"למרות ההתלהמות, מוצאים פתרונות ועובדים עם טורקיה"

שנון פלומבו ממשרד GBO בשיחה עם "גלובס": "יש גם יצואנים טורקיים שסובלים, אנשים שלא שונאים את ישראל ואפילו אוהדים אותה, אבל קולם נבלע בהתלהמות הכללית"

לאחרונה, כידוע, אלו יחסי ישראל וטורקיה על שרטון, ואף התפרסמו באמצעי התקשורת לא מעט ידיעות על חברות גדולות, בעיקר כאלה שפועלות מול המיגזר הציבורי בטורקיה, שעסקיהן במדינה נפגעו בצורה מהותית. אבל, מסתבר שיש גם לא מעט אנשי עסקים פרטיים שפועלים בטורקיה וגם הם מרגישים היטב את השינוי באווירה.

בשיחה עם "גלובס" אומר שנון פלומבו ממשרד GBO שירותים פיננסים בינלאומיים כי בשבועיים האחרונים גברה ההתעניינות מצד אנשי העסקים שפועלים בטורקיה שמתעניינים מה לעשות ואיך מומלץ לנהוג ואם יש אלטרנטיבות תפעוליות לעבודה עם טורקיה.

- מדוע זה קורה?

כי מי שיש לו עסקים בטורקיה, מרגיש היטב שהאווירה העסקית, שלא הייתה כל כך נעימה כבר לפני חודש-חודשיים הפכה להיות אווירה של אי ודאות וכיום יש חשש אמיתי מפגיעה קשה בעסקים שלהם.

- כיצד זה מתבטא?

למשל, אם אתה מחזיק חשבון בנק עסקי בטורקיה, השירות שאתה מקבל הוא הרבה פעמים גרוע מאוד. יש פחד אמיתי שטורקיה עלולה להפוך למדינת אויב ואז יכולים פתאום להחרים את הכסף. או שהבנקאי מהצד השני של הטלפון יטרוק אותו, פשוט שלא יהיה עם מי לדבר.

בשבועות האחרונים רואים שאנשים מכינים את עצמם לגרוע מכל. עד לאחרונה זה היה בעיקר ברמה של לאסוף ידע ולהתכונן, אבל בשבוע-שבועיים האחרונים רואים שזה מעבר לזה.

- באיזה סוג של עסקים מדובר?

הנפגעים הראשונים הם דווקא אלה שרוב הציבור לא שומע עליהם. היבואן הקטן שמייבא מוצרים מטורקיה, או יצואן קטן שמוכר שם מוצרים מתוצרת הארץ. או חברות שמעניקות שם כל מיני שירותים, ויש הרבה כאלה. מאוד קל להתלהם ולהגיד "אל תעשו יותר עסקים עם טורקיה" אבל מדובר בפרנסה של אלפי משפחות שצריך למצוא להם פתרונות, וזה בכלל לא פשוט.

יש חברות ישראליות בתחום החקלאות שמעניקות שם שירותי ייעוץ, או חברות שנותנות שירותים בטחוניים בתחום האבטחה. יש כמובן גם הרבה מאוד יבואנים של סחורות מטורקיה, שכן הייצור שם זול מאוד.

- ומה על התעשייות הבטחוניות?

מצד אחד יש פחד שטורקיה תמשיך ותחריף את עמדותיה מול ישראל וברמה הרשמית תהיה עויינות, אבל מתחת לפני השטח העסקים יימשכו. מעל דפי העיתונות הם יכולים לצאת בהצהרות לוחמיות, אבל הם זקוקים לטכנולוגיות של ישראל ולכן בשקט בשקט הם פשוט חייבים את הטכנולוגיה הזאת, בין השאר למאבק שלהם מול הכורדים למשל, אז הם ימשיכו לעשות עסקים איתנו.

ישראל עשתה מהלכים מאוד חכמים, ביניהם להתמקד בתעשיות היי-טק וטכנולוגיות מתקדמות שפשוט חייבים אותם בכל מחיר כמעט.

- אז מה הפתרונות לאנשי עסקים שחוששים ממה שקורה בטורקיה?

הבעיה שלהם היא שהרבה פעמים יש להם תחליף, ולכן יותר קל להחרים אותם. אבל מצד שני יש אינטרס להמשיך לעשות עסקים, אבל אזרח טורקי שרוצה לעשות עסקים עם ישראלים יש לו בעיה תדמיתית אמיתית. כלומר אם יגלו את זה אז יכולים להחרים אותו.

לפעמים זה מגיע בכלל מהצד של הטורקים. כלומר, שהישראלים מפסיקים לעשות איתו עסקים. הפתרון הוא פשוט: שני הצדדים מקימים את האופרציה בקפריסין (הכוונה לחברות ולחשבונות בנק), ואז כל ההתקשרות מגיעה דרך חברות שלא קשורות לא לישראל ולא לטורקיה. צריך לזכור שגם ישראלים מחרימים מוצרים מטורקיה, ויש גם יצואנים טורקיים שסובלים, אנשים שלא שונאים את ישראל ואפילו אוהדים אותה, אבל קולם נבלע בהתלהמות הכללית. אנשי עסקים רוצים להמשיך לעשות עסקים, אפילו אם הוא אומר בציבור שהוא לא עושה עסקים עם ישראל. הוא בסך הכל רוצה פרנסה וזה גובר על הכל.

- יש כאלה שחוששים לחייהם?

תשמע, זה עדיין לא איראן. אבל, יש היום בהחלט חשש לישראלים, האווירה לא נעימה. בדיוק מאותה סיבה שתיירים לא אוהבים לנסוע לשם, יש פגיעה בתחושת הבטחון האישי, ללא ספק.

- מה עם אנשים שמחזיקים כספים בטורקיה?

על פניו נראה שממשיכים להחזיק את החשבונות שם, אבל את הרווחים הם מוציאים משם בדרך כלל לבנקים בשווייץ. אי אפשר לדעת מה ילד יום והיו כבר דוגמאות בעבר.

- האם הסחר בין ישראל לטורקיה נפגע?

אין ספק שיש פגיעה אבל כרגע מנסים למזער את הנזקים בשני הצדדים ולהמשיך לעשות עסקים.