חברת החשמל העבירה את התחנה באשדוד לייצור במזוט

הסיבה? שיבושים באספקת הגז ממצרים ■ מדובר בדלק יקר יותר ומזהם הרבה יותר מגז הטבעי ■ השיבושים באספקת הגז מוגדרים "אירוע חמור" בחברת החשמל, הנערכת לקראת שיאי ביקוש לעונה זו הצפויים היום ומחר

שיבושים חמורים באספקת הגז ממצרים אילצו את חברת החשמל להעביר את תחנת הכוח הגדולה באשדוד לייצור במזוט. התחנה, אשכול, כוללת ארבע יחידות ייצור בהספק כולל של קרוב לאלף מגה ואט.

חברת EMG של יוסי מימן ספקית הגז המצרי צמצמה אתמול לפתע את כמות הגז שהיא מזרימה לחברת החשמל מאל-עריש. כתוצאה מכך הורתה יחידת מנהל המערכת של חברת החשמל לתחנה באשדוד לעבור לייצור חשמל במזוט. מדובר בדלק יקר יותר ומזהם הרבה יותר מגז הטבעי. לפני שבוע חשף "גלובס" כי שיבושים דומים אילצו את מפעלי נשר לפנות לספקית הגז המתחרה של EMG, קבוצת ים תטיס של יצחק תשובה ונובל אנרג'י.

השיבושים באספקת הגז מוגדרים "אירוע חמור" בחברת החשמל, הנערכת לקראת שיאי ביקוש לעונה זו הצפויים היום ומחר. בהודעה מיוחדת שפרסמה החברה הבוקר קראה החברה לציבור להסיט את השימוש במכשירי חשמל לשעות הבוקר המוקדמות או הערב המאוחרות. צריכת החשמל במדינה צפויה לחצות במהלך היממה הקרובה את קו ה-10,000 מגה ואט. יכולת הייצור של כל תחנות הכוח של חברת החשמל עומדת של 10,800 מגה ואט לאחר שיחידת ייצור אחת באלון תבור הושבתה מפעילות. בחברה חוששים כי במצב כזה עלולה כל תקלה באחת מיחידות הייצור הגדולות להביא למצב של "ניהול מחסור" שמשמעותו ניתוקים יזומים של לקוחות.

בחברת החשמל טענו היום כי לא קיבלו כל התראה מ-EMG על השיבושים. גורמים בחברה אמרו כי לחברה הובטח שהזרמת הגז תחזור לתקנה כבר במהלך הלילה, אולם השיבושים נמשכים עד לרגע זה. גורמים בחברה אמרו כי האירוע מוכיח את אזהרותיהם מפני הסתמכות מוגזמת על גז טבעי בייצור חשמל. לדבריהם "אנחנו צועקים כל הזמן שיש בעיות עם הגז הטבעי מבחינת אמינות האספקה והיום קיבלנו את ההוכחה ישר לפנים".

כ-45 אחוז מהחשמל בישראל מיוצר כיום באמצעות גז טבעי ובחברת חשמל טוענים כי זהו השיעור הגבוה ביותר בעולם המערבי, אחרי הולנד. אלא שבניגוד להולנד סובלת ישראל ממספר ספקי גז מצומצם ותשתית הולכת גז לא מפותחת. תחנת אשכול, אגב, הייתה הראשונה בישראל שהוסבה לייצר חשמל מגז טבעי, כבר ב-2004, ובעקבותיה הוסבה רידינג בתל-אביב ב-2006.

מקבוצת מרחב של יוסי מימן, השותפה הישראלית ב-EMG לא נמסרה תגובה. לפי הערכות השיבושים נובעים מעבודות תחזוקה במערכת הולכת הגז במצרים בעקבות עבודות תחזוקה. EMG ממשיכה בינתיים בהזרמת גז לשתי תחנות כוח אחרות של חברת חשמל בגזר ובצפית.