר"

שיטת הבונוס הכספי עובדת רק על עובדים שעוסקים בתפקידיהם טכניים. בונוסים כספיים לעובדים שנדרשים ליצירתיות, מחבלים ברוחב החשיבה, בתפוקות, באיכות ובכמות; כי המיקוד שלהם עובר לחיפוש פתרון יצירתי של "איך אני משיג יותר כסף".

2. לא עוד הנחתות מלמעלה

פירמות טובות יודעות שהן רוצות מעובדיהן מעורבות פנימית ולא צייתנות עיוורת. לשם כך הן חייבות להנהיג שיטות ניהול מאפשרות, כשהמנהל המסורתי הופך למנטור ולא למנחית הוראות מלמעלה.

3. המנהל החדש הוא קואורדינטור

התפקיד החדש של המנהל הוא למצוא טאלנטים, למשוך אותם לארגון, לשמר אותם, ולהבטיח שהם מרוצים.

4. לא עוד מנהל קונטורול-פריק

המנהל החדש לא יעמוד ליד שעון הנוכחות, יצליף בעובדיו או יפקח ברזולוציות גבוהות. מנהל שיתקשה לשחרר שליטה, יהפוך למיותר.

5. תשלום הוגן ואף גבוה מהממוצע

אם העובדים ירגישו שלא משלמים להם בהגינות, המוטיבציה תחוסל. כמו-כן, ידוע שפירמות מצוינות משלמות לעובדיהם שכר קצת יותר גבוה מהממוצע בשוק.

6. אוטונומיה לעובדים

אפשר להצליח כמו גוגל, אם מעניקים לעובדים אוטונומיה על אחוז מסוים מזמן העבודה. זה יכול להיות במינונים קטנים, למשל, להעניק יום אחד אחה"צ שבו העובד יכול לבחור על מה לעבוד, עם מי לעבוד ואיך להפיק את המוצר.

7. לאפשר לעובד לבחור את עמיתיו

מנהל נבון ישכיל להניע עובדים באמצעות ההנאה של העובד להיות נוכח במחיצת אנשים כלבבו בעבודה.

8. הענק לעובד תחושת משמעות

העובדים היום רוצים לעבוד בסביבה שנוסכת על תפקידיהם תחושה של משמעות ותכלית. לכן, מומלץ להמעיט את הדיבורים סביב הרווחים הרבעוניים ולקדם נאומים שמעניקים לעובדים תחושת תכלית וייעוד - שני הדברים שידועים כמחוללי המוטיבציה הגבוהים ביותר אצל עובדים.