ייצוגית נגד אייבורי ו-KSP: מכרו כוננים פגומים של Seagate

בתביעה בסך 160 מיליון שקל, שהוגשה גם נגד סי.אר.ג'י. אלקטרוניקס, יבואנית מוצרי Seagate, נטען כי במשך כשנה וחצי מכרו הנתבעות כונן קשיח ממותג זה - למרות שידעו כי הוא פגום

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 160 מיליון שקל נגד רשתות המחשבים אייבורי ו-KSP ונגד סי.אר.ג'י. אלקטרוניקס, יבואנית מוצרי Seagate, בטענה כי במשך כשנה וחצי מכרו כונן קשיח ממותג זה למרות שידעו כי הוא פגום.

התובעים, עו"ד ארז יוסף ומאיר בן-שבת, טוענים באמצעות עוה"ד אלונה כביר ויצחק לוין, כי באמצע ינואר 2009 הודיעה היצרנית Seagate כי בסדרה מספר 7200.11 של כוננים קשיחים שייצרה נפל פגם בייצור, הגורם לאובדן כל המידע המאוחסן עליו או להיעדר אפשרות גישה למידע המאוחסן בו. הודעת החברה פורסמה באתר האינטרנט שלה, בתקשורת ובכל מקום אפשרי.

התובעים טוענים כי בידיהם ראיות לכך שהפגם בייצור היה ידוע ל-Seagate ולנתבעים לפחות מאמצע שנת 2008, חודשים ארוכים לפני ההודעה הרשמית של חברת Seagate, שכן רוכשים רבים התלוננו על הפגם בפורום הרשמי של היצרנית, אך הודעותיהם צונזרו מהפורום.

4 ימים לאחר ההודעה הרשמית הוציאה Seagate "עדכון קושחה" (firmware) לתיקון התקלה, אלא שהתברר כי הוא הזיק יותר משהועיל, שכן הוא "נעל" חלק מהכוננים באופן הפוגע ביכולת לשחזר את המידע על-ידי מומחה. בחלוף מספר ימים הוציאה עדכון קושחה חדש ותקין, שהיה בו להועיל רק לכוננים שלא ננעלו.

למרות כל זאת, טוענים התובעים, המשיכו היבואן, אייבורי ו-KSP לשווק ולמכור את הסדרה הפגומה במשך שנה לאחר ההודעה הרשמית של היצרנית, ואף לא הזהירו את לקוחותיהם כי יש פעולת מנע של "עדכון קושחה" שבאמצעותה ניתן להציל את הכונן הקשיח הפגום מקריסה.

פגם הייצור גרם לכשל של החומרה ולאובדן המידע ו/או גישה למידע לעשרות אלפי אנשים שרכשו אותו, והכונן שלהם שבק חיים במפתיע כעבור זמן קצר. מעבר לעוגמת-הנפש הרבה שנגרמה לרוכשים, נטען בתביעה, רבים נאלצו לשלם כ-2,000 שקל לחברות שיחזור מידע על מנת לשחזר ולהציל את המידע שאבד בשל הפגם בכונן הקשיח. (ת"צ 4804-12-09).