עמי בראון לתירוש: "למכירה הבאה נעמיד 100 ציורים מהאוסף"

מכירה ראשונה של 46 יצירות מהאוסף המסקרן הניבה 446 אלף דולר ■ עשרות אלפים נהרו לתערוכת בראון שהוצגה השנה במוזיאון עין-חרוד

במכירה הפומבית של יצירות אמנות ישראליות ובינלאומיות של בית המכירות תירוש, שהסתיימה אמש, הושג פדיון של 2 מיליון דולר (2,018,790). המכירה התנהלה בשני חלקים, בחלקה הראשון הוצעו למכירה היצירות היקרות והחשובות יותר, ביניהן 50 יצירות מאוסף עמי וגבי בראון, שהוצעו למכירה לראשונה, ומתוכן נמכרו 46. בסיום המכירה, לדברי דב חזן, בעלי תירוש, הודיע לו עמי בראון עצמו כי הוא מרוצה מהתוצאות ובפעם הבאה בכוונתו להעמיד למכירה עוד 100 יצירות מהאוסף.

אוסף בראון נחשב לאחד הגדולים והחשובים של אמנות ישראלית, ובו ככל הידוע כ-3,000 יצירות אמנות. לאחרונה נחשף האוסף לציבור הרחב כאשר הוצגו כ-10% ממנו במשכן לאמנות בעין חרוד. התערוכה משכה עשרות אלפי צופים במשך כחצי שנה למוזיאון, למרות המרחק מהמרכז. יש להניח כי הפרסום הרב שזכה לו האוסף, והעובדה כי בראון הכריז לאחרונה שבכוונתו "למכור הכול", משכו קונים.

בסה"כ מדווח תירוש על מכירה של 84% ממאות הפריטים שהוצעו. 46 הציורים מאוסף בראון נמכרו הניבו יחד 446 אלף דולר. סכום זה כולל עמלה קבועה של 15% לבית המכירות.

היצירה היקרה ביותר במכירה הייתה עבודה של ראובן רובין, שאף הופיעה על שער הקטלוג. היא הוערכה ב- 50-70 אלף דולר ונמכרה ב-94,300 דולר.

חולשה ניכרת דווקא בביקוש ליצירות של האמנים המובילים מקבוצת "אופקים חדשים", כמו זריצקי, שטרייכמן וסטימצקי. ציור של שטרייכמן שהוצג על גבי העטיפה האחורית של הקטלוג לא נמכר.

במכירה של בית המכירות מונטיפיורי שהתקיימה ביום ה' 8.7 במלון דן תל אביב נמכרו 330 פריטים מתוך 586 פריטים שהוצעו למכירה, בשני חלקיה.סה" מדובר בכ-56%. פדיון המכירה הסתכם ב-1.1 מיליון דולר, כולל עמלת בית המכירות העומדת על 19%.

מבין היצירות שנמכרו במכירה זו השיגו מחירי שיא "עצי זית ליד אבו גוש" מ-1969 של ראובן רובין, שנמכרה ב-92.8 אלף דולר. עבודה של נפתלי בזם "שולחן ערוך" הוערכה ב-10-15 אלף דולר ונמכרה ב-22.6 אלף דולר. יצירה של מרסל ינקו "שלוש הגרציות" נמכרה ב-27.3 אלף דולר (בטווח ההערכות). קומפוזיציה של לאה ניקל נמכרה ב-20 אלף שקל.

עבודתו של ישראל הרשברג "דומם על שולחן" משנת 1986 נמכרה תמורת 73.8 אלף דולר. יצירה זו זכתה להתעניינות ערה כיוון שיצירות של הרשברג, הנחשב לגדול הציירים הפיגורטיביים של זמננו בארץ, הן נדירות במיוחד ואינן מופיעות לעתים קרובות במכירות הפומביות.

היילייט נוסף במכירה היה ציור בגירי שמן "תרנגול" של פיקאסו, שנמכר ב-26 אלף דולר.

במכירה הפומבית של בית המכירות "מצארט" בירושלים, שהתקיימה בתחילת החודש, נמכרה יצירתו של קאמיל פיסארו "נוף ארניי עם סוס לבן" מ-1893 תמורת 2.06 מיליון דולר - סכום שיא למכירת יצירת אמנות המתקיימת בישראל. על פי הדיווחים הקונה הוא אספן מדרום אפריקה. המכירה כולה הסתכמה בכ-6 מיליון דולר, לפי דיווחי בית המכירות.

רק 157 מתוך 314 היצירות נמכרו, כמחציתן של אמנים בינלאומיים. לפי "מצארט", מרבית היצירות נמכרו לרוכשים דרך הטלפון. יצירתו של האמן האוקראיני-צרפתי אברהם מינצ'ין, "פיירו", נמכרה ב-314 אלף דולר, בטווח ההערכה המוקדמת. ציור של ראובן רובין מ-1964 נמכר ב-194.5 אלף דולר,. "דיוקן קלוד רנואר", בנו הצעיר והמוזה לזמן מה של האמן האקספרסיוניסטי פייר-אוגוסט רנואר, הוערך ב- 200-250 אלף דולר אך נותר ללא קונים. כמוהו גם יצירה של נחום גוטמן ואחרת של לודוויג בלום נותרו בידי בית המכירות.

עמלת המכירה של "מצארט" עומדת על 25% ומעלה ונחשבת לגבוהה יחסית.