חורבנה של מכבי

פרשת פנאן עלולה להביא לסיום הקריירה של שמעון מזרחי ולהתפטרות דיוויד פדרמן

זה התחיל באיש אומלל שלא יכול עוד לשאת את חייו וסיים אותם במו ידיו, ביום שני השבוע, וזה עלול להגיע לחורבן הספורט הישראלי, איגוד הכדורסל בכלל והמלכה המוכתרת והמפוארת שלה, קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב, בפרט.

מה שהתחיל השבוע בטרגדיה אישית של מוני פנאן המנוח, עוד יביא, עלול להביא, תוך שבועות או חודשים אחדים, לסיום הקריירה של שמעון מזרחי, להתפטרות דיוויד פדרמן, לפירוק המועדון והחברה המחזיקה בקבוצה, להתמוטטות המלכה המוכתרת, לנסיגת הכדורסל הישראלי כולו שנים אחורה.

אם לא יצליחו המאמצים, הכוח, הקשרים, ההיתממות, ההכחשה וההתחכמות, להחזיר את ערימות הזבל הביתה ולשוב ולטמון אותן עמוק בתוך כותלי הבית, הצהוב כחול של מכבי ו/או של איגוד הכדורסל (בעיקר באמצעות הודעות הרגעה על "נחקור", "נבדוק"), תיפתח בישראל חקירה פלילית כלכלית, מקומית ובינלאומית, של משטרה, מס הכנסה, מע"מ, היחידה למניעת הלבנת הון, וסופה מי ישורנו. נחקרים, נפגעים ועדים ייצאו ויבואו, רובם ככולם פנים מוכרות לציבור, גילויים ידהימו, מניפולציות יחגגו, קורבנות ייפלו.

אם ראשי מערכות האכיפה בישראל יתמהמהו, ימרחו את הזמן כמנהגם וכדרכם (וידחו את המתלוננים הצפויים בלך ושוב), ידפוק על דלתם, כבר בימים הקרובים, המשרד לחקירת הונאות חמורות ובינלאומיות באנגליה, שפתח בחקירת פעילותו של ניק לוין, הברוקר היהודי בריטי פושט הרגל, שהפסיד כמה מאות מיליוני ליש"ט (המספר עולה מיום ליום) של לקוחות, ביניהם, כרגע זה חשש והערכה, גם כספי חברים-ידידים-ספורטאים-פעילים ובכירים במערכות הספורט בישראל, שהפקיד בידיו מוני פנאן.

בשבוע הבא ייקרע המסך מעל הנימוס, הכאב, האהבה והאיפוק. זה יקרה אחרי שקבוצת מכבי תל-אביב, על שחקניה וראשיה, החברים הכי טובים של פנאן בחייו, תחזור מנסיעת המשחקים בארצות הברית. זה יקרה אחרי שבעת ימי האבל הראשונים למותו של פנאן.

נפגעי הכסף הגדולים, שאהבו את פנאן אהבת אמת, יצטרכו לעשות את החשבון ולהחליט אם הם מוותרים על מאות האלפים והמיליונים שאבדו, התאדו, לכבוד שמו הטוב או כדי להימנע מחשיפה אישית בעייתית, או עושים משהו, פועלים להשבה של מינימום (תלונות במשטרה? תביעות נגד העיזבון? נגד שותפים לכאורה? נגד מי שידעו ולא עשו?).

עורכי דין כבר עובדים.

"לא ידענו"

לא ראיתי, לא שמעתי, לא ידעתי. זו ססמת השבוע. הגדיל ועשה שמעון מזרחי, אחד החברים הכי קרובים וצמודים לפנאן במשך שנים ארוכות: "לא ידענו על זה שום דבר. בלי צל של ספק לא ידענו. אם היינו יודעים מזה הדבר לא היה מתקיים". הוא לפחות דיבר; החבר והשותף דיוויד פדרמן בכלל התאייד. שי שני, יו"ר איגוד הכדורסל, אמר: "לא ידענו, כל הנושא הזה לא הגיע לידיעתנו.. יש שמועות, אנחנו נחקור מעורבות שופטים".

האם פנאן עבד לבד? האם מישהו מבכירי הספורט סייע, השתתף, תיווך? מי שמר, ונהנה מקשר השתיקה? מי, האם, היו שותפים לרווחים? אז איפה הם בהפסדים?

התבייש לבקש

זה התחיל באיש גדול, רחב לב, אוהב, אהוב, מסור, נדיב, בעל פנים מוכרות ועיניים מדברות, שדמעו וצחקו. איש שהתבייש לבקש עזרה, שלא היה לו ממי לבקש אותה, שהיה בשיא והידרדר לתחתית. עוד מעט הזיכרון הזה ייעלם. יישאר רק סיפור על כסף, ציניות, התחכמות עסקית, ניצול הזדמנויות ומצבים. כמה עצוב.

stella-k@globes.co.il