המעסיקים וההסתדרות הסכימו על הגדלת הפרשות הפנסיה

עיני עומד בהבטחתו: על פי ההסכם שנחתם הערב בין ההסתדרות למעסיקים, שיעור ההפרשות יעמוד על 17.5% בשנת 2014 ■ שרגא ברוש: "סגירת מעגל שמבטאת אכפתיות אמיתית"

ארגוני המעסיקים וההסתדרות הכללית חתמו הערב על הסכם לעדכון הסכם פנסיית החובה, שנחתם בשנת 2007. על פי ההסכם החדש, במקום ששיעור ההפרשה המקסימלי יעמוד על 15% באופן הדרגתי עד שנת 2013, הוא יעלה לכדי 17.5% בשנת 2014.

המעסיקים יפרישו לצורך העניין 2% נוספים, ואילו העובדים יפרישו 0.5%, ובסה"כ 10.5%. הפרשת המעביד היא עד תקרת השכר הממוצע במשק, כך שההסכם נועד להיטיב בעיקר עם בעלי משכורות נמוכות וכאלה שלא בוטחו עד היום בהסדר פנסיוני. עובדים שזכאים כיום להסדר פנסיה מיטיב, ימשיכו ליהנות ממנו ללא קשר להסכם שנחתם.

לצד החתימה ההיסטורית על הסכם פנסיית החובה בשנת 2007, נמתחה גם לא מעט ביקורת על כך ששיעור הפרשה של 15% הוא נמוך משמעותית מהמקובל במשק. גם השר אלי ישי, ששימש אז כשר התמ"ת, הבהיר לצדדים כי הוא מצפה מהם להגדיל את שיעור ההפרשות, זאת לאור העובדה כי השיעור המקובל במשק עומד על 18.33%.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר אז בתגובה כי הוא יעשה כל מאמץ להגדיל את ההפרשות, והזכיר למקטרגיו כי עוד כשירוחם משל היה יו"ר ההסתדרות בשנות השבעים דיברו על פנסיה חובה, אבל מעולם לא נחתם הסכם כזה. לעיני בהחלט ממגיע קרדיט, אולם מי שדחק במעסיקים ובהסתדרות לחתום על הסכם הפנסיה היה דווקא שר האוצר דאז אברהם הירשזון, שקידם הצעת חוק ממשלתית בעניין.

במסגרת ההסכם החדש עם ארגוני המעסיקים, בראשות שרגא ברוש, נקבע לראשונה כי לא תישלל הזכאות לקצבה מהביטוח הלאומי לעובדים שיצאו לפנסיה במסגרת פנסיית החובה. אמנם המדינה מעולם לא אמרה כי בכוונתה לשלול זכאות שכזו, אך בהסתדרות ביקשו להבהיר את הסוגיה במסגרת ההסכם. תוקפו של ההסכם יכנס לתוקף רק אם ייצא צו הרחבה בעניין על ידי משרד התמ"ת, שיעניק לו מעמד של חוק לכל דבר.

"בעת החתימה על הסכם הפנסיה הקודם הבטחנו שנמשיך ונגדיל את ההפרשות, והינה שוב הוכחנו שבאמצעות הידברות ניתן להגדיל את זכויות העובדים" - כך אמר היום עופר עיני. שרגא ברוש ציין כי מדובר בסגירת מעגל המבטאת "אכפתיות אמיתית לרווחת העובדים", ואילו נשיא איגוד העצמאיים, יהודה טלמון, עקץ: "אין לי אלא להצר על כך שאת אותה האחריות שאנו כמעסיקים מגלים כלפי העובדים במקום עסקנו, אין הממשלה מגלה כלפינו העצמאיים".