יום אדום בת"א חתם שבוע מעורב בו עלה המעו"ף ב-1.2%

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה ■ מבול דו"חות: צים הפסידה ברבעון החולף 208 מ' ד' וגררה את החברה לישראל לירידה של 4.7%, הבינלאומי דיווח על הלימות הון של 14.3%, אל על הרוויחה 12.3 מ' ד' ברבעון

הבורסה בתל אביב נסגרה ביום המסחר האחרון של השבוע (ה') בירידות שערים למרות פקיעה חיובית של אופציות המעו"ף לנובמבר סמוך לפתיחת המסחר. הפקיעה עצמה התרחשה בעלייה של 0.27% בשער מעו"ף קובע של 1,093.82 נקודות. על הירידות בת"א השפיעו בעיקר הירידות שנרשמו מעבר לים באסיה ובאירופה וכן דו"חות החברות, ביניהן נציין את אלו של החברה לישראל, אשר הובילה היום את הירידות במעו"ף לאחר שצים גררה אותה להפסד ברבעון השלישי. נזכיר כי לרגל חג ההודיה, לא יתקיים היום מסחר בוול סטריט ומחר יתקיים מסחר מקוצר עד השעה 20:00 שעון ישראל.

שבוע המסחר הבבורסה של ת"א הסתיים במגמה מעורבת, כאשר מדד המעו"ף המשיך לטפס גם השבוע בכ-1.2%, ומדד הבנקים הגדיל לעשות ורשם עלייה שבועית של 2.5%, לעומת זאת מדד התל-טק ירד ב-1.6% ומדד הנדל"ן קיבל חבטה כשאיבד 4.9% מערכו.

לאחר שמדדי המעו"ף ות"א 75 עלו מתחילת השנה בכ-67% ובכ-139%, יום המסחר הנוכחי זימן להם בחינה כפולה: ראשית, מבחינת המעו"ף, יום המסחר לאחר הפקיעה זימן "התמודדות נקייה" ללא שיקולי פקיעה, שנראה כי אפיינו את ימי המסחר האחרונים. שנית, הפעילים יצאו לחופשת סוף השבוע ללא כל אינדיקציות לנעשה בוול סטריט בסוף השבוע, שכן כאמור בורסות וול סטריט תהיינה סגורות היום. מכל מקום, גם מדדי תל אביב וגם מדדי וול סטריט מתמודדים בתקופה האחרונה עם רמות שיא של חודשים ארוכים.

צים ממשיכה להעיק את החברה לישראל - הפסידה 208 מיליון דולר ברבעון

החברה לישראל דיווחה לפני פתיחת המסחר על הפסד רבעוני של כ-11 מיליון דולר לעומת רווח של כ-253 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. כמדי רבעון, נחשפות תוצאותיה של חברת הספנות הפרטית צים בדו"חות החברה לישראל, עוד לפני שהושג הסדר החוב. במסגרת ההסדר, שנחתם בתחילת נובמבר, תזרים החברה לישראל 550 מיליון דולר לצים, שהיקף חובותיה באג"ח מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

מהדו"חות ניתן ללמוד כי את הרבעון השלישי סיימה צים בהפסד (המיוחס לבעלי המניות בחברה לישראל) של 208 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 61 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסותיה הרבעוניות של צים צנחו בכמעט 50% והסתכמו ב-596 מיליון דולר.

עוד החזקות מרכזיות של החברה ותרומתן לתוצאות הרבעוניות: כי"ל סיימה את הרבעון ברווח של כ-257 מיליון דולר לעומת רווח של כ-779 מיליון דולר ברבעון המקביל ובז"ן הרוויחה ברבעון כ-100 מיליון דולר לעומת איזון ברבעון המקביל אשתקד.

מניית כור בלטה בירידות ברקע הירידות שרושמת היום מניית קרדיט סוויס בה היא מחזיקה. הירידות בקרדיט סוויס כמו במניות בנקאות אחרות באירופה נובעות מחשיפתם של הבנקים לדובאי וורלד המתקשה לעמוד בהחזרים של 60 מיליארד דולר.

הבינלאומי מציג רבעון חזק של זינוק ברווח וחיזוק הלימות ההון

הבינלאומי פרסם גם הוא לפני פתיחת המסחר את הדו"חות הכספיים שלו לרבעון השלישי, מהם עולה כי הלימות ההון הגיעה לרמה של 14.3% בכך, הותיר הבנק הרחק מאחור את יעד הלימות ההון של בנק ישראל (12% עד סוף השנה).

השורה התחתונה של הבנק חזקה מאוד: הרווח הנקי זינק פי 3 (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד) והסתכם ב-167 מיליון שקל. ההפרשות של הבנק לחובות מסופקים ירדו ב-32.5% ל-56 מיליון שקל, מה שמשקף שיעור הפרשות לחומ"ס של 0.38% בלבד - נמוך יותר מהשיעור הנהוג של 0.4-0.5% ונמוך בהרבה משיעור ההפרשות המאפיין תקופות מיתון (יותר מ-1%).

הלמ"ס: עלייה של 9% בביקוש לדירות חדשות בינואר-אוקטובר 2009

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשעות הצהריים נתונים אודות הביקוש לדירות חדשות בחודש אוקטובר, מהם עולה כי בינואר-אוקטובר 2009 חלה עלייה של כ-9% בביקוש לדירות חדשות, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008. העלייה נרשמה בכל המחוזות, למעט מחוז תל אביב ואזור יהודה והשומרון, בהם חלה ירידה בביקוש לדירות חדשות.

אולם בחודש אוקטובר הביקוש לדירות חדשות ירד ב-13.9% לעומת ספטמבר והסתכם ב-2,488 דירות. בחודשיים האחרונים ירד הביקוש לדירות חדשות בישראל ב-24.7%. בשורה התחתונה, מחירי הדירות בישראל עלו ב-13.7% בשנה האחרונה וב-29% מאמצע 2007.

ירידה של 60% ברווח הרבעוני של אל על - הסתכם ב-12.3 מיליון דולר

חברת התעופה הישראלית אל על המשיכה לסבול גם ברבעון השלישי מתנועת המלקחיים שפוגעת בענף התעופה העולמי: המשבר הכלכלי שפוגע בתיירות מחד, והתייקרות מחירי הדלקים שמגדילה את ההוצאות. בשורה התחתונה, סגרה אל על את הרבעון השלישי, שנחשב לרבעון חזק מבחינה עונתית ברווח נקי של 12.3 מיליון דולר, ירידה של 60% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. פועל יוצא של המשבר הוא קיטון בהכנסות אל על, שירדו ברבעון השלישי ב-18% והסתכמו ב-496 מיליון דולר.

פרטנר הצליחה לגייס אמש במסגרת הנפקה פרטית לגופים המוסדיים בישראל סך של 448 מיליון שקל, כאשר היקף הביקושים הסתכם בכמיליארד שקל. החברה מנפיקה סדרת אג"ח אחת צמודה ובה נקבעה הריבית ב-3.4%. הסדרה ללא ביטחונות ולא ניתנות להמרה למניות החברה. נציין כי החברה התכוונה לגייס גם סדרה של אג"ח שיקלית אך החליטה לעת עתה לא לעשות זאת.

בנק אגוד פרסם במהלך יום המסחר כי הרוויח 20 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 42.9%. הלימות ההון המדווחת על ידי אגוד היא הגבוהה ביותר עד כמה במגזר הבנקאי ועומדת על 14.5% לעומת 11.5% בסוף דצמבר 2008. שיעור ההפרשות לחומ"ס הנוכחי נמצא פחות או יותר בטווח הנהוג של 0.4-0.5% ונמוך בהרבה משיעור ההפרשות המאפיין תקופות מיתון (יותר מ-1%).

יו"ר דירקטוריון בזק שלמה רודב ומנכ"ל פלאפון גיל שרון נפגשו בשבוע שעבר עם מנכ"ל משרד התקשורת במטרה לדון עימם על האפשרות שפלאפון תרכוש את חברת מירס. רודב ושרון הגיעו לפגישה על רקע התנגדות משרד התקשורת לכך שפלאפון תרכוש את מירס, כשהשניים הציגו בפני אנשי משרד התקשורת שורה של טיעונים מדוע עסקת מירס לא תפגע בתחרות בשוק הסלולרי.

ועוד בעניין בזק: ועדת התעריפים שתקום לצורך בחינת מבנה התעריפים של בזק, תבחן גם אפשרות ליצור שוק סיטונאי של דקות שיחה בטלפוניה הנייחת, שיאפשר למפעילים שונים לרכוש צבר (Bulk) דקות ולשווק אותו בנפרד. אם תתקבל האפשרות, היא תשפיע לרעה על בזק וגם על HOT .

פסגות ממשיך להיות מעורב בהסדרי חוב מרכזיים בשוק: בית ההשקעות דורש מחברת האחזקות בוימלגרין קפיטל לפנות לבית המשפט עד לסוף החודש לצורך אישור הסדר החוב. במידה שבוימלגרין קפיטל תמשיך להתמהמה, מאיים פסגות כי יפעל לביצוע פירעון מיידי של החוב. באסיפת האג"ח שהתקיימה ביום חמישי הביעו המוסדיים תרעומת על כך שהליך הסדר החוב מתעכב.

בנק ישראל יגביל את הבנקים במתן אשראי לרכישת בנקים אחרים. במכתב שהוציא המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, למנכ"לי הבנקים, נכתב כי בנקים לא יוכלו לתת אשראי לרכישת מניות של בנקים אחרים בסכום מצרפי העולה על 5% מבסיס ההון. בעקבות ההגבלה החדשה, יהיה האשראי המרבי שיוכל הפועלים לתת בסעיף זה עד 1.7 מיליארד שקל, ואילו האשראי המרבי שיוכל לתת בנק לאומי יעמוד על 1.6 מיליארד שקל.

גדי ודורי דנקנר, בעלי השליטה באלרן השקעות , הצליחו לדחות פעם נוספת קבלת החלטה בנוגע להסדר. אלרן ביקשה דחייה נוספת של 14 יום ועל פי החלטת בעלי האג"ח, האסיפה תכונס שוב ביום ראשון, בעוד 10 ימים.

שבת שלום

[לאתר המעו"ף]