מה מציעות HOT ו-yes ללקוחות המעוניינים בשידורי HD?

HOT ו-yes גובות עשרות שקלים בחודש על ערוצי HD ■ "גלובס" בודק אילו ערוצים תוכלו לראות בחבילות של שתי החברות, ולמה מאלצת HOT להחזיק שני ממירים כדי לקבל גם יכולת הקלטה וגם שידורים באיכות גבוהה

כבר תקופה ארוכה משווקות חברות הכבלים והלוויין את ממירי ה-HD שלהן ואת הערוצים התומכים. מבחינה טכנולוגית מדובר בסוג של מהפכה, המציעה למשתמש ליהנות משידורים באיכות טובה בהרבה, לעומת איכות שידורי הטלוויזיה הנמוכה שקיימת היום בישראל.

השדרוג הזה באיכות הצפייה גובה הן מהצרכן והן מהמשדר מאמץ לא מבוטל: חברות הכבלים והלוויין צריכות לדאוג לרכוש תוכן שצולם או שודרג ל-HD, הן צריכות להחזיק צוותי צילום עם מצלמות HD וגם להחזיק נקודות שידור שמאפשרות להעביר את הטכנולוגיה הזו לבית הצרכן. מבחינת המשתמש, הוא צריך ללכת לרכוש טלוויזיה תואמת ולהזמין מ-HOT או מ-yes ממיר מתאים ולהירשם לחבילת שידורים מתאימה.

בנקודה הזו, חברות השידור החליטו לרכב על הבאזז של הטכנולוגיה ולגבות מהמשתמש מחירים לא הגיוניים. למה לא הגיוניים? כי בסופו של דבר התוכן שמשודר בערוצי ה-HD הוא לרוב אותו תוכן שמשודר בערוצים הרגילים, כך שהצופה משלם פעמיים על אותו ערוץ.

מה מציעות החברות?

* HOT: החברה מציעה היום ללקוחותיה 9 ערוצי HD, ביניהם ערוץ 3, ערוץ הסרטים, יורוספורט, ספורט 5 ו-MTV.

עבור חבילת השידורים המלאה של HOT הכוללת את כל הערוצים תשלמו 40 שקל. אם תחליטו לא לשלם עליה, תישארו רק עם שני ערוצים: נשיונל ג'יאוגרפיק וערוץ הסרטים. מה שמרגיז ב-HOT הוא שלמרות שהחברה מציעה את ערוץ 3 בחבילת הבסיס בשידורים הרגילים שלה - היא לא נותנת חינם את הערוץ בחבילת הבסיס ב-HD, על אף שמדובר באחד הערוצים הכי מעניינים אצלה.

מלבד ערוצים, הלקוח גם צריך לרכוש ממיר מתאים. ב-HOT הממיר יעלה ללקוח 30 שקל לחודש ללא התחייבות.

* yes: החברה מציעה 11 ערוצים, ביניהם ערוצי ספורט ומוזיקה שמציעה HOT וגם 3 ערוצי סרטים וסדרות.

חבילת שידורים כמעט מלאה עולה 50 שקל, כאשר היא כוללת 9 ערוצים כמו MTV, נשיונל ג'יאוגרפיק ו-3 ערוצי סרטים וסדרות. הבעיה היחידה בחבילה קשורה לחובבי הספורט, שיצטרכו לשלם 35 שקל עבור ספורט 5 ופוקס. ב-HOT ערוץ ספורט 5 כלול כבר בחבילה. המחיר של חבילת התוכן כבר כולל את הממיר.

ההבדל העיקרי בין שתי ההצעות הוא ש-yes נותנת ממיר מקליט (yesMaxTotal), הכולל גם הקלטת תוכן ב-HD וגם את שירות ה-VOD של החברה, אולם הוא גורר התחייבות ל-36 חודשים.

HOT: שני ממירים

נכון שמדובר ביכולות פרימיום, אולם מצד שני, חברות הכבלים והלוויין יכולות היו לאפשר למשתמשים שלא רוצים שידורים רגילים לרכוש רק את שידורי ה-HD - ולא להכריח אותם לשלם בחלק מהמקרים פעמיים על אותו ערוץ (פעם אחת בשידור רגיל ופעם אחת ב-HD). כרגע מדובר בבעיה שמתרחשת בחלק מהתכנים בערוצים של החברות, אבל די ברור כי בעתיד הקרוב היא תחמיר יותר.

ב-yes הבעיה הזו כרגע פחות קריטית, כי הערוצים שכלולים כבר בחבילה עם הממיר של ה-HD הם אלה שכלולים בשידור הרגיל.

ב-HOT הנושא אפילו יותר מרגיז, מכיוון שהחברה לא מחזיקה ממירים מקליטים בטכנולוגיית HD. מה שאומר, שאדם הרוצה גם ליהנות מהקלטה של תוכן וגם לצפות בשידורים באיכות גבוהה - צריך להחזיק שני ממירים.

בסופו של דבר, קשה להגיד ששידורי ה-HD היום מכוונים לרוב האוכלוסייה, למרות שקל למצוא היום טלוויזיות תומכות אצל חלק משמעותי מהקהל. בארה"ב, למשל, אפשר למצוא עשרות ערוצי HD למנויים של חברות הטלוויזיה, בעלות נמוכה במקצת מזו שבישראל. ככה שבסופו של דבר התמורה טובה יותר.

בשורה התחתונה, ב-HOT וב-yes החליטו לגבות מאיתנו סכומים משמעותיים בכל חודש, שמתווספים לחשבון החודשי ללא שום הצדקה, כאשר ההצעה של HOT - לפחות עד שיהיה לה ממיר מקליט - היא פשוט לא מוצלחת.

תגובות

* HOT: "ערוץ 3 ניתן חינם לכל לקוחותינו כחלק מחבילת הבסיס, וכולל את כל סדרות הדגל והפקות המקור. באשר לעולם ה-HD, יש עלויות כבדות לצילום ושידור באיכות HD, ובהתאם לשירות פרימיום, התשלום עליו בנפרד. כמו כן, ראוי לציין כי HOT מציעה ללקוחותיה מאות שעות של תכנים באיכות HD ב-VOD".

* yes: "כמו כל מוצר טכנולוגי חדש, עלויות הצילום, הפקת התכנים והציוד הנדרש גבוהות יותר מאלה של שיטת השידור הרגילה. יחד עם זאת, אנו מעניקים ללקוחותינו חוויית HD כוללת, המשלבת יכולות הקלטה ושירות HD VOD".

* מועצת הכבלים והלוויין: "HOT ו-yes רשאיות לגבות תשלום נפרד עבור ערוצי ה-HD, בנוסף לתשלום הנגבה עבור חבילת הבסיס (הכוללת גם את ערוץ הספורט). מדיניות המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין היא כי היצע השידורים לציבור בשיטת המקבצים צריך שיאפשר למנוי לבחור ולקבל את השידורים בהם הוא חפץ ולשלם רק עבור השידורים בהם בחר. ואולם, על אף האמור, חבילת הבסיס מהווה חריג לכלל זה ולכלל האוסר התניית שירות בשירות. חברות הכבלים והלוויין משמשות כפלטפורמה להעברת שידורים, ודמי המנוי לחבילת הבסיס הם למעשה הבסיס הכלכלי של החברות המשקיעות גם בתשתית ובשירות למנוי.

"בהתאם, התירה המועצה לחברות, בשלב זה, להתנות רכישת מנוי מחד, ולהתנות רכישת שידורים מוספים מאידך, ברכישת חבילת בסיס. "בשום מקום בעולם אין מדיניות של רכישת ערוצים בודדים, ללא חבילת בסיס. בנוסף לכך, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, הציע כי חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית תספקנה חבילת בסיס צרה באופן וולונטארי".

44
 44