נבדקת אפשרות לערוץ חדשות משותף ל-HOT ו-yes

המהלך ידרוש שינויי חקיקה, אך גם אם הוא לא יאושר - החברות נחושות להקים ערוץ חדשות ישראלי ■ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, יגיש בקרוב את מסקנותיו בנושא

האם חברות הכבלים והלוויין יקימו חברת חדשות משותפת? ל"גלובס" נודע כי בימים אלה נבחן מודל חדש לערוץ שישדר חדשות בלבד וישודר ב-HOT וב-yes. על-פי אותו מודל, יהווה הערוץ כמעין חברת-בת משותפת של שתי החברות, בהשראת מבנה דומה הקיים בין זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, המפעילות חברת חדשות.

באחרונה נערכו פגישות בנושא זה במועצת הכבלים והלוויין, בראשותו של ניצן חן, הבוחן את העניין. לא נערכו פגישות בין שני הגופים בנושא, שכן מהלך כזה ידרוש אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים.

לדברי מנכ"ל yes, רון אילון, "חדשות הן גורם מהותי בישראל, ואם אנחנו רוצים להשלים את חוויית הצפייה - אין סיבה שלערוצי הברודקאסט יותר לעשות חדשות ולנו לא. אם ניכנס לתחום, נעשיר את הפלורליזם ואת מגוון הדעות. זו תרומה נכבדת לדמוקרטיה ולציבור הישראלי".

בבסיס הרעיון עומד החשש של שתי החברות מהתחזקות ה-DTT (מערך עידן+) והניסיון למצוא אלטרנטיבה בתוך שידוריהן לתכנים המצויים אך ורק בערוצים המסחריים. באופן דומה מנסות החברות לעבות את שידורי הרוסית שלהן, וזאת במקרה שערוץ 9 דובר הרוסית יעלה על מערך הטלוויזיה הדיגיטלית, וניתן יהיה להעבירו לציבור ללא צורך במנוי לכבלים וללוויין. יש לציין כי ערוץ 9 היה גם הערוץ האחרון שהקים חברת חדשות בישראל.

על-פי אותו מודל, שנבנה בימים אלה, נבדקת האפשרות לשלב גם בדירקטוריון הערוץ המדובר נציגי ציבור, לצד נציגי שתי החברות.

לא מן הנמנע כי העלאת ערוץ כזה תייתר את העלאת ערוץ החדשות הייעודי אותו מתכננת מועצת הכבלים והלוויין להעלות. יש לציין כי בחברות נחושים להעלות ערוץ חדשות גם אם מודל שכזה לא יצא בסופו של דבר לפועל, ובחברות אף נועדו עם חברות הפקה בכדי לבחון את הנושא.

ל"גלובס" נודע עוד כי הרעיון זוכה לגיבוי של יו"ר המועצה ניצן חן. לא אחת הביע חן את תמיכתו בהעלאת ערוץ חדשות ישראלי שישדר ברוב שעות היממה, אם לא בכולן. לדבריו, אחרי החגים הוא יגיש את מסקנותיו, שיכריעו האם יש ללכת לערוץ חדשות ייעודי, כפי שהחוק קובע היום - או להמליץ לשנות את החוק ולאפשר לפלטפורמות לשדר חדשות.

לא ברור עדיין מה יהיה המודל הכלכלי של הערוץ המתוכנן, אולם המודל המצליח כיום בעולם לערוץ חדשות, כדוגמת CNN למשל, הוא ערוץ המשלב פרסום ודמי מנוי גם יחד. יש לציין כי מודל כזה בישראל יהיה טעון אישור חקיקה, וגם הוא נבחן במועצת הכבלים והלוויין.

מ-HOT נמסר: "נשמח לכל הקלה רגולטורית שתאפשר הרחבת שידורי חדשות בכבלים ובלוויין".