קונים מזון אורגני? הרשתות האורגניות יותר זולות מרשתות מזון רגילות

רשתות המזון גובות על מוצרים אורגניים 25% יותר מהרשתות האורגניות ■ מהשוואה שביצע אתר "פרייסל" עבור "גלובס" עולה כי לרוב המוצרים האורגניים יקרים מהמוצרים המקבילים על המדף בשיעור ממוצע של 17%

איפה כדאי לקנות מוצרי מזון אורגניים? האם ברשתות אורגניות שזה עיקר ייעודן - או ברשתות המזון הרגילות, שמציעות גם הן היצע רחב של מוצרים אורגניים לצד מוצרים מקבילים רגילים? מסתבר כי הרשתות האורגניות זולות יותר באופן גורף מרשתות המזון העירוניות שופרסל שלי ומגה בעיר.

בכל מקרה, מי שמקפיד לצרוך מזון אורגני צריך גם לדעת כי הסל שהוא קונה יקר משמעותית מסל רגיל - גם אם הוא קונה אותו בסופר אורגני.

מבדיקת אתר פרייסל המתמחה בהשוואת מחירים (www.pricesal.co.il) עולה כי הפערים בין מחירי המוצרים הרגילים למקביליהם מתוצרת אורגנית עומדים על עשרות אחוזים, ובחלק מהמקרים על יותר מ-100%.

במילים אחרות - מחיר המוצר האורגני עשוי לעלות פי שניים מהמוצר הרגיל ואף יותר, בעיקר ירקות ופירות. מאידך, בחלק מהמוצרים שנבדקו נמצאו פערים שליליים - כך שהמוצרים האורגניים היו דווקא זולים יותר למשל: סוכר דמררה או לחם דגנים.

הבדיקה כללה 15 מוצרי מזון שמחיריהם נבדקו ברשתות האורגניות וברשתות הרגילות, והושוו למחיריהם של מוצרים מקבילים לא אורגניים.

הרשתות שנבדקו: עדן טבע מרקט, טבע ספורט קסטל, ניצת הדובדבן, אורגניק מרקט, שופרסל שלי ומגה בעיר (בשתי האחרונות נבדקו מחירי המוצרים ה"רגילים" המקבילים).

יודגש כי בדיקת המחירים נעשתה בהשוואה לרשתות העירוניות, משום שמרבית הסניפים של רשתות המזון הטבעי והאורגני ממוקמים במרכזי הערים, למשל בתל-אביב ובהרצליה. המחירים המוצגים בטבלה מתייחסים לממוצע המחירים בין הרשתות.

נציין כי יש רשתות אורגניות-טבעיות הממוקמות גם במתחמי קניות: לדוגמה, סניפי עדן טבע מרקט בראשון-לציון ובכפר-סבא או סניף ניצת הדובדבן במודיעין.

השוואת מחירי המוצרים הרגילים ברשתות מוזלות הממוקמות בסמוך (שופרסל דיל, מגה בול, חצי חינם, רמי לוי וכד') ביחס למחירי המוצרים האורגניים תניב פערים עמוקים יותר בין מחירי המוצר האורגני לרגיל - במרבית המוצרים.

האורגניות זולות מרשתות רגילות

באופן עקבי, כל מחירי המוצרים האורגניים ברשתות שופרסל שלי ומגה בעיר היו גבוהים יותר ממחירי המוצרים ברשתות המוגדרות טבעיות ואורגניות. סך הסל האורגני ברשתות אלה תומחר בממוצע ב-224 שקל, לעומת סך סל אורגני ברשתות עירוניות בכ-280 שקל (פער של 25%).

הדבר בולט למשל במחיר מארז ביצים אורגניות (12 יח') - המחיר הממוצע ברשתות האורגניות הוא 17 שקל לעומת 26.50 שקל, המחיר הממוצע ברשתות המזון העירוניות (פער של כ-60%).

גם לחם דגנים "רק בריאות" (אדמה) משתלם ברשתות האורגניות, שם הוא נמכר ב-13 שקל, לעומת 18 שקל המחיר במגה בעיר (פער של 38%). לחם דגנים רגיל (ברמן) נמכר ברשתות העירוניות ב-16 שקל.

טבע ספורט קסטל: הרשת האורגנית הזולה

מבין 4 הרשתות האורגניות שנבדקו, מחירי מרבית המוצרים בטבע ספורט קסטל היו הנמוכים ביותר. בחלק מהמקרים הפערים במוצרים היו משמעותיים במיוחד. כך למשל פסטה אורגנית של הרדוף במחיר של 7.50 שקל למארז לעומת 11-12 שקל בקרב המתחרות.

הרשת שבה המחירים היו היקרים בהשוואה היא אורגניק מרקט, מה שבלט גם בקטגוריית הפירות והירקות הטריים. לדוגמה: מחיר לק"ג תפוח אדמה אורגני עמד על 8-9 שקלים לעומת כ-15 שקל באורגניק מרקט; בננה אורגנית נמכרה ב-14 שקל לעומת 10-11 שקל לק"ג אצל המתחרות; מלפפון אורגני ב-8 שקל לק"ג לעומת 7 שקל לק"ג אצל המתחרות; ועוד.

למה האורגני יקר?

תנאי הגידול האורגניים אמורים לבטא יתרונות בריאותיים לצד טעם אותנטי, בעיקר בפירות ובירקות. מניע אחר להעדפת מזון אורגני מתייחס להיבטים הסביבתיים: חומרי ההדברה והכימיקלים במוצרים ה"רגילים" מזהמים את מי התהום, ממליחים את הקרקעות ופוגעים בבעלי-חיים. השאלה היא מה הפרמיה שנהיה מוכנים להוציא מכיסנו כדי לשמור על הכדור ובעיקר על עצמנו.

טל רפאלי, מנכ"ל חברת "השדה" המייצרת ומשווקת מוצרים אורגניים וטבעיים, סבור כי המחיר תלוי בצרכנים: "ככל שימשיך לגדול הביקוש למוצרים אורגניים, עלויות חומרי הגלם יירדו, נראה יותר תחרות בין שחקנים בענף, ובסופו של דבר המחירים של המוצרים האורגנים יירדו, והפערים במחירים לעומת מוצרים רגילים - יצטמצמו".

בשנים האחרונות, מסביר רפאלי, עבר הענף מהפכה, והשוק האורגני צמח בדומה למתרחש בחו"ל: "את ה'דחיפה' הרצינית נתנו הרשתות הייעודיות, בהן עדן טבע מרקט, ששינו את תודעת הצרכנים וזמינות המוצרים האורגניים. גם בשופרסל וברבוע הכחול גדלו שטחי המדף של המוצרים האורגניים, לאחר שהובן כי לא כדאי להם לגרום לצרכן לפצל את סל הקנייה".

מדוע האורגני יקר יותר? רפאלי מנמק זאת בעלויות ייצור גבוהות: "הגידול האורגני דורש יותר סבלנות: היעדר השימוש בחומרי הדברה כימיים עלול להוביל לפחת אדיר, ודוגמה אחרת היא עוף אורגני שלא מקבל זרזי גדילה או אנטיביוטיקה, מכאן שמשך הזמן עד שיגיע למדף הוא כפול ומכופל".

בדומה לכך, מדגיש קובי אדרי, מנכ"ל "אדמה", כי מחירי המוצרים האורגניים נקבעים בהתאם לעלויות הייצור: "הם מיוצרים ללא חומרי הדברה, ללא שימוש בכימיקלים, הורמונים וכדומה. לדוגמה, ייצור הטחינה הגולמית נעשה משומשום אורגני. עלות גידול שומשום אורגני גבוהה ב-30%-70% לעומת עלויות הגידול של שומשום קונבנציונלי (תלוי בעונות השנה)".

גם מיצרנית המזון האורגני "הרדוף" נמסר כי מכלול סיבות - בהן שיטות הגידול המיוחדות, היקפי הייצור הקטנים והשימוש בחלופות אלטרנטיביות לחומרי התעשייה המקובלים - מובילים לפערים משמעותיים, בשיעורים המגיעים לעיתים ל-100% במחיר חומרי הגלם המשמשים בתהליך הייצור של התוצרת האורגנית.

רפאלי מתייחס לתהליך הייצור של המוצרים האורגניים התעשייתיים, שהוא מסובך בהרבה לעומת התעשייה הרגילה. לדוגמה, פס ייצור אורגני בתוך מפעל "רגיל" דורש ניקוי וחיטוי לפני הייצור, הפרדה מוחלטת בין חומרי הגלם, מפקח מטעם היצרן האורגני ועוד: "כל התהליך הזה בסופו של דבר מגולם במחיר המוצר".

גורם נוסף שמייקר את המחיר מתייחסות הוא עלויות הפיקוח (שנעשה גם למוצרים מיובאים הנושאים תו פיקוח מארץ המקור), ועלויות עבור הכשרת המוצרים לטובת שומרי הכשרות האורגניים.

רפאלי מדגיש כי ,מחירי המוצרים האורגניים ירדו: "בעבר המחיר של מוצר אורגני היה יקר פי שניים ופי שלושה ממוצר רגיל - והיום הפערים נמוכים יותר. לדוגמה, פסטה אורגנית שהיום עולה כמו פסטה רגילה".

רפאלי מחזק גם שווקים נישתיים - "החל במזון אורגני לכלבים ולחתולים, דרך מגוון מוצרים כשרים לפסח שמיוצרים השנה מעבר למצות, מגוון של מוצרים לילדים ועוד. היום ניתן להרכיב יותר מ-80% מסל המוצרים הביתי רק ממוצרים אורגניים, שאני מעריך כי תוך כמה שנים יהפכו למוצרי 'מיין-סטרים'".

חלב 3%

מחיר ברשת אורגנית: 11 שקל (הרדוף)

מחיר ברשת עירונית: 13 שקל (הרדוף)

מוצר מקביל ברשת עירונית: 5.95 שקלים

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 85%

קילו עגבניות

מחיר ברשת אורגנית: 6 שקלים

מחיר ברשת עירונית: 7.50 שקלים

מוצר מקביל ברשת עירונית: 4.50 שקלים

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 106%

רביעיית רסק עגבניות

מחיר ברשת אורגנית: 14 שקל (הרדוף)

מחיר ברשת עירונית: 17 שקל (הרדוף)

מוצר מקביל ברשת עירונית: 8 שקלים (יכין, פרי ניר)

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 75%

לחם דגנים

מחיר ברשת אורגנית: 13 שקל (הרדוף)

מחיר ברשת עירונית: 18 שקל (הרדוף)

מוצר מקביל ברשת עירונית: 16 שקל (ברמן)

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 23%-

קילו תפוח אדמה

מחיר ברשת אורגנית: 10 שקל

מחיר ברשת עירונית: 14 שקל

מוצר מקביל ברשת עירונית: 5 שקלים

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 156%

ביצים, 12 יחידות

מחיר ברשת אורגנית: 17 שקל (גליקסמן)

מחיר ברשת עירונית: 26.50 שקל (תנובה)

מוצר מקביל ברשת עירונית: 9.55 שקל (תנובה)

פער בין מוצר אורגני לרגיל ברשת עירונית: 78%

עיקרי הדברים

- סך הסל האורגני ברשתות האורגניות: 224 שקל, לעומת 280 שקל לסל אורגני ברשתות עירוניות (פער של 25%).

- מחירי מרבית המוצרים בטבע ספורט קסטל היו הנמוכים ביותר.

- הרשת שבה המחירים היו היקרים בהשוואה היא אורגניק מרקט.

- מוצר אורגני עשוי לעלות פי שניים ואף יותר ממוצר רגיל, במיוחד ירקות ופירות.

- בחלק מהמוצרים שנבדקו נמצאו פערים שליליים, כך שהמוצרים האורגניים היו זולים יותר.

מוצרים אורגניים
 מוצרים אורגניים