רוסק-עמינח רומזת לדירקטוריון: "לא נולדתי ולא אמות בלאומי"

מנהלת החטיבה העסקית של בנק לאומי דורגה במקום השביעי בדירוג 50 המשפיעות של "ליידי גלובס" ■ מקורבים: "עכשיו הדברים תלויים בהחלטת הבנק"

רקפת רוסק-עמינח כבר לא מסתירה את התוכניות שלה. אחרי שהשנה התקרבה לכס המנכ"לות בבנק, בעקבות המירוץ של גליה מאור, עכשיו היא מכוונת למדרגה הבאה

למעלה מ-5 שנים עברו מאז, אבל הטראומה מאותו האירוע, נובמבר 2005, עדיין חרוטה בזיכרונה של רקפת רוסק עמינח. "החדר הסגור של רקפת", היו הכותרות בעיתונים, וכיוונו לדברים שנשאה בכנס של חברת הדירוג מעלות, "התקשורת חוגגת ומחיר האג"ח צונח".

רוסק עמינח תקפה את החברות שמנפיקות אג"ח בשוק ההון, בשל הסיכון שהחברה המנפיקה לא תוכל לפרוע את האג"ח. לטענת מקורביה, היא כאבה ועדיין כואבת את העובדה שהכותרות לקחו דווקא את המשפט "אצלנו בבנק אפשר לפתור את הבעיה בחדר סגור" למקומות לא רלוונטיים, כשפירשו אותו כאילו התכוונה ששקיפות מזיקה לציבור. "בעצם", אומר אחד ממקורביה, "רקפת באותו מעמד רק חזתה את העתיד".

בדיוק 4 שנים לאחר מכן, ב-1 בנובמבר 2009, נחתם הסכם הסדר החוב של אפריקה ישראל, ההסכם הגדול ביותר שנחתם עד היום בישראל. באותו זמן התברר כי באותה מידה שרוסק עמינח יודעת לסטור, היא גם יודעת לנשק. "מהרגע שבעל החוב שקיבל אשראי מבנק לאומי נכנס לצרה, המדיניות שלה מתהפכת. פתאום יוצאת ממנה האישה, הרוך, פתאום היא 'אישה עם ביצים', אבל עם מיצי חמלה שנשפכו באותו מעמד".

בכירים במערכת הבנקאית מספרים עד כמה רוסק העריכה את התנהלותו של לבייב במשבר. בדיונים פנימיים נהגה לומר שההסדר איתו קבע סטנדרטים חדשים, וסלל את הדרך להסדרים אחרים.

היא השתתפה בדיונים על הסדר אפריקה-ישראל כדי להוביל לפתרון בדרך שקטה וללא התלהמות. הרי לא יעזור אם נתעלל בלבייב, היא אמרה למשתתפים, ההתעללות לא תחזיר לבנק את הכסף.

במערכת הבנקאית אומרים שהיא ראתה חשיבות גדולה בהסדר, כיוון שהיה הסדר החוב המשמעותי הראשון, והייתה הבנה במערכת שאם הוא יתפוצץ, כל השוק עלול ללכת בכיוון הזה.

מקורביה של רוסק מספרים שבחודש שבו התנהלו הדיונים לקראת הסדר החוב היא לא עצמה עין. למרות שראש חטיבה עסקית לא אמורה לשבת בדיונים לקראת הסדר חוב, רוסק נהגה להגיע לדיונים ואף לקחה בהם חלק פעיל. היא ישבה שם, ליד עורכי הדין והבנקאים, וכל הזמן דאגה, כמו כולם, שהמשא ומתן לא יתפוצץ, שהחבל לא ייקרע.

"ידעתי שהישיבה שלי שם מעלה גבות", היא מודה בחיוך. "הרי לא ישבתי בדיונים של הסדרי חוב לפני, וגם לא ישבתי אחרי".

חדר אחר, או מקום אחר

שנת 2010 מוגדרת כשנת ה"פוסט טראומה", אבל רוסק עמינח מסרבת לקבל את ההגדרה. "בבנק לאומי הערכנו שהגאות לא תימשך לנצח, ובהתאם, הכנו את עצמנו גם לתרחישי משבר. כתוצאה מכך, הקפדנו על ניהול זהיר ושמרני של תיק האשראי. מדיניות זו הוכיחה את עצמה, וכך כשהמשבר הגיע, לאומי עבר אותו בקלות יחסית".

רוסק עמינח היא הראשונה בבנק שמכהנת כמנהלת החטיבה העסקית - תפקיד שלא היה מאויש קודם לכן. תחת אחריותה נמצאת פעילות הלקוחות העסקיים הגדולים של לאומי, מהארץ ומהעולם. היא הייתה אחראית לגיבוש מדיניות האשראי הכוללת של הקבוצה, תפקיד הניתן בדרך כלל לאישים שמסומנים על ידי הבנק כמועמדים פוטנציאליים לכבוש את כיסא המנכ"ל.

ביוני האחרון ביקשה להתמנות למשנה למנכ"ל הבנק ולמ"מ נוסף למנכ"ל, כלומר לקבל מעמד של מספר 2 בבנק. הבקשה לא נולדה בחלל ריק: כמה ימים לפני הבקשה מונתה ד"ר חדווה בר למנהלת הסיכונים הראשית של הבנק, וכל נהלי סיכוני האשראי של הבנק עברו אליה, מה שמחליש את מעמדה של רוסק עמינח. לכן, טוענים, מקורביה, ההצהרה שלה הרבה יותר נוקשה והיא גם כבר אינה מסתירה את תוכניותיה.

נדבך נוסף להחלטתה הוא כמובן ימי סיום הקדנציה של מנכ"לית הבנק, גליה מאור, שהולכים וקרבים. רוסק שימשה כעוזרת האישית של מאור בשנים 1992-1994, והיא גם מיודדת עמה מאוד. לא מן הנמנע שהיא תחליף אותה בכיסאה. "לא נולדתי ולא אמות בבנק לאומי", זה כל מה שהיא מוכנה לומר כשהיא נשאלת על תוכניותיה הקרובות.

"את 2010 רקפת כבר תסיים בחדר אחר, ואולי במקום אחר", טוענים המקורבים. "לאורך השנים היא קיבלה הצעות רבות, אבל נשארה בבנק כי ראתה בתפקיד שלה שליחות. עכשיו היא מרגישה שמיצתה את עצמה בתפקיד, והדברים תלויים ועומדים בהחלטת הבנק. כמובן שאם יציעו לה להיות מנכ"לית במקום גליה מאור היא תשקול בחיוב את ההצעה, כי היא רוצה להישאר במקום שהיא אוהבת. אבל יש עוד משרות ניהוליות במשק שקורצות לה. ניהול זה ניהול, ורקפת היא קודם כל מנהלת טובה ואוהבת אדם".

"סביר שלא נראה אותה בהייטק, אבל לא מן הנמנע שהיא תצא מהמערכת הבנקאית לטובת ניהול של חברה גדולה בתחום הקמעונאות, התעשייה, או כל דבר דומה, ואין ספק שהיא תעשה את זה מצוין. בנק לאומי עומד לשנות את פני הנהלתו ורקפת תשקול את צעדיה. מה שבטוח הוא, שחודשיה בתפקיד הנוכחי כבר קצובים".

רקפת רוסק עמינח, איך את רואה את השנה הקרובה?

"2010 היא שנה של סגירת קצוות. יצאנו מהמשבר הזה נקיים ובלי שריטות. המהלך שעשינו לקראתו היה כל כך מושלם, שאני יכולה עכשיו רק לקלקל".