ההסתה העיתונאית נגד שולה זקן

התקשורת נהפכה לגוף הפוגע ביותר בזכויות האדם של החשודים

מאז נעצרה שולה זקן עוסקים אמצעי התקשורת באופן שבו בוצע המעצר. זקן שבה בטיסה מחופשה בלוס אנג'לס והובלה הישר מהמטוס אל חדר המעצר. האם באמת נחוץ לבצע את המעצר בדרך זו, שאלו העיתונאים, הדברנים והכותבים. אי-אפשר היה לתת לה ללכת לביתה לנוח ולהחליף בגד?

לי יש שאלה אחרת: האם המעצר המשטרתי הושפע מאותם כלי התקשורת שעכשיו שואלים אם זה היה הכרחי? אני מתכוון לפרסומים שקדמו לשובה של זקן - תמונות של זקן מבלה במסיבות, רוקדת ושרה. למי שלא הבין את הרמז ניתן ה"הסבר", בכותרות ענק, שבעוד בארץ מחכים לזקן לחקירה - הגברת עושה חיים משוגעים בעיר המלאכים.

האם אפשר שהפרסומים הללו השפיעו על המשטרה? האם ייתכן שהם הרגיזו את החוקרים, שהחליטו "להראות לה" שמהם לא עושים צחוק? בעצם - האם ייתכן שלא? האם אין זה אנושי שפרסומים כאלה ימריצו את המשטרה והפרקליטות להתיחס בחומרה אל זקן - שאולי ללא הדיווחים על "חיי ההוללות" שמנהלת זקן בנכר היו נוהגים כלפיה אחרת?

שלא תהיה טעות: חשוב למצות בצורה יעילה חקירות הקשורות בשחיתויות של אנשי ממשל, וחשוב ביותר למנוע שיבוש חקירה. ואם יימצאו אשמים, מבחינתי שיישבו שנים בכלא.

אבל - הרי גם לחשודים יש זכויות לפרטיות ולמשפט וחקירה הוגנים. אז אין לי בעיה כשמפרסמים שאנשי שלטון נעצרו, ואת החשדות נגדם, ואפילו את הראיות שבידי המשטרה. אבל איך קשורים החשדות נגד זקן עם בילוייה?

לא רק שזו חדירה לפרטיות של זקן, יש כאן גם הסתה מהסוג הגרוע ביותר. מה אומרים הדיווחים ומה מספרות התמונות? הכל מתרכז במסיבה אחת, האם היו יותר? אולי כן ואולי לא, את זה לא מספרים לנו, מעדיפים לדבר על זקן המבלה, לא חשוב כמה. אבל מעבר לכך: מה אמורה זקן לעשות כשהיא בחו"ל? להישאר במלון או בבית, רק כדי שהעתונים לא יתפשו אותה בשיר או ריקוד, חס ושלום?

אותי זה מפחיד. הרי אנחנו יודעים שמחר זה יכול לקרות לנו. ומה שמפחיד הוא שהתקשורת האמורה לשמור על זכויותינו - אותה תקשורת הפכה למפגע הגדול ביותר בתחום זכויות הפרט. ואין מי שיעצור אותה.

בטח לא דליה דורנר, נשיאת מועצת העתונות שרק נותנת הגנה לתופעות הפסולות הללו; וגם לא המשטרה והפרקליטות שאינן עושות דבר לנוכח פגיעות כאלה בזכויות, שמהוות הפרה בוטה של החוק. כי הן חוששות מהתקשורת, והאזרח משלם את מחיר הפחד הזה.

איך מבלה אורי בלאו?

הרבה יותר מעניין איך מבלה בלונדון כתב "הארץ" אורי בלאו, שבניגוד לזקן מסרב לבוא ארצה כדי להיחקר, וזאת בתמיכת ובמימון עיתונו. האם נזכה לראות ולשמוע דיווחים על בילויים אלה - בעתון "הארץ", למשל?