אטיאס: פטור ממע"מ על דירות לזוגות צעירים וסבסוד 20% מהמשכנתא ל-20 שנה - הוזלה של 262 אלף שקל

בהתחשב בהיקף המשכנתא הממוצע ב-2009 ובשיעור המע"מ, התוכנית של אטיאס תוזיל בממוצע הדירות לזוגות צעירים בסכום שבכותרת ■ שר השיכון מקיים דיונים עם האוצר לקראת הגשת תקציב 2011-2012 ■ קבלנים: "תוכנית האוצר לא תעזור, מחירי הדירות רק יעלו"

שר השיכון אריאל אטיאס קורא לממשלה להשיק תוכנית סיוע לזוגות צעירים בבואם לרכוש את דירתם הראשונה. בתגובה לתוכנית משרד האוצר להילחם במגמת עליית מחירי הדירות בשוק הנדל"ן, אמר אטיאס כי הוא מברך על היוזמה אך טוען כי לא די בכך.

"יש לתת תמריצים ישירים לזוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה", אמר אטיאס. השר הציג לאוצר תוכנית סיוע לפיה יוענק פטור ממע"מ על רכישת דירה לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. לפי נתוני משרדי האוצר והשיכון, המחיר הממוצע של דירה בישראל עומד על כמיליון שקל, כך שפטור ממע"מ משמעותו הנחה של כ-138 אלף שקל.

בנוסף, אטיאס מציע שמשרד השיכון ישתתף בהחזרי המשכנתא לזוגות צעירים בפריפריה, בשיעור של 20% על פני 20 שנה. לפי נתוני AMG, המשכנתא הממוצעת בשנת 2009 עמדה על כ-620 אלף שקל, כך שאטיאס מציע לסייע לזוגות צעירים בסכום של כ-124 אלף שקל.

"צעדים אלה", אומר אטיאס, "יפחיתו באופן מיידי את העומס המוטל על זוגות צעירים ברכישת דירה, ויתקנו אפליה שממנה סובלים הזוגות הצעירים".

הדיונים בין שר הבינוי והשיכון ושר האוצר ימשכו בשבועות הקרובים, לקראת הבאת התקציב לממשלה ולכנסת.

התגובות לתוכנית המקיפה של משרד האוצר הינן מגוונות. בעוד שבמשרד השיכון מברכים על המהלך וקוראים לעשות יותר, הקבלנים כמובן טוענים כי התוכנית לא תסייע להוזלת מחירי הדירות. כמו תמיד, הקבלנים טוענים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות, תוך שהם מתייחסים בביטול לתוכנית האוצר.

"אם בודקים על ציר הזמן את האירועים הקרובים יש להודות על האמת בעובדה כי בחודשים הקרובים מוביל האוצר מהלך שיביא בוודאות לעליית מחירים בטווח הקצר, לעיכוב במסירת דירות ופרויקטים שכבר נמצאים בבנייה; מדובר בהורדת מספר העובדים הזרים לאפס והחלפתם בעובדים ישראליים", אמר עפר שגיב, מנכ"ל ובעלים של חברת מי-טל.

עפרה חדד, סמנכ"לית ביורו ישראל, אמרה כי "הרפורמה של האוצר ברמת ההצהרות היא מבורכת אך יש לקחת בחשבון שחלק גדול מהנושאים כבר עלה בעבר והתגלו קשיים גדולים בביצוען. בנוסף האוצר למעשה מדבר בשני קולות: יד ימין שואפת להקל על מצוקת הדיור ולבלום את עליית המחירים ויד שמאל לוחצת את המחירים מעלה".

לדברי איש העסקים יעקב אנגל, בעלי קבוצת אנגלאינווסט: "היוזמה של משרד האוצר למתן הקלות בפרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי היא יוזמה ברוכה שתעניק דחיפה משמעותית בעיקר בתחום תמ"א 38. כיום, בבניין של 6 קומות שנמצא בתהליך של תמ"א 38, ניתן לבנות קומה נוספת אחת, אך בעקבות ההחלטה של האוצר יהיה ניתן להוסיף באותו הבניין 3 קומות, דבר שיגדיל את הסיכוי שיותר יזמים ייכנסו לתחום תמ"א 38".

"במידה שיוזמת האוצר תאושר ופרוייקטי תמ"א 38 יאושרו גם עם 50% מהסכמת הדיירים, זה יאפשר להרבה יותר ביניים להיכנס לתחום זה. הבניינים יקבלו חיזוק נגד רעידות אדמה, שיפוץ כללי של חזות הבניין וחדר המדרגות וכך ערך הדירות הקיימות יעלה, חזות הבניין תהיה מודרנית יותר וכולם ייהנו מכך. בסה"כ זה ישרת את מטרת משרד האוצר שייבנו יותר דירות באזור המרכז, וכך עליית מחירי הדירות באזור המרכז תיעצר".

לדברי עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון: "החלטת משרד האוצר היא נכונה, אך זה תהליך שייקח עוד זמן רב ולא דבר שיקרה מהיום למחר. ההשפעה על מיתון עליית מחירי הדירות נתונה רק בידי הממשלה ואני מציעה שמלבד יוזמות ארוכות טווח, על הממשלה לבצע החלטות מיידיות נוספות כמו שהציע שר השיכון כגון לפטור זוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה ממע"מ, דבר שיאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות. להערכתי, צריך להעניק את הפטור הזה לזוגות צעירים שמעוניינים לרכוש דירות באזורי פריפריה כמו אשקלון, ב"ש, כרמיאל ועוד, אליהם מעוניינים לעודד כניסה של זוגות צעירים ולדאוג גם למרכזי תעסוקה באזורים האלה, תחבורה נוחה, חינוך ומיתוג של העיר. משרדי הממשלה צריכים לעשות מהלך משולב לנתב ביקושים לאזורים שונים בארץ ולבנות יותר יחידות דיור".

לדברי עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון: "היוזמה של משרד האוצר תתן מענה רק בטווח הרחוק של 5 שנים מהיום ולא תתן מענה לצרכים המידיים לשלוש השנים הקרובות. תהליכים כאלה של הממשלה להקל על תנאי פרוייקטי פינוי בינוי ותמ"א 38 ולשווק קרקעות חדשות באזורי ביקוש, יכולים לקחת כ-7 שנים. במשך 3 השנים האחרונות, גופי ממשלה שאחראים על בנייה ומגורים, יוצאים בהצהרות מסוג זה שיכולות להביא לירידת מחירים, אך בפועל זה לא קורה. ברגע שהציבור מזהה שאותן הצהרות הן בגדר "מס שפתיים", הוא יוצא לרכוש דירות, אך בפרק הזמן שבו הייתה המתנה מצד רוכשים, נוצר לחץ על השוק שהוא הגורם לעלייה החדה במחירים".