לידיעת רוכשי הדירות: מאגר עסקאות הנדל"ן עלה לאינטרנט

רשות המסים העלתה את מערכת המידע בהתאם להוראת בג"ץ ומציגה את מחירי העסקאות בפועל ■ החסרונות: מערכת מסורבלת, היעדר האפשרות להפיק סטטיסטיקות - וגביית אגרה בעוד מספר חודשים

חודשים ספורים לאחר הוראת בג"ץ, השיקה היום (ד') רשות המסים את מערכת "מידע נדל"ן", המרכזת את המידע על עסקאות הנדל"ן בשוק. זאת, על רקע ביקורת נגד היעדר מידע שלם ואמין בשוק הנדל"ן, שמהווה גם הוא פקטור בעליית מחירי הדירות בשלוש השנים האחרונות.

המערכת של רשות המסים הינה מאגר מידע אינטרנטי פתוח לציבור, המאפשר קבלת נתונים על מכירות נכסי נדל"ן לפי חתכים שונים ובכללם סוג הנכס, גוש וחלקה, תאריך מכירה ושווי מוערך.

מערכת המידע נמצאת באתר רשות המסים, www.mof.gov.il/taxes, תחת נושא "חשב/בדוק" ונושא "מיסוי מקרקעין".

"המידע שבמאגר יורחב בעתיד והוא יכלול גם נתונים פיסיים של הנכסים הנמכרים, כפי שדווחו הצדדים לעסקה בהצהרתם", נמסר מרשות המסים. הרחבת המאגר צפויה בתוך 6-9 חודשים ולאחר מכן הוא גם ייסגר לצפייה בחינם ותוטל אגרה על השימוש במערכת.

הציפיות להשקת המאגר היו גדולות וייתכן שכגודל הציפיות כך יהיה גודל האכזבה, ואלו המבקשים ליהנות מנתונים אמיתיים בסבך נתוני הנדל"ן המפורסמים חדשות לבקרים בשוק, יצטרכו להמשיך לחכות.

ראשית, מערכת המידע לא מאפשרת הפקת נתונים כגון מחירי דירות ממוצעים או חציוניים ביישובים ספציפיים, או כל נתונים סטטיסטיים אחרים. בנוסף, המערכת אינה מאפשרת להציג תוצאות חיפוש במידה והשאילתה מניבה יותר מ-150 תוצאות, ומחייבת לפיכך לבצע חתכים ולצמצם את אפשרויות החיפוש.

חיסרון נוסף של המערכת ניכר בידידויות למשתמש. המערכת אינה מאפשרת להזין חיפוש לפי יישובים אלא לפי מספרי גוש וחלקה, אותם ניתן למצוא בעמוד אחר באתר. אם לא די בכך, בתחתית המערכת מופיעה האזרהרה הבאה: "מסירת המידע אינה מהווה אישור המנהל בדבר אמיתות תוכנו".