לאמץ נורמות חדשות בשוק החיתום

יש לטפל בכשל זה של מוסד החיתום על-ידי הפרדת תפקידים בין ביטוח ההנפקה, לבין האחריות לאימות נתוני התשקיף

יש לברך על כך שרשות ניירות ערך בודקת שינויים נדרשים בשוק החיתום. יחד-עם-זאת, אפשר להביע תמיהה על כך שרק עכשיו הגיעו למסקנה שהמצב בשוק החיתום אינו מניח את הדעת. לחובת החתמים ניתן לזקוף לא מעט מהתקלות שפקדו את שוק ניירות הערך בישראל במרוצת השנים.

לחתם יש שני תפקידים בשוק ההנפקות: הראשון - תפקיד ביטוחי. החתם מתחייב לקנות אותו חלק מניירות הערך המונפקים שלא ירכוש הציבור; השני - תפקיד מקצועי. על החתם לבחון את נתוני התשקיף ואת טיב ההנפקה, כדי לוודא שאין בתשקיף פרט מטעה, שהחתם, כאחד מחותמי התשקיף, אחראי לנזק שייגרם לקוני ניירות הערך בשל קיומו של פרט כזה.

החוק אינו מחייב את החתם לבחון את נתוני התשקיף, פעולה המכונה בעגה המקצועית Due Diligence, אך במדינות בהן קיימת מסורת של פעולת חתמים, בדיקת נתוני התשקיף היא חלק מובן מאליו של חובות החתם. בשוק מתוקן מובן גם שלחתם חובות לחברה המנפיקה שהוא מבטח את הנפקתה, אך גם לציבור רוכשי ניירות הערך המונפקים.

בתקופות של גאות בשוק ניירות ערך, בהן מוכן הציבור (ולצערנו גם חלק מהמשקיעים המוסדיים) לקנות מכל הבא ליד, מוכנות רבות מהחברות המנפיקות לוותר על שירותי ביטוח ההנפקה, וכך הן מוותרות גם על שירותי אימות נתוני התשקיף של החתם. מתברר, כי נכונות לוותר על חיתום קיימת גם כשמובטחת רכישה מוקדמת, על-ידי משקיעים מוסדיים, של ניירות הערך המונפקים.

מי שאינו מתחייב לבטח את ההנפקה ומשמש רק מפיץ ניירות הערך המונפקים אינו "חתם" על-פי הגדרת החוק, אינו חותם על התשקיף ואינו אחראי לכך שלא יהיה בתשקיף פרט מטעה.

יש לטפל בכשל זה של מוסד החיתום על-ידי הפרדת תפקידים בין ביטוח ההנפקה, לבין האחריות לאימות נתוני התשקיף.

מי שמבצע את ה-Due Diligence ייקרא "אחראי להנפקה" ואפשר שיהיה גם חתם. אולם בעוד שמנפיק יוכל לוותר על חיתום, יהיה עליו, בכל מקרה, להגיש את הבקשה לאישור התשקיף ולרישום ניירות הערך למסחר בבורסה באמצעות "אחראי להנפקה".

זה האחרון יאשר קיומן של הבדיקות הדרושות כדי לקבוע שההנפקה ראויה.

אני מייחס חשיבות רבה לחשיבה מחדש על תפקידם של חתמים בשוק ניירות ערך מתוקן. עסקי החיתום ידועים כעסקים רווחיים ביותר. תמורת העמלות הנאות שהם מקבלים, על החתמים לשמש "שומרי סף" ולסרב להביא לשוק מניות של חברות קיקיוניות ואגרות חוב נעדרות כל אמצעי להבטחת כספי הרוכשים. הגיע הזמן לאימוץ נורמות חדשות בשוק החיתום בישראל.

הכותב הוא סגן יו"ר לשכת המסחר הבינ"ל - ICC ישראל, לשעבר המפקח על הבנקים ויו"ר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך