"חוק הקופאיות": הרשתות עדיין מונעות מהעובדים לשבת

בחלוף 3 שנים לחקיקת החוק, יצא "גלובס" לבדוק את המצב ברשתות ■ בין התירוצים: "הכיסאות במחסן, העובדים מעדיפים לעמוד" ■ צדיקות בסדום: סופר-פארם והמשביר לצרכן

3 שנים אחרי שנכנס לתוקף חוק הזכויות לעבודה בישיבה, הידוע יותר בכינויו "חוק הקופאיות", מגלה בדיקת "גלובס" כי רוב הרשתות הגדולות מצפצפות על החוק ולא מאפשרות לעובדים לשבת.

הגענו אל מתחם הקניות ביג שבאזור התעשייה פולג, ובדקנו אם בעלי החנויות והרשתות מציבים כיסאות עבור המוכרים והקופאים, ולא פחות חשוב - אם נעשה בכיסאות שימוש בפועל.

נקדים לציין כי רק ברשתות סופר-פארם ובמשביר לצרכן מצאנו את הקופאים והמוכרים יושבים, וברשתות אלה השירות לצרכנים לא נפל מהשירות שניתן לנו ברשתות האחרות, שבהן כל העובדים עמדו - זאת בניגוד לטענה כי הישיבה מזלזלת בלקוח ופוגעת לכאורה בשירות.

"איפה הבעיה?"

התחלנו עם הרשת החדשה של הראל ויזל, FOX HOME. בקופה היו 3 עובדות, אבל אפס כיסאות. מנהל הסניף לא הבין תחילה איפה הבעיה: "יש כיסאות, הם שם במחסן". אחרי שהסברנו שהחוק קובע כי הכיסאות צריכים לעמוד לטובת העובדים, ובעיקר לטובת עובדי הקופה, הוא הסביר: "העובדים מעדיפים לעמוד".

זו היתה הזדמנות נפלאה לנטוש את החנות לטובת המתחרה הישירה והוותיקה של הרשת, גולף אנד קו. שם שמחנו למצוא שני כיסאות בקופה, אבל איש לא ישב עליהם.

גם בסניף של שילב מצאנו כיסאות בקופה, אבל גם עליהם לא ישבו. אולי משום שמדובר בכיסאות בר מעוצבים שאמורים לקשט את החנות? בשילב היה לחץ של לקוחות, אבל כך גם במשביר לצרכן ובסופר-פארם, ושם כאמור אף אחד לא התבייש לשבת.

שתי עמדות, אפס כיסאות

את סניף סטימצקי מצאנו ללא לחץ של קונים, ולמרות זאת המוכרות לא ישבו. במהרה התברר כי אין במקום אף לא כיסא אחד, ולא במקרה. הבדיקה שלנו גילתה כי מדובר במדיניות, לפחות בסניף הזה של הרשת; אסור לשבת - ולעזאזל החוק.

נכנסנו לסניף של הוניגמן, שם מצאנו שתי עמדות קופה ואפס כיסאות. פנינו אל מנהלת הסניף לתשובות. לדבריה, לפחות לפי מיטב ידיעתה, מדובר במדיניות. "בכל 150 הסניפים שלנו אין כיסא", היא טוענת ומפנה אותנו להנהלה. גם הציבור יכול לאמץ לו מדיניות, חשבתי לעצמי - למשל לא לקנות בהוניגמן.

קרוב להוניגמן נמצא סניף של המתחרה קסטרו. גם שם - כמה מפתיע - לא מצאנו שום כיסא. מנהל הסניף נראה נבוך, וההסבר שלו מביך אף יותר: "באמת קיבלנו פקס בעניין הזה של הכיסאות... אמורים להיות כיסאות, אבל למען האמת הם מפריעים לנו בעבודה".

נזכרתי שלפני כמה שנים התנהל קמפיין סוער להחרמת קסטרו משום שמכרה פרוות אותנטיות. מעניין למה זכות החיות לחיות, או יותר נכון להפוך לשניצל במקום לפרווה, מעוררת יותר אמפטיה מזכות העובדים לשבת.

כיסא בצד

בסניף של הרשת סבון של פעם חשבנו שלא מצאנו שום כיסא, אבל אחראית המשמרת הצביעה על כיסא בר גבוה מעץ ללא משענת גב, כפי שהחוק מחייב, שהוצב בפינה. על הכיסא היה מונח קלסר גדול, ואחראית המשמרת הסבירה כי הוא משמש את העובדים רק כשאין לקוחות בחנות, שכן לדבריה ישיבה אינה מכבדת את הלקוח.

בסניף של הרשת המתחרה, ללין, הוצב כיסא מחוץ לעמדת הקופה. גם בסניף KEDS הוצב כיסא מחוץ לעמדה, וכך גם בחנות הבגדים של פוקס.

באופן טבעי, כשהכיסא מונח מחוץ לעמדת הקופה, אף אחד לא יושב עליו. כי כשמעסיק רוצה שהעובדים שלו יישבו - ראו זה פלא, הם יושבים. בדיוק כמו במשביר ובסופר-פארם.

ומה לגבי אכיפה? במשרד התמ"ת חסרים 210 תקנים לפקחי עבודה כדי לעמוד בתקן שקבע ארגון ה-OECD. בתמ"ת ניהלו מאבקים מתישים כדי לקבל עוד פקחים, אבל באוצר הסכימו לתוספת של כמה עשרות בלבד, כאשר רובם יהיו סטודנטים במשרה חלקית ומקוצצי סמכויות.

מה זה חוק הקופאיות?

את חוק הקופאיות הובילו בכנסת ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), השר גדעון סער (ליכוד) וח"כ מרינה סולודקין (קדימה). הוא עבר בפברואר 2007, ונכנס לתוקף לאחר חודשיים.

החוק קובע כי המעסיק לא ימנע מהעובד ישיבה במהלך העבודה (ולא רק בהפסקה), אלא אם הצליח להוכיח כי העבודה אינה יכולה להתבצע בישיבה. החוק מחייב כיסא תקין ובעל משענת גב. בגין הפרה של החוק ניתן לקנוס את המעסיק ב-200-20 אלף שקל.

לחקיקה קדם מאבק ציבורי לאחר שהתברר כי ישנה תופעה כוללת, בה כל הקופאיות ברשתות המזון נאלצות לעמוד במשך כל המשמרת.

תגובות: "יש פינת ישיבה"

הוניגמן: "ברשת הוניגמן לא קיימת משרת קופאית, אלא כל המוכרות משמשות קופאיות, ומוצעת להן פינת ישיבה הקיימת בכל חנות. הרשת אינה מונעת את ישיבתן בפינות אלה".

קסטרו: "על-פי מדיניות החברה ומעבר לדרישות חוק הזכות לעבודה בישיבה, מוצבים בכל חנויותינו כיסאות לרווחת העובדים, אשר משמשים אותם לישיבה בעת ההפסקות. יובהר כי בחנויות אין עובדים המשמשים קופאים - כל עובדי החנויות נדרשים לבצע כמה תפקידים במקביל, לרבות סיוע ומתן שרות ללקוחות, סידור הפריטים בחנות וכדומה, ומובן כי אין הדבר יכול להתבצע בישיבה".

ללין: "בכל חנויות הרשת מצוי מקום מנוחה לעובדים. יש לציין כי ברשת אין קופאיות, אלא נציגי מכירה אשר מייעצים ללקוח ברחבי החנות, ועל כן מיקמה הרשת את מקום המנוחה במקום הנוח ביותר והמתאים ביותר בחנות, המאפשר קשר עין עם הלקוחות".

סטימצקי: "רשת סטימצקי מפעילה נוהל אשר תקף לכל הסניפים, והוא הימצאות כיסא אחד לפחות בחנות עבור המוכרנים. אנו מאוד מקפידים על נוהל זה בכל סניפינו. בהמשך לפנייתכם ייבדק מדוע אין כיסא בסניף סטימצקי שבמתחם ביג בפולג, והנושא יטופל לאלתר".

שילב: "הרשת שמה בראש מעייניה את רווחת העובד. מדובר בכיסאות נוחים במיוחד, שנבדקו והותאמו במיוחד לסביבת העבודה ולגובה הקופה".

פוקס: "הרשת עובדת על-פי חוק. בכל חנות ישנם כיסאות כמספר עמדות הקופה, לרווחת הקופאי כנדרש בחוק. קיימת הנחיה חד-משמעית למנהלים לאפשר לעובדים לשבת ליד הקופה. כל עובד שמבקש לשבת - יש לו הרשות והאפשרות לעשות זאת".

סבון של פעם: "השרות ללקוחות הינו אישי וניתן במרחב החנות, על העובדים להסתובב בחנות ולעזור לכל לקוח מהרגע שנכנס ועד שיצא מהחנות. כחלק ממדיניות החברה, לכל עובד האפשרות לשבת ללא מגבלה, תוך כדי שמירה על רמת השרות ללקוח".

22
 22