19 חודשים רצופים: מחירי הדירות עלו ב-0.7% גם באוגוסט

מדובר בקצב האיטי ביותר מזה 3 חודשים, אולם מחירי הדירות משלימים זינוק של 20% בשנה האחרונה ו-50% מאמצע 2007 ■ השאלה העיקרית: האם בנק ישראל יעלה את הריבית?

האם נגיד בנק ישראל יעלה בסוף החודש את הריבית במשק על מנת לרסן את מחירי הדירות הגואים? נתוני הלמ"ס, שפורסמו אמש במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, מצביעים על עלייה נוספת במחירי הדירות בחודש יולי - אולם בקצב האיטי ביותר מאז אפריל.

לפי סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדירות עלו ב-0.7% בחודש יולי, לאחר עלייה של 2.2% ביוני ו-2.4% במאי. זהו החודש ה-19 ברציפות בו נרשמו עליות במחירי הדירות, לפי נתוני הלמ"ס. עם זאת, יש לציין כי נתוני משרד האוצר מצביעים על ירידות או קיפאון במחירי הדירות בחודשים האחרונים, ובאוצר אף האשימו את הלמ"ס ואת הגופים הממשלתיים האחרים בשימוש במאגר נתונים מעוות (מאגר הכנסות המדינה).

בחזרה לנתוני הלמ"ס; הנתונים מעידים על היקף בועת הנדל"ן בישראל: עלייה של 7% במחירי הדירות מתחילת השנה, 20% ב-12 החודשים האחרונים וזינוק של לא מפחות מ-49.2% (ריאלית) במחירי הדירות מאמצע 2007, אז החל גל העליות הגדול.

הריבית הנמוכה במשק היא זו שניפחה את מחירי הדירות, ולא מחסור בדירות. כך עולה מסקירה של דויטשה בנק מה-7 בספטמבר. נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, רמז בראיון ל"גלובס" ערב ראש השנה, כי הוא לא יהסס להעלות את הריבית על מנת לרסן את מחירי הדירות. השאלה העיקרית כעת היא האם פישר יעלה את הריבית בסוף החודש, למרות שהאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1.8% בלבד וניכרת האטה בהתאוששות הכלכלית העולמית.