מה יעשו מניות התקשורת ביום א'?

הסלולריות יגיבו בחיוב, הנפגעת המיידית אולי לא בדיוק נפגעת, ויש נפגע אחד צפוי

אורי ליכט הוא מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI

שאול אלוביץ' לא נתן לאילן בן דב לנוח על זרי הדפנה - לא עברו מספר חודשים מעסקת אורנג' הענקית, והנה הוא מכריז על אחת העסקאות הגדולות ביותר במשק הישראלי מאז ומעולם, ובוודאי שהמעניינת שבהן.

ההשפעה על שוק התקשורת תהיה עצומה, והיא תיגע בצרכן הקטן, וממנו עד לאחרון בעלי העניין של חברות הגדולות. העסקה תוליד מרוויחים ומפסידים והיא תשפיע על כל מניות התקשורת, ועל צרכני התקשורת.

בשורה טובה לבזק

בעלי השליטה הקודמים אייפקס-סבן וארקין עשו עבודה מצוינת בבזק והניבו תשואת עתק לעצמם ולמשקיעים האחרים. גם שאול אלוביץ', שמכיר את שוק התקשורת מבפנים, הוא בשורה מצויינת עבור בזק. נטילת המושכות בידיו, תוריד את הלחץ הטכני שאפיין באחרונה את ההתנהגות המנייה, בשל המכירות הרבות שעשו בעלי העניין.

לאחרונה נעשו הפצות רבות של מניות בזק שהוחזקו בידי בעלי עניין. כעת, כשחוסר הוודאות ששרר סביב בעל השליטה התפזר, תתאפשר הפצת חבילת מניות נוספת של גד זאבי שנשארה אצל כונס הנכסים, ומהווה כ-7% מסך כל מניות החברה.


סמייל על המדף

עיני כולם מופנות דווקא לסמייל , ההחזקה המיתולוגית של שאול אלוביץ, שככל הנראה תעמוד כעת על המדף מטעמי הגבלים עסקיים.

לכאורה נדמה שסמייל נשארת לבד, ללא בעל עניין חזק, ולכן העסקה פוגעת במצבה. בטווח הקצר, המניה עשויה להיפגע בשל חוסר הוודאות שייווצר סביבה, אך בהתבוננות מלומדת על השוק נדמה שגם פרטנר וגם HOT יהיו מעוניינות לרכוש את סמייל - וזה כמובן טוב לה.

מבחינת HOT, בעלת התשתית, מדובר בהזדמנות חד-פעמית לרכוש פעילות של ספקית אינטרנט ושיחות בינלאומיות, אשר תוסיף למגוון פעילותיה, ותשתלב היטב בקיימות. הזיקה בין הפעילויות של הוט לפעילות סמייל, חזקה יותר מאשר בין הפעילויות העסקיות של פרטנר וסמייל, ולכן סביר שהוט תסכים לשלם יותר. אלא שפרטנר לא תוותר כל כך מהר, והמאבק בין השתיים, משפר קצת את תמונת המצב של סמייל.

החמישית בחוץ

בשלב ראשון אין שינוי בסביבה העסקית של החברות הסלולריות, אך אם פרטנר תקבל אישור ותרכוש את סמייל, יגיעו איחוד נוסף: סלקום עם נטוויז'ן לפי שווי הגבוה ממחיר השוק.

לחברות הסלולריות טוב ש-HOT תקנה את סמייל. שתיהן חברות גדולות ומתחרות שהביעו עניין להיכנס לתחום הסלולר. איחוד ביניהן יעמיד מתחרה רביעי אגרסיבי יותר בתחום הסלולר, אך יוריד בצורה משמעותית את הסיכוי לכניסת למתחרה חמישי חזק.

מניות חברות הסלולר יגיבו בחיוב למהלך של אלוביץ'.

התעלומה הגדולה

עתידה של yes הוא תעלומה גדולה. לאחרונה פסק בית המשפט העליון כי בזק אינה יכולה לקחת שליטה מלאה על yes. שאול אלוביץ', שמחזיק ב-yes כ-32%, ייאלץ כנראה למכור את אחזקותיו בה.

כרגע לא מסתמן גוף שיש לו מניע מובהק לקנות את yes וגם המוטיבציה של בזק ואלוביץ' למכור אותה היא קטנה. אני מעריך שהשאיפה תהייה להשאיר את המצב כפי שהוא, והדבר ידרוש מהלכים משפטיים.

בכל אופן, ביחס לשווי של בזק כולה, מדובר באחזקה ששווה פחות מ-10% משווי הקבוצה.

הנפגע המיידי

הצרכן הישראלי הוא הנפגע העיקרי מהעסקה.

שוק התקשורת בארץ היה במצב עדין מאד וצעד לקראת התגבשות חמש קבוצות תקשורת כדלקמן:

  1. בזק (בזק קווי, פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes),
  2. דיסקונט השקעות (סלקום, נטוויז'ן וגלובקול)
  3. פרטנר (שהקימה עכשיו פעילות מפעיל פנים-ארצי ואינטרנט, בנוסף לסלולר)
  4. HOT (בעלת התשתית והיכולת לשווק Triple-Play)
  5. סמייל, שהתכוונה להתמודד על מירס וכבר היום מספקת שירותי אינטרנט, טלפוניה פנים-ארצית ובינלאומית).

רכישת אלוביץ את בזק תעמיד את סמייל על המדף, ותגרום לכך שמחמש קבוצת תקשורת, אשר היו אמורות להתחרות בינהן, יוותרו רק 4 קבוצות, התחרות תצטמצם וכוחו של הצרכן כנגד ספקיו, יירד.

בעקבות זאת יש לצפות בשנים הבאות לתוצאות טובות, תזרימים חזקים ותשואות דיבידנד נהדרות.

עסקת חייב

שאול אלוביץ' עושה את עסקת חייו ורוכש את בזק.

כפי שציינו, המשמעות על שוק התקשורת היא עצומה אך בעיקר חיובית. גובה החוב ורמות המינוף הגבוהות ששאול אלוביץ' יתרומם אליהן כדי לשלם תמורת העסקה, מאותתות כי חגיגת הדיבידנדים שקיימה בזק בשנים החולפות, תימשך - ואת זה כידוע המשקיעים אוהבים מאוד.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI