אחרי HOT ו-yes: גם עובדי חברת פרטנר מנסים להתאגד

אילן בן-דב נפגש לאחרונה עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני לשיחה אישית ■ בהסתדרות מכחישים קשר בין הפגישה לבין ניסיון ההתארגנות ■ לא ברור אם המהלך קשור להחלטת החברה לפטר כ-120 עובדים

לא בטוח שאילן בן-דב ציפה לכזאת קבלת פנים בפרטנר : ל"גלובס" נודע כי קבוצה של עובדים בחברת התקשורת, שנרכשה באוגוסט על-ידי בן-דב תמורת 5.3 מיליארד שקל, פנתה לאחרונה להסתדרות בבקשה שתסייע לה לארגן את כלל עובדי החברה ולהקים ועד עובדים. הקבוצה מורכבת מעובדים במגוון רחב של תפקידים - מאנשי שירות לקוחות ועד טכנאים.

לא ברור אם הרקע לניסיון ההתארגנות קשור להחלטת פרטנר לפטר כ-120 עובדים וליישם שורה של שינויים מבניים. אולם, אם המהלך יבשיל - יבקשו העובדים לנהל משא-ומתן על הסכם קיבוצי בחברה, ראשון מסוגו בחברת סלולר בישראל.

כדי שההסתדרות תהפוך לארגון היציג של העובדים על-פי חוק, על העובדים להחתים יותר משליש מעובדי החברה על טפסי הצטרפות לארגון. אם מביאים בחשבון שבפרטנר מועסקים כ-6,500 עובדים, הרי שזו משימה קשה במיוחד.

עם זאת, פסיקות אחרונות של בתי הדין לעבודה הקלו מעט על המלאכה: הן מאפשרות - לפחות בתיאוריה - להכיר בהתארגנות עובדים גם אם היא כוללת רק סקטור מסוים ונבדל בתוך החברה, למשל סקטור הטכנאים.

בתוך כך נודע כי לפני כ-3 שבועות נפגש בן-דב עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. השניים נפגשו בבית-קפה תל-אביבי בבוקר של יום שישי, בשיחה שהוגדרה על-ידי ההסתדרות "פגישת היכרות". בהסתדרות טוענים כי לפגישה אין כל קשר לניסיון ההתארגנות של העובדים, וכי השניים קבעו להיפגש בארבע עיניים לאחר מפגש מקרי בכנס כלכלי שנערך לפני חודשים ספורים.

מפרטנר נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על ניסיון התארגנות בחברה". מההסתדרות נמסר: "אנו מאשרים כי עובדים פנו אלינו והם פועלים לארגן את עובדי החברה".

בן-דב בכל זאת זכה היום (ב') בקצת נחת, לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את חלוקת הדיבידנד בפרטנר, שהיקפו 1.4 מיליארד שקל. האישור ניתן לאחר שפרטנר הגיעה לפשרה עם שניים ממחזיקי האג"ח של החברה, שהתנגדו לחלוקת הדיבידנד שבאמצעותו התאפשרה למעשה רכישת החברה בידי בן-דב. במסגרת הפשרה נקבע כי ריבית האג"ח תגדל ב-1%, אם חברת הדירוג S&P תוריד את דירוג האג"ח מתחת לדירוג הנוכחי (-AA).

שוק התקשורת מתחמם

בן-דב יכול להתנחם בכך שהוא לא לבד: לאחרונה נודע על שני מהלכי התארגנות נוספים בשוק התקשורת: מאות מעובדי HOT הצטרפו להסתדרות הלאומית, ואילו רובם של 260 טכנאי חברת הלוויין yes הצטרפו להסתדרות הכללית. בהסתדרות כבר פנו רשמית להנהלת yes בדרישה לנהל משא-ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי, וכן התריעו כנגד ניסיונות לפגוע לכאורה בהתאגדות העובדים.

לרוב, הטכנאים בחברות התקשורת מהווים "עוגן" של התארגנות כזו, שכן בניגוד לעובדי שירות הלקוחות, בדרך-כלל צעירים המועסקים לתקופות קצרות יחסית - הטכנאים והמפקחים הטכניים מבוגרים ומועסקים לתקופות ארוכות.

כיום, חברת בזק היא חברת התקשורת היחידה שחתומה על הסכם קיבוצי עם עובדיה, וזאת בעיקר משום שההסכמים נחתמו בתקופה שעוד היתה חברה ממשלתית. גל ההתארגנויות הנוכחי בשוק התקשורת עשוי לסייע לבזק מול המתחרות שלה, שכן ייתכן כי בעתיד היא לא תהיה היחידה לשאת ב"גיבנת" ששמה "ועד עובדים".

22
 22