בכיר בטלוויזיה הרב-ערוצית: אנו מוכנים לשינויים בחבילת הבסיס

עם זאת הביע הגורם מורת-רוח מחקיקת חוק בנושא ■ מתגבש מהלך שלפיו החוק יקבע כי חבילת הבסיס הצרה והפרסום בכבלים ובלוויין ישולבו יחד ויידחו על-פי צרכי השוק

פלטפורמות השידורים הרב-ערוציים יהיו מוכנות לערוך שינוי בחבילת הבסיס - כך אומר ל"גלובס" מקור בכיר בענף. עם זאת, אותו גורם מדגיש את מורת-הרוח אותה הביעו yes ו-HOT בדיון בוועדת הכלכלה אתמול (ב'), מהעובדה שהפוליטיקאים יחייבו את החברות להציע את אותה חבילת בסיס צרה יותר ומוזלת.

"לא ייתכן שיתערבו לנו בהחלטות עסקיות כמו עלויות החבילה", אומר אותו גורם, "במיוחד כשאין קורלציה בין מהלך זה לבין הסיבות האמיתיות שבגינן חבילת הבסיס בישראל היא יקרה".

בתוך כך, מתגבש מהלך שלפיו החוק יקבע כי חבילת הבסיס הצרה והפרסום בכבלים ובלוויין ישולבו יחד ויידחו על-פי צרכי השוק. זאת בניגוד להצעתה הנוכחית של הממשלה, לפיה הפרסום בכבלים והלוויין ידחה בהתאם לבדיקה כלכלית שתבוצע "עד" לשנת 2014 ואילו החבילה הצרה תיבחן בכל שנה מחדש - בהתאם לשביעות-רצון מחבילה אותה יציעו החברות באופן וולונטרי.

לו יימצא, על-פי ההצעה, כי החבילה לא תהיה מספקת - תיכפה על החברות חבילת הבסיס שעלותה 90 שקל, והיא תכלול בין 10 ל-15 ערוצי בסיס, בהם ייכללו הערוצים המוצעים גם במערך "עידן+".

מהלך כזה יתקיים לאחר בחינה של שרי האוצר והתקשורת, מועצת הכבלים והלוויין וועדת הכלכלה - מה שמחזק בעיני הגופים בטלוויזיה הרב-ערוצית את ההתערבות הפוליטית בעשייתם.

על-פי מחקר שביצעו משרד התקשורת ומשרד האוצר, מחירה הגבוה יחסית של חבילת הבסיס בארץ נובע בין היתר מהעדר פרסום בכבלים ובלוויין, ממצבן של החברות ומגודל השוק בישראל. על כן דורשות החברות פיצוי הולם, לו אכן יחויבו בהצעת חבילת בסיס.

יש לציין כי דווקא היום חל איסור על החברות לערוך שינוי בחבילת הבסיס ללא אישור של מועצת הכבלים והלוויין.

בכבלים ובלוויין סירבו להגיב.

מהי חבילת הבסיס הצרה?

חבילת הבסיס הצרה היא חבילה שבה מקבל הצרכן מספר קטן של ערוצי טלוויזיה במחיר נמוך. על-פי המלצת הממשלה כיום, במקרה שהפלטפורמות הרב-ערוציות לא יציעו חבילה מספקת - הן יחויבו לתת חבילה של בין 10 ל-15 ערוצים במחיר של 90 שקל. בין ערוצים אלה ייכללו גם ערוצי "עידן+" (1, 2, 10, 33 ו-99).