מצנח רזרבי לשוק דוהר

אם וורן באפט מצמצם החזקות, זה לבטח רמז לכך שכדאי להתכונן לבוא הצניחה הגדולה

שוק המניות הישראלי ממשיך בדהרה קדימה, תוך שהוא מתעלם לגמרי מכל סימני האזהרה. שבירת השיא, גועים חלק מהשוורים היא רק עניין של זמן, ולא רב. אם הבורסה בארה"ב ממשיכה לעלות כאשר המצב הכלכלי שם ממש לא ברור ואם באירופה ממשיכות המניות לעלות למרות העננה המתקדרת והולכת מעל שמיהן, מדוע שהבורסה הישראלית לא תחגוג?

למען הגילוי הנאות ולמי שהצטרף למעגל הגולשים כאן לאחרונה, לפני שלושה חודשים צפיתי כי הראלי העולמי הסתיים ובעקבותיו הסתיים גם הראלי המקומי. טעיתי.

סיכון גובר והולך לא הרתיע, והעדר אלטרנטיבות משך עוד ועוד משקיעים ברחבי העולם להצטרף לחגיגת הבורסות. כמובן שככל שחולף הזמן והכלכלה העולמית אינה מאותת על שינוי לטובה, נהפוך הוא, הסיכון רק הולך וגובר ובשבועות האחרונים אנו קוראים יותר ויותר אזהרות מפיהם של מנהלי השקעות מובילים בעולם. גם וורן באפט האגדי שידוע כמשקיע לטווח ארוך מדבר לאחרונה על צמצום אחזקות.

כיצד מתמודדים עם סיכון שכזה? דרך אחת היא להיפרד מהעדר השועט ולעמוד מן הצד. דרך אחרת היא לצמצם החזקות או לרכוש הגנות על תיקי ההשקעות. דרך נוספת שהייתה פופולרית מאד עד לפני שנתיים אולם ספגה מכה קשה עקב ירידת הריבית בעולם היא רכישת מוצר מובנה (STRUCTURE).

המוצר המובנה הינו לדעתי אחד הרעיונות השיווקיים המוצלחים ביותר בעולם הפיננסים. בודדים הם אנשי המקצוע היודעים מהו הרכבה של חליפת ארמני, אולם רובנו מכירים ומבינים מה זו חליפת ארמני. המוצר המובנה מורכב מגורמים המוכרים למתי מעט אולם המוצר הסופי קל, פשוט להבנה ופונה לציבור הרחב.

המשפחה המוכרת והפופולארית ביותר היא משפחת המוצרים שבה למעשה מפקיד הלקוח פיקדון, מוותר על הריבית(או חלק ממנה) ובתמורה לויתור נהנה חלקית מתרחיש מסוים, לדוגמא אם הנאסדק יעלה מפקיד הפיקדון ייהנה מ-50% מהעלייה. כמובן שאם הנאסדק ירד לא יפסיד הלקוח מאומה מעבר לריבית עליה ויתר מראש.קרן הפיקדון מובטחת ברב המקרים. מנפיק המוצר משתמש בכספי הריבית עליהם ויתר המפקיד לצורך הרכבת המוצר הסופי באמצעות מכשירים פיננסיים מורכבים.

מדוע, אם כן, חלה ירידה בפופולאריות המוצרים המובנים?בגלל הריבית. הריבית הנמוכה לטווח עד שנה אינה מאפשרת משחק זה. ברמות הריבית הנוכחיות יש מוצרים לשנתיים ואף לשלוש, שבהם הויתור משמעותי והתמורה לא תמיד הולמת.

המערכת הבנקאית עושה טעות. נכון שיש משמעות פסיכולוגית חשובה לשמירה על קרן הפיקדון וקל יותר למכור מוצר כזה אולם אני סבור שבמידה ויוצע לציבור הרחב מוצר אטרקטיבי דיו שידרוש ויתור שולי מקרן הפיקדון, הביקוש למוצר כזה יהיה גבוה מאד במיוחד בתקופה של אי ודאות.

אם היום לדוגמא ,כאשר סימני השאלה לגבי כיוון הבורסה הולכים וגוברים, יוצע מוצר שאומר-פיקדון שקלי לשנה ללא ריבית.במידה ומדד המעוף יעלה ייהנה המפקיד מ50% מגובה העלייה(קרי-אם המעוף עלה ב-30% ייהנה המפקיד ממענק בגובה 15%).במידה ומדד המעוף ירד מובטחת למפקיד 95% מקרן הפיקדון , זהו מוצר שלדעתי יזכה לביקוש עצום.

בעולם מקובל למכור מכשירים שבהם קרן הפיקדון אינה מובטחת. משום מה בישראל חוששת המערכת הבנקאית להתמודד עם מוצרים כאלה ולדעתי יוצא הציבור נפסד מכך.

  1. הערה חשובה- עקב היעדרותי מהארץ תהא זמינותי לתגובות עד יום ד', מצומצמת ועימכם הסליחה
  2. יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  4. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.