שאול אלוביץ' בישל דיסה

קלחת רותחת: העסקה מחוללת מהומה: מי יימכרו, מי יתמזגו, למי נגמרו עכשיו החלומות

שאול אלוביץ הפסיד את פרטנר, אך זה היה רק קרב במערכה, הוא ינצח במלחמה, , כשירכוש את בזק.

אין לדעת מתי ואיך העסקה הזו תושלם, כי היא הולכת להיות בעייתית ביותר למימוש. אלוביץ נכנס לעסקה הזו עם כאב ראש אחד גדול: חברה מצוינת שטיפח ובנה עליה תלי תלים של ציפיות (012 סמייל) מוצאת את עצמה בין לילה כמועמדת למכירה לכל המרבה במחיר, רק כי החברה שבה נלחמה כל כך חזק, בזק בינלאומי, הפכה להיות החברה המועדפת.

אלוביץ לא יוכל להחזיק את שתי החברות במקביל, כי איש לא יאשר לו זאת, וכך לגבי yesשאותה יהיה חייב למכור אלא אם כן ישתנה משהו בתפיסת העולם של הרגולטור ויהיו כאן שינויי חקיקה שיאפשרו לבזק להשתלט על yes.

סיפור דרמטי טוב

בעסקת ההשתלטות של אלוביץ על בזק (שכאמור צריכה לעבור מסלול משוכות לא פשוט) יש כל האלמנטים של סיפור דרמטי טוב: אגו, כבוד, גיבורים, מנצחים ומנוצחים, אך יש גם ובעיקר חלום אחד שהתגשם - לרכוש את חברת התקשורת המובילה בישראל.

פעם החלום של אלוביץ היה להקים את בזק 2, במסגרת מיזם אופק שכשל. אחר כך הוא ניסה לבסס את מעמדו דרך הוט ובדק את האפשרות גם דרך פרטנר. כאשר החליט שצריך ללכת על הדבר האמיתי, על בזק, במקום לחפש את הדברים שליד, נפתחה בפניו הדרך.

העסקה, לכשתתבצע, משנה סדרי עולם בשוק התקשורת הישראלי. הרגולטור במדינת ישראל יצטרך לעצב מחדש את השוק ואת כללי המשחק, כי פשוט אין לו ברירה. קבוצות תקשורת נוצרות והוא נמצא במוכנות אפס לקראת המתרחש:

  1. מה דינה של ההפרדה המבנית אם סמייל נמכרת לפרטנר?
  2. מה המשמעות של האיסור על החברות הסלולריות להיות ספקיות של שיחות בינלאומיות במקרה כזה?
  3. מה דינן של ההגבלות על בזק ועל חבילות השירותים?

מעל הכל מרחפת השאלה האם התגבשות קבוצות התקשורת טובה למשק הישראלי ולצרכנים או תפעל נגדם.

רשות ההגבלים מנעה לפני כשנה מנטוויז'ן לרכוש את הוט בגלל חששותיה משיכוך התחרות, אז מה דינה של פרטנר שרוצה לקנות את סמייל ותקטין את שוק ה-ISP? ומה בכלל יהיה על שוק ה-ISP והאם הוא רלוונטי בכלל בסיטואציה החדשה שהכניסה אותנו אליו הבוקר אלוביץ'?

כל אלו מחייבים חשיבה מחדש על מבנה שוק התקשורת, הבעיה היא שקשה לראות מישהו במשרד התקשורת שיעשה את זה.