מה קורה לסדרות שהקלטתם כשממיר ה-yesMax מתקלקל?

במקרה של בעיות קליטה כתוצאה מתקלה ב-yesMax תיאלצו להחליף את הממיר - כשהתכנים המוקלטים על הממיר הישן יורדים לטמיון ■ yes: "בכל העולם אין כיום פיתרון להעברת התכנים הנמצאים בממירים המקליטים"

חברת הלוויין yes מעודדת בקמפיינים פרסומיים ובמהלכים שיווקיים נרחבים את המעבר לממירי yesMax ו-yesMaxHD. היתרון בממירים אלה, מספרת החברה ללקוחותיה הפוטנציאליים, הוא בחוויית הצפייה שמאפשרת לבחור את הזמן שבו תצפו בסדרות האהובות ובאפשרות הקלטת כל העונה קדימה, כך שניתן לצפות בסדרה ברצף ללא המתנה לשידור הפרק הבא.

אלא שהלקוחות שנרשמו לשירות עלולים להיתקל בהפתעה לא נעימה: במקרה של בעיות קליטה כתוצאה מתקלה במכשיר yesMax ייאלצו הלקוחות להחליף את הממיר - כשהתכנים המוקלטים על הממיר הישן יורדים לטמיון. כך, גם אם הקליטו עונה שלמה של סדרה במטרה לצפות בה ברצף, ואף שילמו לא מעט כסף על התענוג - יגלו במקרה כזה כי נותרו בידיים ריקות ובעיניים כלות.

כך, למשל, קרה לע', לקוחת החברה מזה שנים ארוכות. ביום העצמאות נקטע השידור בביתה והחל להשתבש תדירות. בשיחה למוקד השירות נעשה ניסיון לשלוח ריענון מרחוק לממיר, אך הפיתרון לא הועיל, ולבית נשלח טכנאי. כשהגיע הטכנאי ביום המחרת אפיין תקלה בצלחת והחליף תשתית, אך הסביר כי החלפת הממיר נדרשת. כשהבין כמה נחרצת ע' בנוגע לשמירת התוכן המוקלט הוא ירד לארון התקשורת בניסיון לעשות מאמץ אחרון, ושם גילה תקלה נוספת, שפתרה זמנית את הבעיה - אולם הדגיש כי לא יהיה מנוס מהחלפת הממיר בסופו של דבר.

"השיחה עם נציגת שימור הלקוחות היתה מעצבנת", קובלת ע', "היא צחקה ואמרה שגם לה זה קרה, והזכירה לי מוכרת בחנות בגדים שכדי לשכנע אותך לקנות את הבגד מספרת שגם היא רכשה אותו. הבעיה היא שב-yes מודעים כבר שנים לתקלת שירות מהותית, ולמרות זאת הם ממשיכים למכור את המכשירים האלה ללא הבאת המידע הזה לידיעת הצרכנים. מהסיבה הזו בדיוק ביקשתי להתנתק מהחברה ללא קנסות יציאה, ובניסיון להניא אותי מלעשות זאת הוצע לי פיצוי מגוחך - 25 שקל עבור 3 חודשים אחורה".

הבעיה, טוענת ע', אינה בלתי פתירה: "למכשיר ה-yesMax יש יציאת USB ויש כרטיס זיכרון, וכבר שנים שאפשר להעביר זיכרונות טלפוניים ממכשיר סלולרי של יצרנית אחת למכשיר סלולרי של יצרנית אחרת. כשביקשתי לשלוח אליי את התכנים המוקלטים ב'פוש', כמו ששולחים סרטים והודעות עדכון שונות, ענתה לי הנציגה שזה בלתי אפשרי בגלל זכויות יוצרים".

"מצדיק ביטול חוזה"

במועצה לצרכנות מסכימים כי מדובר בעוול כלפי הצרכן: "העובדה שלא ניתן לגבות את הזיכרון טרם החלפת מכשיר או תיקונו הוא בהחלט עניין מהותי", קובעת עו"ד יעל שאואט, "שהרי הקלטת סרטים היא התמורה שאמור הצרכן לקבל עבור דמי השכירות, והוא משלם סכום לא מבוטל תמורת כל הקלטה. בהתאם, אי-גילוי נאות של פרט זה מקים עילה לביטול העסקה ללא קנס יציאה או דמי ביטול, או להחזר ההטבה".

האם סירוב החברה להעביר את התכנים שהוקלטו למכשיר החדש סביר? במועצה לא משוכנעים: "הרי מטרת השכרת הממיר הספציפי היא להקליט סרטים או סדרות - ועל כן, ככל שההקלטה המקורית חוקית, אין סיבה לכך שהעברת ההקלטה למכשיר אחר תהיה בלתי חוקית".

מ-yes נמסר: "בכל העולם כיום אין פיתרון להעברת התכנים הנמצאים בממירים המקליטים לסוגיהם, זאת מסיבות טכניות ומסיבות של זכויות יוצרים. בכל העולם נעשים מאמצים למצוא פיתרון לנושא".